Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: We´re gonna be in Hudson
ViestiLähetetty: 27.01.2010 02:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
En ole ilmailufriikki mutta tämä pätkä on mahtava rekonstruktio siitä miten Airbus laskee jokeen...

Lintutörmäyksen jälkeen kapitän sanoo "my aircraft" niin se tarkoittaa että vain hän on astuu puikkoihin ja peräsmies hoitaa muut napit.
Nousun jälkeen Kapitän kehuu Hudsonin maisemia, mutta, kohdalla 5:59 päätös on tehty laskea jokeen, kohdassa 5:42 kapitän pyytää suojautumaan törmäyksen varalta. Noin 5:30 kohdalla näkyy varakenttä takana (nuoli) mutta tämä on äijä, ei jauheta paskaa vaan sukelletaan kunnolla.

http://www.youtube.com/watch_popup?v=tE_5eiYn0D0#t=109



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: We´re gonna be in Hudson
ViestiLähetetty: 27.01.2010 03:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 238
Paikkakunta: Orivesi
Kieltämättä komia lasku, mitäs jos kapu luulikin lentelevänsä amfibiolla :D . Olihan tuo lasku varmaankin pehmeämpi tuonne jokeen kuin jos olisi jäänytkin vajaaksi tuonne varakentälle liitely, siinä voisi katon harjat hieman pistää pohjasta maalia uusiks :P . Ja olihan se paljon näyttävämpi pakkolasku tuonne jokeen kuin sinne varakentälle. Puhumattakaan noista komeista jälkipoltoista koneessa pienen "piristyksen" jälkeen :D

http://www.youtube.com/watch?v=9rWGQ3o7n_4
http://www.youtube.com/watch?v=C80grd2CrTI



C5 2.0 16v -05 berline kaasuvaiva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: We´re gonna be in Hudson
ViestiLähetetty: 27.01.2010 08:36 

Viestit: 1723
Paikkakunta: Nousiainen
Kyllä se kapitäin oli rautainen ammattilainen. :D
Kaarto takaviistossa olevalle varakentälle tai jopa lähtökentälle on monessa moottorihäiriötilanteessa johtanut kuolemaan.
Kone ilman tehoja vajoaa nopeasti jo suoraan lennetteäessä. Kaarrossa vajoaminen on huomattavasti suurempaa. Kaartaessahan koneen sakkausnopeus nousee jyrkästi mitä jyrkempi on kallistuskulma.
Kapitäin laski aivan oikein, että mahdollisuus saada kone ehjänä alas jokeen ja mahdollisimman monta henkeä pelastetuksi oli suurempi, kuin jos olisi yrittänyt laskua varakentälle. Tuossa lähtökorkeudessa ei jää paljoa aikaa miettimiseen, koska ko. tilanteessa on valmisteltava kone "ditchingiin", joten äärimmäisen upea teko!
Kapitäin jäänee historiaan legendana elämään, aivan varmasti!



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: We´re gonna be in Hudson
ViestiLähetetty: 27.01.2010 15:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Itseasiassa kapitän muni sukeltamisen kohdalla, hän ei painanut DITCH-nappia joka sulkee kaikki mahdolliset aukot josta vesi pääsee rungon sisään. Tai oikeastaan se ei ollut Kapitänin syytä vaan proceduren eli proceduressa DITCH-napin painallus oli vasta jossain kolmen sivun päässä. Outoa sillä periaatteessa tuo kuuluu kouluttaa niin että kun lasket paskan lentokoneesi veteen niin eka homma on painaa DITCH-nappia. Mutta, kone vajosi jokeen lopulta aj onneksi pirun hitaasti.

Noita liekkejä saattaa olla vähän liioiteltu, tosin liekkiä tulee jonkin verran kun nuijia yritettiin koko ajan käynnistää ja polttokammioon syydetään kerosiinia ja kipinää, mutta kun ahtimet on jo soiroina pelikaanin takia niin ahtopaineen nousu on ihan onnetonta.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: We´re gonna be in Hudson
ViestiLähetetty: 27.01.2010 15:46 

Viestit: 1228
Paikkakunta: Jokioinen
Jostakin jäi mieleen että tuo jokeen pudottaminen oli pelastumisen kannalta melko oleellista senkin takia että polttoainetta oli täydet säiliöt? Niitä kun ei voinut tyhjätä noin matalalla ja eikä kai edes noin nopeasti. Ja siksi jos tekee epämääräisen laskeutumisen niin ennemmin tuonne jokeen kuin koittaa mennä kentälle mihin se ei olisi todennäköisesti edes selvinnyt. Ja jos olisi kaupunkiin tömähtänyt niin olisi ollu melko mukava liekkimeri ympärillä?



Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: We´re gonna be in Hudson
ViestiLähetetty: 27.01.2010 16:24 

Viestit: 1723
Paikkakunta: Nousiainen
Näinhän se on. Ei niitä tankkeja olis voinut asutuksen yllä tuossa korkeudessa tyhjentää.
Ja kuten tuosta animaatiosta näkee, niin ei aikakaan olisi millään riittänyt.
Melkoisen työn kapitän teki kyllä siinäkin mielessä että sai istutettua koneen vedenpintaa oikealla kulmalla ja sai pidettyä koneen vakaana, jolloin kumpikaan siipi ei haukannut vettä liian suuressa nopeudessa.
Taitaa tulla taas tarkennuksia ainakin ko. konetyypin DITCHing proseduuriin...
Mukavaa että kerrankin on onnettomuus mistä voidaan ottaa oppia eikä tarvinnut opin vuoksi henkejä menettää.
Olihan tuossa melkoisesti tuuriakin mukana. Myllyt menetettiin optimaalisella kohdalla, eli päästiin Hudsoniin loivalla kaarolla, Hudsonissa ei sattunut laskeutumisalueella olemaan liikennettä kohdalla, kone saatiin tuotua alas kohdassa missä ei ollut häiritseviä rakenteita (esim. siltoja), sääolosuhteet olivat hyvät (veteen laskeutuminen huonolla näkyväisyydellä olisi lähes mahdoton tehtävä ehjänä) ja tuo tapahtui valoisaan aikaan.
Ja tietenkin se että päällikkönä oli kyseinen kapteeni.



Ai mää vai...
1. Citroen Xsara 1.6 -05, 2. Cactus -14, 3. Chrysler GV 3.3 -04 (remontissa), 4.Citroen Xsara 1.6 -00 (remontissa), 5. XM V6 -92, 6.Saxo 1.4i -01, 7. BX 1.9 GT -85 (Proj) 8. 2 x 2CV6 ( proj) 9. Opel Kadett 1.2 -72 (Proj)
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 6 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: