Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

XM ja diravi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=857
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Cikatti [ 08.04.2009 09:30 ]
Viestin otsikko:  XM ja diravi

Nyton iso ongelma.
Töissä patonkimaan ystäväni oli lentää selälleen kun kerroin että Suomessa on XM:iä joissa on diravi. Ranskassa kuulemma ei ollut koskaan XM:ää diravilla. Hän sentään on kovan luokan CX ja XM harrastaja.
Vaikea uskoa. Miten se nyt meni? Y3 eli noin -90-95 mallit omaa diravin ja siitä eteenpoäin Y4 ei omaa diravia?
Ravistin tiedon ihan "mudulla" mutta tarkentakaas arvon XM-asiantuntijat.

Kirjoittaja:  Touché! [ 08.04.2009 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Vuoden -95 V6-automaattimallissani diravi oli. Vuoden -98 V6, 24v-automaattimallissa sitä ei taas enää ollut. Varmaan tuo oletuksesi pitää suurin piirtein paikkansa. Viisaammat korjatkoon.

Kirjoittaja:  T.mupez [ 08.04.2009 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Lisää mutua. Diravi on Y3 V6 (12s & 24s) malleissa joissa ratti vasemmalla (?).

Kirjoittaja:  niko [ 08.04.2009 09:50 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Cikatti kirjoitti:
Hän sentään on kovan luokan CX ja XM harrastaja

Kyseenalaistapa hänen harrastuneisuutensa ;)

Kaikissa vasemmanpuoleisella ohjauksella olevissa ZPJ- ja ZPJ4-koneisissa (PRV) XM:issä on Diravi. Missään muissa XM:issä ei. Tokko ovat Ranskaan tehneet erikoismalleja. ZPJ-konetta oli XM:ssä mallivuoteen -97(?).

Mutta. Jos jollain on esittää faktaa, että väittämäni on väärä, niin kuulen sen mielelläni. Faktaksi ei riitä, että joku on sitä mieltä ;)

Kirjoittaja:  jasu [ 08.04.2009 09:56 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Heitän pienen epävarmuuden tuohon varmuuteen että ZPJ:n kanssa olis aina ollut Diravi...

Sillä tässä dokkarissa puhutaan automaattivaihteistoista, V-kutosten kohdalla mainitaan sekä DIRAVI- että DIRASS-ohjausjärjestelmät...

Vai onko sitten niin että tuossa olisi tuo epäilyksen kehä heitetty siksi, että mukana olisi jo ne uudemmat, remmikoneet, jotka ei mitään kestä kiinnileikkaavine kiristinrullineen, vai mikä lie tällaisen maininnan syynä..?

Kirjoittaja:  niko [ 08.04.2009 09:59 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

jasu kirjoitti:
Heitän pienen epävarmuuden tuohon varmuuteen että ZPJ:n kanssa olis aina ollut Diravi...

Sillä tässä dokkarissa puhutaan automaattivaihteistoista, V-kutosten kohdalla mainitaan sekä DIRAVI- että DIRASS-ohjausjärjestelmät...


Ohjaus oikealla? Niissä malleissa oli juurikin Dirass...

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 08.04.2009 11:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Siis tiivistettynä:
V6 XM:ssä on aina Diravi paitsi;
- jos ohjaus on oikealla
- jos kone on ES9J4

Tarkoittaa myös erilaista apurunkoa

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 09.04.2009 14:48 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Olen ollut siinä ymmärryksessä että v. 1989 - 1997 oli tämä hydraulisesti keskiasentoon vänkäävä ohjaus 3,0 V6:ssa JA 2,5 TD:ssä. Siitä kelju systeemi että Suomen kallistetuilla teillä usein joutuu vääntämään rattia hieman keskiasennosta vasemmalle. Kuskin ohjaustunnelma ei ole silloin kovin hilpeä koska [Martti?] servo [ja Napander] pyrkii kuitenkin samalla pakottamaan rattia keskiasentoon... :twisted:

Kirjoittaja:  niko [ 09.04.2009 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

einomiesporkkakoski kirjoitti:
JA 2,5 TD:ssä.

Ei ole.

einomiesporkkakoski kirjoitti:
Siitä kelju systeemi että Suomen kallistetuilla teillä usein joutuu vääntämään rattia hieman keskiasennosta vasemmalle.

Tätä en ole huomannut. Jos Diravi on säädetty oikein, niin suoralla tiellä voi vaikka kaivaa nenää ja korvaa samaan aikaan ;)

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 09.04.2009 16:29 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Sittenpä olen saanut väärää tietoa aikoinaan joltain Kitikka-harrastajalta. Ja itse kyllä olen ajanut Diravi-XM:llä jossa piti kaltevilla teillä vääntää rattia vasemmalle, kun taas vaakasuoralla moottoritiellä ei tarvinnut pitää ratista kiinni laisinkaan.

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 09.04.2009 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Toisin sanoen minun ei tarvitse "pelätä" sitä mahdollisuutta että mahdollisesti joskus taloon tulevassa XM 2,5 TD:ssä olisi diravia. Kas kun en itse siitä tykkää ollenkaan! Voihan tietysti olla niin etteivät ne säädöt olleet koeajetuissa yksilöissä kohdillaan... mahtaisiko siinä systeemissä olla jotain helppokäyttöistä "ruuvausratasta" josta se keskitys säädetään???

