Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Uutta autoa katsomassa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=7332
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  ordinateur [ 19.02.2011 18:32 ]
Viestin otsikko:  Uutta autoa katsomassa

Tarvisi uusi auto valita ja muutamia malleja on tuossa katseltu. Tien päällä kertyisi kilometrejä runsaasti mutta myös kaupungissa. Farmarimalleja on kateltu ja C5 Tourer diisselinä ja automaattina tuntuisi hyvältä. Mieli tekisi kuitenkin nelivetoista ja vaihtoehtona on Skoda Suberb TDI ja Subaru Outback TD. Subarua ei ole automaattina ja Skodakin on kaksoiskytkinmalli. Citroen on kuitenkin Citroen. Minkä näistä valitsen vai onko jotain muuta?

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.02.2011 18:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

ordinateur kirjoitti:
Minkä näistä valitsen vai onko jotain muuta?
Kaikissa noissa varmaan on sentään hydropneumaattinen jousitus, kun uusia perheautoja ovat? Jos ei, niin jätä semmoiset, missä ei ole, pois valikoimasta ;)

Ja vakavammin: käy koeajamssa (ainakin täysi päivä kutakin). Eiköhän se sillä sitten selviä. Aja maantiellä ja kaupungissa, lastaa tavaroita kyytiin ja pura niitä pois. Kyllä sieltä erot löytyvät.

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 19.02.2011 18:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

No joku sen sanoo kuitenkin jossain vaiheessa: Miksi hommata joku nykyrimpula, kun tuolla rahalla saisi huippukuntoon kunnostetun CX:n tai XM:n 8-) :mrgreen:

CX:ssä tietty rajoittaa se, ettei siihen saa kunnollista automaattia, varsinkaan dieselin yhteyteen :(
XM:ssä sitten löyttyykin muutama hyvä, ja kohtuullinen moottori-vaihtoehto, tosin DiRavillisena on valikoima vähän rajoittunutta :P :geek:

uutta C5:sta ei taida enään saada V6-HDI:nä, sehän olisi ehkä se miellyttävin vaihtoehto :D

hydejousitettu C5 saattaisi laittaa ilman lukkoja varustetun "4-vedon" aika tiukille, ja varsinkin pysäköidessä / parkkeeratessa auratunalueen toiselle puolelle sen maavaran saa korkeammalle, jolloin se onkin yliveto :ugeek:

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 19.02.2011 19:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

laakeri kirjoitti:
....käy koeajamssa (ainakin täysi päivä kutakin). Eiköhän se sillä sitten selviä....

Ei tarvii Skoda noin pitkää testiajoa. Kun itsellä oli uuden työauton
hankinta ajankohtainen 2v sitten kävin koeajamassa myös Superbin,
joka on ollut voittaja ties kuinkamonessa vertailussa. Olihan se tilava,
mutta tuntui ajossa pompottavalta pikkuautolta. Muovinen interiööri.
Tiemelu tulee sisään.

Idän ihmeistä en tiedä, kerran-pari tullut ajettua tojotaa ja joskus olen ollut
nissanin kyydissä. Surkeita vehkeitä. Subarussahan on bokserikone - siitä
sille yksi säälipiste.

Skodan sijasta ostin silloin C-viitosen, vaikka se tulikin vähän kalliimmaksi.
Moitteetta toiminut nyt 2v - 80tkm. Hiljainen, pieni kulutus, yleinen
mukavuus 10+. Sopii hyvin työajoon - vapaa-ajan matkoilla paras peli
on kuitenkin 2cv.

