Homman pitämiseksi selkeänä vahingot maksettaisiin aina kuljettajan vakuutuksesta. Autokohtainen osuus pitäisi olla aika pieni verrattuna siihen ajokorttikohtaiseen osuuteen. Sanoisin, että nykyhintatasolla maksimissaan 100-150 euron tienoilla. Samaa luokkaa kuin mitä autoissa saman mallin eri versioiden välinen vaihtelu. Tämän olisi tarkoitus siis vain tasata eri autojen vahinkoherkkyyden tuomia eroja.
Tämän mallin heikkous on se, että se ajokorttikohtainen maksu olisi todennäköisesti useamman satasen vuodessa, enkä usko, että se menisi helposti läpi, sillä vakuutusyhtiöt tuskin luopuvat vapaaehtoisesti tuloistaan.
Ajokorttikin pitäisi voida laittaa tarvittaessa "lepäämään" niin, että sen korttivakuutuksen saisi poikki.
Toisaalta, jos ajokortti olisi pitkään lepäämässä, sen uusiminen saattaisi vaatia ajokokeen ym. uusimista.
Kokonaiskustannukset tuskin alentuisivat mutta jakautuisivat autoilijalle toisella tavalla.
Laajasti ajatellen tämä olisi hyvä vaihtoehto autoharrastajille, mutta autoa omistamattomalle kallis. Kimppa-auton (Esim City Car Club tjsp) vuokraaminen voisi halventua, koska auton tarjoajan ei tarvitsisi maksaa liikennevakuutusta. Toisaalta auton satunnainen tarvitsija joutuisi maksamaan ajokorttiinsa liittyvästä vakuutuksesta turhaan. Eli tämä malli tuskin kannustaisi kimppa-auton käyttöön.
Nythän kimppa-auton käyttäjä maksaa vakuutusta vuokrassa ja jäsenmaksussa.
Ei taitaisi tämä idea mennä läpi tälläisenään
Jospa edes sen vakuutusbonuksen saisi ajokorttikohtaiseksi. Nykysysteemi kun on ajalta, jolloin perheissä oli enintään se yksi auto.