Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

kaksikäyttöauto
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=8821
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Teuski [ 25.07.2011 13:29 ]
Viestin otsikko:  kaksikäyttöauto

Työkaveri kertoili haaveestaan saada paku lisäpenkeillä täyttämään perheen kuljetustarpeet. Iso Sevel olisi kuulemma mieluinen, mutta tarjonta on aika heikkoa B-kortillisilla malleilla.

Verotuksen kannalta ei taida nykyään olla eroa onko auto papereissa bussi vai kaksikäyttöauto, käyttövoimavero kun on nykyään sama molemmissa.
Itse tekeminen on suunnitelmissa, mutta tietoa ei oikein tunnun löytyvän. Mitä tuollaiseen siis vaaditaan?

Otetaan oletukseksi vaikka paketti-Jumper, johon tulee väliseinä liukuoven taakse ja sen eteen penkit kolmelle, eli autosta tulisi 1+5-paikkainen.
Vaikuttaako vuosimalli varustevaatimuksiin, esim. ABSien tarpeeseen?
Millaiset penkkien pitää olla? Turvavyöt tietenkin kaikille, mitä vaatimuksia niiden osalta on? Ihan kunnolliset pehmeät penkit pitäisi olla ja B-kortilla pitäisi saada ajaa.

Lainaus lakitekstistä:
"Monikäyttöajoneuvolla tarkoitetaan M1-luokan ajoneuvoa, jossa matkustajat ja tavarat kuljetetaan yhdessä tilassa ja jonka suurimmasta sallitusta kokonaismassasta tavarakuorman osuus on enintään yhtä suuri kuin matkustajille tarkoitettujen istumapaikkojen määrä kerrottuna 68 kg:n massaisiksi katsottujen matkustajien määrällä tai jossa istumapaikkoja kuljettajan paikan lisäksi on enemmän kuin kuusi. Jos tavarakuorman osuus on henkilökuormaa suurempi ja istumapaikkoja kuljettajan paikan lisäksi on enintään kuusi, ajoneuvo kuuluu kuitenkin N-luokkaan."

Mitä merkitystä sillä käytännössä on, kumpaan luokkaan ajoneuvo kuuluu? M-luokan ajoneuvolla saa ajaa kuorma- ja pakettiautot kieltävän liikennemerkin ohi, mutta onko veroissa eroa? Vakuutuksissa varmaankin on, mutta kumpiko on parempi? Entäs tuo maininta "matkustajat ja tavarat kuljetetaan yhdessä tilassa", kai väliseinä silti olla saa?

Voiko kokonaismassaa muuttaa jotta ajoneuvon saisi pidetty esim. M-luokassa vai mennäänkö alkuperäisen pakun kokonaismassan mukaan?

Olisiko helpompaa vain hommata pikkubussi, ottaa ylimääräiset penkit pois ja tehdä väliseinä? Saako perinteisestä vastakkainistuttavasta pikkubussista poistaa väärinpäin istuttavan 2. rivin ja siirtää kolmatta eteenpäin?

Muutoskatsastus toki aina tarvitaan, mutta mitä pitää tehdä ja miten, jotta siitä pääsee vielä läpikin? :)

Kirjoittaja:  Esa66 [ 25.07.2011 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: kaksikäyttöauto

Tämä nyt on vähän mutuilua, en oikein saa tuosta selkoa :) JOS haluaa henkilö-auton (1+8 paikkaisen) ja haluaa kuljetella tavaraa samalla autolla, niin laittaa runkopenkit pikakiinnityksellä(eli turvavyöt on penkinrungossa kiinni) ja lattiaan kiskot. Se on parin minuutin homma irroittaa nuo penkit ja toisinpäin. Näin on koko tavaratila käytössä kun niin haluaa. Ainoa oikea penkkimalli, oikeasti muunneltavissa. Penkithän ovat siis yksittäisiä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 25.07.2011 15:32 ]
Viestin otsikko:  Re: kaksikäyttöauto

Esa66 kirjoitti:
Tämä nyt on vähän mutuilua, en oikein saa tuosta selkoa :) JOS haluaa henkilö-auton (1+8 paikkaisen) ja haluaa kuljetella tavaraa samalla autolla, niin laittaa runkopenkit pikakiinnityksellä(eli turvavyöt on penkinrungossa kiinni) ja lattiaan kiskot. Se on parin minuutin homma irroittaa nuo penkit ja toisinpäin. Näin on koko tavaratila käytössä kun niin haluaa. Ainoa oikea penkkimalli, oikeasti muunneltavissa. Penkithän ovat siis yksittäisiä.


Toihan oliskin helppoa :)
Mutta kaveri haluaa siis pitkällä ohjaamolla olevan pakettiauton. Eli siis kiinteä väliseinä matkustamon ja tavaratilan väliin, 1+5- tai 1+6-paikkaisena. Ja kunnolliset kiinteät penkit.

siis tähän tyyliin, mutta B-kortilla ajettavana:
http://www.nettiauto.com/peugeot/boxer/3923064

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/