Kirjoittaja:  Bumper [ 19.02.2011 19:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

cxtb2 kirjoitti:
uutta C5:sta ei taida enään saada V6-HDI:nä, sehän olisi ehkä se miellyttävin vaihtoehto :D

Maahantuojan nettisivujen mukaan saa. Arvioitu kokonaishinta (HDi 240 V6 Exclusive Tourer Automaatti) 53 164,76€. :shock:

Tuohon nelivetoisuuteen voisin heittää sen kommentin, että kaasunestejousitus kyllä tasoittaa sitä eroa aika paljon. Xantiassa tuntuu olevan melko ylivoimainen veto- ja kaarrepito muihin saman aikakauden ja uudempiinkin rautajousisiin verrattuna. Nostettavan maavaran ansiosta etenemiskykyä löytyy myös vähän syvemmässä hangessa. 20cm ei ainakaan mahdottomia ongelmia vielä tuota omien kokemuksien mukaan, syvemmässä ei ole ollut tarvetta koittaa. Toki nelivedoissa on parempi vetopito, jonka kyllä huomaa kaupunkiajossa kun pitää pysähdellä risteyksiin ja valoihin. Jos enemmän ajaisin kaupungissa, niin varmaan itsekin koittaisin jostain hakea neliveto- BX:ää. Maantiellä en näkisi noiden välillä juuri mitään eroa, edes vähän mutkaisemmalla sellaisella.

Kirjoittaja:  laakeri [ 19.02.2011 20:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

2cv-Olli kirjoitti:
Subarussahan on bokserikone - siitä sille yksi säälipiste.
Toivottavasti ovat kehittyneet ajattavuuden suhteen, niin voi saada säälipisteiden lisäksi muitakin pisteitä. Kaverilla kun oli ensimmäisen mallin Legacy, niin tuli sillä "jonkin verran" itsekin ajeltua. Se jäi kyllä päällimmäisenä mieleen laitteesta, että mitään pienitäkään tuntoa tiehen siinä ei ikinä ollut. Pääsihän sillä kyllä ihan kohtalaisessa hangessakin eteenpäin nelivedon ansiosta, mutta ei siitä kauheasti muuta positiivista jäänyt mieleen. Tuskin ovat siitä kuitenkaan ainakaan huonontuneet - eihän sitä ikinä tiedä, vaikka olisivat todella hyviäkin nykyisin?

Kirjoittaja:  Eki [ 21.02.2011 09:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Bumper kirjoitti:
Nostettavan maavaran ansiosta etenemiskykyä löytyy myös vähän syvemmässä hangessa. 20cm ei ainakaan mahdottomia ongelmia...

Niin kauan totta, kuin alusta on tasainen. Ei tarvitse kummoistakaan töppyrää toisen etu- tai takapyörän alle korin ollessa yläasennossa (johon Xantiat yleensä nousee, vaikka vipu olisi ylemmän ajoasennon lovessa :evil: ), kun auto nousee ristiriipuntaan ja meno loppuu siihen paikkaan. Silloin harvoin, kun tuo ylempi ajoasento tosiaan toimii, menee kyllä.

Bumper kirjoitti:
cxtb2 kirjoitti:
uutta C5:sta ei taida enään saada V6-HDI:nä, sehän olisi ehkä se miellyttävin vaihtoehto :D

Maahantuojan nettisivujen mukaan saa. Arvioitu kokonaishinta (HDi 240 V6 Exclusive Tourer Automaatti) 53 164,76€. :shock:

Peugeot 508:iin V6 HDi:ta ei tule alkujaankaan saaamaan, vaan sen sijaan tulee kuta kuinkin saman tehoinen 2.2 nelos-HDi. Milloinkohan V6 HDi korvaantuu C5:ssa..? :shock:

Kirjoittaja:  Igor [ 21.02.2011 11:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Eki kirjoitti:
Peugeot 508:iin V6 HDi:ta ei tule alkujaankaan saaamaan, vaan sen sijaan tulee kuta kuinkin saman tehoinen 2.2 nelos-HDi. Milloinkohan V6 HDi korvaantuu C5:ssa..? :shock:


240 heppaa 2.2-litraisesta diisselistä? :shock:

Kirjoittaja:  Igor [ 21.02.2011 11:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

2cv-Olli kirjoitti:
Ei tarvii Skoda noin pitkää testiajoa. Kun itsellä oli uuden työauton
hankinta ajankohtainen 2v sitten kävin koeajamassa myös Superbin,
joka on ollut voittaja ties kuinkamonessa vertailussa. Olihan se tilava,
mutta tuntui ajossa pompottavalta pikkuautolta. Muovinen interiööri.
Tiemelu tulee sisään.


Tein samat havainnot kun istuin taksi-Superbissa. Jopa Activan alusta tuntuu mukavan pehmeältä tohon verrattuna.

Kirjoittaja:  Eki [ 21.02.2011 11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Igor kirjoitti:
Eki kirjoitti:
Peugeot 508:iin V6 HDi:ta ei tule alkujaankaan saaamaan, vaan sen sijaan tulee kuta kuinkin saman tehoinen 2.2 nelos-HDi. Milloinkohan V6 HDi korvaantuu C5:ssa..? :shock:


240 heppaa 2.2-litraisesta diisselistä? :shock:


204 heppaa... :oops: Ajattelin V6 HDi:n 207-heppaista ensimmäistä versiota. En muistanut tuota tehokkaampaa nykyversiota...

Jotain kuitenkin kertonee se, että V6 HDi:ta ei tarjota 508:iin edes vaihtoehdoksi. Eipä siellä ole bensakoneistakaan tarjolla kuin 1,6-litraisia. Ainakaan vielä. :?

Miksiköhän en osaa ajatella Peugeotia 508:na, vaan siitä tulee aina mieleen Mersu... :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 21.02.2011 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Kyllä hydemystiikka on yliveto 4-vetoon nähden. Autohan tosiaan jää hankeen pohjastaan jolloin pahimmillaan 4-vetokin on kyykyssä mutta kun nostaa maavaran niin taas menneen. Ja saahan etuvetoisessa Citikassa (oliko niitä edes takavetoisia = ei) keinotekoisen lukkoperänkin aikaan kun käsijarulla, jotka vaikuttaa etupyöriin, vähän jarruttaa niin pyörät luulee että niissä on pitoa ja niimpä molemmat vetää vaikka toinen oliskin ilmassa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 21.02.2011 12:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Cikatti kirjoitti:
Kyllä hydemystiikka on yliveto 4-vetoon nähden.
Molemmat samassa paketissa mieluiten, kiitos.
Cikatti kirjoitti:
Ja saahan etuvetoisessa Citikassa (oliko niitä edes takavetoisia = ei)
On niitä.

Kuva

Kirjoittaja:  Igor [ 21.02.2011 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Eki kirjoitti:
Jotain kuitenkin kertonee se, että V6 HDi:ta ei tarjota 508:iin edes vaihtoehdoksi. Eipä siellä ole bensakoneistakaan tarjolla kuin 1,6-litraisia. Ainakaan vielä. :?


Olisko niin ettei konehuoneessa ole tilaa kuin neloskoneelle? Säästöä kai sekin.

Kirjoittaja:  Eki [ 21.02.2011 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Igor kirjoitti:
Eki kirjoitti:
Jotain kuitenkin kertonee se, että V6 HDi:ta ei tarjota 508:iin edes vaihtoehdoksi. Eipä siellä ole bensakoneistakaan tarjolla kuin 1,6-litraisia. Ainakaan vielä. :?


Olisko niin ettei konehuoneessa ole tilaa kuin neloskoneelle? Säästöä kai sekin.

Ehkä niin... Olisi tuon kokoiseen autoon luullut tarjottavan kuitenkin vaikka jotain tehokkaampaa 2-litraista. Vaan onko PSA:lla sellaista? :shock: Liekö tehokkain tuotantonelonen DS3 Racingin 200-heppainen ja sekin 1,6-litrainen...

laakeri kirjoitti:
On niitä.

Tai siis oli... :cry: Hieno "Belphegor" 350 kuitenkin! :) Nuokin menivät aikoinaan Renault'lle, eli niiden "perintö" elää tavallaan Volvoissa... ;) Mutta olihan Citroënit kai Traction Avantiin asti takavetoisia..?

Mutta OT:na noista kuorma-autoista, olin jo melkein lähdössä hakemaan tätä... :shock: :

Kuva
http://www.leboncoin.fr/utilitaires/174 ... tm?ca=12_s

Kirjoittaja:  laakeri [ 21.02.2011 14:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Eki kirjoitti:
Mutta olihan Citroënit kai Traction Avantiin asti takavetoisia..?
Ja vielä TA:n aikanakin oli takavetomalleja. 7UA:n ja 11UA:n valmistus taisi tyssätä vasta sotaan?

Kirjoittaja:  Japa [ 21.02.2011 14:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Igor kirjoitti:
Olisko niin ettei konehuoneessa ole tilaa kuin neloskoneelle? Säästöä kai sekin.

Eiköhän syynä ole, että halutaan valmistaa pienempipäästöisiä autoja. Muistaakseni valmistajia verrataan kaikkien myytyjen autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästöjen perusteellakin. Ja kun 1,6 litraisesta saadaan turbolla 3 litraisen tehot, niin kuka sitä V6:ta kaipaa? :twisted:

Sinänsä hauskaa, että ketjun aihe on "uutta autoa katsomassa" ja kun katsoo noita kuvia... :lol:

Ottaisin Pösön 508:n lähtökohdaksi, jos olisin uutta autoa ostamassa. Nelivetoa (tulossa?) tai hydejousia siihen ei kyllä ole saatavilla...

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.02.2011 14:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Japa kirjoitti:
Eiköhän syynä ole, että halutaan valmistaa pienempipäästöisiä autoja. Muistaakseni valmistajia verrataan kaikkien myytyjen autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästöjen perusteellakin.


Eiköhän siinä jotain tällaista takana ole. Pistetäänhän Aston Martinillakin AM:n merkkejä Toyota IQ:n keulalle juuri samasta syystä :)

[img]http://www.hilavitkutin.com/wp-content/uploads/2010/01/aston_martin_cygnet_edestä-510x340.jpg[/img]

Kirjoittaja:  Eki [ 21.02.2011 14:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Japa kirjoitti:
Sinänsä hauskaa, että ketjun aihe on "uutta autoa katsomassa" ja kun katsoo noita kuvia... :lol:

Toisen vanha voi olla toiselle uusi. ;) Näkeehän sen, kun katsoo vaikka joitain suomalsisia linja-autoliikennöitsijöitä; esim. ruotsalainen myy auton loppuun ajettuna pois, tulee suomalainen ja ostaa auton, maalaa valkoiseksi (joskus hypätään tämän vaiheen yli), oma nimi kylkeen ja kas, uusi auto on valmis linjalle.

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.02.2011 14:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

äh, taas tuli vastaan tuo, että img-tagit eivät toimi jos osoitteessa on ääkkösiä. Miksi hemmetissä ne piti sallia webissä? :D

Kirjoittaja:  Igor [ 21.02.2011 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Uutta autoa katsomassa

Japa kirjoitti:
Igor kirjoitti:
Olisko niin ettei konehuoneessa ole tilaa kuin neloskoneelle? Säästöä kai sekin.

Eiköhän syynä ole, että halutaan valmistaa pienempipäästöisiä autoja. Muistaakseni valmistajia verrataan kaikkien myytyjen autojen keskimääräisen hiilidioksidipäästöjen perusteellakin. Ja kun 1,6 litraisesta saadaan turbolla 3 litraisen tehot, niin kuka sitä V6:ta kaipaa? :twisted:


Nii, jos katotaan vain maksimitehoja.

Onkos siinä 204hv HDi:ssä muuten yksi vai kaksi turboa?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/