Pitäis maa kääntää, mutta kun tuo jyrsin teki viime syksynä tenän...
Se on joku -80 luvun alkupuolen Keskon myymä, Caravan Supermyyrä niminen.
Siinä on molemmissa sarvissa omat kahvansa, mistä kummastakin lähtee vaijeri sinne motin vieressä olevalle välityspyörästölle.
En nyt saa kuvaa tänne välitettyä, mutta yritän kuvailla...
Eli moottorin akselin päässä on kolmeurainen välityspyörä. Sen ympäriltä koneenpuoleisimmassa urassa oleva hihna näyttäis siirtävän voiman vetopuolen välityspyörälle (iso). Moottorin vetopyörän ja tuon voimansiirtopyörän välissä on pieni liikkuva "säätöpyörä", mistä lähtee käyttövaijeri oikeanpuoleiseen kahvaan.
Tämä kyseinen kahva on aivan löysä. Vaijeri ei ole poikki ja alapään kiinnitys säätöpyörän vipuvarressa on ehjä, vaijeri ei siis vetämällä pääse liukumaan pois. Mutta tuosta alapäästä puuttuu täysin vaijerin kuorenkiinnitys. Eli vaijeri kulkee suojalevyssä olevan kolon läpi alas säätöpyörän vipuvarteen normaalisti (jousi myös paikallaan), mutta luulisi että tuossa kolon läpimenossa pitäisi olla joku kiinnitys mihin tuo vaijerin kuoren toinen pää kiinnittyy, eräänlainen stoppari.
Onko kellään tietoa miten tuo tulisi toimia???
Ei olis varaa mihinkään pienkonekorjaamoon viedä...
Se vasemman sarven kahva on jäykkä ja vaijeri liikuttaa säätöpyörää moottorista tulevan vetopyörän päällä. Tuon säätöpyörän ympäriltä kulkeva toinen vetohihna kulkee myös sen ison voimansiirtopyörän ympärille. Ei oikein selvinnyt vielä mikä funktio tuolla on...