Kirjoittaja:  Cikatti [ 09.04.2009 19:59 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

"mahtaisiko siinä systeemissä olla jotain helppokäyttöistä "ruuvausratasta" josta se keskitys säädetään???"
Kyllä säätö on siellä konehuoneessa, heti tuliseinän jälkeen olevassa hässäkässä.

Mulla on ollut 4 CX:ää ja jos se (ne) on vedellyt niin se on aina johtunut jonkin nivelen väljyydestä. Salakavalimmat välykset ovat ylä- ja alatukivarsien sisäpäässä joka muuten ei näy katsastuksen nyljytyskoneessa. Tai ainakaan mulla ei ole koskaan napannut siitä kiinni kun olen kahta eri peliä katsastanut niin että ylätukivarren sisäpäässä (apuraamin puolella) ollut väljää tai sitten alatukivarren siellä raamin puoleisessa päässä ollut väljää.

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 09.04.2009 20:40 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

XM:ssä on McPerson tyyppinen etujousitus, mutta kyllä niissäkin on ongelmia, tai pitäisikö sanoa että enemmänkin. Yläpään tuenta on se murheenkryyni josta tuppaa koko keulaa kannatteleva pelti ruostumaan. Ja kun niitä ylätukia ei enää tehdä uusia.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.06.2009 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Nostetaas tämä vielä "pöydälle"

Pari päivää sitten taas kerran Ranskalainen kollegani sanoi että "voi merde" näen elämäni ensimmäisen XM V6:n diravilla. Ranskassa ei kuulemma koskaan haluttu XM:ää diravilla.
Tuntuu uskomattomalta mutta onko jollain jotain muuta väitettävää?

Kirjoittaja:  Kenguru [ 05.06.2009 21:52 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

No onneksi meillä on niitä perheessä parikin kappaletta.. Noita harvinaisuuksia :)

Kirjoittaja:  niko [ 06.06.2009 08:06 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Cikatti kirjoitti:
Tuntuu uskomattomalta mutta onko jollain jotain muuta väitettävää?

Voihihan ne ranskalaiset olla vaikka mitä mieltä :mrgreen:

Kirjoittaja:  niko [ 06.06.2009 08:31 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Piti oikein surffata "ranskalaisten Blocketia", ja sieltä löytyi seuraavat ilmoitukset, joissa on kuva V6 XM:n konehuoneesta.

http://www.leboncoin.fr/vi/51343216.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/vi/50270254.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/vi/31687946.htm?ca=7_s
http://www.leboncoin.fr/vi/45929267.htm?ca=7_s

Kovasti Diravillisia ovat ;)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 06.06.2009 09:12 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Kovastihan noissa kuvernööripollaa näkyy eli on diravi. Kummaa väkeä nuo Rankskikset kun tuollasta väittävät.

Kirjoittaja:  excluxan00 [ 06.06.2009 09:23 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Heitänpä tähän omat tietoni uskokoon ken tahtoo. Yhdellä ruotsalaisella tuttvallani on -90/91 mallinen 12v V6 eli zpj jossa ei ole diravia. Olen jopa nähnyt omin silmin auton ja ihmetellyt diravin puutosta. No ainahan siinä on vähemmän vuotavia kohtia...

Kirjoittaja:  niko [ 06.06.2009 09:25 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

excluxan00 kirjoitti:
Yhdellä ruotsalaisella tuttvallani on -90/91 mallinen 12v V6 eli zpj jossa ei ole diravia.

Ja kyseessä ei ole koneenvaihtopeli? Runkonumerollahan voi tarkastraa Citroënin Servicestä, että millä varusteilla auto on tehtaalta lähtenyt.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 06.06.2009 09:43 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Niin ja vaikka Ranskisystävälläni on CX:ää ja XM:ää niin hän on myös luopio, hän osti Tojo maasturin :evil:
Hän toisaan väittää kiven kovaan että Ranskassa ei ikinä ole ollut diravia XM:ssä muuta kuin vientimalleissa. Eli hän saattaa olla oikeassa edelleen sillä maahaan vaan on jäänyt rutosti vientimalleja. :D

Ylempänä mainittiin ZJP V6 12 V, luulin että vain 24 V on ZJP, miten on, onko 12Valve myös ZJP ja nokkaketjulla? Ainakin selvis että Suomesta ei saa ZJP 24 V:hen osia. Tarttis yks venakopan tiivari sytkäkaivon kumeilla. Auto-Artiklkeli kertoi että ei onnistu, ikinä. Eli itse sitten leikkaamaan klinkkeriististä tiivaria. Persanan tulppakaivokumit voi olla vähän haasteellisempi mutta eiköhän ne sitten vaikka Tiivarikeskuskesta.

Kirjoittaja:  niko [ 06.06.2009 09:53 ]
Viestin otsikko:  Re: XM ja diravi

Nokkaketjullista PRV konetta on siis ollut XM:ssä merkinnöillä ZPJ (12v) ja ZPJ4 (24v).

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/