Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 22.07.2011 22:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2202
Paikkakunta: Laukaa
Kitkarenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön. Osa autoilijoista (minäkin tänä kesänä) ajaa kitkoilla myös kesällä. Nyt on poliisi vedonnut kitkarengasautoilijoihin, että he vaihtaisivat alle kesärenkaat. On tietysti selvää se, että kitkarenkaat eivät ole hyvien kesärenkaiden veroiset kriittisissä tilanteissa, mutta onko riski kuinka suuri niitä käyttää kesällä? Onhan kesärenkaissakin eroja, halpisrenkaat eivät pärjää alkuunkaan huippurenkaille.

Talvella kitkarenkaat häviävät nastarenkaille monella eri osa-alueella. Jäisellä tiellä ero on huomattava. Myös nastrenkaiden kesken on huomattavia eroja.
Jos talvella sallitaan tutkitusti huomattavasti huonommin pitävän kitkarenkaan käyttö, niin onko riski niiden kesäkäytössä läheskään saman veroinen, kun ero kesäkäytössä ongelmatilanteissa on kuitenkin talvea pienempi? :roll:

Jos renkaista haluttaisiin optimaalinen turvallisuus, niin kesällä ja talvella täytyisi kaikkien autojen käyttää sitä yhtä ainoaa testivoittajarengasta :?

Lainaa:
Poliisi kehottaa kitkarenkailla kesällä ajavia autoilijoita vaihtamaan ajokkiinsa kesärenkaat. Talvirenkaiksi suunniteltujen kitkarenkaiden kumiseos ja rakenne eivät ole sopivia kesäkeleihin, muistuttaa ylikomisario Pasi Kemppainen liikkuvasta poliisista.
-·Lain mukaan kitkarenkailla voi ajaa kesälläkin, jos urasyvyys on vähintään 1,6 millimetriä. Turvallisuussyistä kitkarenkaita ei kuitenkaan kannata kesällä käyttää. Kitkarenkaiden ominaisuudet ovat todella paljon huonommat kuin kesärenkaiden.
Liikkuva poliisi tekee suvella kitkarenkailla ajavista autoilijoista havaintoja päivittäin. Kemppaisen mukaan kitkarenkaiden käyttö on riski sekä kuivalla että märällä kesäkelillä.
-·Kitkarenkaassa saattaa olla paljon urasyvyyttä, ja usein ajatellaan, että siksi se olisi hyvä sateella. Kitkarengas on kuitenkin normaalia kesärengasta liukkaampi myös märissä olosuhteissa, vaikka urasyvyyttä olisikin. Jarrutusmatkat pitenevät, ja väistöissä tarvitaan enemmän tilaa. Olemme tehneet tämän havainnon myös omissa ajoharjoituksissamme.
Kitkarenkailla ajetaan ympäri vuoden usein säästösyistä.


http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kitk ... kin/688607



Citroen Bx 19 Millesime -92 aut., Bx 19 TZI farm -92.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 22.07.2011 22:58 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Saattaahan sekin olla riski jos joutuu ajamaan henkilöautolle sopivammat ajot 500tkm ajetuilla pakettautoilla :mrgreen:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 08:38 

Viestit: 217
Miksei puututa myös nastattomiksi nypittyjen nastarenkaiden kesäkäyttöön?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 11:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7490
Paikkakunta: Taipalsaari
Kitkatonta rengastako sitten pitäisi kesällä käyttää, jos ei kitkallista? Öljytty teflonirengasko pitäisi kenties olla? :roll:

Taidan Xantialla toteuttaa poliisin toivetta, nuo siinä olevat vanhat Michelin Primacyt kun ovat varmaankin jo melko kitkattomat - eivät kyllä sentään Nokian tasoa.



VW Passat B7
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 874
Paikkakunta: Uusikaupunki
Alla on edelleen eräältä patonkilaiselta keväällä ostetut nastattomat talvirenkaat. Kerran kun niitä tutkiskelin, niin huomasin että ovat vuonna 02 jo paistetut... :)

Ihan hyvin näissä on kitkaa tuntunut olevan kaikkiin ajotilanteisiin. Jotain erikoista näissä silti on, sileällä betonilla kumi vinkuu kuin elokuvissa vaikka vauhtia ei olisi juuri lainkaan. Eniten silti harmittaa tuo ehkä aavistuksen mulju ajettavuus. Luultavasti sen ja renkaiden jo hieman halkeilleen kumiseoksen takia käyn ensi viikolla hakemassa "oikeat" kesärenkaat alle.
Uskon silti että näillä ajaessani olen ottanut pienemmän riskin kuin jos olisin ajanut samoilla tai edes uusilla samantyyppisillä renkailla talvella. :mrgreen:



Xantia 1.8i, C5 2.0i, BX 16 TRS, BX 16 GTI
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 13:47 

Viestit: 66
Mä ajelin pari kesää auton mukana tulleilla Nokian Q kitkoilla. Ainut positiivinen asia oli hiljaisuus karkealla asfaltilla. Kaikki muut oli sitten enemmän tai vähemmän kamalaa... Kitkarengas on "veltto" ajaa, esimerkiksi mutkainen asfalttitie on kammotus ajella, kun tuntuu, että rengas taittuu alle jo sallituissa nopeuksissa. Liekö syynä sitten pehmeä kumiseos? Soratiellä kitkarengas kerää kaikki kivet ja suunnilleen jää kaks kivetöntä uraa... Sadekelillä oli pakko muistaa edesmenneen Enskan sanat: "Älä aja sataa, kun sataa!" Isoon lätäkköön ajettaessa ei ikinä tiennyt mitä tapahtui ja uraisella tiellä, kun ura oli täynnä vettä, niin melkeen pelotti ajella... Renkaissa oli pintaa ekana kesänä n.7mm ja paljoo kun ei tuu ajettua, niin vieläkin niistä löytyy 5mm pintaa. Turhanpanttina varastoa täyttämässä, sillä täksi kesäksi tuli ostettua OIKEAT kesärenkaat... En itse ainakaan voi kitkoja suositella kenellekään kesärenkaaksi, omien kokemusteni perusteella... Talvirenkaana olen aina luottanut Nokian NASTA renkaisiin, eikä kitkoista ole kokemusta talvella juurikaan.



Kuva
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 14:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Noi Qt on oikeasti ihan älyttömän liukkaat märällä asfaltilla. Yhden kesän moisilla ajoin (mm. punaisia päin liikennevaloissa kun ei renkaissa pito riittänyt) ja se riitti, oikeat kesärenkaat ne olla pitää.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 236
Paikkakunta: Uusikaupunki
Edellisellä autolla tuli joskus ajettua Michelinin kitkoilla kesäkelillä, olivat aikamoiset nuljut ja märällä pito oli aika heikkoa. Vaihto Michelin Energy kesärenkaisiin toi ajettavuuteen ja sen kautta myös ajomukavuuteen huomattavan parannuksen.



Hymyä huuleen kun kuset vastatuuleen
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 15:34 

Viestit: 1590
Paikkakunta: Tampere
Kyllä noissa vanhoissa kutkattomissa nokialaisissa pito on piisannut nällä nopeuksilla,pääasiassa kun ajelee kaupingissa niin rajoitukset 30-40km tunnissa ei hirveemmin vormulakumeja tarvii sano polliisit mtä tahansa. :lol: :lol:



C5 1,8 Break -03 Peugeot Expert TD -00 Honda GL1800 -08 edesmenneet 2CV4 -72 2CV6 -82 Peugeot Satelis 500 -08
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 18:05 

Viestit: 1220
Paikkakunta: Turku
eskere kirjoitti:
Kitkarenkaat ovat tarkoitettu talvikäyttöön. Osa autoilijoista (minäkin tänä kesänä) ajaa kitkoilla myös kesällä.
Lainaa:
Kitkarenkailla ajetaan ympäri vuoden usein säästösyistä.



Nimenomaan säästösyistä ajan kesärenkailla keväästä syksyyn ja kitkarenkailla sitten kylmät kelit. Kitkat kun ovat sen verran nastarenkaita kalliimmat ja samaan aikaan helpommin kuluvat, että niitä pitäisi vaihdella kaiken aikaa, jos ne jättäis vielä kesäajoonkin päälle. Kesällä kun tulee ajettua reippaammin, kun pitoa on ja tasaista asvalttia. Talvella taas ajeleminen on lilluttelua suureleisesti, jolloin kitkarenkaiden kuluminen ei ole mikään ongelma.

(Kuluvat ne silti nastarenkaita nopeammin talvellakin, mutta en jaksa sitä ropinaa kuunnella enkä toisaalta vapaaehtoisesti höylätä omalta osaltani autobaanaa uralle 5-6 kuukautta vuodesta. Ja kitkat pitää talviajotyylin oikeaoppisesti kurissa, väkisinkin.)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 18:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3465
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Ajelin yhdessä vaiheessa pakkosyin saksalaisvalmisteista ajokkia laatukitkoin ja kyllä se kamala laite oli kesäkuumalla. Ei koskaan enää näin. (Tarkennuksena oli se aika ankea laite kesärenkaillakin....)

Lähipiirissä seurasin tuossa keväällä autokauppaa, jossa uuteen urheilufarmariin myyjä väen vängällä halusi laittaa kitkat alle kesärengaskauden alettua. Väittämän mukaan "taksitkin näin ajavat vuoden ympäri, lisäät vain painetta kunnolla". Ei tullut auto kitkoilla kun aiheeseen puutuin, tällaista se on tuolla matkapuhelinkaupungin kauppiaspiirissä.



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 18:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2929
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Profiili WWW
Puikulassa on Bridgestonen kitkat, eikä mitään ongelmia. Hiljaiset, ei vie bensaa (tai jos kesäkumit veisi vähemmän niin tulisi ongelma kun pitää päästää tankista liiat pois). Ei pito-ongelmia, ei vesiliirtoa. Olen ajanut huonommilla kesärenkaillakin. Taitaa olla sitten vialliset renkaat :?



Wanha neukkumopo & Japanialainen mopo² & Porsche & 230CE
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 20:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Just näin huoltarilla 700-sarjan bemarin jossa varmaan 19" vanteet ja loppuunajetut kitkat alla. En voi ymmärtää että ostetaan tollainen auto mm. hienojen ajo-ominaisuuksien ja suorituskyvyn takia, ja sitten ajetaan kesällä ultra-matalaprofiilisilla kitkoilla säästön vuoksi. On varmaan nautinto ajaa... :shock: Eipä tommoset kumit kyllä varmaan pidä talvellakaan, joten sinänsä pysyy ajettavuus linjassaan. :lol:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 20:58 

Viestit: 5869
Paikkakunta: Lahti
Aika huonot kitkat pyörii alla, helmikuussa ostin uudet kun näistä alkoi hävitä pito, ajan nämä kesällä loppuun, uusiohankinnassa on sitten mun oikeat kesärenkaat kun sen mukana tulleet KIINALAISET kesärenkaat oli väärää kokoa :shock:

Enkä osta oikeita uusia kesärenkaita tälle kesälle sanoo polliisi mitä tahansa, muutama tuhat ruuvia ja naulaa on jo ostettu ja pitkin pihojakin niitä on kymmeniä ainakin, aja siellä seassa uusilla renkailla :shock:



Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 21:34 

Viestit: 1496
Minullakin on samansuuntaisia kokemuksia kitkarenkaista kesähelteillä kuin monella tänne kirjoittaneella. Olen kokeillut Xantioissa Bridgestonen ja Michelinin kitkoja (195/65/15 ja 185/65/15). Viileillä kesäkeleillä ihan kohtuulliset, mutta helteillä aika vötkylät ajettavat minun makuun. Tuntui kuin auto nuljuaisi koko ajan sivusuunnassa. Samoin aiemmin mainittu kivien kerääntyminen uriin soratiellä ajettaessa on kelju juttu. Sadekelillä en muista havainneeni mitään pito-ongelmia. Tai ei ainakaan ole jäänyt mieleen. Samankokoinen kesärengas on kesällä minusta mukavampi muuten paitsi melun suhteen. Ja mukavuus minulle on yksi renkaan tärkeimmistä ominaisuuksista, niin kesällä kuin talvellakin. Ne muut ovat hinta ja pito normaalissa ajossa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 22:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 941
Paikkakunta: vihti
Sliksit kesällä pitää olla ehdottomasti olla alla,silloin on täysi pito, ei horju, ei heilu.
On hiljainen.
Ja sitten on ne matalat ja korkeat , joilla meno maittaa.
Sitten on ne välikelin renkaat ja sadekelin renkaat.
Kyllä ne myyjät löytää jokaiselle sopivat kelin mukaan. ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 23.07.2011 22:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3152
Paikkakunta: Nummela
Samoja kokemuksia. Edellisvuosina kokeillut, ihan hirvittävät ajaa,todella löysät kuumalla kelillä ja pitoa ei juuri nimeksikään.
Uusimman tulokkaan hdi.n takarenkaina on kitkat,lähtee vaihtoon jahka ritsiltä haen käytetyt continentalit



Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 24.07.2011 12:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5854
Paikkakunta: Tuusula
Mulla on jossain tallessa testi jossa kolmella kitkalla vastaan yhdet Nuukian surkeat kesäkumit niin siinä mm kuivalta sataa ajettaessa täysjarrutuksella kitkojen jarrausmatka oli 11-16 m pidempi kuin kesäkumilla ja se on silkkaa totta kun ajattele niitä kitkojen piiiitkiä lamelleita joiden varassa auto notkuu. Asvaltilla kaameat.... kokeilin joskus uusillä Misukan kitkoilla CX:ää 2 kuukautta ja se oli kyllä kamalaa. Siihen kokemukseen liittyi maaliskuun lopussa tehty täysjarrutus motarilla 120 km nopeudesta, kuivalla, lämpöisellä kelillä ja tuntui kuin vauhti olis kiihtynyt jarratessa.

Toisekseen kitkat ovat sellainen kivilinko että takatulijan lasit hajoilee. Kitkojen lamellien sisäänsä syömä kivimäärä on valtava ja motarinopeuksissa kivi sinkoaa takanatulija klasiin.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: kitkarenkaat; suurempi riski kesällä vai talvella?
ViestiLähetetty: 24.07.2011 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Suurin riski on kuskit jotka ajaa talvella nastarenkailla kuvitellen että niillä saa alle kesäkelin.

Kitkarenkaan runko on kyllä pehmeää tavaraa kelillä kuin kelillä, ei vain kesällä. Activalla sen huomaa erityisen hyvin, kun kurveissa ainoa periksi antava kohta on renkaat. Ei sillä että olisin kesällä ajellut, mutta plussakeleillä kuivalla asvaltilla kuitenkin. Seuraavat talvirenkaat on kyllä nastalliset, mutta vain tuon kitkojen pehmeyden takia.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 19 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: