|
Kirjoittaja |
Viesti |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 08.04.2011 18:12 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Onko C4-omistajat käyneet hinnoittelemassa omaa autoansa? Itse pyysin tarjousta vastaavaan uuteen, eli C4 HDI BMP confort. Väliä pitäisi laittaa yli 17 tuhatta. Oli siihen ruksattu metalliväri ja koukku, mutta ei muuta ihmeempää. Lähes samalla välirahalla saisi uuden Focuksen manuaalina, trend-varustein (mm. tuulilasin lämmitys, ei koukkua). Bensa-focusta kokeilinkin. Ei paha  Uusi nelkku on vielä koeajettava. Oli miten oli, omassa nelkussa alkaa olla enää käyttöarvo jäljellä. Ei niistä paljoakaan hyvitetä. Tai sitten lähdettävä korjauskierteeseen vanhan kanssa. Listaa on jo aloitettu, mitä olisi piakkoin päivitettävä. Ennen autoa tuli vaihdettua fiilispohjalta. Mutta nyt kun ajaa paljon, painotus siirtyy huolto- ja korjauskustannusten seurantaan.
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
vibes
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 08.04.2011 19:28 |
Viestit: 1073 Paikkakunta: Turku
|
Suoraan sanoen en kyllä itse edes harkitsisi uutena Sitikkaa ostavani, tai no ehkä jos olis varaa laittaa DS4 kaksataa kaakkisena.
Onneks jotkut ostaa:)
Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu
Assumption is the mother of all fuck ups.
|
|
|
|
 |
Aakku
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 11:37 |
Viestit: 1180
|
C4_robotti kirjoitti: Oli miten oli, omassa nelkussa alkaa olla enää käyttöarvo jäljellä. Ei niistä paljoakaan hyvitetä. Tai sitten lähdettävä korjauskierteeseen vanhan kanssa. Listaa on jo aloitettu, mitä olisi piakkoin päivitettävä.
Jos olet hyvin pitänyt autoasi, niin en pitäisi vaihtoa järkevänä. Itse käytän autojani siten, että ne kestäisivät pitkään. Kaikki autot massattu ja huollot tehtynä. Jos tarkoitus olisi käyttää huolettomasti, niin ostaisin halvan auton pitkällä takuulla ja piiskaisin sitä surutta. Usein kaupan kiiltävät vaihturit ovat juuri sellaisia piiskattuja. Itsellänikin on sellainen vaihturi, kun halvalla sain. Tosin pitkällä takuulla. Pikkuhiljaa tulee kaikki edellisen omistajan kovan käytön jäljet parsittua.
Citroën 2CV AZ Berline -56
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 11:41 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Näin ne hinnat tippuu,juurikin tuon takia jos ei perse tykkää hyvää runsaasta arvonalennuksesta niin silloin on syytä ostaa noin 6vuotias auto josta suuri siivu tippunut hinnasta pois. Pomokin osti aikoinaan volvon, 50tonnia se maksoi,kysyi sitten 6v kuluttua et mitä maksaisivat vaihdossa ja se taisi kymppitonnin pintaan,jäi volvo vaihtamatta kun laski että tuo pirulainen on pudottanut arvoaan 40000e 
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 13:06 |
Viestit: 5125
|
Uuden auton hinta puolittuu keskimäärin neljässä vuodessa. Uusien citikkojen arvo ei taida säilyä parhaiten, vaikka hieman tasoittunut ja noussut osin eri sarjaan kuin Fiatit ja Alfat. Mutta silti Focus ja C4 -dieselien arvonkehitys taitaa olla melko samanlainen? Tuossa taulukossa toisen sarakkeen otsikko taitaa pielessä, mutta taulukoitu kuitenki kolme vuotta vanhoja: http://www.ajovalo.net/ArvoKaikki.htm
|
|
|
|
 |
jtro
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 13:30 |
Viestit: 27 Paikkakunta: Puumala ,kesällä Juva
|
Auton vaihto tapahtui tammikuussa,vaihtari samanlainen 1,6 hdi bmp-08,aj.54t.Hyvityshinta 10 000-14900.Vaidossa samanlainen e-hdi tekniikalla,auto kehittynyt hyvään suuntaan.
C5-05 bens C4-08 diesel AX-90 sport 1,3 BX-91 TGI C4-11 HDI C4 Picasso-14 HDI
|
|
|
|
 |
PetteriP
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 15:11 |
Viestit: 105 Paikkakunta: Espoo
|
Enpä ole aikeissa vaihtaa, kun on murheeton peli ollut eikä mittarissakaan ole kuin 60tkm. Tai jos kuljetustarve lisääntyy, niin Xantia vaihtuu tila-autoon.
