Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 22:38 

Viestit: 1393
Paikkakunta: Nousiainen
Arvon raati. Teiltä varmaan löytyy paljon mielipiteitä asiaan, mutta faktaa kaipaisin...
Mulla on Sukkela 20, pieni peräkärry. Olis kuljetustarvetta talvella, mutta tuossa on kesärenkaat.
Saako vetää talvirengasaikaan kesärenkailla varustettua kärryä??? :?:
Tuo on siis jarruton kärry.



Ai mää vai...
1. Peugeot 307 -05 2. Chrysler Grand Voyager 3.3 AWD -95 3.Saxo 1.4i -99 4. BX 1.9 GT -85 (Projekti) 5. 2CV4/6 -70 (Projekti) 6. Nissan Sunny 1.3 LX (raato) 7. Opel Kadett 1.2 -72 (Projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 22:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1693
Paikkakunta: Tampere
Hyvin ajoitettu kysymys, kun tänään saa ajaa kesärenkailla jo muutenkin lain mukaan ;) .

Mutta jarruttomassa kärryssä ei tarvi olla talvirenkaita, saa kiskoa perässä ympäri vuoden kesärenkailla, itsellä toki on jarruttomaankin kärryyn olemassa vanhat nastarenkaat, mutta talvella kärryä tulee niin harvoin käytettyä, että eipä ole koskaan niitä alle tullut laitettua :oops: .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:22 

Viestit: 675
Paikkakunta: Susiraja
Suomen uljaimmailta foorumilta on löytynyt ja löytynee edelleenkin oikeat vastaukset lähes kaikkiin ongelmiin.
Peräkärryyn liittymättä, miten gay(i)phonen muistissa olevat yhteystiedot saisin siirrettyä puhelimen rinnakkaiskortille? Saab-ihmiset ja muut samantyyppiset veijarit eivät voineet ongelmaan ratkaisua tarjota.
Ihan oikeasti saa vetää alle 750kg kärryä, jota ei tarvitse katsastaa, ympäri vuoden kesärenkailla, joka on täysin pimeää.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:24 

Viestit: 1803
Paikkakunta: Lahti
Vielä pimeimpiä on noi jarrullisen rengasmääräykset :?



Xantia Break 1.8 16V-99 Xantia Berline 2.0 16V-98 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:35 

Viestit: 675
Paikkakunta: Susiraja
Kui?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1923
Paikkakunta: 18100

Profiili ICQ
Saa vetää, vaikka olis nastat tai kitkat veturissa. Jos jarrullinen ja ei kevyt kärry niin sitten ei.
En muista mistä tuon aikanaan etsin. Mutta muista et kun se lähtee luisuun niin.... :?



Citroen Visa Gti (ikuisuus projekti)
Citroen C15
Citroen AX Maxi
Citroen Xsara kit car
Citroen Visa 11re '84
Citroen Visa 14trs '86
Citroen BX Break 4WD
Citroen BX 19GTI 4wd

Mies ei ole mitään jos ei muutama projekti löydy nurkista......
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3234
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Natero kirjoitti:
miten gay(i)phonen muistissa olevat yhteystiedot saisin siirrettyä puhelimen rinnakkaiskortille?


Siis SIMmille? Ei mitenkään.



2CV6 '71 » 2CV AZU '61 » C4 Berline '07 » XM 2.0TCT VSX A '97 » HY72 '66 » Projekti:» 2CV '61 (Sahara replica)
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 721
Paikkakunta: The City of Häijää
Olikos se niin, että jarrullisessa kärryssä pitää käyttää NASTArenkaita jos vetoautossakin on sellaiset, vuodenajasta riippumatta?



Citroën DS 21 Pallas -66 MR, C4 Picasso -08, Fiat 1500 Cabrio -64, Fiat 1300 -64 MR, Reliant Scimitar GTE -75, Saab 900 CD -84, Ford Orion -84 MR, Volvo 480 ES -87, Pug 205 GTI -88, VW T4 Multivan Westfalia -94, Sylva Jester kitcar -01
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1923
Paikkakunta: 18100

Profiili ICQ
Eikös noi yleensä ole jo tukevampia kärryjä? Niissä pitää olla sama rengastus kuin vetoautossa.
Siksi ekana etin omaankin kevyeen nastoja kunnes tajusin et hitto eihän se tarvii noita. No yhden kerran on ollut tänä talvena kärry perässä :D



Citroen Visa Gti (ikuisuus projekti)
Citroen C15
Citroen AX Maxi
Citroen Xsara kit car
Citroen Visa 11re '84
Citroen Visa 14trs '86
Citroen BX Break 4WD
Citroen BX 19GTI 4wd

Mies ei ole mitään jos ei muutama projekti löydy nurkista......
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1693
Paikkakunta: Tampere
Kyllä se niin on, että jarrullisessa on aina oltava samankaltaiset renkaat kuin vetoautossakin! Ja nastapoikkeamakaan ei saa olla liian suuri. Kitkarenkailla ajavalle taitaa olla traileririntamalla heikosti tarjolla vuokra-kärryjä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 01.03.2011 23:55 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3234
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Croisette kirjoitti:
Kitkarenkailla ajavalle taitaa olla traileririntamalla heikosti tarjolla vuokra-kärryjä?


No ei nyt sentään. Jos veturissa on nastarenkaat, on jarrullisessa kärryssäkin oltava. Jos veturissa on kitkarenkaat, vaunussa voi olla kitkarengas, nastaton talvirengas (M+S) tai nastarengas.



2CV6 '71 » 2CV AZU '61 » C4 Berline '07 » XM 2.0TCT VSX A '97 » HY72 '66 » Projekti:» 2CV '61 (Sahara replica)
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 00:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Eteläkärki
Natero kirjoitti:
Ihan oikeasti saa vetää alle 750kg kärryä, jota ei tarvitse katsastaa, ympäri vuoden kesärenkailla, joka on täysin pimeää.
Paitsi jos siinä O1 luokan kärryssä on jarrut. Katsastaa ei tarvitse mutta vastaavat renkaat kuin vetoautossa pitää olla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.2 HDi -04, Xsara Break 1.6 16V -03, Xantia 2.0 16V -99, Saab 99 Turbo 16V -84.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 00:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 507
Paikkakunta: KUOPIO
Natero kirjoitti:
Suomen uljaimmailta foorumilta on löytynyt ja löytynee edelleenkin oikeat vastaukset lähes kaikkiin ongelmiin.
Peräkärryyn liittymättä, miten gay(i)phonen muistissa olevat yhteystiedot saisin siirrettyä puhelimen rinnakkaiskortille? Saab-ihmiset ja muut samantyyppiset veijarit eivät voineet ongelmaan ratkaisua tarjota.
Ihan oikeasti saa vetää alle 750kg kärryä, jota ei tarvitse katsastaa, ympäri vuoden kesärenkailla, joka on täysin pimeää.



...useinhan ne kärrytkin on täysin pimeitä, ei pala yksikään valo :evil:



Xsara Picasso 1.816V-03; "päivähoidossa" Polo -00
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 01:20 

Viestit: 675
Paikkakunta: Susiraja
Ja gayphone vähän sieltä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 08:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2670
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
svc kirjoitti:
Natero kirjoitti:
Ihan oikeasti saa vetää alle 750kg kärryä, jota ei tarvitse katsastaa, ympäri vuoden kesärenkailla, joka on täysin pimeää.
Paitsi jos siinä O1 luokan kärryssä on jarrut. Katsastaa ei tarvitse mutta vastaavat renkaat kuin vetoautossa pitää olla.


Tämän mukaan O1-luokan kärryssä ei tarvita talvirenkaita vaikka siinä jarrut sattuisi olemaankin. "Talvirengassäännökset koskevat henkilöauton (M1-luokka) ja pakettiauton (N1-luokka) sekä perävaunun (O2-luokka) renkaita."

Just viikonloppuna tuli noita itsekin katseltua kun reissasin 700km kärryllä kesärenkain. Hyvin se tuli, ja jos sivulle yritti niin koitin päästä pirusti karkuun 8-)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0 AT break '02|"Jumpy" 2.0 HDi '01|Xsara 2.0 VTS '00|BX Van 16S|BX 16V|Visa 11RE Leader '87=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 09:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 118
Teuski kirjoitti:
Just viikonloppuna tuli noita itsekin katseltua kun reissasin 700km kärryllä kesärenkain. Hyvin se tuli, ja jos sivulle yritti niin koitin päästä pirusti karkuun 8-)

Et sitten jarruttanutkaan risteyksiin, vaan painoit sikana kaasua? :twisted:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 09:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2670
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
JarnoF kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Just viikonloppuna tuli noita itsekin katseltua kun reissasin 700km kärryllä kesärenkain. Hyvin se tuli, ja jos sivulle yritti niin koitin päästä pirusti karkuun 8-)

Et sitten jarruttanutkaan risteyksiin, vaan painoit sikana kaasua? :twisted:


No ei se risteyksissä pahemmin sivulle yrittänyt, korkeintaan vasta poistuessa :) jarruton kärry siis, eli ihan laillinen...



