Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=7376
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  eskere [ 25.02.2011 19:07 ]
Viestin otsikko:  Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Polttoaineiden hinta on kovassa nousussa meneillään olevan Arabimaiden vallankumousten seurauksena. Jyväskylän keskustassa joutuu maksamaan jo 1,429 euroa litrasta dieseliä. :!: Bensalitrankin hinta hipoo jo 1,70 euroa. http://polttoaine.net/Jyva_skyla_

Jos ja kun tämä arabien vallankumous jatkuu ja leviää yhä useampiin öljyntuottajamaihin, niin seurauksena on raakaöljyn hinnan nousu uusiin ennätyslukemiin. Tällä vauhdilla kesällä voi litra bensaa lähennellä kahta euroa. Työ-, loma- ja asiointimatkojen kustannukset nousevat tuntuvasti, samoin asuntojen lämmityskulut.

Espanja on jo reagoinut uhkaavaan polttoainepulaan laskemalla moottoriteidensä nopeusrajoituksia.
http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Ul ... uksia.html

Kuinkahan Suomen päättäjät ryhtyvät toimenpiteisiin tämän maailmaa mullistavan tapahtuman seurauksien johdosta. :roll:
Jätetäänkö talvinopeudet voimaan kesän ajaksi? Jos näin tehtäisiin, niin säästetyllä polttoainemäärällä saataisiin Suomen ilmastotavoitekin hoidettua. ;)

Kirjoittaja:  Oldis [ 25.02.2011 20:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Imatralla oli päivällä 1,49,9 litra E10 siitä liiton kortilla alennusta 1,7 senttiä

Hyvin 97 mallinen pösö toimii e10 bensalla.Ajettu nyt 3 tankillista.

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 26.02.2011 02:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

eskere kirjoitti:
Jätetäänkö talvinopeudet voimaan kesän ajaksi? Jos näin tehtäisiin, niin säästetyllä polttoainemäärällä saataisiin Suomen ilmastotavoitekin hoidettua...


Jäisi ehkä pikkasen vajaaksi, mutta hyvä alku tuo ympärivuotinen talvirajoitus
varmaan olisi päästötalkoissamme.

Tässä hiljattain oli hesari teettänyt VTT:llä laskelman, kuinka paljon polttoainetta
säästyisi liikenneministeriön kaavailemalla 80 kmt kattonopeudella, joka on
päästövähennysten nimissä tarkoitus saattaa voimaan vuoden-parin sisällä.

VTT:n mukaan henkilöautoliikenteen kokonaispolttoainesäästö - eli CO2
päästöjen vähennys - olisi kaksi prosenttia. Raskaan liikenteen päästöihin 80
kmt kattonopeudella ei olisi juurikaan merkitystä.

Kun henkilöautoliikenteen osuus maamme CO2-kokonaispäästöistä on
8 prosenttia, tarkoittaa kahden prosentin vähennys henkilöautoliikenteen
päästöistä 1,6 promillen vähennystä Suomen kokonaispäästöihin.

Jonkin verran jää siis vielä kurottavaa 20% päästövähennstavoitteeseen
pääsemiseen vuoteen 2020 mennessä. 80 kmt kattonopeudella siitä saavutetaan
noin sadasosa. Kun lopetetaan koko henkilöautoliikenne niin, ettei julkinen
liikenne kuitenkaan samaan aikaan lisäänny, saavutetaan vähennystavoitteesta
jo reilu kolmannes.

Yksityisautoilla suoritetaan 95 prosenttia maamme henkilöliikenteestä. Näiden
95 prosentin olisi siis siirryttävä jalkamiehiksi, pyöräilijöiksi tai hiihtäjiksi, jotteivat julkisen liikenteen päästöt kasvaisi samalla kun henkilöautoliikenteen päästöt
loppuvat kokonaan. Ja näin saavutettaisiin vasta kolmannes tavoitteesta.

Vertailun vuoksi: 80 kmt kattonopeuden tuottaman päästövähennyksen
suuruinen CO2-säästö saadaan aikaan alentamalla kiinteistöjen lämpötilaa talvisaikaan 0,04 astetta. Ei siis neljä astetta vaan neljä asteen sadasosaa.

Kirjoittaja:  xantiano [ 26.02.2011 10:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

2cv kirjoitti asiaa asetetun tavoitteen järjettömyydestä etenkin suomen kohdalla koska olimme ennen eu aikaa edellä muita eu-maita eli olimme jo omilla toimenpiteillämme laskeneet päästöjemme määrää mutta politikkojemme kädettömyyden vuoksi tekemiämme toimenpiteitä ei laskettu meille eduksi. Asetettu tavoite on täysin järjetön ja jokseenkin mahdoton tavoitettava. Ilmeisesti ihmiset sen hiljalleen huomaavat ja äänestävät huomionsa mukaisesti.

Aivan turha hurrata demokratian voitosta öljymaissa. Olemme onnistuneet unohtamaan ajan kun Persian shaahi kaatui ja saimme tilalle demokraattisesti valitun ajatollah Khomeinin. Siitähän meille ilo ja riemu repesi :roll:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 26.02.2011 10:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Juuri tankkasin dieseliä 129,4e/l..

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 26.02.2011 10:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Oldis kirjoitti:
Imatralla oli päivällä 1,49,9 litra E10 siitä liiton kortilla alennusta 1,7 senttiä

Hyvin 97 mallinen pösö toimii e10 bensalla.Ajettu nyt 3 tankillista.

Kolme tankillista toimivuudesta ei kerro mitään...

Kirjoittaja:  JariJ [ 26.02.2011 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Olen tuota hinnannousua seurannut ja arvata voi, että kesällä, kun kysyntä muutenkin kasvaa,niin litrahinta (bensiinin ) saattaa olla jossain Pohjois-Suomessa jo hyvinkin liki 2,00 eur / ltr.
Nousuhan pääasiassa johtuu maailman raaka-ainepörssien reagoinnista arabimaailman tapahtumiin, tuotantokustannuksethan eivät ole juurikaan muuttuneet. Hyvä ja paha markkinatalous, spekulointi ja keinottelu pörsseissä saavat aikaan niin polttoaineiden kuin nykyisin myös ruuan hinnannousut.Sijoittajat ovat löytäneet uuden tavan rikastua.
- Huomaan miettiväni, että onko vapaa markkinatalous sittenkään paras vaihtoehto maailmalle, se kun antaa ahneille keinoittelijoille aikamoiset mahdollisuudet.

Kirjoittaja:  Igor [ 26.02.2011 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Tapsa 550 kirjoitti:
Juuri tankkasin dieseliä 129,4e/l..


Melko kallista.

Sehän on ihan luonnollista, että bensan hinta nousee öljyn hinnan mukana. Ja tokihan se sitten laskee samassa suhteessa, kun öljyn hinta laskee. Eiku... :evil:

Kirjoittaja:  Oldis [ 26.02.2011 15:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Juu ei kolme tankillista vielä kerro, katsotaan vuodenlopussa mikä on tilanne.

En kyllä aio 98 tankiin laittaa.

Kirjoittaja:  black_van [ 26.02.2011 15:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Tämähän e10 on iso kysymysmerkki,miten tiivisteet kestää. mutta aika näyttää. jokainen voi tehdä itsenäisen päätöksen uskaltaako käyttää vai ei.

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 26.02.2011 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Oldis kirjoitti:
Juu ei kolme tankillista vielä kerro, katsotaan vuodenlopussa mikä on tilanne.

En kyllä aio 98 tankiin laittaa.

Elä tankkaa 98.a seuraan mielenkiinnolla,olen ponsorisi maksan 95 10E ja 98 hinnan eroituksen maaliskuulta,laita dokumentit talteen... ;)
ps.kuka seuraava bonsori..

Kirjoittaja:  xantiano [ 27.02.2011 06:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

2cv-Olli kirjoitti:
eskere kirjoitti:
Jätetäänkö talvinopeudet voimaan kesän ajaksi? Jos näin tehtäisiin, niin säästetyllä polttoainemäärällä saataisiin Suomen ilmastotavoitekin hoidettua...



Vertailun vuoksi: 80 kmt kattonopeuden tuottaman päästövähennyksen
suuruinen CO2-säästö saadaan aikaan alentamalla kiinteistöjen lämpötilaa talvisaikaan 0,04 astetta. Ei siis neljä astetta vaan neljä asteen sadasosaa.


Aika mielenkiintoista! Paljonko asuntojen keskimääräistä lämpötilaa pitääkään laskea talvella jotta päästötavoitteet touteutuvat kokonaan? Liikenteestä aikaansaatava säästö on enemmän kuriositeetti kuin todellinen säästö mutta asumisella on todella suuri merkitys asetettujen säästötavoitteiden saavuttamiseksi!

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 28.02.2011 20:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

xantiano kirjoitti:
Paljonko asuntojen keskimääräistä lämpötilaa pitääkään laskea talvella jotta päästötavoitteet touteutuvat kokonaan?


Kiinteistöjen lämmitys tuottaa noin 40% Suomen CO2 päästöistä.
Päästöleikkaustavoite on 20% vuoteen 2020 mennessä. Nyrkkisäännön
mukaan huonelämpötilan laskeminen 1 asteella vähentää energiankulutusta
5%. Näin ollen päästöleikkaustavoite saavutettaisiin laskemalla kiinteistöjen
lämpötilaa lämmityskauden ajaksi 4 asteella.

Liikenteen (tie, raide, vesi ja ilmailu-) osuus Suomen CO2 päästöistä on 18%.
Vaikka kaikki motorisoitu liikenne maassamme lopetettaisiin, ei tuota 20%
säästötavoitetta saavutettaisi. Etanolin lisäys bensiiniin ei vaikuta sitä eikä
tätä, todennäköisesti se vain lisää CO2 päästöjä, sillä etanolin tuotanto on
varsin energiaintensiivistä. Tuleva 80kmt kattonopeus kuuluu samaan hyvää
tarkoittavaan mutta tavoitteen kannalta merkityksettömään ja muuten
haitalliseen sarjaan.

Mitä tulee tämän ketjun aloituksessa mainittuun 110 kmt moottoritie-
rajoitukseen Espanjassa, se varmaan on samanlaista kosmetiikkaa kuin
vaikkapa uusi E10. Tähän asti rajoitus Espanjassa on ollut 120, mutta ainakin
taksit ovat siellä aina ajaneet sen mitä vanhasta nokivasarasta irtoaa.

Kirjoittaja:  black_van [ 28.02.2011 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

v-poweri tänään 1.68 :lol:

Kirjoittaja:  laakeri [ 28.02.2011 21:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

2cv-Olli kirjoitti:
Kiinteistöjen lämmitys tuottaa noin 40% Suomen CO2 päästöistä.
Päästöleikkaustavoite on 20% vuoteen 2020 mennessä. Nyrkkisäännön
mukaan huonelämpötilan laskeminen 1 asteella vähentää energiankulutusta
5%. Näin ollen päästöleikkaustavoite saavutettaisiin laskemalla kiinteistöjen
lämpötilaa lämmityskauden ajaksi 4 asteella.
Eivät kai CO2-päästöt ja energiankulutus ole sentään täysin sama asia? Torpan lämmitys esimerkiksi vesi-, sähkö- tai ydinvoimalla tuotetulla sähköllä tuottaa jonkin verran eri tavalla CO2-päästöjä kuin samanlaisen torpan lämmitys märillä haloilla kymmeniä vuosia vanhassa takassa.

Entäpä tuo 5%/1 °C alenema, onko se tosiaan ihan ΔT:stä riippumaton vakio? Johtuen tapahtuvan lämpöenergian siirtymisen lämpövirran lausekehan on Φ=-λ*A*ΔT/d, joten ainakin noin karkealta teoreettiselta pohjalta voisi olettaa tuon energiankulutuksen vähenemisen huonelämpötilaa laskemalla lähestyvän asymptoottisesti nollaa lähestyttäessä huonelämpötilassa ulkolämpötilaa.

Korjatkaa nyt asioista oikeasti jotain tietävät tai edes näitä opiskelleet. Mie vaan tällaista mutua ja ihmettelyä heittelen taas, että saisin asioita selviksi itselleni. :?

Kirjoittaja:  olli__o [ 28.02.2011 22:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

laakeri kirjoitti:
Eivät kai CO2-päästöt ja energiankulutus ole sentään täysin sama asia? Torpan lämmitys esimerkiksi vesi-, sähkö- tai ydinvoimalla tuotetulla sähköllä tuottaa jonkin verran eri tavalla CO2-päästöjä kuin samanlaisen torpan lämmitys märillä haloilla kymmeniä vuosia vanhassa takassa.

Uusiutuvia energiamuotoja (halkoja) ei kai lasketa ollenkaan hiilidioksidipäästöihin (muuten ne laskettaisiin moneen kertaan, halon kasvattaminen sitoo saman määrän hiilidioksidia kuin sen polttaminen vapauttaa) Halkojen märkyys ei juuri vaikuta hiilidioksidipäästöihin, jos vaan saa syttymään, hiilimonoksidipäästöt voivat lisääntyä osin sen kustannuksella.

Talviaikaan pahimman energiankulutushuippujen aikaan lisäenergiankulutus on suurelta osalta säätövoimana hiilivoimaa, mutta yleisesti käytetään keskiarvoja, tuollainenkin luku löytyy "Energiasektorin hiilidioksidipäästöt olivat 78 prosenttia kaikista Suomen kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2009" http://www.stat.fi/til/ekul/2009/ekul_2 ... -10_fi.pdf

Tuolla on melko uskottavaa tietoa tieliikenteen päästöistä (CO2 löytyy puolenvälin alapuolelta)
http://lipasto.vtt.fi/liisa/paastodata.htm
Koko tieliikenne 2009: 11,3 miljoonaa tonnia/vuosi CO2 (ruma yksikkö jeps)
henkilöautot 6,9 miljoonaa tonnia/vuosi CO2

Kirjoittaja:  Cikatti [ 28.02.2011 22:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Joopa, tuo puun polttaminen on aikas vitsikästä kun harvat tulee ajatelleeksi että puu on itseasiassa hiiltä. Puu on vuosien ajan sitonut itseensä hiiltä ilmasta käsin ja sitten se kertaheitolla palautetaan takas. Puun poltto on melkoisen mahtavaa CO2 päästöltään.

Kirjoittaja:  amikasi [ 28.02.2011 22:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Eipä ole täällä hinta noussut vielä arabimaiden levottomuuksien vuoksi:-)

Barreli öljyä taitaa maksaa 100 USD. Bensiini 10 eurosenttiä litralta. Nuo Suomen polttoainehinnat tosiaan kuullostavat vallankumouksellisilta täältä vinkkelistä katsoen.

Toisaalta vesi maksaa samassa polttoainekaupassa 20 eurosenttiä litralta. Tuloveroa eikä arvolisäveroa ei tunneta.

amikasi
-Riyadh, Saudi Arabia +30 C-

Kirjoittaja:  miki [ 01.03.2011 01:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

amikasi kirjoitti:
-Riyadh, Saudi Arabia +30 C-


Hah, mutta mitä maksaa saudeissa kylmä olut, ja montako raipaniskua siitä seuraa mikäli sellaisen kuitenkin löytää ja sattuu jäämään kiinni? :lol:

Kirjoittaja:  zX-files [ 01.03.2011 08:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Eihän puun polttaminen voi tuottaa päästöjä kun puu on aito luonnontuote :shock:

Ja ei sähkössäkään mitään päästöjä ole, tuolta se piuhaa pitkin tulee jostain kaukaa :?

Kirjoittaja:  Akaile [ 01.03.2011 09:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Naurattaa koko bensan hinta...Ennen lamaa raakaöljyn hinta oli 150e luokkaa tynnyriltä, nyt samainen tynnyri maksaa satasen paikkeilla ja bensan hinta on kuitenkin rikkonut vanhat hintaennätyksensä jo monta kertaa. Jännä juttu, kun se hinta muuttuu aina samantien ylöspäin, kun maailmalla tapahtuu jotain kallistumiseen viittaavaa, mutta vastaavasti jos tilanne rauhoittuu niin hinta ei kyllä enää entiselle tasolle laske. Samaan aikaan asemien tankeissa on ollut tietyn hintaista polttoainetta sisäänostohinnaltaan, mutta kummasti se ulosmyyntihinta vaihtelee jatkuvasti...Kukahan ne välirahat käärii...hmmm...varmaan ne samat tyypit jotka heiluttelee niitä rynkkyjä uutiskuvissa..eiku.

Ja kansa ostaa.

Kirjoittaja:  Igor [ 01.03.2011 10:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

No verottaja ainakin käärii tosta hyvät rahat...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.03.2011 10:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Olisinkohan markka-ajan viime metreillä uskonut kun joku olis kertonyt mulle että tankkaan 2011 XM:ni tankin hintaa 132 EUR eli 788 mk :?
Tämä siis 83 litran hinta bensiinille. Enempää en ole tankkiin saanut ängettyä vaikka tämäkin peli tuotiin ajamalla jakajalle. Väitetään että tankki on niin pikkuruinen, muka 80-litrainen.

Kirjoittaja:  Lemon [ 01.03.2011 11:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Niinpä, joka kerta tankatessani ajattelen, että olisinko markka-aikana ostanut litraakaan tämän hintaista bensaa, 9,50 mk/litra! Sillä ei kovin kauas ajeta. Mielestäni kympillä sai markka-aikana "vaikka mitä", vai kultaako aika muistot :shock:

Kirjoittaja:  Igor [ 01.03.2011 11:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Vallakumoukselliset polttoaineiden hinnat

Lemon kirjoitti:
Niinpä, joka kerta tankatessani ajattelen, että olisinko markka-aikana ostanut litraakaan tämän hintaista bensaa, 9,50 mk/litra! Sillä ei kovin kauas ajeta. Mielestäni kympillä sai markka-aikana "vaikka mitä", vai kultaako aika muistot :shock:

Kympillä sai vuosituhannen taitteessa essonbaarissa munkin ja kahvin.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/