Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM-haaveilukuume nousee
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=8331
Sivu 1/3

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 01.06.2011 11:51 ]
Viestin otsikko:  XM-haaveilukuume nousee

Tulipa taas katseltua XM:miä. Pahus kun niissä on niin hulppea fiilis, sisätiloissa on "sitä jotain". Ainakin Exclusive sedanissa (vai onko se hätsbäk?) pääsee tunnelmaan varsinkin takaistuimella. Saman aikakauden (uudemmatkin!) saksalaiset autot tuntuvat ankealta tai karulta XM:ään verrattuna. Jos jostain keksisin ylimääräistä rahaa XM:n ostoon ja ylläpitoon, niin jopa suuntaisin ostoksille. Ehkä jopa ulkomaille asti... Mutta toistaiseksi varaa on vain haaveisiin.

Kirjoittaja:  niko [ 01.06.2011 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

einomiesporkkakoski kirjoitti:
Ainakin Exclusive sedanissa (vai onko se hätsbäk?) pääsee tunnelmaan varsinkin takaistuimella.

Ei sedan saati hatchback, vaan Berline :)

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 01.06.2011 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Muista valkata sitten Diravillinen versio, V6-12, eli ZPJ-koneella ja tomaatilla, ja vähintään 13. ikkunalla, mielellään tietty Y3 :mrgreen: :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.06.2011 13:33 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Väärin CXTB2... pitää olla V6 ZPJ 24 Valve ja ehdottomasti manuaali, tomaatilla jää oikeasti jalkoihin ja ikkunalukumäärä tulee olla Berlinessä 14.
13 ikkunainen on karvalakki :lol:

DIRAVI on ehdoton must sillä tavallinen ohjaus vie XM:n ajonautinnon ja todella Y3:ssahan tuo DIRAVI vain on.

Kirjoittaja:  zX-files [ 01.06.2011 14:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Y3 tietty, Y4 on liian tylsä ja tavanomainen.
Ja jotta olis varaa ajaa niin tietty 2,0i kone, mutt amukavuus = automaagi :mrgreen:
Katotaan tuleeko kahta samanlaista vastausta :twisted:

PS Berliiniläiskorimallin yleismaailmallinen nimike on sitten LIFTback jos haluaa kesksutella muualla kuin täällä autostaan :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.06.2011 14:32 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Mistähän tuo ihan alun alkean on saanut nimityksensä tuo berniili-nimitys? Hän kun kait on vain ranskisten keksimä nimitys.

Kirjoittaja:  Ralle [ 01.06.2011 15:37 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Kyllä se XM olisi ihan kiva pihassa. Pakko vaan haaveilla ennen kuin on muut projektit valmiit..... :roll:
Mutta kyllä tuo V6 ja automaatti pitää olla. Se ,että onko berliini ja ihan farkku on yhdentekevää ainakin mulle :D

Kirjoittaja:  Esa66 [ 01.06.2011 15:53 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Cikatti kirjoitti:
Mistähän tuo ihan alun alkean on saanut nimityksensä tuo berniili-nimitys? Hän kun kait on vain ranskisten keksimä nimitys.


Eikös se tullut berliinissä olleista hevoskärryistä, millä ihmisiä kuskattiin? Jaahans, katsoinkin wikistä, eli jotain sinnepäin ainakin :)

Kirjoittaja:  Croisette [ 01.06.2011 19:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Ikkunamäärään kommentti se 13 olis kiva, se kun on max määrä Breakissa, valitettavasti omasta se kattoluukku puuttuu :cry:

On mulla yks berliinimalli toki 14 ruudulla.

Kirjoittaja:  Croisette [ 01.06.2011 19:47 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Kerää koko sarja alkaa vähitellen tulemaan kasaan, 4 XM:ää on jo :P : 2.0 -90 berline, 2.0 -94 break, 3.0 V6 12V manual -94 berline, ja 3.0 24V aut -98 berline :)

Edit. Laitetaan kilsatkin vielä lisäksi, eli noin 480 tkm, 247 tkm, 190 tkm, ja 147 tkm.

Kirjoittaja:  niko [ 01.06.2011 20:46 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Joo, tietysti Diravillinen.
Cikatti kirjoitti:
DIRAVI on ehdoton must sillä tavallinen ohjaus vie XM:n ajonautinnon ja todella Y3:ssahan tuo DIRAVI vain on.

Mutta Cikatti huiputtaa, kun puhuu, että Y3:ssa vain olisi Diravi. Diravi nimittäin on kaikissa vasemmanpuoleisella ohjauksella varustetuissa XM:ssä, joissa on ZPJ-kone :) Ja vieläpä ainoastaan näissä.

Kirjoittaja:  Croisette [ 01.06.2011 20:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Mullakin vain yksi on diravilla :cry: , ja se on se huonoin, eli se pitää joko purkaa, tai kunnostaa ja myydä, sillä en itse tarvitse noin montaa berlinemallia...

Kirjoittaja:  Esa66 [ 01.06.2011 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Meillä oli kuukausia yksi cx Gti vuokralla, varoitin diravista ensi vuokrauksella, mutta niinhän siinä kävi. Liikennemerkki taittui cx alle :D
MUTTA, nytkun xm puhutaan, niin jakaako kukaan mielipidettäni kattolinjasta? Meinaan minun silmissä näkyy ds/id kattolinja. Nettiautossa on y4 valkosena, oikein meinas sydän sulaa, niin nätti tuo kattolinja on :)

Kirjoittaja:  niko [ 02.06.2011 08:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Esa66 kirjoitti:
MUTTA, nytkun xm puhutaan, niin jakaako kukaan mielipidettäni kattolinjasta? Meinaan minun silmissä näkyy ds/id kattolinja.

Hep! Olen aiemminkin katsellut, että sopivasta kulmasta kun XM:n yläosaa ja linjaa katsoo, niin sukulaisuus D-malliin on huomattavissa.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 02.06.2011 09:00 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Cikatti kirjoitti:
Väärin CXTB2... pitää olla V6 ZPJ 24 Valve ja ehdottomasti manuaali, tomaatilla jää oikeasti jalkoihin ja ikkunalukumäärä tulee olla Berlinessä 14.
13 ikkunainen on karvalakki :lol:

DIRAVI on ehdoton must sillä tavallinen ohjaus vie XM:n ajonautinnon ja todella Y3:ssahan tuo DIRAVI vain on.


Väärin, diravi löytyy myös Y4:sesta, mutta ei viimeisissä malleissa. Olikohan niin että -97 oli viimeinen vuosimalli jossa diravi oli mukana.
zX-files kirjoitti:
Y3 tietty, Y4 on liian tylsä ja tavanomainen.
Ja jotta olis varaa ajaa niin tietty 2,0i kone, mutt amukavuus = automaagi :mrgreen:
Katotaan tuleeko kahta samanlaista vastausta :twisted:

PS Berliiniläiskorimallin yleismaailmallinen nimike on sitten LIFTback jos haluaa kesksutella muualla kuin täällä autostaan :lol:


No ei todellakaan 2.0i automaatilla, sillä ei ole kellään varaa ajaa. Omaani en saanut kulkemaan koskaan alle 11 litraa satasella kun nykyinen V6 12V automaatin keksikulutus on luokkaa 9,5 -10,2 litraa satasella.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 02.06.2011 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

ZX Fileksen 2.0 automaagi tais kulkea ihan "siedettävällä" kulutuksella vai miten oli? Mun V6 12 valve ryystää aika tarkkaan 11 sekalaisessa ja V6 24 valve ryyyyyystää 11.8 sekalaisessa. Ja kuriositeettina kerrottakoon että surautin juuri kaksi päällä CBX rivikutosella 200 km niin bensaa meni tasan 20 litraa :lol:

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 02.06.2011 12:49 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Cikatti kirjoitti:
ZX Fileksen 2.0 automaagi tais kulkea ihan "siedettävällä" kulutuksella vai miten oli? Mun V6 12 valve ryystää aika tarkkaan 11 sekalaisessa ja V6 24 valve ryyyyyystää 11.8 sekalaisessa. Ja kuriositeettina kerrottakoon että surautin juuri kaksi päällä CBX rivikutosella 200 km niin bensaa meni tasan 20 litraa :lol:


Oon monasti ihmetellyt kuinka prätkät vie suhteessa paljon enempi polttoainetta kuin autot. No omalla TDM:llä pääsee karvan päälle 4 litran lukemiin ihan helposti, mutta moni isompi prätkä vie helposti ihan normiajossakin 5-6 litran välillä ja paino on kuitenkin esimerkiksi ihan eri luokkaakuin autossa. Vaikuttaako ilmanvastus paljonkin asiaan olis mukava tietää.

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 02.06.2011 17:28 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

niko kirjoitti:
Esa66 kirjoitti:
MUTTA, nytkun xm puhutaan, niin jakaako kukaan mielipidettäni kattolinjasta? Meinaan minun silmissä näkyy ds/id kattolinja.

Hep! Olen aiemminkin katsellut, että sopivasta kulmasta kun XM:n yläosaa ja linjaa katsoo, niin sukulaisuus D-malliin on huomattavissa.


Olisikohan tässä kyseessä ns. secta aurea eli kuvataiteessa ja arkkitehtuurissa käytetty mittasuhteiden kultainen leikkaus 1,61803, joka saa kohteen näyttämään katsojan silmissä esteettisesti miellyttävänä.

Varmaan Flaminio Bertonen toimistolla on asiaa tarkkaan tutkittu, kun heidän kynistään on lähtöisin sellaiset kukkaset, kuin DS, XM, BX, Xantia ja kaiken huippuna 2cv.

Kirjoittaja:  2cvkimmo [ 02.06.2011 18:40 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

2cv-Olli kirjoitti:
Varmaan Flaminio Bertonen toimistolla on asiaa tarkkaan tutkittu, kun heidän kynistään on lähtöisin sellaiset kukkaset, kuin DS, XM, BX, Xantia ja kaiken huippuna 2cv.


You misspelled "Bertoni" ... ;)

http://www.flaminiobertoni.it/index.php ... me&lang=en

Kirjoittaja:  zX-files [ 02.06.2011 20:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Cikatti kirjoitti:
ZX Fileksen 2.0 automaagi tais kulkea ihan "siedettävällä" kulutuksella vai miten oli? Mun V6 12 valve ryystää aika tarkkaan 11 sekalaisessa ja V6 24 valve ryyyyyystää 11.8 sekalaisessa.


zX-files kirjoitti:
... kulutus viime tankillisella vain 7,8 satasella :oops:


Toi oli melko puhdasta maantietä, pitkälti satasen alueilla, ei AC päällä.
Motarilla menee noin ysi, kaupungissa noin 11-12. Ja kenkä on iso & painava :D
Itse asiassa toi syö vähemmän kuin edellinen manukkavaihteinen :?
Suzukin kaksimukinen kuuspuakki vie vaimo kyydissä 5,5 :mrgreen:

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 03.06.2011 08:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Tää nyt on tämmöistä haihatusta, mutta: Onkohan kukaan missään onnistunut toimivasti yhdistämään (vahvistetun?) automaattivaihteiston ja legendaarisen Y3-mallin tosi tehokkaan n. 200 hv "Peugeot"-moottorin eli 24-venttilisen 3,0 V6 bensakoneen? Olen ymmärtänyt että kyseinen moottori on melkoinen paketti, tosin on myyty vain manuaalivaihteisena. Olikos siinä jokin läppäsysteemi joka säätää imuilman kulkureittiä tai kanaviston pituutta käyntinopeuden/kierrosluvun mukaisesti? "Alkuaikojen" tehomoottori lienee lievästi erilainen kuin n. 1998 -2000 vuosimallien V6 24-venttiilimoottori. Viisaammat kertokoot haahuilijalle :lol:

Kirjoittaja:  Ralle [ 03.06.2011 16:19 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Tuo alkupäähän on tuo n.170hv 90 asteen kulmassa oleva PRV(ZPJ) moottori jossa oli joko 12 tai 24 venttiiliä=190hv. Uudempihan on jo 60 asteen kulmassa oleva ja Xantiassa tuo taitaa olla automaattinakin, mutta en ole varma tuosta yli 200hv tuottavasta onko se ainoastaan manuaali. Vanhat koneethan on ketjulla ja uudempi polvi remmillä. Googlettamalla löytyy jonkin verran tietoa jos lontoo taipuu ;)

Kirjoittaja:  jasu [ 03.06.2011 22:17 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

einomiesporkkakoski kirjoitti:
Tää nyt on tämmöistä haihatusta, mutta: Onkohan kukaan missään onnistunut toimivasti yhdistämään (vahvistetun?) automaattivaihteiston ja legendaarisen Y3-mallin tosi tehokkaan n. 200 hv "Peugeot"-moottorin eli 24-venttilisen 3,0 V6 bensakoneen?

http://www.citroen-forum.nl/forums/view ... 195694/P0/
Tuossa hollanninpoikien mallia...

Kirjoittaja:  xanpoke [ 04.06.2011 01:30 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

einomiesporkkakoski kirjoitti:
Tää nyt on tämmöistä haihatusta, mutta: Onkohan kukaan missään onnistunut toimivasti yhdistämään (vahvistetun?) automaattivaihteiston ja legendaarisen Y3-mallin tosi tehokkaan n. 200 hv "Peugeot"-moottorin eli 24-venttilisen 3,0 V6 bensakoneen? Olen ymmärtänyt että kyseinen moottori on melkoinen paketti, tosin on myyty vain manuaalivaihteisena. Olikos siinä jokin läppäsysteemi joka säätää imuilman kulkureittiä tai kanaviston pituutta käyntinopeuden/kierrosluvun mukaisesti? "Alkuaikojen" tehomoottori lienee lievästi erilainen kuin n. 1998 -2000 vuosimallien V6 24-venttiilimoottori. Viisaammat kertokoot haahuilijalle :lol:



Perheessä ollut parisen vuotta kyseinen kulkupeli farkku-03.
Ei tosiaankaan tarvitse olla tien tukkeena. XM on kuitenkin haussa sen muiden ominaisuuksien
takia. Ensin "Pökötille" pitää löytää urheilullinen ostaja joka haluaa nopean kulkupelin.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.06.2011 10:21 ]
Viestin otsikko:  Re: XM-haaveilukuume nousee

Wanha ZJP V6 24 Valve on 200 hv:n kone, se uudempi 24 valve on vain 190 hv. V6 12 valve taas on 170 konia ja ei todella kulje tomaatiaskilla, mihinkään. Mukava se on mutta ei ripeä.

Sivu 1/3 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/