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C5 2.0 AT break '02|"Jumpy" 2.0 HDi '01|Xsara 2.0 VTS '00|BX Van 16S|BX 16V|Visa 11RE Leader '87=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 09:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3154
Paikkakunta: Eteläkärki
Teuski kirjoitti:
Tämän mukaan O1-luokan kärryssä ei tarvita talvirenkaita vaikka siinä jarrut sattuisi olemaankin. "Talvirengassäännökset koskevat henkilöauton (M1-luokka) ja pakettiauton (N1-luokka) sekä perävaunun (O2-luokka) renkaita."
Kappas. Näinhän asia tosiaan onkin. :oops: O1-kärryssä ei tarvita nasta- tai edes talvirenkaita. Tuo 3. momentin sanamuoto sekoitti ajatukset.
Lainaa:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257, 17 §
Liukuesteiden käyttö auton ja siihen kytketyn hinattavan ajoneuvon renkaissa

2. Kokonaismassaltaan yli 0,75 tonnin ja enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O2-luokka) on käytettävä nastarenkaita, jos vetoautossa on sellaiset.

3. Käytettäessä nastarenkaita henkilö- tai pakettiautossa (M1- ja N1- luokka) tai kokonaismassaltaan enintään 3,5 tonnin perävaunussa (O1-ja O2-luokka) taikka erikoisautossa on nastarenkaat, paripyörien toisia pyöriä lukuun ottamatta, asennettava ajoneuvon kaikkiin pyöriin...

Tämähän tarkoittaa tietysti, että jos O1 kärryssä on nastarenkaat, ne pitää olla sen kärryn joka pyörässä. Ei koko yhdistelmässä.

Voisi muuten olla aika jännä jarrutettava talviliukkailla jarrullinen kärry ilman nastoja...



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.2 HDi -04, Xsara Break 1.6 16V -03, Xantia 2.0 16V -99, Saab 99 Turbo 16V -84.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 22:03 

Viestit: 1803
Paikkakunta: Lahti
2cvkimmo kirjoitti:
Jos veturissa on nastarenkaat, on jarrullisessa kärryssäkin oltava. Jos veturissa on kitkarenkaat, vaunussa voi olla kitkarengas, nastaton talvirengas (M+S) tai nastarengas.


Just näin, kitkoilla saa vetää miten vaan mutta nastoilla vedettäessä pitää kärryssäkin olla nastat.

Jos kärryssä on 1 nasta per rengas niin yhdistelmä on laillinen :lol:

Jos taas kärryssä on kitkat ja veturissa nastat niin yhdistelmän saa lailliseksi kärkipihdeillä :roll:



Xantia Break 1.8 16V-99 Xantia Berline 2.0 16V-98 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 02.03.2011 22:29 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1693
Paikkakunta: Tampere
Xari kirjoitti:
2cvkimmo kirjoitti:
Jos veturissa on nastarenkaat, on jarrullisessa kärryssäkin oltava. Jos veturissa on kitkarenkaat, vaunussa voi olla kitkarengas, nastaton talvirengas (M+S) tai nastarengas.


Just näin, kitkoilla saa vetää miten vaan mutta nastoilla vedettäessä pitää kärryssäkin olla nastat.

Jos kärryssä on 1 nasta per rengas niin yhdistelmä on laillinen :lol:

Jos taas kärryssä on kitkat ja veturissa nastat niin yhdistelmän saa lailliseksi kärkipihdeillä :roll:



Jooh mä itse sekoilin hiukan asiassa, eli kitkoilla olevalla autollakin saa kiskoa kärryä, jossa on nastat :oops: . Ajatusvihre..

Mutta nastapoikkeama koskee myös yhdistelmää, eli ei se 1 nasta per rengas ihan riitä....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Jarruton peräkärry ja talvirengaskausi
ViestiLähetetty: 03.03.2011 11:37 

Viestit: 1803
Paikkakunta: Lahti
Croisette kirjoitti:
Mutta nastapoikkeama koskee myös yhdistelmää, eli ei se 1 nasta per rengas ihan riitä....


Jos joka renkaassa on vain se 1 nasta :mrgreen:

Mut tässä tämän säännön älyttömyys, nastoilla et saa vetää kärryä jossa on tuliterät kitkat mut 20 vuotiailla nastarenkailla homma on laillista :shock:



Xantia Break 1.8 16V-99 Xantia Berline 2.0 16V-98 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: