Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=819
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  T.mupez [ 02.04.2009 23:11 ]
Viestin otsikko:  XM

Heips,
tavallaan uutena jäsenenä kirjoitan. Vanhalle palstalle harvoin kirjoitin, mutta joskus lueskelin. Tuota rinnalla elävää palstaa on tullut seurattua viime aikoina enemmän. Syytä pitää hakea msn'n toiminnasta, ei oikein koskaan iskenyt. Kiva että tällä porukalla on nyt tällainen toimiva foorumi 8-)

Mutta mutta, Citroënismini kasvoi Xsarasta vuonna 2001. Auto oli silloin vuoden vanha 2.0 HDi farkku, siis ph1 malli. Auto oli meillä noin kolme vuotta ja sinä aikana tuli "tuunattua" sitä jonkin verran. Ei niinkään tekniikkaa, mutta jotain pientä ulkoista. Olin silloin vielä niin nuori ;) Xsaran jälkeen hairahduin vääränmaalaiseen ja ajoin Volvoa pari vuotta, mutta päätyen takaisin kotiin Pösö 406 GW'n muodossa - entinen pirssi. Tästä tuli siirtymä työnantajan maksaman auton haltijaksi sen ollen nyt Grand C4 Picasso, kun itse sai valita onneksi. No jaa, vaimohan sillä ajaa ja omat ajot menen vm '02 Sevel pakulla.

Kevät toi taas autokuumeen, Lahdenväylää eräs ilta kotiin kulkiessani XM lipui eleettömästi ohitseni - palo syttyi. Järjellä ajateltuna mulla ei ole mitään mahdollisuutta sellaisen hankintaan, mutta... Tästähän jo erilailla osittain toisellakin foorumilla kirjoitin - Mitä herrasväki sanoo XM'stä? Hyvää, huonoa? Mikä siinä on niin erinomaista ja mitä pitää varoa? Jos hurahdan lopullisesti, niin XM olisi minulle harrasteajoneuvo, mutta käytännöllinen sellainen, työmatkoja kun on mentävä. Sevelillä kurakeliin, mutta taikamatolla auringonpaisteeseen. Itseä mielyttää ajatus Y3-tyypistä 24 venttiilillä ja niillä monilla hienoilla varusteilla. Onko se pähkähullu ajatus?

-Teemu

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 03.04.2009 07:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

:mrgreen: oOn, Totaalisen pähkähullu... mutta niin pitää ollakkin :lol:

ittekki menin hankkimaan XM V6:n, nyt kun se kulkee, niin onhan se omalla tavallaan "sivistynyt" kulkine, ei ehkä CX:ää (vielä) voita kulussa, mutta toisaalta ei ehkä ole kaikki pallotkaan terveet tässä yksilössä, toisaalta niille on sentään jotain tehtävissä :roll:

Kirjoittaja:  niko [ 03.04.2009 08:38 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Jo vain XM kannattaa hankkia, mutta samalla kannattaa varautua siihen, että rakkaus joskus koettelee. XM on hienostunut kissa ja vaatii omistajaltaan jatkuvaa hoitoa. Valitettavasti vaan suurin osa XM:istä taitaa olla sellaisia, että ilman asianmukaista huoltoa ja rakkautta vaan on ajettu. Yleistä on esim., että jousituksen sähköviat korjataan vaan vaihtamalla pehmeämpää palloa.

Oman monivammaiseni ajattelin vielä saattaa siihen kuntoon, että sillä ajamisesta nauttii. Nyt on moteur särki ja kuljettajan etukulmaa vaivaa mystinen jäykkyys. Mutta kyllä sen vielä kesytän :)

Kirjoittaja:  HarryLime [ 03.04.2009 08:43 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Niinpä, itse aloin käydä kuumana tässä kevään mittaan XM:n suhteen, kun niitä näköjään on aina silloin tällöin myynnissäkin.
Suunnitelmiin tuli, vastoin tahtoani tosin, muutos. Asiansa hyvin osaava Citikka-ammattilainen sanoi, että unohda juttu, ne on pelkkiä ongelmapesiä eikä osia enää saa. Harmitti, mutta otin järjen (ja punkkulasin) käteen, jos kerran näin on.
Täytyy kai tyytyä haeskelemaan Xsanttua, kun kuulemma CX:t on sama juttu kuin edellämainittu.
Vai sanonko niinkuin westerneissä sankari loppurepliikissään, hattua päähän laittaessaan " ehkäpä, jonain päivänä". :(

Kirjoittaja:  niko [ 03.04.2009 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

HarryLime kirjoitti:
Asiansa hyvin osaava Citikka-ammattilainen sanoi, että unohda juttu, ne on pelkkiä ongelmapesiä eikä osia enää saa. ... kuulemma CX:t on sama juttu kuin edellämainittu.

Missähän näin osaavia "ammattilaisia" on? :roll:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 03.04.2009 08:58 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

"kun kuulemma CX:t on sama juttu kuin edellämainittu."

Ihme ammattilaisia, tuota, kun olen CX:llä ajanut vuodesta 2000 ja kertaakaan ei ole tiellä jättänyt. Yritystä ollut kaks kertaa mutta voitin nekin tilanteet tien laidassa. Ongelmapesä oikeastaan vain on tarpeeksi vanha CX ja samoin XM jos se on ekaa sarjaa eli -90 tai -91. Olipa malli mikä hyvänsä niin ekasta sarjasta on hyvä pitää näppinsä irti sillä yleensä vasta parin kolmen vuoden valmistuksen jälkeen monia asia on korjattu paremmiksi. Tosin tämä nyt oli taas tämmöinen mielipide jota kaikki ei halua ymmärtää... Suurimmaksi osaksi kuitenkin ekoissa mallisarjoissa on täydellisiä suunnittelun kukkasia siellä täällä.

Kirjoittaja:  HarryLime [ 03.04.2009 09:02 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Sitä en kerro, en halua luoda mitään epäsopua, jokaisella saa olla mielipiteensä ja niitä on muiden arvostettava,
ellei ne sitten ole selkeästi vaarallisia ympäristölleen. Auto, elokuvat etc. nyt kuitenkin ovat vain...otetaan iisisti.
Ja, kuten sanoin, en ole vielä heittänyt pyyhettä kehään.

Kirjoittaja:  HarryLime [ 03.04.2009 09:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Siis: Jos kohtuullinen aihio jostain löytyy, niin kertokaa, olen tarpeeksi hullu että lähden katsomaan sitä.

Kirjoittaja:  Kenguru [ 03.04.2009 10:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Missä mun kaikki noin asiantuntevat citikka-ystävät on olleet aina XM:n osto hetkellä? Miksi kukaan ei ole kieltänyt ostamaan tuollaista kapistusta? No onneksi mulla ei ole tuollaisia ystäviä.. No lopputuloksena itselläni 2 XM:ää ja isällä yksi.

Kyllähän se välillä riipii kun esim. vanhaan 24v:n käyntihäiriöiden kanssa pelasi, mutta kyllä se palkitsikin kun se lähti toimimaan edes jotenkuten :D Osien hankinnan suhteen ei ole kyllä vielä ongelmia ollut.

Ja aloittajalle vielä: XM on toimiessaan loistava ympärivuotinen käyttöauto. Temppuillessaan se on sitten loistava harrasteauto ;)

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 03.04.2009 10:57 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

HarryLime kirjoitti:
Niinpä, itse aloin käydä kuumana tässä kevään mittaan XM:n suhteen, kun niitä näköjään on aina silloin tällöin myynnissäkin.
Suunnitelmiin tuli, vastoin tahtoani tosin, muutos. Asiansa hyvin osaava Citikka-ammattilainen sanoi, että unohda juttu, ne on pelkkiä ongelmapesiä eikä osia enää saa. Harmitti, mutta otin järjen (ja punkkulasin) käteen, jos kerran näin on.

Ei vai osia enää saa? :shock:
Ehkei aina uusia, mutta purkuosia on tähän mennessä aina löytynyt. Eipä kyseinen "ammattilainen" tainnut XM:ää edes omistaa?

Moniongelmaisiahan nuo XM:t kaiketi usein (yleensä?) ovat, mutta kuitenkin kohtuullisen käyttökelpoisia, eli harvemmin ongelmat ovat täysin mahdottomia.

Kenguru kirjoitti:
Ja aloittajalle vielä: XM on toimiessaan loistava ympärivuotinen käyttöauto. Temppuillessaan se on sitten loistava harrasteauto ;)

Juuri näin. Ja koska XM:n voi olettaa ennemmin tai myöhemmin temppuilevan, saat molemmat yhdessa paketissa. :mrgreen:

Harrastekäyttis tekee autoilusta jännittävämpää. :P

Kirjoittaja:  HarryLime [ 03.04.2009 11:03 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Kuten sanottu, neuvo oli kuitenkin hyväätarkoittava ja asiallinen, asiantuntijalta joka ehkäpä osasi arvioida myös taitojeni vajavuudenkin kyseisen limon ylläpitäjänä. :( Olen viettänyt unettomia öitä, ajatellessani, että pitäisikö olla järkevä, edes kerran elämässään...Onnittelen Kengurua hienoista ajopeleistään, lienet myös mekaanikkona niiden arvoinen. :D

Kirjoittaja:  heh heh© [ 03.04.2009 11:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

"Moniongelmaisiahan nuo XM:t kaiketi usein (yleensä?) ovat, mutta kuitenkin kohtuullisen käyttökelpoisia, eli harvemmin ongelmat ovat täysin mahdottomia."

Juuh, ihminenhän sen on rakentanut, niin ihminenhän sen korjaakin! ;)

Kirjoittaja:  Kenguru [ 03.04.2009 12:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

HarryLime kirjoitti:
Kuten sanottu, neuvo oli kuitenkin hyväätarkoittava ja asiallinen, asiantuntijalta joka ehkäpä osasi arvioida myös taitojeni vajavuudenkin kyseisen limon ylläpitäjänä. :( Olen viettänyt unettomia öitä, ajatellessani, että pitäisikö olla järkevä, edes kerran elämässään...Onnittelen Kengurua hienoista ajopeleistään, lienet myös mekaanikkona niiden arvoinen. :D


Kiitoksia kiitoksia.. Toivottavasti jonain päivänä voin onnitella sinuakin XM:n hankkimisesta ;) Ja tuosta mekaanikkona olemisesta, kokeilemalla nämä on opittu :) Kun vaan uskaltaa ja jaksaa kokeilla ja yrittää niin pääsee uskomattoman pitkälle. Paljon on minullakin sellaista missä pitää turvautua osaavamman apuun.

Kirjoittaja:  T.mupez [ 03.04.2009 12:51 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Kenguru kirjoitti:
Kyllähän se välillä riipii kun esim. vanhaan 24v:n käyntihäiriöiden kanssa pelasi, mutta kyllä se palkitsikin kun se lähti toimimaan edes jotenkuten :D

Onko ketjukäyttöisen 24v'n käyntihäiriöt vakiokauraa? Vai osuiko sulle ongelmalapsi? Kirjoitit toisaalla että moni ongelma häviää ja todennäköisyys niiden tulemiseen pienenee maadoituspisteiden kunnostuksella. Oliko tämä lausunto kokemusperäistä tietoa nimenomaan em. käyntihäiriöiden ajalta? Olen antanut foorumeita lueskellessani itseni ymmärtää että vikojen syynä on usein huonot kontaktit sähköliitoksissa. Viittaa siihen että liitokset on huonosti suunniteltu ja toteutettu. Mitenkäs auton muut komponentit? Onko joitain osia jotka olivat susia jo suunnittelupöydällä?

Harrastekäyttis on juuri mitä ehkä haluan. Odottamattomat viat ovat sykkeen nostattavia. Mutta jos autolla on sielu, mikään ongelma ei koskaan yllätä, eikö niin?

Kiitos kaikille keskusteluun mukaan lähteneille, ei lopeteta tähän vaan ruoditaan XM'n olemus nyt juuria myöden!

Kirjoittaja:  niko [ 03.04.2009 13:04 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

T.mupez kirjoitti:
Mitenkäs auton muut komponentit? Onko joitain osia jotka olivat susia jo suunnittelupöydällä?

Ei kai XM:ssä ole mitään tiettyä komponenttia, joka olisi jotenkin susi. Se on vaan kokonaisuutena herrkä laite, joka kaipaa huolenpitoa :)

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 03.04.2009 13:56 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

niko kirjoitti:
Ei kai XM:ssä ole mitään tiettyä komponenttia, joka olisi jotenkin susi. Se on vaan kokonaisuutena herrkä laite, joka kaipaa huolenpitoa :)


Ja ennen kaikkea ajoa. Havaitsin tämän viime kesänä, kun ajelin rättärillä puolitoista kuukautta. Isolady otti siitä nokkiinsa jäykistellen hetkeksi jousitustaan, milloin missäkin tilanteessa. Kun juttelin hänelle kiltisti ja annoin vähän huomiota ajelemalla, niin pehmeys palasi.

Tällaisia nämä citkat ovat. Niillä on sielu ja ne kaipaavat huomiota.

Kirjoittaja:  Jallu [ 03.04.2009 14:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

niko kirjoitti:
Ei kai XM:ssä ole mitään tiettyä komponenttia, joka olisi jotenkin susi. Se on vaan kokonaisuutena herrkä laite, joka kaipaa huolenpitoa :)

Susta tulis kyllä mainio autojobbari. :mrgreen:

Ps. Kun auto on vimosen päälle romu, niin jobbarikielessä se muuttuu
"asialliseksi".

Kirjoittaja:  niko [ 03.04.2009 14:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Jallu kirjoitti:
Susta tulis kyllä mainio autojobbari. :mrgreen:

Nymmää voisin vaikka loikkaantua :cry:

Tosin antohan ne tuolla irkissä mulle jo lisäniemen "Rehti" :mrgreen:

Kirjoittaja:  Kenguru [ 03.04.2009 14:42 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

T.mupez kirjoitti:
Kenguru kirjoitti:
Kyllähän se välillä riipii kun esim. vanhaan 24v:n käyntihäiriöiden kanssa pelasi, mutta kyllä se palkitsikin kun se lähti toimimaan edes jotenkuten :D

Onko ketjukäyttöisen 24v'n käyntihäiriöt vakiokauraa? Vai osuiko sulle ongelmalapsi? Kirjoitit toisaalla että moni ongelma häviää ja todennäköisyys niiden tulemiseen pienenee maadoituspisteiden kunnostuksella. Oliko tämä lausunto kokemusperäistä tietoa nimenomaan em. käyntihäiriöiden ajalta? Olen antanut foorumeita lueskellessani itseni ymmärtää että vikojen syynä on usein huonot kontaktit sähköliitoksissa.


Tuon käyntihäikkäisen syyt oli niin monessa paikassa että vaikea sanoa mikä oli se merkittävin :) Maadoituksilla saattoi olla myös osansa mutta tuossa suurimmat oli huonot tulpanjohdot, viallinen lämpötila-anturi sekä kaasuläpän asennontunnistin mikä oli väärässä asennossa. Tuo asennontunnistin ei kait ole vieläkään ihan kohdillaan..

Siihen en osaa sanoa onko nuo häikät vakiokauraa vai ei koska kokemusta on vain tästä yhdestä yksilöstä. Mutta onhan siinä hitonmoinen määrä erilaisia komponentteja säätelemässä imusarjaa yms. Näitä imusarjan alipainehässäköitä oli jo edeltävän omistajan toimesta vaihdettu noiden häiriöiden takia.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 03.04.2009 21:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Juuri julkaistun ruotsalaisen vuoden 2008 katsastustilaston mukaan, XM on vähiten hylätty Citikka 10 vuotiaiden ajokkien massassa! :) Taulukot löytyvät esim. hs.fi-sivustolta.

Kirjoittaja:  jasu [ 03.04.2009 22:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Niinpä... Miun Xm läpäisi juuri karsastuksen, ainua maininta tuli automaatin vaihteennäytöstä, se kun näyttää välillä vähän väärin...

No, siitä sitten noin viikko eteenpäin, kannentiiviste "antautui"... Pientähän tämä, saa tuo mennäkin tuolle ajomäärälle, vasta 580593km oli tuon lopullisen oireen ilmaantuessa mittarissa..!

Nyt on sitten kyseinen laite odottelemassa huomenna alkavaa purku-urakkaa, jota sitten seuraa reippaasti vähemmän ajetun moottorin vaihtaminen tuon nykyisen tilalle. Hieman kyllä tänään jänskätti ajaa tuonne, 34km oli matkaa ja jäähdytysvesiä kului matkalla noin desi/kilometri...

Kirjoittaja:  kaasupallo [ 03.04.2009 23:00 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Ainakin toi pirssi, jonka tänään ostin eli -91 v6 24v pelas ton 150km:n koeajon ihan normaalisti. Pakoputken jostain tarvisin paremman, tai sitten täytyy teettää rosterista koko rööri. Etujarrut pitää tsekata ja viedä konttorille... niin ja kesärenkaat tarvii kans.

Kirjoittaja:  anakonda33 [ 04.04.2009 01:27 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Aikoinaan ostin käyttöautoksi xmän
, ja se on osoittautunut luotettavaksi. Aikaisemmin käyttöautona oli cx mutta perheenlisäyksen myötä pakettifarkku cx ei ollut käytännöllinen lapsen kans. Ainakin nämä kakkosmallin xm:t näyttää olevan hyviä!

Kirjoittaja:  jasu [ 04.04.2009 11:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

Voisin kyllä väittää että ns. vanhakoppaisen kanssakin pärjää ihan hyvin. Ekalla yksilölläni, vuoden -91 2.1TD jonka ihan ite hain Germaaneilta pois kuleksimasta, ajelin sitten melko tyytyväisenä reippaan 30 tuhatta vajaassa vuodessa kunnes tämä nykyinen -94 2.1TD Break Automatique sitten vastaan lipui... Ostohetkellä tässä nykyisessä oli mittariin kertynyt 527***, nyt siellä seikkailee ne lukemat 580*** ja tämä odotettavissa ollut "pikkuhuolto" ei vielä aiheuta isompia paineita edes mallisarjan päivittämiseen uudemman suhteen..!

Olihan se kyllä tietoinen riski ostaa saksanmaalta 14 vuotta vanha auto, joka oli korjaamon pihalla ollut noin vuoden käyttämättä. Toki myyjä sitten kertoi että jos katsastuksessa tulee jotain niin joko laitetaan heidän kustannuksillaan kuntoon tai jätetään myymättä... Vaan eipä tarkka sakemanni mitään sanottavaa löytänyt, parin tunnin etsimisestään huolimatta, joten hyvin tuon uskalti ostaa..! Ainua isompi murhe tuon kanssa oli se, että laite tuoksahti hieman turhan paljon kannabikselle Hangon tullin koiran mielestä... :lol:

Kirjoittaja:  buixm [ 04.04.2009 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: XM

kaasupallo kirjoitti:
Ainakin toi pirssi, jonka tänään ostin eli -91 v6 24v pelas ton 150km:n koeajon ihan normaalisti. Pakoputken jostain tarvisin paremman, tai sitten täytyy teettää rosterista koko rööri. Etujarrut pitää tsekata ja viedä konttorille... niin ja kesärenkaat tarvii kans.


Harmittaa ihan helkkaristi kun joutui tuosta luopumaan :cry:
Hyvään kotiin taisi päästä onneksi...
Hauska yhteensattuma,sama piha mistä tuon hain niin samasta pihasta kotoisin on myös tuo 94 td farkku,parin mutkan kautta tosin :shock: Pienet on piirit.
Eihän vanhan sitruunan omistamisessa mitään järkeä ole mutta hauskaa ja mukavaa se ainakin on.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/