Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Akkukauppa käy...
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=7328
Sivu 1/4

Kirjoittaja:  eskere [ 18.02.2011 19:58 ]
Viestin otsikko:  Akkukauppa käy...

Kyllä oli laarit tyhjänä akkuliikkeissä kun niissä tänään asioin. On ollut kuulemma oikein kulta-ajat. Ensimmäinen piikki myynnissä oli marras-joulukuun vaihteessa ja toinen nyt helmikuussa.

Itsekin olen joutunut taistelemaan C5:n käyntiin parina aamuna, kun pakkanen on ollut yli 30 astetta, koska uutukaisessa Bilteman akussa ei ole virtaa tarpeeksi.
Nyt minulla on kokemusta jo kahdesta Bilteman 66A:n hopea-kalsium akusta, ja kumpikin on ollut pakkasessa "aivan pihalla".

Kesällä jo varauduin talveen ostamalla tällaisen akun 4-vuoden takuulla. Joulukuussa sillä ei enää saanut autoa käyntiin ilman apuvirtaa.
Antoivat Bilteman pojat takuuseen toisen samanlaisen. Nyt kahtena aamuna olen joutunut antamaan apuvirtaa tälle uudellekin akulle, jotta C5:n on käynnistynyt.

Tänä aamuna oli pakkolähtö, joten valmistauduin kylmäkäynnistykseen huolella. Laitoin akkulaturin lataamaan akkua yön ajaksi, lohkosäteilijä oli päällä 4 tuntia, ja aamulla käytin webastoa 15min, sitten starttasin; vouvouvouvou- - - - - - - - - - kellot kilisi ja merkkivalot vilkkui, mutta ei lupaustakaan käynnistymiseksi. :x Onneksi oli kannettava boosteri, jonka lisävirralla heti auto käynnistyi.

Kävin sitten kertomassa asian Biltemassa. Kysyin kuinkahan tämä akku toimii 4v:n päästä, kun se ei toimi 4kk:n päästä kunnolla. Voi olla takuuasia, he tutkivat akun ja antavat sitten lausuntonsa. Eli akku heille ladattavaksi, sitten he tekevät kylmäkäynnistyskokeen, ja sen jälkeen siinä joko on vika tai sitten ei :roll: Kyselivät ajomatkojen pituuksia, josko ajan vain pätkäajoa. Olin juuri ollut toissa päivänä reissussa ajanut 700km, joten latausaikaa on varmasti ollut riittävästi. Mittasin auton latausjännitteen, 14,3 volttia webasto ja valot päällä, pitäis riittää.

Akkujen tehojenhan piti parantua kun siirryttiin näihin hopea-kalsium akkuihin ja akkujen kokoa pienennettiin. Akulle varattu tila nokkapellin allakin on pienentynyt, eikä sinne enää sovi iso akku. Nyt olen huomannut että 66A:n akku on liian pieni nykyautoon näillä pakkasilla. Vanhaan hyvään aikaan beksin dieselissäkin oli 88-100A:n akkuja, eikä ollut Webastoa ja muita sähköhärpäkkeitä niin paljoa virtaa syömässä ja virta riitti pisempäänkin starttiin.

Paljonko lie ½-tunnin Webaston käyttö ottaa virtaa akusta?
Kun akun kapasiteetti laskee muutenkin pakkasessa, ei starttiin jää kuin jämät 66A:n akussa.

Ostin, kun vielä sain, IKH:sta Boschin 77A:n akun joka oli saman kokoisissa kuorissa. Hinta oli 140€, eli 50% kalliimpi kuin Biltemassa, mutta jospa tuolla rahalla saisi toimivan akun :roll: Aamulla olen viisaampi.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 18.02.2011 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

oletko katsonut, mikä on luvattu Kylmäkäynnistys virta näille akuille? Ah. ei paljoa auta, jos akku ei pysty syöttämään riittävästi käynnistysvirtaa startille... ja jos virran syöttökykyä ei ole riitävästi, jännitekkin notkahtaa, ja kun jännite menee liian alas, niin sähköälypäät, jotka antaa suuttimille ja muille toimintakäskyjä, ovat sekaisin, eikä kones käynnistykkään.

toisaalla olikin juttua, että CX:n td-koneeseen saa olla semmonen akku, joka tuuppaa pakkasella 800A. startille, niin kyllä lähtee, alle 600A. ei riitä kunnolla pyöräyttämään.

tuo 800A. siis luvattu -18c. lämpötilassa, jos en väärin muista 8-)

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.02.2011 23:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

eskere kirjoitti:
Bilteman akussa
Bilteman mopoakkukaan ei tosiaan jaksanut keväisin mopoa käynnistää, tästähän on ollut jo puhetta...

Kirjoittaja:  akticx [ 19.02.2011 00:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

En nyt haukkuisi Bilteman akkua. Mulla on autossa noin 4 vuotta vanha biltema akku ja hyvin lähtee xsara käyntiin -24 pakkasella.

Kirjoittaja:  Xsaravts2.0 [ 19.02.2011 01:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

taitaa olla akut yksilöitä. itselläni oli boschin silveri joka antautui 3kk jälkeen kun tulivat -10 pakkaset. sitten ostin xsaraan bannerin akun joka pelasi täydellisesti kovissakin pakkasissa. kolme vuotta ehtisin ajaa xsaralla ennen kuin myin. täytyy nyt katsoa kun tuo c4 vts:ssän alkuperäinen akku antautuu, niin banneri pääsee myös nelosen pellin alle :)

Kirjoittaja:  Harba [ 19.02.2011 04:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Eipä taida kannattaa akussa säästää. Ei akut kuitenkaan niin kalliita ole, että kannattaisi halvinta ostaa. Kuitenkin oletettavissa oleva käyttöikä on useampi vuosi. Vaihdatin C5:een akun kun tuntui starttaus olevan laiskaa kovilla pakkasilla vaikka lohkolämppäri oli ollut päällä reilut kaksi tuntia. Eipä uudellakaan akulla tilanne muuttunut miksikään. Lämppärinjohto oli irti topselistä prkl :D

Bosch Silver tuli laitettua ja ei ole ollut ongelmia starttauksen kanssa. Kuopiossa hinta vaihdettuna n. 120€.

Ps. Akun vaihtaminen C5:een on todella helppoa. Akunkenkien johdot on pikaliittimillä ja akun kiinnitys on myös pikaliittimellä. Vaihto onnistuu ilman työkaluja. Ei kannata maksaa kyseisestä operaatiosta!

Kirjoittaja:  Jankos [ 19.02.2011 09:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Webaston ja eberin kanssa kannattaa näillä pakkasilla ottaa sisälämmitys pois käytöstä, akku säästyy aika hyvin! Pelkkä lämmitin vie vain muutaman amppeerin kun taas sisäpuhallin kuluttaa moninkertaisesti. Ja näin se moottorikin lämpenee oikein kunnolla jo puolessa tunnissa kun sitä lämmittimen tuottamaa lämpöä ei jäähdytetä ulkoilmalla. Ja sitten kun laittaa auton käymään niin sisätilatkin lämpiää nopeasti kun kone on jo kunnolla lämmin. Kaikissa lisälämmittimissä pitäisi olla moottorissa kiinni termostaatti mikä ohjaisi releellä sisäpuhalluksen päälle vasta kun kone olisi 40-50 asteinen.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 19.02.2011 10:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Aika hyvä apuväline,ostin 20e.n ylläpito laturin laitoin tupakansutyttimen pistokkeen laturille 235 V.sisälämmittimen rasialta kun auto on lämmityksessä akku latautuu.
Ja sitten jos akkukaupasta hyllyltä loppuu akut ja vaikka ei loppuiskaan eikun takapihalle akkuvarastolle siellä on hyviä akkuja yleismittari mukana mittari volttialueelle DC. ja se mukaan missä korkein napajännite,se akku oli jo maksettu.
ps.viimeksi hain Visaan akun.

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.02.2011 10:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Tapsa 550 kirjoitti:
yleismittari mukana mittari volttialueelle DC. ja se mukaan missä korkein napajännite
Et sen akun kuntoa kuitenkaan testaa mitenkään?

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 19.02.2011 10:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

laakeri kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
yleismittari mukana mittari volttialueelle DC. ja se mukaan missä korkein napajännite
Et sen akun kuntoa kuitenkaan testaa mitenkään?


Laitan autoon kiinni,jos ei hyvä käyn vaihtamassa ja liikkeen sisällä kahvilla,ei ole kertaakaan tarvinnut vaihtaa mutta kahvilla on käyty.
Toiset on sellaisia kun akku on ollut 3v.tta täytyy vaihtaa kun siinä ei ole parastaennen päiväystä... :lol:

Kirjoittaja:  black_van [ 19.02.2011 10:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

hyvin on akut kyykähdelleet tällä kelillä. Maksaa hiukan enemmän ja laittaa nokalle vartaa tai mieluummin exideä niin ei tarvitse murehtia.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 19.02.2011 10:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

cxtb2 kirjoitti:
ja jos virran syöttökykyä ei ole riitävästi, jännitekkin notkahtaa, ja kun jännite menee liian alas, niin sähköälypäät, jotka antaa suuttimille ja muille toimintakäskyjä, ovat sekaisin, eikä kones käynnistykkään.

Ja vielä kun näissä pirulaisissa on sellainenkin ehto käynnistykselle, että moottorin pitää pyöriä vähintään joku kierrosnopeus, ennen kuin ecu antaa luvan käynnistyä, ainakin HDi-moottoreissa on tuollainen ehto. En nyt muista, mikä tuo kierrosluku oli, mutta kuitenkin.

Itse törmäsin tähän viime maanantaina, kun C5 ei käynnistynyt enää ilman apuvirtaa. Pyöritti kyllä, mutta liian laiskasti, jotenka ei käynnistynyt. Onneksi olin laittanut Xantian lämpiämään varuiksi (kuten olen tehnyt tänä talvena joka aamu, peläten tätä tapahtumaa :)), jotenka ei muuta kuin Xantia C5:n viereen, piuhat kiinni ja käyntiin. Ihan oma mokahan tämäkin oli, tuli viikonloppuna käyteltyä Webastoa ja ajettua liian vähän, vaikka akku olikin perjantaina ollut täynnä.

Kirjoittaja:  RPekka [ 19.02.2011 10:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Tapsa 550 kirjoitti:
Toiset on sellaisia kun akku on ollut 3v.tta täytyy vaihtaa kun siinä ei ole parastaennen päiväystä... :lol:

Sehän siinä on että jos ihmiseltä loppuu autosta akusta virta niin ensimmäinen reaktio on vaihtaa se akku vaikka todellisuudessa se olisi vielä ihan hyvä jos sen antaisi lämmetä ja lataisi sitten täyteen. Vielä jos sille antaa pikkaisen tällin niin sulfatoitumisetkin irtoaa. Toisinaan autossa josta akku tyhjenee on lisäksi vikaakin, esimerkiksi laturissa tai sisävalossa.

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 19.02.2011 11:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Ylläpitolaturi kyllä tienaa hintansa, kun ei tarvitse pelkän pakkasen takia akkua vaihtaa uuteen.
Bilteman akut on kyllä meidän mopot käynnistänyt jos ei jätä talveksi pakkaseen.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 19.02.2011 11:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

RPekka kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
Toiset on sellaisia kun akku on ollut 3v.tta täytyy vaihtaa kun siinä ei ole parastaennen päiväystä... :lol:

Sehän siinä on että jos ihmiseltä loppuu autosta akusta virta niin ensimmäinen reaktio on vaihtaa se akku vaikka todellisuudessa se olisi vielä ihan hyvä jos sen antaisi lämmetä ja lataisi sitten täyteen. Vielä jos sille antaa pikkaisen tällin niin sulfatoitumisetkin irtoaa. Toisinaan autossa josta akku tyhjenee on lisäksi vikaakin, esimerkiksi laturissa tai sisävalossa.

Monesti akku paranee kun se otetaan irti kannetaan takapihalle.levyjen välistä irtoaa paska nuijuuttelussa,esim.mehu Citikoissa pallot kunnossa ei ole tärinää.siksi rautajousiautoissa akku kestää pitempään.
Aikoinaan varavoimakoneiden akut eivät kestänee vuoden pari ei ollut tärinää sakka jäi levyjen väliin,sitten kehittelivät ns.putkiakun,eli kennot ovat pyöreitä.
60-70 luvulla lennättimellä oli lekenda Akkuanressoni kierteli suomea puhdisteli avokäsin kennojen välit,silloin oli vielä paikallisakuina avoakut,

Kirjoittaja:  zX-files [ 19.02.2011 15:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Taas on kirjoiteltu paljon puutaheinää täällä.
Ensinnäkin polttoainelisälämppärin kanssa pitää hankkia akkulaturi ja ajaa oikeesti pidempiä matkoja. Ja silti akku ei kestä kuin kolmisen vuotta. Onneksi nykyisin on AGM-akkuja fiksuilla hinnoilla, kannattaa satsata moiseen!
Sitten se tärkein asia, joka toisessa viestissä jo tulikin esiin, eli ei ne Ah vaan A = paljonko pyöritysvirtaa irtoaa. Siinä on akkujen iso ero! Ja ylläri: AGM paras, muutenkin A menee tekniikan funktiona suoraan.
Akkumerkkiin tuijottaja menee sekin metsään, ei merkki vaan TYYPPI ja KYLMÄKÄYNNISTYSVIRTA eli CCA. Tosin jos ostaa isoa virtaa saa aina parempaa tyyppiä...

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 19.02.2011 15:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Joskus pienempänä ollessa kuulin isoilt pojilta,jos akkua käytetään tunti pitää varata eli ladata 10 tuntia että akun kemiallinen tila palautuu ennalleen,vai mitä mieltä opiskilija on.. ;)

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.02.2011 16:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Tapsa 550 kirjoitti:
Joskus pienempänä ollessa kuulin isoilt pojilta,jos akkua käytetään tunti pitää varata eli ladata 10 tuntia että akun kemiallinen tila palautuu ennalleen,vai mitä mieltä opiskilija on.. ;)
Eipä asiaa pysty mitenkään noin pelkistetysti sanomaan. Jos tunnin käytät sillä akulla pelkkää auton digitaalikelloa, ei sitä kovinkaan kauan tarvitse varata huoneenlämmössä. Jos taas tunnin pyörität sillä lämppärin puhallinta ja flektejä, hehkutat penkinlämppäreitä ja takalasinlämppäriä ja vielä lisäksi pidät kaikkia auton valoja päällä ja käyt sen jälkeen -35 celsiusasteen lämpötilassa sitä akkua varaamaan, niin voikin mennä jo hetki kauemmin. Ja sitten vielä ne latureiden erot... :roll:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 19.02.2011 18:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

laakeri kirjoitti:
Tapsa 550 kirjoitti:
Joskus pienempänä ollessa kuulin isoilt pojilta,jos akkua käytetään tunti pitää varata eli ladata 10 tuntia että akun kemiallinen tila palautuu ennalleen,vai mitä mieltä opiskilija on.. ;)
Eipä asiaa pysty mitenkään noin pelkistetysti sanomaan. Jos tunnin käytät sillä akulla pelkkää auton digitaalikelloa, ei sitä kovinkaan kauan tarvitse varata huoneenlämmössä. Jos taas tunnin pyörität sillä lämppärin puhallinta ja flektejä, hehkutat penkinlämppäreitä ja takalasinlämppäriä ja vielä lisäksi pidät kaikkia auton valoja päällä ja käyt sen jälkeen -35 celsiusasteen lämpötilassa sitä akkua varaamaan, niin voikin mennä jo hetki kauemmin. Ja sitten vielä ne latureiden erot... :roll:

Sinulla oiskielu kesken.lue alueelta akku.. tulevaisuuden ala :o

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.02.2011 18:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Tapsa 550 kirjoitti:
Sinulla oiskielu kesken.lue alueelta akku.. tulevaisuuden ala :o
Njääh, sulautetut järjestelmät miulla on pääaineena. Ei toi kemia oikein ole ikinä uponnut (no, amkin ainoasta kemiankurssista kyllä vitonen napsahti, mutta eipä se mitään kerro osaamisesta). Hoitakoot joku muu akut.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.02.2011 18:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

sahti ja tapsa. ootte pitkälti oikeessa. porukka ajelee muutamien / ehkä kymmen kilometrin matkoja kulutus täysillä aina sammuttaen masiinan ( pelottaa niin kauheasti nuo tyhjäkäyntivahdit ja muut vihertäjät ) ja aikansa kun tuollaista tekee ,nii sitten ollaan h-moilasia kun masiina ei enää pyöritäkkään starttia. no akun vikahan se tietenkin on jote kauppaan . ja sitten karnevaali jatkuu . muutaman viikon/kuukauden jälkeen mennään takuulappu kourassa puotiin valittamaan huonosta tuotteesta. ja karnevaali jatkuu, kunnes syttyy se AHAA lamppu päässä ja aletaan miettimään kulkimen käyttötapoja.
joko niitä muutetaan sähköä säästävämpään suuntaan tai sitten pidetään huolta ,että sähköä tallennetaan samassa suhteessa kuin sitä kulutetaan.
lääkkeeksi kelpaa muutama asia: jos on tolppa käytössä ,niin autom.akkulaturi = on pieni ja kiva ja helppo kytkeä. ai kuinka ?
kysyy viranomaissäännösten orjalliset alamaiset.
no kun useimmissa kulkimissa on kuitenkin asennettu lämmitin ja sisä liitäntä. niin mikään ei estä ( muu kuin viranomais pelko )haaroittamasta siitä sisäliitännästä tarvittava määrä lisää kunhan tekee sen järjellä ja kuivissa olosuhteissa. sellaiset joilla on tapana kantaa kinoksittain lunta kulkimen lattioille voivat unohtaa tämän tekstin.palelkaa ja ja kiroilkaa ja .........
mulla toimii hienosti pari lämmitintä puolella teholla = noin 1200W + lohkis 450W = 1650 W ja autom.akkulaturi ( Tarjousladosta ) ostettu ( noin 50 euroo ) .
tolppapaikalla kiinni tolppaan ja ajastus käynnistymään pari tuntia ennen lähtöö.
ja jos kulkimessa eioo muuta kuin katupaikka ,niin sitten vaan riittävää pyöritystä laturille ja minimoimalla sähkön kulutus.
esim. on helppo opetella käyttämään sivupeilejä joten takalasin lämmitystä ei tarvii. jos on kangas penkit niin pers.lämppäriä ei tarvii välttämättä eikä ainakaan ennen kuin kone .käy
kyllä niitä metkuja löytyy ilman akku kauppaakin. tosin jos patterilla alkaa olla ikää niin nuokaan temput ei pitkään pelaa.

Kirjoittaja:  Lemon [ 19.02.2011 19:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Emmää jaksa lukea tätä topikkia, mutta ZX on ollut mulla pian 6 v, eikä hajuakaan siitä koska akku on vaihdettu, minä en ole vaihtanut... Toimii kuitenkin vielä loistavasti :D

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 19.02.2011 19:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Kerro muillekin mikä akku on kysymyksessä.
Veikkaan Bosch.

Kirjoittaja:  Xari [ 19.02.2011 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Harba kirjoitti:
Ps. Akun vaihtaminen C5:een on todella helppoa. Akunkenkien johdot on pikaliittimillä ja akun kiinnitys on myös pikaliittimellä. Vaihto onnistuu ilman työkaluja. Ei kannata maksaa kyseisestä operaatiosta!


Lainiolla se kuuluu hintaan eikä edes tarvitse miettiä mitä ostaa kun Lainio sen kumminkin paremmin tietää :lol:

Kirjoittaja:  -pk- [ 19.02.2011 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Akkukauppa käy...

Eipä tuntuneet akkukauppiaat alkaneet tosissaan myymään Vartan 77Ah akkua vaikka sellaisen olisin nimenomaan halunnut kun on alkuperäinen kestänyt kuusi vuotta, halusivat myydä joko jonkin testivoittaja-thaimaalaisen tai jonkin muun tuntemattomanoloisen merkin. Varta olisi pitänyt tilata ja hinta tiukasti OVH, lähempänä pariasataa euroa tässä tapauksessa. Jotain on erikoista suomalaisessa akkukaupassa kun samainen Varta E44 -akku maksaa Virossa (tosin tarjouksessa) 97,21 EUR - ei vain ollut nyt tilaisuutta lähteä sieltä hakemaan. No, nyt on Boschin 70Ah AGM alkulatauksessa, saa nähdä pysyykö tuo paremmin jännityksessä Webastollisessa vaunussa. Kylmimmät yöt on toki ollut Ctek puskemassa lisävoimaa mutta silti oli vanhan Vartan jännite Webastohoidon jälkeen 12 voltin seutuvilla, startatessa jopa 8 volttiin pudoten. Joskus tuntuu että asumme väkisinasutetussa maassa...

Onkohan AGM:ien yleistyminen vaatinut muutoksia myös auton latauspiireihin - tuskin oli vielä 2005 kovin yleinen. Joissain lähteissä uhataan akun tärveltymisellä jos peruslaturilla (siis ulkoisella) täyttää yrittää, joissain (Vartan nettisivulla) taas sanotaan vakiovälineiden kelpaavan. Auton - edes ceevitosen - latauspiireihin tuskin saa uutta protokollaa ladattua Lexialla - vai saako?

Sivu 1/4 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/