Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=8220
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.05.2011 09:50 ]
Viestin otsikko:  Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Opetuspoljin vakiona? :)

http://www.automerkit.fi/uutiset-trendit/automerkit/artikkelit/citroenillae-erikoinen-takaisinkutsu-britanniassa-matkustajan-jalkatilasta-voi-painaa-jarrua.html

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.05.2011 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

"Siirretyn jarruvaijerin jäljiltä apukuskin jalkatilaan on jäänyt kohouma, joka tuntuu maton läpi ja antaa matkustajalle mahdollisuuden painaa jarrua"

BUAHHAA! Anteeksi mitä? Jarruvaijeri?!

Muistaakseni juurikaan missään autossa ei ole ollut jarruvaijereita vuosikymmeniin. Vai tarkoitetaanko tässä ihan oikeasti ratkaisua jossa LH ja RH -kätiset versiot hanskataan vaijeriratkaisulla.

Kirjoittaja:  niko [ 20.05.2011 10:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Voi morjes :lol:

Kirjoittaja:  kaseva [ 20.05.2011 10:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Aivan loistavaa! Kyllä Citroënilla vielä osataan punkkuakin näköjään ottaa, eikä vaan matkia saksalaisia... :lol: :lol: :lol:

Kirjoittaja:  jasu [ 20.05.2011 10:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Cikatti kirjoitti:
"Siirretyn jarruvaijerin jäljiltä apukuskin jalkatilaan on jäänyt kohouma, joka tuntuu maton läpi ja antaa matkustajalle mahdollisuuden painaa jarrua"

BUAHHAA! Anteeksi mitä? Jarruvaijeri?!

Muistaakseni juurikaan missään autossa ei ole ollut jarruvaijereita vuosikymmeniin. Vai tarkoitetaanko tässä ihan oikeasti ratkaisua jossa LH ja RH -kätiset versiot hanskataan vaijeriratkaisulla.

Just tuota mitä epäilit, eli kun autosta on väsätty oikealta ohjastettava malli, niin jarru on siirretty vaijerilla toiselle puolelle ajopeliä..!

Olis vissiin ollu liian iso juttu suunnitella rintapeltiä myöten uusiks palikoita..? Toisaalta, Xm:n kohdalla olivat tällänneet jarruventtiilin poikittain, kulmavivun kanssa, ja koko venttiilin kummalliseen paikkaan, mutta nyt meniväs sit vissiin sieltä missä aitaa ei enää edes ole... :roll:

Vaan eikös jossain Britti-Voorteissa, Cortina/Escort, 60/70 -lukusissa ollu jotenkin tangolla/vivustolla ratkastu sama juttu..? Muistanko väärin??? Tosin toisinpäin, eli jarrupääsylinteri oikealla puolella autoa...

Kirjoittaja:  zX-files [ 20.05.2011 11:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Mitsuissa aikoinaan toisin päin, eli RHD versiosta tehtiin LHD pääsyltyn suhteen mekaanisella vivustolla...

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.05.2011 11:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

jasu kirjoitti:
Vaan eikös jossain Britti-Voorteissa, Cortina/Escort, 60/70 -lukusissa ollu jotenkin tangolla/vivustolla ratkastu sama juttu..? Muistanko väärin??? Tosin toisinpäin, eli jarrupääsylinteri oikealla puolella autoa...


Mulla olis kyllä esimerkkikappaleita jotta voin tarkistaa, mutta ihan muistikuvien varalta heitän että taitaa pääsylinteri vaan vaihtaa puolta, kone kun on pitkittäin niin ei ole tilasta pulaa...

Jostain joskus luin, että Mini olisi suunniteltu niin, että puolen vaihto olisi parin tunnin homma.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.05.2011 11:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

"Jostain joskus luin, että Mini olisi suunniteltu niin, että puolen vaihto olisi parin tunnin homma"

Jep, perheessä on ollut Minejä ja valitettavasti yksi Allegro ja niissä oli valmiita paikat tuliseinässä kätisyyden vaihdolle.

Kirjoittaja:  Lauri [ 20.05.2011 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Onko autotehtaat unohtaneet miten autojen polkimet tehdään? Toyotallahan oli jotain ongelmia jenkkilässä, Vageista katkeili viime talvena polkimia Suomessa ja nyt tämä. :D
Sitä paitsi eihän tuo C3:n osalta ole edes vika vaan edistystä: nyt briteillä on enää ratti ja osa polkimista väärällä puolella, jarru on jo oikeassa paikassa :lol: .

Kirjoittaja:  Hessu [ 20.05.2011 12:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Aika monessakin vähän vanhemmassa autossa oli RHD-versiossa poikittainen vääntösauva ja päissä vivut, jolla vietiin jarrupolkimen liike vasemmalla olevalle pääsylinterille. Mutta että vaijeri...

Kirjoittaja:  svc [ 20.05.2011 12:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

zX-files kirjoitti:
Mitsuissa aikoinaan toisin päin, eli RHD versiosta tehtiin LHD pääsyltyn suhteen mekaanisella vivustolla...
Tämä siksi, että Mitsuissa oli vaihteisto oikealla. Ei vasemmalla, kuten yleensä poikittaismoottorisissa LHD autoissa. Jarrupääsylinteri ei Mitsuissa mahtunut rintapeltiin vasemmalle puolelle.

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 20.05.2011 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Itselläni joskus nuoruudessa ollut kirosana (toyota corolla KE 20) siinä oli kytkin vääntötangolla välitetty oikealle puolelle ja sieltä vaijeri laatikonkylkeen.

Kirjoittaja:  C3P [ 20.05.2011 13:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Tältä C3 Picasson rakenne näyttää servicen kuvassa:

Liitteet:
e314150a.jpg
e314150a.jpg [ 50.24 KiB | Katsottu 14524 kertaa ]

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.05.2011 13:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Lauri kirjoitti:
Onko autotehtaat unohtaneet miten autojen polkimet tehdään? Toyotallahan oli jotain ongelmia jenkkilässä, Vageista katkeili viime talvena polkimia Suomessa ja nyt tämä. :D


Eikös se todettu lopulta niin, että ei niissä Toyotan polkimissa mitään vikaa ollutkaan vaan vika oli pelkästään käyttäjissä jotka eivät tajunneet painaa oikeaa poljinta tai nostaa jalkaa kaasulta :)

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 20.05.2011 13:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

...mutta se video vasta villi onkin: "suurilla nopeuksilla 30-40-50 mph märällä asfaltilla ja vielä liikenneympyrässä matkustajan jarrun painamisesta tulee ihan kaaosta ja tuhoa...varsinkin kun takanatulijat pelästyvät äkillistä pysähtymistä. Paniikki!". :lol:

Mutta tämähän on ihan ykkösjuttu: C3 Picasso on kuin suunniteltu autokoulujen ja kotiopettajien harjoittelupeliksi! Kauppa käy kohta kuumana! :D

Kirjoittaja:  zX-files [ 20.05.2011 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

svc kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Mitsuissa aikoinaan toisin päin, eli RHD versiosta tehtiin LHD pääsyltyn suhteen mekaanisella vivustolla...
Tämä siksi, että Mitsuissa oli vaihteisto oikealla. Ei vasemmalla, kuten yleensä poikittaismoottorisissa LHD autoissa. Jarrupääsylinteri ei Mitsuissa mahtunut rintapeltiin vasemmalle puolelle.

Ja vaihteistohan oli tietysti auton oikealla puolella siksi, että se on sille oikea paikka, jotta jarrupääsyltylle jää tilaa kuskin puolella. Seuraaavksi saadaan vääntö aikaan siitä, ovatko britit, japsit, aussit jne nyt hirmuisen kamalia kun jatkavat RHD-perinnettä :mrgreen:

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.05.2011 15:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

zX-files kirjoitti:
Seuraaavksi saadaan vääntö aikaan siitä, ovatko britit, japsit, aussit jne nyt hirmuisen kamalia kun jatkavat RHD-perinnettä :mrgreen:


Onhan se laiskemmalle kuskille kätevää kun ei tartte kiertää koko autoa kun menee tankkaamaan :D

Kirjoittaja:  yason [ 21.05.2011 18:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Lauri kirjoitti:
Onko autotehtaat unohtaneet miten autojen polkimet tehdään? Toyotallahan oli jotain ongelmia jenkkilässä, Vageista katkeili viime talvena polkimia Suomessa ja nyt tämä. :D


Polkimet varmaan kohta kielletään turvallisuusriskinä. Lisäksi polkimet syrjivät alaraajavammautuneita. Polkupyörissäkin on polkimia, ne on vastedes myytävä potkupyörinä.

Kirjoittaja:  Kami [ 21.05.2011 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Mul on pirun vaikeeta toi tankkaaminen aina, kun työmatkakulkimena käyttämää Xanttua tankatessa pitää muistaa ajaa niin että pumppu jää oikealle puolelle ja kun olen perhekuljettimella (Chrylser Grand Voyager), niin pitää jättää pumppu vasemmalle... :shock:
Ainahan se on näillä näin, mutta joka kerta pitää vähän funtsia...

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 23.05.2011 17:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Kami kirjoitti:
Xanttua tankatessa pitää muistaa ajaa niin että pumppu jää oikealle puolelle ja kun olen perhekuljettimella (Chrylser Grand Voyager), niin pitää jättää pumppu vasemmalle
Muistisääntö: Voyagerissa Vasemmalla, Santussa Syrjemmällä.:-)

Kirjoittaja:  zX-files [ 23.05.2011 17:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Pistääpi jonkun pienen täpän bensamittarin lasiin oikealle/vasemmalle muistuttamaan ;)

Kirjoittaja:  Teuski [ 23.05.2011 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

zX-files kirjoitti:
Pistääpi jonkun pienen täpän bensamittarin lasiin oikealle/vasemmalle muistuttamaan ;)


Jossain en-nyt-muista-missä autossa on bensavalon yhteydessä nuoli joka osoittaa täyttöaukon puolen.

Kirjoittaja:  Xari [ 23.05.2011 19:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Teuski kirjoitti:
zX-files kirjoitti:
Pistääpi jonkun pienen täpän bensamittarin lasiin oikealle/vasemmalle muistuttamaan ;)


Jossain en-nyt-muista-missä autossa on bensavalon yhteydessä nuoli joka osoittaa täyttöaukon puolen.


Oon ajanut aina sinne mittarin vapaalle puolelle, kyllä se letku riittää sinne auton toisellekin puolelle :mrgreen:

Kirjoittaja:  Hessu [ 23.05.2011 21:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Citroënillä erikoinen takaisinkutsu Britanniassa

Toissa kesänä kun oli yksi LHD ja yksi RHD käytössä niin oli kätevä parkkeerata ne siten että käveli autojen väliin ja viime hetkellä sitten saattoi päättää kumman rattiin hyppää :) Tässä RHD-yksilössä on tankin korkki takana keskellä että sikäli ei aiheuta ylimääräisiä liikkeitä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/