Tällä hetkellä citikaton
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 17:21 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Aakku kirjoitti: Itse käytän autojani siten, että ne kestäisivät pitkään  Juuri näin. Itsekin olen huollattanut auton säännöllisesti ja muutenkin seurannut sen kestämistä. Mutta tuossa 120 tkm:n kohdalla alkoi tulla jo merkkejä useammastakin päivitettävästä paikasta (jarrulevyt, -palat, laakereiden vaihtoa ym) mihin rahaa uppoaa. Kun aikanaan ostin auton, ajattelin että aika pitkään saa ajaa ilman isompia remppoja. Mutta neljä vuotta sillä on jo ajettu 100 km:n päivävauhtia, niin kuluu siinä kiesi jos toinenkin. Itse asiassa pointti voikin olla siinä, että ei tajua kuinka nopeasti vuodet kuluvat. Auton vaihtohetki on juuri tällaista pähkäilyä: milloin on sopivin ajankohta. Vaihtaa milloin tahansa, saa joka tapauksessa maksaa itsensä kipeäksi.
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Palloidiootti
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 17:45 |
Viestit: 644 Paikkakunta: Vaasa
|
C4_robotti kirjoitti: Mutta tuossa 120 tkm:n kohdalla alkoi tulla jo merkkejä useammastakin päivitettävästä paikasta (jarrulevyt, -palat, laakereiden vaihtoa ym) mihin rahaa uppoaa. Kun aikanaan ostin auton, ajattelin että aika pitkään saa ajaa ilman isompia remppoja. Mutta neljä vuotta sillä on jo ajettu 100 km:n päivävauhtia, niin kuluu siinä kiesi jos toinenkin. Itse asiassa pointti voikin olla siinä, että ei tajua kuinka nopeasti vuodet kuluvat. Toki, jos autoa ei halua huoltaa, kannattaa ostaa aina muutaman vuoden välein uusi, mutta ei joku pieni perusjarru- tai laakeriremontti paini arvonaleman kanssa samassa sarjassa... C4_robotti kirjoitti: Auton vaihtohetki on juuri tällaista pähkäilyä: milloin on sopivin ajankohta. Vaihtaa milloin tahansa, saa joka tapauksessa maksaa itsensä kipeäksi. Ei siinä taloudellisesti mitään päihkäiltävää ole. Arvonaleman vuoksi uusi auto kannatta ajaa täysin loppuun, eivät korjaukset koskaan normaalilla ajolla tule olemaan lähelläkään uuden auton hintaa. Sitten kun mittarissa on joku 500 tkm, niin uusi mallikin on varmaan "vähän" kehittyneempi ja siten rahanmenon arvoinen. 
1991 XM 24V, 1964 Peugeot 404 SL
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 09.04.2011 19:04 |
Viestit: 5125
|
Uuteen vaihto yleensä ei kannata rahallisesti, vaikka vanhaan olisi tulossa kalliita jakohihna, jarru ja muita remontteja: Ekana vuonna arvo laskee 15...20 %; 25 000 € autosta 3000...4000 € Vanhan auton arvonalentuma voisi olla vaikkapa 10000 € autolle 1400 € vuodessa, eli huoltoihin jäisi 1600...2600 €/vuosi ylimääräistä (normihuoltojen päälle), jos vertaa uuden auton kuluihin. Erot on silti yllättävän pienet, jos ostaa uuden ja vertailee 1...5 vuoden välein tapahtuvaa autonvaihtamista, satasen/pari vuodessa. Onpa tätä kovin tutkittukin: http://www.taloussanomat.fi/omatalous/2 ... 815687/139Joskus vanhat autotkin tulevat kalliiksi, kun niitä joutuu keräämään kymmenittäin ja entisöimään ... Optimaalinen autonvaihtoväli taitaa olla kuitenkin se, kun itsellä tekee mieli vaihtaa 
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 10.04.2011 17:35 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Asiaa on sohaistu sen verran, että uusi hdi-nelkku confort on nyt koeajettu. Ei se mikään huono ollut, vaikka olikin manuaali  Mutta kun on köyhän miehen automaattiin eli BMP:hen tottunut, niin sitä jäi kaipaamaan. Mieluummin robo kuin manu. Myyjä tuumasi jo kolme uutta BMP:tä myyneensä ja kaikissa oli tullut edellisen mallin BMP-nelkku vaihdossa. Kai sekin jotain merkitsee: ainakin joku (muukin) tykkää robotista. e-HDI on vielä kokeilematta. Start-Stop -taitaa nyt olla kuuminta hottia  Voisi ehkä olla hyvä, että muut saisivat testata sen ennen minua 
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: C4 ja auton vaihtoa Lähetetty: 10.04.2011 22:01 |
Viestit: 5859 Paikkakunta: Lahti
|
C4_robotti kirjoitti: e-HDI on vielä kokeilematta. Start-Stop -taitaa nyt olla kuuminta hottia  Voisi ehkä olla hyvä, että muut saisivat testata sen ennen minua  Joo, työmatkalla on 12 liikennevaloa, yhdessä pitää pysähtyä aina, kahdessa joskus ja lopuista pääsee läpi kun osaa ajaa vihreässä aallossa, päivittäin näkee silti väkeä jolle se pysäytysautomatiikka olisi tarpeen 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
|
|