Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=7403 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | citsportsite [ 28.02.2011 12:01 ] |
Viestin otsikko: | TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Tämän päivän Turun Sanomat: Lainaa: Auto vaihdettiin viime heinäkuussa. Polo 1.4 TSI tuntui varmalta valinnalta, olihan malli valittu Euroopan Vuoden Autoksi 2010. Hyvin Polo palvelikin – kunnes pakkaset alkoivat. Perheriitahan siitä melkein tuli. – Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin. http://www.ts.fi/teemat/liikenne/200492.html |
Kirjoittaja: | Lemon [ 28.02.2011 12:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
No niin kannattiko vaihtaa ![]() |
Kirjoittaja: | Oldis [ 28.02.2011 15:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Toi lämpö ongelma alkaa olemaan monessa uudessa autossa, etenkin noissa pienimoottorisissa. Lämmmön tuotto tarvitsee energiaa ja kun sen määrää vähenettään, niin lämpökin vähenee. Kanattaa ostaa uusiauto talvipakkasilla ja ainakin käydä koeajamassa kovalla pakkasella. |
Kirjoittaja: | Pasis [ 28.02.2011 16:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Missään muussa autossa en ole palellut kuin Berlingossa. Ei halua vaimo Sitikkaa takaisin, ei. |
Kirjoittaja: | Igor [ 28.02.2011 17:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Ei ole tarvinnut vielä sitikassa palella. Enkä halua vaimoa takaisin, en. ![]() |
Kirjoittaja: | Tapsa 63 [ 28.02.2011 17:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Igor kirjoitti: Ei ole tarvinnut vielä sitikassa palella. Enkä halua vaimoa takaisin, en. ![]() -4.8.. ![]() |
Kirjoittaja: | Scrat [ 28.02.2011 19:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Igor kirjoitti: Ei ole tarvinnut vielä sitikassa palella. Enkä halua vaimoa takaisin, en. ![]() Niin hyvä heitto, että pitää kompata ![]() Scrat |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.02.2011 21:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
pitääpä lisätä ,etten ole palellu hetkeäkään saaran kyydissä vaikka oon polttanu sitä eeeeekymppiä. aamulla otan tolpasta ja on lämmin ja työmaalta lähtiessä otan tolpasta ja on taas lämmin . ja lämpöö pukkaa melkein heti TU:stakin. ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 28.02.2011 22:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
kokemjne kirjoitti: pitääpä lisätä ,etten ole palellu hetkeäkään saaran kyydissä vaikka oon polttanu sitä eeeeekymppiä. etanolin kanssa läträtessä kannattaakin keskittyä siihen kyydissä olemiseen ![]() |
Kirjoittaja: | Julmuri [ 28.02.2011 22:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Vähän kyllä pelotti omaa HDi-Xsaraa ostaessa että miten tuollainen etelän auringossa sompaillut sopeutuu Suomen pakkasiin, kun olin työkaverilta kuullut että C5 samalla moottorilla oli ollut talvisin aika kylmä. Hyvin on kuitenkin lämpöä riittänyt kovimmillakin pakkasilla, vaikka vuodenvaihteeseen asti mentiin ilman viimasuojaa. ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 01.03.2011 08:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Minä olen ajanut Hdi Xantialla elokuusta 2010 asti kuskin ikkuna yläreunastaan auki, koska jäi syksyllä katkenneiden ovijohtojen korjaus kesken. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 01.03.2011 08:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Tirehtööri kirjoitti: Minä olen ajanut Hdi Xantialla elokuusta 2010 asti kuskin ikkuna yläreunastaan auki, koska jäi syksyllä katkenneiden ovijohtojen korjaus kesken. ![]() ![]() Ei siihen vaikka teippiä kannattais vetästä? ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 01.03.2011 09:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Teuski kirjoitti: Ei siihen vaikka teippiä kannattais vetästä? ![]() Siinä on jo teippiä, mutta sen u-arvo ei ole kovin hyvä ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Tulsku [ 01.03.2011 10:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Oldis kirjoitti: Toi lämpö ongelma alkaa olemaan monessa uudessa autossa, etenkin noissa pienimoottorisissa. Lämmmön tuotto tarvitsee energiaa ja kun sen määrää vähenettään, niin lämpökin vähenee. Mitenkäs TM kirjoitteli tässä taannoin, että dieseleiden lämpenemättömyys johtuu vain lämmityslaitteen huonosta suunnittelusta. ![]() Olihan siinä samassa jutussa todettu myös, että polttoainekäyttöiset lisälämmittimet ovat täysin turhia ja nostavat vain kulutusta. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 01.03.2011 11:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Lämmityslaitetta voi parantaa monella eri tapaa. Tehokas kiertovesipumppu. Messinkinen kenno. PTC-sähkövastus ilmakanavassa. ACeen päinvastainen käyttö lämmitykseen. Kaksiosainen termostaatti ohjaamaan vedenkiertoa paremmin. Tuossa nyt jokunen jo yleisesti tai kauemmin käytetty. Volsun perinteinen naurettava kolme hehkutulppaa vesitilassa lisälämmittimenä on ennemminkin huono vitsi ![]() |
Kirjoittaja: | Igor [ 01.03.2011 11:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä... |
Kirjoittaja: | Xari [ 01.03.2011 11:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Igor kirjoitti: Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä... Tai paremminkin sitä hukkalämpöä ei osata ottaa käyttöön. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 01.03.2011 12:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Kyllähän nämä uudet HDI:kin ym. lämpiää ajossa sinne n.80c°, eli kyse on lähinnä, miksi se lämpö ei siirry sinne sisätiloihin... tietty tyhjäkäynnillä saattaa kovemmilla pakkasilla moottori oikeasti kylmetäkkin siitä normilämmöstä. ittelläkin oli eräs nimeltä mainitsematon suoraruisku-diesel joka näin teki, mutta ajossa lämpöä riitti koneessa, sen oma lämmönsiirto jäähdytysnesteestä sisätiloihin oli sitten erittäin huono hyötysuhteeltaan, ja piti laittaa toinen kenno sisätiloihin omalla puhaltimella, jonka jälkeen lämmintä riitti sisällä ihan kaikilla keleillä. sinänsä hassua, että laitoin se lisäkennon suoraan alkuperäisen lämmityslaitteen kennon "rinnalle" T-haaroilla vain, eli putkistossa / letkustossa kiertävä nesteen lämpö kyllä olisi pitänyt riittää. |
Kirjoittaja: | Igor [ 01.03.2011 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Xari kirjoitti: Igor kirjoitti: Uusissa diisseleissä ongelma ei välttämättä ole hidas lämpeneminen, vaan se että hukkalämpöä ei vaan riitä... Tai paremminkin sitä hukkalämpöä ei osata ottaa käyttöön. Nii, tarttis varmaan ottaa lämpöä myös pakokaasusta kuten kuplassa aikoinaan ![]() |
Kirjoittaja: | Igor [ 01.03.2011 12:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
cxtb2 kirjoitti: Kyllähän nämä uudet HDI:kin ym. lämpiää ajossa sinne n.80c°, eli kyse on lähinnä, miksi se lämpö ei siirry sinne sisätiloihin... tietty tyhjäkäynnillä saattaa kovemmilla pakkasilla moottori oikeasti kylmetäkkin siitä normilämmöstä. ittelläkin oli eräs nimeltä mainitsematon suoraruisku-diesel joka näin teki, mutta ajossa lämpöä riitti koneessa, sen oma lämmönsiirto jäähdytysnesteestä sisätiloihin oli sitten erittäin huono hyötysuhteeltaan, ja piti laittaa toinen kenno sisätiloihin omalla puhaltimella, jonka jälkeen lämmintä riitti sisällä ihan kaikilla keleillä. sinänsä hassua, että laitoin se lisäkennon suoraan alkuperäisen lämmityslaitteen kennon "rinnalle" T-haaroilla vain, eli putkistossa / letkustossa kiertävä nesteen lämpö kyllä olisi pitänyt riittää. Tulisko tehtaalle liian kalliiksi laittaa erilainen kenno bensa- ja dieselmalleihin..? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 01.03.2011 12:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Ilmeisesti tulee... joskus muinoinhan keskieuroopan ja pohjoiseuroopan malleissa oli erona mm. tuo, että lämmityslaitteen kenno oli tehokkaampi ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Pasis [ 01.03.2011 12:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Tuossa TM:n jutussa taidettiin myös väittää, ettei nykyaikaisesta bensakoneesta tule hukkalämpöä sen enempää kuin dieselistäkään. Tehtaalle tulee liian kalliiksi laittaa myös erikokoisiin autoihin erikokoinen kenno, onhan Berlingossa ZX/Xsara:n kenno ja Xsara Picassossa taas Peugeot 206:n kenno. ![]() |
Kirjoittaja: | xantiano [ 01.03.2011 13:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
cxtb2 kirjoitti: Kyllähän nämä uudet HDI:kin ym. lämpiää ajossa sinne n.80c°, eli kyse on lähinnä, miksi se lämpö ei siirry sinne sisätiloihin... tietty tyhjäkäynnillä saattaa kovemmilla pakkasilla moottori oikeasti kylmetäkkin siitä normilämmöstä. ittelläkin oli eräs nimeltä mainitsematon suoraruisku-diesel joka näin teki, mutta ajossa lämpöä riitti koneessa, sen oma lämmönsiirto jäähdytysnesteestä sisätiloihin oli sitten erittäin huono hyötysuhteeltaan, ja piti laittaa toinen kenno sisätiloihin omalla puhaltimella, jonka jälkeen lämmintä riitti sisällä ihan kaikilla keleillä. sinänsä hassua, että laitoin se lisäkennon suoraan alkuperäisen lämmityslaitteen kennon "rinnalle" T-haaroilla vain, eli putkistossa / letkustossa kiertävä nesteen lämpö kyllä olisi pitänyt riittää. Xantia hdi ilman viimasuojaa ja pakkasta hieman reiluummin niin moottorin lämpömittarista näkee kuinka paljon kabiiniin pyydetään lämpöä. Parin tunnin yhtämittaisen ajon jälkeen jäähdytysvesi viilenee reilusti kun puhaltimella tohottaa reilummin lämpöä ohjaamoon. Talvi-autoilu on enemmän pukeutumiskysymys ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 01.03.2011 14:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Igor kirjoitti: Nii, tarttis varmaan ottaa lämpöä myös pakokaasusta kuten kuplassa aikoinaan ![]() ...eipäs mennä merta edemmäs kalaan... ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 01.03.2011 16:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: TS: Vaimo haluaisi vanhan Sitikan takaisin |
Priuksessahan noin tehdään ![]() |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |