Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Kokemuksia Comfort palloista? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=7388 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Xantinisti [ 26.02.2011 18:34 ] |
Viestin otsikko: | Kokemuksia Comfort palloista? |
Moi, keväällä 11-vuotiaan Xantia break:in orkkispallot voisi uusia ja nuo Comfortit kiinnostaisi. Mutta kertokaapas Comfort-kuskit kokemuksia ko. palloista eli kestääkö noi mitään ja ilmeisesti tuplakalvottomina tarvitsevat kaasutäydennystä 3..4v. välein. Kuulemma perää (ainakin farkuissa) kannattaa nostaa hiukan korkeammalle pohjaamisen estämiseksi. Pehmeämpi kyyti kiinnostaisi eli kummat hankin alkuperäiset vai Comfortit? |
Kirjoittaja: | xs2jammu [ 26.02.2011 19:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Comforteista ei ole mitän kokemusta, mutta edellisessä xantussa oli bexin pitkät pallot edessä ja xantun omat etupallot takana ja oli minun makuuni. Näin on tarkoitus myös pallottaa nykyinen V6:nen. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 26.02.2011 19:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
xs2jammu kirjoitti: Comforteista ei ole mitän kokemusta, mutta edellisessä xantussa oli bexin pitkät pallot edessä ja xantun omat etupallot takana ja oli minun makuuni. Näin on tarkoitus myös pallottaa nykyinen V6:nen. Yhdyn tähän täysin, mulla samanlainen yhdistelmä lievällä ylipaineella 1.8 16V breakissa ja hyvin menee ![]() |
Kirjoittaja: | AriR [ 26.02.2011 20:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Mulle laitettiin sellaiset alle. Kyyti pehmeni loistoluokkaan kerralla |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 26.02.2011 21:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Talven olen comforteilla ajellut, mutta pakkasten takia auto on niin jäykkä että hankala on lopullista tuomiota antaa. Tämän hetken fiilikset on että sitä pintakovuutta on jonkun verran, eli ei ole ainakaan parempi verrattuna 1,8 8v:n palloihin jotka oli alla aiemmin. Muuten on kyllä ainakin riittävän pehmeä. |
Kirjoittaja: | xantiano [ 27.02.2011 08:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
xs2jammu kirjoitti: Comforteista ei ole mitän kokemusta, mutta edellisessä xantussa oli bexin pitkät pallot edessä ja xantun omat etupallot takana ja oli minun makuuni. Näin on tarkoitus myös pallottaa nykyinen V6:nen. Millaiseksi kuvaat pallotuksellasi Xantian ajettavuuden? Millaisen parannuksen pallotus toi tullessaan? Kuinka pidemmät pallot sopivat paikalleen? Muistaakseni pissapojan säiliö on aika lähellä etupalloa. Xantiani kulkee kaarteissa hyvin ja edeltäjäänsä verraten sei ei kallistele. Loivat nousut/laskut auto ottaa pehmeästi mutta terävämmät epätasaisuudet tulevat "vajaalla suodatuksella" läpi. Etsin siis parannusta teräviin / jyrkkiin epätasaisuuksiin. |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 27.02.2011 09:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
xantiano kirjoitti: Kuinka pidemmät pallot sopivat paikalleen? Muistaakseni pissapojan säiliö on aika lähellä etupalloa. Hyvin mahtuvat pitkät pallot Xantiaan, ei se pallo sentään mikään puolimetrinen ole... Minulla olisi muuten Xantian etucomfortit ylimääräisinä, jos nyt ketään sattuisi kiinnostamaan moiset. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 27.02.2011 10:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Liekö muuten facelift-Xantiassa vieläkin jäykemmät kallistuksenvakaajat kuin ykköskoppaisessa? Comfortien kanssa tökkii oikeastaan eniten se, että normaalit poikittaiset pitkät heitot mennään hienosti yli, mutta esim. risteyksessä ylitettäessä vinottain toisen suunnan ajourat, auto keikkuu jäykästi urien mukaan. Eli mun mielestä pitäisi saada tuota kallistuksenvakaustakin vähän löysemmäksi... Toki se sitten kostautuisi kovemmassa vauhdissa mutkassa, mutta eipä toi pehmojousitus muutenkaan houkuta "kanttailemaan". |
Kirjoittaja: | laakeri [ 27.02.2011 10:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Itsellä 1.8 16V Breakissä CX:n pitkät edessä ja Xantian etupallot takana. Emäntä on laittanut muistaakseni 2.0 16V Breakiinsä comfortit. Kyllä mie enemmän tuon omani jousituksesta tykkään. |
Kirjoittaja: | Bumper [ 27.02.2011 11:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Itsellä löytyy myös Comfortit, ja väittäisin myös, että ovat hieman pintakovat.. Entiset hieman vajaapaineiset 1.8 8V:n vakio pallotkin olivat paremmat tuon suhteen. Tulen luultavasti joskus koittamaan tuota bx:n pitkät + xant. etupallot -komboa omassani kun se noin kovasti on herättänyt kannatusta. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 27.02.2011 18:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Vaihdoin aikoinaan '99 2.0-16V A Breakiin Comfortit ja kyllähän se kaikkineen mukavammaksi muuttui - muutamassa pahassa routaheitossa raskaalla keulalla oli kuitenkin taipumusta heilahtaa ylös ja pohjata alas aika rajustikin: TeeKoo muistaa tämän, kun ohitustien suoralla käytiin testailemassa ...? Kuorman (eli henkilö-/tavaramäärän) lisäämisellä tai trailerin perään kytkemisellä ei ollut auton käytökseen mitään vaikutusta, erittäin kauniisti ja tasaisesti kulki aina. |
Kirjoittaja: | Kooma [ 27.02.2011 19:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Palloista puhuttaessa ei kannata unohtaa mainita millä moottorilla kyseinen vehjes on varustettu. On iso ero että onko keulilla nuhapumppu bensa vai turpotiisseli. Esimerkiksi aikoinaan kun ajelin turporiisseli bx takapaksipakulla siinä oli ostettaessa keulilla bx:n normaalit pitkät pallot ja ne olivat aivan liian löysät tuolle painavalle koneelle. Ts pohjasi isoissa heitoissa. Sitten vaihdoin eteen käsiin osuneet lyhyet pallot joissa luki ainoastaan bx comf. Painetta löin 60 vai 70 kiloo, ja ai että kun tuli hyvä! Pohjaaminen loppui mutta pintakovuus väheni! Taakse pistin jotkin C5:sen pallot ja nekin oli oikein hyvät, harmi etten enää muista mitkä ne oli tarkasti. Nyt kokeilin activassa talvipallottelua ja pistin taakse xantia breakin(vm00-01) C5-tyyliset pallot ja eteen normixantian yksikalvoiset 55 pallot@55bar. Mukavuus parani suuresti, mutta vinottaisten epätasaisuuksien yli menee vieläkin aika kulmikkaasti johtuen järeimmästä mahdollisesta kallistuksenvaimennuksesta... ![]() Saa nähdä jääkö kesäksikin käyttöön, on todella mukava nyt. Isoo lujaa noilla ei varmaankaan uskalla ajaa mutta eihän niin kovaa saakaan ajaa. Ja moottorina on se 2 litrainen pensaturpo, ettei nääs unohdu mainita.. |
Kirjoittaja: | peltipolvi [ 27.02.2011 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Tuisku, pistin yv:tä. |
Kirjoittaja: | Xantinisti [ 01.03.2011 10:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Kiitos kaikille vastaajille, taidanpa siis laittaa kesällä pehmytpallot alle. |
Kirjoittaja: | ealab [ 01.03.2011 16:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Vielä juttua. omassa xantiassa oli I.F.H.S:n comfortit. Olivat hiukka pintakovat, ei muutenkaan kovin pehmeät. Paineistettiin, siitä hiukan parani. Kun vertasin Xantian alkuperäisiä etupalloja, uudelleen täytetyinä nekin, niin comfortimaisemmat ovat. Syitä: Comf. reikä 1,5mm, alkup. 1,8mm. Paineet samaa luokkaa, pallon tilavuuskin. Tuo isompi reikä vaikuttanee hitaampiin heittoihin pehmentävästi. Venttiilit taas nopeampin kolauksiin. Sama periaate takana, jossa nyt käytetyt 1,9D etupallot. |
Kirjoittaja: | Igor [ 01.03.2011 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Kooma kirjoitti: Nyt kokeilin activassa talvipallottelua ja pistin taakse xantia breakin(vm00-01) C5-tyyliset pallot ja eteen normixantian yksikalvoiset 55 pallot@55bar. Mukavuus parani suuresti, mutta vinottaisten epätasaisuuksien yli menee vieläkin aika kulmikkaasti johtuen järeimmästä mahdollisesta kallistuksenvaimennuksesta... ![]() Saa nähdä jääkö kesäksikin käyttöön, on todella mukava nyt. Isoo lujaa noilla ei varmaankaan uskalla ajaa mutta eihän niin kovaa saakaan ajaa. Ja moottorina on se 2 litrainen pensaturpo, ettei nääs unohdu mainita.. Tänä talvena on käynyt monasti mielessä Activan mukavuuspallottaminen, kun pienemmillä kaduilla meno on melko töyssyistä epätasaisesti pakkaantuneen lumikerroksen ansiosta. Mitähän tohon V6:een vois koittaa etupalloiksi? Helpottuiskohan toi vinottaisten epätasaisuuksien ylittäminen muuten Activa-palloja paineistamalla? |
Kirjoittaja: | Kooma [ 01.03.2011 19:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Kyllä luulen että kutosessakin voisi kokeilla noita xa peruspalloja edessä, tuossa tuntuu että ehkä uskaltaisi lyödä vielä lisää painetta ilman että ihan heti rupeaa lyömään läpi. Activapallot toimivat vain activasylinterien paineakkuina kuin kondensaattorit sähköpuolella ikään. Antavat painetta nopeisiin korjausliikkeisiin ripeämmin mitä pumppu pystyisi antamaan. Eli jos kallistuksenvaimennusta haluaisi pehmentää pitäisi laittaa ohuemmasta materiaalista kallistuksenvaimennintanko tai kytkeä hydraulisesti kallistuksenvaimennus pois käytöstä jolloin auto olisi hervottoman löysä. En tiedä miten sen pystyisi tekemään, activasylinterit lähtevät paineistumaan ennen jousituspiiriä. Tämä todettu ajamalla vipu ala-asennossa pamahtaneella actisylputkella, kyllä neste lensi kuitenkin! ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 02.03.2011 08:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Igor kirjoitti: Mitähän tohon V6:een vois koittaa etupalloiksi? Meillä on HDi:ssä Beksin pitkät etupallot, painetta taisi olla 90 baria. Tulee "melko" pehmoinen ( ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.03.2011 08:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Tulsku kirjoitti: Igor kirjoitti: Mitähän tohon V6:een vois koittaa etupalloiksi? Meillä on HDi:ssä Beksin pitkät etupallot, painetta taisi olla 90 baria. Tulee "melko" pehmoinen ( ![]() Paljonkohan on eroa hodarin ja 1.8 16V:n painoissa? Mulla on tällä hetkellä reilut 60 baria ja tekis mieli kokeilla lisää ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 02.03.2011 08:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Jos autotalli.comiin on uskominen, niin omamassat ovat seuraavat: 1.8i 16V Break 1387 kg, 2.0 HDi Break 1484 kg ja 3.0 Activa 1543 kg. |
Kirjoittaja: | aapo [ 02.03.2011 11:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
"Activapallot toimivat vain activasylinterien paineakkuina kuin kondensaattorit sähköpuolella ikään. Antavat painetta nopeisiin korjausliikkeisiin ripeämmin mitä pumppu pystyisi antamaan. Eli jos kallistuksenvaimennusta haluaisi pehmentää pitäisi laittaa ohuemmasta materiaalista kallistuksenvaimennintanko tai kytkeä hydraulisesti kallistuksenvaimennus pois käytöstä jolloin auto olisi hervottoman löysä. En tiedä miten sen pystyisi tekemään, activasylinterit lähtevät paineistumaan ennen jousituspiiriä. Tämä todettu ajamalla vipu ala-asennossa pamahtaneella actisylputkella, kyllä neste lensi kuitenkin!" Kyllä aktiivipallot nimenomaan toimivat joustavana elementtinä kallistuksenvaimmennussylintereille normaaliajotilanteessa. Painetta lisäämällä voi hieman pehmentää kallistuksen vaimennusta. |
Kirjoittaja: | Kooma [ 02.03.2011 19:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
aapo kirjoitti: Kyllä aktiivipallot nimenomaan toimivat joustavana elementtinä kallistuksenvaimmennussylintereille normaaliajotilanteessa. Painetta lisäämällä voi hieman pehmentää kallistuksen vaimennusta. Ei. Toinen juttu että ei kannata sekoittaa perusjousituksen pallotuksia, hydractivea ja activaa. Tai no hydractive ja activa ovat suoraan ajettaessa tarpeeksi lähellä toistensa toimintaa että niihin käyvistä palloista voi vielä puhua. Tulsku, onko siinä hodarissa hydractive? Paksut putket? Semmoisiakin on.. Veikkaan kyllä että nuo pallot ovat liian löysät hodariin vaikka siinä ei olisikaan hydractivea. Eli pamahtaa sopiva heitto läpi niin että humaus käy.. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.03.2011 22:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Citroen Techincal Guide.pdf Tuosta pikaisesti sain käsityksen, että perustilassa ne activapallot tosiaan vaikuttavat kallistuksenvaimennukseen, ja vasta kun sivuttaiskiihtyvyys kasvaa tarpeeksi suureksi, ne suljetaan pois pelistä. |
Kirjoittaja: | Igor [ 02.03.2011 22:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
Teuski kirjoitti: Citroen Techincal Guide.pdf Tuosta pikaisesti sain käsityksen, että perustilassa ne activapallot tosiaan vaikuttavat kallistuksenvaimennukseen, ja vasta kun sivuttaiskiihtyvyys kasvaa tarpeeksi suureksi, ne suljetaan pois pelistä. Näin mäkin olen käsittänyt dokumentteja lukemalla. Eli activa-pallot suljettaisiin pois pelistä samalla kun H2 menee jäykkään tilaan. Ei tosin olis eka kerta kun dokumentaatio ei vastaa todellisuutta... Mitäs H2 muuten tekee kun ottaa sulakkeen irti? Menee jäykkään tilaan? |
Kirjoittaja: | Kooma [ 02.03.2011 22:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Kokemuksia Comfort palloista? |
I stand partly corrected! Kiitos hyvästä linkistä! Eli takapallo on mukana joustamassa suoraan mentäessä mutta käännöksissä se kytkeytyy pois. Edessä toimii niinkuin väitin. Löin vuosi sitten vahingossa taka-activapalloon 50bar 30 sijaan enkä huomannut pehmeämpää menoa mutkissa. Mutta tuo sähköinen poiskytkentä oli uutta tietoa, jos sen räpeltäisi katkaisijan taakse niin sillä saisi ehkä vähän tuota kulmikasta poikittaisten epätasaisuuksien ylitystä pois.. En kyllä meinaa kokeilla, tarpeeksi hyvä noilla palloilla nyt. Tai ehkä vähän lisää painetta eteen, ehkä... ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |