Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Flex fuel kit
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=912
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Eki [ 13.04.2009 13:28 ]
Viestin otsikko:  Flex fuel kit

http://www.forum-auto.com/marques/citroen/sujet6272.htm

Sen verran sain Babelfishilla tuosta irti itseni ymmärtämälle kielelle, että nykyautojen pitäisi :shock: kestää etanolia paikkojen syöpymättä, vaikka autovalmistajat väittävätkin, että ainoa vaihtoehto on uusi auto. Onpa yllättävää... :evil: Tuo sarja on tilattu Brasiliasta, mutta kirjoittaja on haluton kertomaan julkisesti valmistajaa.

http://www.greencarcongress.com/2006/12 ... compa.html
http://www.alibaba.com/productshowimg/b ... l_Kit.html

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 13.04.2009 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Ilmeisesti nykyautot kestää, muunnossarjoja kauppaa esim http://digg.com/d1NL7u
Eipä vain täällä hämeessä ole mitään käyttöä, en ole nähnyt ensimmäistäkään biopumppua.
Omille tisleille löytyy parempaakin käyttöä :lol:

Kirjoittaja:  black_van [ 13.04.2009 16:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Sama juttu kuin se että vanhan auton voi suht pienillä kustannuksilla muuttaa kaasukäyttöiseksi.
Muunnossarjat ovat kohtuuhintaisia ja näin saataisi vanhoista autoista ympäristöystävällisiä ja kulut pienenisi.
Tosin sellainen kuva on vaan annettu julkisuuteen että osta uusi auto niin se on silloin mahdollista.

Kirjoittaja:  RPekka [ 13.04.2009 17:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Eki kirjoitti:
nykyautojen pitäisi :shock: kestää etanolia paikkojen syöpymättä,

No sitähän minäkin, etanoliahan se on eikä metanolia joka syö alumiininkin pilalle.

Suuttimethan noissa kyllä jää pieneksi kun 30% enemmän tavaraa pitäisi ehtiä lorottelemaan koneeseen. 15% suuremmat suuttimet paikalleen ja annetaan moottorinohjauksen korjata loput niin toiminee?

Kirjoittaja:  T.mupez [ 14.04.2009 11:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Mikä autossa menee rikki jos RE85'lla ajaa, eli mikä syöpyy? Mulla on duunipaikan vieressä ST1 joka myy tota kamaa. Jos ei välittäisi tehonlaskusta... -> 80snt/l -> hmm...

Kirjoittaja:  miki [ 14.04.2009 14:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Ruotsissa nykyisin asusteleva hollantilainen on jo pitkään markkinoinut 2CV:n etanolimuutossarjaa. Ei se sen kummempi ole kun isommat pääsuuttimet ja kärjetön 123-sytkä jossa hieman modifioitu ennkonsäätökäyrä. Hyvin kuulemma pelittää, eikä ainakaan parissa vuodessa ole isompia ongelmia ilmennyt. Heti kun täältä alkaa saamaan riittävän laajasti tuota etanolilitkua, hankin kyseisen sarjan talvikulkimeen. Wanhukseen lorotan edelleen korkeaoktaanista + lisäainetta :geek:

Kirjoittaja:  12Soupapes [ 14.04.2009 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Jossain tyypitettiin juuri hiljan tuommoista etanoliautoa, olisko ollut TM? Kuitenkin siinä tuli ilmi, että koska etanolin energisisältö on huomattavasti pienempi kuin bensan, niin kulutus oli jotain 30% enemmän kuin bensalla. Mistä taas seurasi että suomalaisilla hinnoilla ei tullut mitään säästöä.

Kirjoittaja:  avbx [ 14.04.2009 22:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Ei siinä rahallista säästöä ole tarkoituskaan tulla, vaan hiilidioksidipäästöhin vähennystä. Samaan pääsee kun jättää kolmasosan kilmetreistä ajamatta.

Montakohan alkoholistia kuolee juotuaan E85 polttoainetta ennenkuin se kielletäään tai saatavuutta rajoitetaan. Onhan se hienoa kun hanasta tulee halpaa viinaa.

Kirjoittaja:  Sitruunasafööri [ 17.04.2009 02:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Alunperin ajattelin, että täytyy tehdä tästä aiheesta threadi kun olen jonkin verran omaa kokemusta ehtinyt saada ja voi myös omasta kokemuksesta kertoa toimivuudesta. Nyt kuitenkin tosiaan Bexesteri on koneen osalta edesmennyt, joten kokeilut ovat tältä erää ohi. Syy ei kuitenkaan liity E85:een. Toisaalta joku olikin jo huomannut, että E85:ta saa nyt Suomestakin.

Väitän, että nyt kuollut BX:ni oli ensimmäinen Suomen sekakäyttäjäauto. :) Heti kun 1.4. St1:n E85-jakelu (se mitä myyvät markkinointinimellä RE85) alkoi, tiesin, että nyt alkaa sitten sekakäytön aikakausi minun osalta. Eli Bexi siirtyi kulkemaan sekatankatulla seoksella, jossa osa on E85:ta ja osa on perinteistä 95:ta. Ajatus voi kuulostaa mielenvikaiselta, mutta kuten tässäkin threadissä on todettu, niin polttoaine-etanolia voi hyvin käyttää muissakin autoissa kuin flexifuel-autoissa, joissa erona on ymmärtääkseni vain ruiskutietokoneen ohjelmointi ja pa-järjestelmän komponenttien valmistajatakuu. Lisäksi lohkolämmitin on vakiovaruste, koska kylmässä etanolikäytössä voi tulla käynnistysongelmia. Tähän kuitenkin voi myös kehitellä esim. lämpövastuksen polttoainetankin yhteyteen.

Sekakäyttö ei ole mikään uusi ilmiö, puhumattakaan auton konvertoinnista etanolikäyttöön. Tätä on tehty esim. Ruotsissa jo yli 10 vuotta. Konvertointi ja sekatankkaus eivät koskaan ole saaneet minkään autonvalmistajan virallista siunausta monesta eri syystä. Ensinnäkin on selvää, että olisihan se huonoa bisnestä autonvalmistajalle, jos ei voisi esim. E85-yhteensopivuuden vuoksi saada uutta autoa myytyä, kun oikeasti vanhallakin autolla tämä olisi saavutettavissa helposti. Siksi toiseksi ainakin polttoainelaadun huomattavaan muutokseen liittyy aina omat pienet riskinsä, kun kyseessä on käytetty auto. Valmistajan kannalta tässä tullaan takuu- ja vastuukysymyksiin, jotka voivat olla hyvin epämiellyttäviä. Riski liittyy siihen, että vanhaa sakkaa liukenee mm. tankista ja toisaalta vanhentuneet polttoaineletkut saattavat alkaa vuotamaan kun töhnä irtoaa niistä. Itse letkujen materiaali ei ole ongelma, sillä tavallinen nitriilikumi kestää kyllä oikeasti etanolia.

Itse lähdin projektissani liikkelle siitä, että jos jokin pettää etanolin vuoksi, niin minulla ei ole autossa kiinni juuri mitään mammonaa, joten mitään todellista hävittävää ei ole, ainoastaan voitettavaa käytännöntiedon ja ajanmittaan mahdollisesti polttoainetalouden muodossa. Siksi toiseksi taustalla oli tuntikausia aiheesta lukemista netistä niin Ruotsista, kuin muualta maailmasta. Asetin tavoitteekseni ensin 25% E85 ja 75% 95, jonka jälkeen ajan 2-3 tankillista ja seuraan mitä tapahtuu. Sen jälkeen sitten tujumpaa liuosta ja tavoitteena ainakin fifty-fifty, eli 50% E85 ja 50% 95.

Tässä vaiheessa olisi sitten ollut polttoainesuodattimen vaihto, koska jokusen tankin jälkeen on syytä vaihtaa se. Käytetyn polttoaineseoksen koostumuksen muutos kun pistää karstan ja muun sakan liikkelle, niin se voi tukkia suodattimen ja aihettaa käyntihäiriöitä. Ei kuitenkaan mitään kriittistä, mutta silti aiheellista. Hyvin pieni operaatio ainakin Bexissäni. Sen jälkeen sitten hakisin kokeilemalla missä kipuraja kulkee, eli koska käynti rupeaa ontumaan tai ei tahdo käynnistyä kunnolla. Siinäkin kohtaa on vielä autettavissa lisäämällä tavallisen bensiinin osuutta tankissa tai starttipilottia pienen suihkauksen antamalla. Etanolin käyttöä polttoaineessa voisi aasinsillalla verrata Masinolin kaatamiseen tankkiin, eli sekin toimii liuottimena ja nuohoaa moottorista vanhat karstat. Ainoana sivuvaikutuksena on ollut, että E85:ssä käytetty punertava lisäaine jättää värjääntymiä esim. venttiilikuppeihin. Tämä ei kuitenkaan haittaa toimivuutta ja ajamalla aina silloin tällöin tankillisen normaalia polttoainetta saa nuo värjääntymät liukenemaan pois.

Ruotsissa etanolipiireissä yleisenä ohjeena on pidetty, että kaasuttimella ja vanhalla ruiskutekniikalla (ilman lambdaa) on 20-40% E85-osuus ja lambdalla varustetuilla ruiskukoneilla 20-100% E85-osuus saavutettavissa, jos ei tee mitään konvertointia. Jos aikoo tehdä konvertoinnin, niin esim. Traction Avantillekin löytyy valmis kitti, jolla onnistuu 100% E85. ;) A-sarjan malleista ja Geesusta puhumattakaan. 100% E85-osuus on saavutettu joissakin Xsaroissa ja C5:ssa ilman mitään konvertointia, koska tietokoneohjattu ruiskutekniikka on osannut kompensoida automaattisesti alhaisemman tehon. Mitään kiveenhakattua ohjetta ei voi tähän antaa, eikä pidäkään vastuukysymysten vuoksi antaa, vaan ainoastaan kokeilemalla löytyy sopiva seos omaan autoon. Toki muiden kokemuksia kartoittamalla voi hieman ennakoida mihin oma auto kykenee. Siihen tuo oma fifty-fifty-tavoitteeni perustui. Valitettavasti en päässyt sitä tällä Bexillä kokeilemaan.

E85:n käyttöhän ei suoranaisesti tee kustannusten osalta autuaaksi, vaan 100% E85:lla ajaessa tuo alhaisempi energiamäärä tulee vastaan aavistuksen verran isompana kulutuksena. Ainakin ruotsaliset etanoliharrastajat (ei pidä käsittää sisäisesti nautitun aineen käyttäjinä ;)) ovat laajasti sitä mieltä, että sekakäytössä tuo energiahukka kompensoituu parhaiten ja silti samalla hieman säästää polttoainekuluissa. Tässäkin kohtaa on kuitenkin syytä kokeilla ja tehdä omat laskelmat. Omalla kohdallani käyttö jäi liian lyhyeksi, jotta voisin ottaa kantaa.

Selvää on, että hinnan on pysyttävä nykyisellä tasolla ja 95:n hinnan on noustava, jotta konvertoinnin houkuttelevuus kasvaisi. Tai sitten vaihtoehtoisesti E85:n verotuksen tulisi keventyä, jotta sen tuottama taloudellinen etu olisi niin merkittävä, että vaihto kannattaisi. Toinen olennainen seikka on, että jos haluaa ryhtyä etanolipatongin safööriksi, on todella aiheellista ensin perehtyä aiheeseen. En suosittele sitä, mutta en myöskään tyrmää sitä - kunkin omalla vastuulla tehtävä valinta. Seuraamuksena voi olla rahallisia säästöjä, jos kokeilee huolellisesti. :)

Lisää tietoa löytyy englanniksi vaikkapa Wikipediasta: http://en.wikipedia.org/wiki/E85_in_standard_engines

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.04.2009 12:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

RPekka kirjoitti:
No sitähän minäkin, etanoliahan se on eikä metanolia joka syö alumiininkin pilalle.
Ömm? Ihan hyvin meillä töissä ovat alumiiniset kalvopumput kestäneet metakkaa. :o
Lipeä kyllä tulee hetkessä läpi...

Kirjoittaja:  dieselflosse [ 17.04.2009 12:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Biodieselillä ajellessa murenevat luonnonkumiset letkut ja tiivisteet. Miten lie tuossa pirtun kanssa?

Mitenkäs se onkaan, eikö tuo pirtu kestä paremmin puristusta? Jos koneessa on nakutuksen tunnistus ja sen mukaan säätyvä ennakko, niin tehoa tulisi jopa bensaa enemmän vrt. Saab ja Koenigsegg.

Kirjoittaja:  RPekka [ 17.04.2009 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

laakeri kirjoitti:
RPekka kirjoitti:
No sitähän minäkin, etanoliahan se on eikä metanolia joka syö alumiininkin pilalle.
Ömm? Ihan hyvin meillä töissä ovat alumiiniset kalvopumput kestäneet metakkaa. :o
Lipeä kyllä tulee hetkessä läpi...

Hassua, ilmeisesti alumiiniseoksissa tai niiden pintakäsittelyissä on eroja. Ainakin Työterveyslaitos kertoo "Metanoli liuottaa lakkoja, maaleja ja rasvoja sekä syövyttää alumiinia ja lyijyä."
Etanolista todetaan: "Etanoli saattaa reagoida kuuman alumiinin kanssa aiheuttaen metallin syöpymistä."

Kirjoittaja:  jasu [ 17.04.2009 15:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Niin, ja metanolilla käytetään noita pienempiä moottoreita, lennokkien ja muiden RC-härpättimien siis. Eikä niissä mitään ihmeempiä syöpymisiä ole ollut, ellei sitten reilusti nitrattua polttoainetta ole jättänyt muhimaan käytön jälkeen moottoriin...

Voishan tuota tieteski testata, olis tuolla jemmassa puhdasta metanolia vielä puolisen litraa..?

Kirjoittaja:  laakeri [ 18.04.2009 18:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

jasu kirjoitti:
Niin, ja metanolilla käytetään noita pienempiä moottoreita, lennokkien ja muiden RC-härpättimien siis. Eikä niissä mitään ihmeempiä syöpymisiä ole ollut, ellei sitten reilusti nitrattua polttoainetta ole jättänyt muhimaan käytön jälkeen moottoriin...

Voishan tuota tieteski testata, olis tuolla jemmassa puhdasta metanolia vielä puolisen litraa..?
Meillä olisi töissä jokunen kuutio puhdasta metakkaa... :D

Kirjoittaja:  Visa-mies [ 04.07.2010 19:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Näyttivät asentaneen allaolevan laitteen vanhaan Golfiin. Pikaisesti selaamalla valmistajan sivuja en nyt ihan heti älynnyt mitä muutoksia vaatisi esim. -92 16 TGI BX:ään? Pelaako ihan kiinnivaanjamenoxE85:lla-periaatteella, jos unohdetaan höpöötes miten kumi ja metalli kestää mitäkin seosta... Kertokaatten viisaammat.

http://www.etanizer.com/

Sähköautomies muunnatti Golfinsa etanolivetoiseksi

Sunnuntai 4.7.2010 klo 02.35 (päivitetty klo 02.42)


Jiri Räsänen asennutti vanhaan Volkswagen Golfiinsa säätösarjan, jolla bensa-auto muuttui käyttämään etanolipitoista E85:ttä.

Helsinkiläinen Jiri Räsänen tunnetaan sähköauto.nyt -aktiivina. Juhannuksen alla mies kuitenkin vaihtoi radikaalisti suuntaa. Hän asennutti vanhaan Volkswagen Golfiinsa säätösarjan.

Räsäsen mukaan hän päätyi etanolimuunnokseen, koska se on suhteellisen edullinen ja yksinkertainen muutos vanhan auton sähköistykseen verrattuna.

Muunnossarjan hinta oli netistä tilattuna vain 110 euroa.

Etanolilizer-pakkaus tuli Virosta. Vastaavia säätöjärjestelmiä on Yhdysvalloissa myynnissä toistakymmentä.

- Käsittääkseni niitä myydään lähinnä maissiosavaltioissa.

Asennuksen Räsänen teetätti Sovinto ry:n ammattikoululla Roihupellossa.

Käytännössä Golfin moottorin ohjaukseen asennettiin lisälaite, joka säätää polttoaineen syöttöä ja sytytyksen nopeutta. Elektroniikka antaa suuttimille käskyn ruiskuttaa sylinteriin reilusti enemmän polttonestettä kuin mitä bensiiniautossa on tapana.

Kirjoittaja:  black_van [ 04.07.2010 20:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

näyttäisi että suurimpaan osaan sitikoista saisi tuollaisen,mutta sivulla kehoitetaan tarkistamaan sopivuus,malleja on reilu 5kpl eri merkkisiä,ei vaan tajua miten sen voisi varmistaa miten sopii

Kirjoittaja:  Eki [ 04.07.2010 21:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

black_van kirjoitti:
...mutta sivulla kehoitetaan tarkistamaan sopivuus, malleja on reilu 5 kpl eri merkkisiä, ei vaan tajua miten sen voisi varmistaa miten sopii

Siinähän on suuttimien liittimien kuvat. Taitaa tarjota ainakin suurimpaan osaan tuota 4 cylinders EV1:tä. Kuva

Kirjoittaja:  hakpas [ 04.07.2010 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Tässä Haaparannan kupeessa kun asun niin olen jo vuosia käyttänyt Ruotsissa myytävää E85:ttä bensan jatkeena, ilman mitään muutoksia autoissa.
Sellaista 20-40% on tuota ollut bensan seassa, ja se vaikuttaa seuraavasti:

-Yleensä jos auto käy pelkällä bensalla vain melko hyvin niin 30 % E85:ttä parantaa käyntiä selvästi, nyhtämiset yms. lähes katoavat.

-Käyntiääni pehmenee, ikään kuin menis pakoputki osittain tukkoon.

-Teho vähenee, ei ole haitannut kun lasku on kuitenkin vähäistä.

-Kulutus kasvaa, mutta pienempi hankintahinta kompensoi kulut melko lailla nollaan, joissakin harvoissa autoissa kulutus on kasvanut oletettua vähemmän joten on ollut jopa halvempaa ajaa sekoituksella.

-Mitään syöpymisiä yms. ei ole havaittu.

Auton jossa on lamdalla takaisinkytketty ruisku, pitäisi toimia vielä 50-70% seoksella ilman muutoksia.


Pasi

Kirjoittaja:  Eki [ 04.07.2010 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Näyttää joku suomalainenkin jo tuollaista tarjoavan. Hinnat ovat -yllätys yllätys - jotain ihan muuta kuin ulkomailta tilatessa...

Kirjoittaja:  black_van [ 04.07.2010 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

mielenkiintoista,ilmeisesti tilattuna merkkikohtaisen muunnossarjan ne on jo ohjelmoitu. Mitenköhän lie asennus tapahtuu,ainakaan tuon suomalaisfirman asennus ei ole kovinkaan kallis,satasen luokkaa eli taitaa olla kiinni ja menoksi malli

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.07.2010 22:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

hakpas kirjoitti:
Auton jossa on lamdalla takaisinkytketty ruisku, pitäisi toimia vielä 50-70% seoksella ilman muutoksia.
Jaa miksi lambdalla toimii, mutta ilman lambdaa ei esim. täyskaasukiihdytyksissä tai kylmänä ennen kuin lambda on lämmitetty?

Kirjoittaja:  hakpas [ 04.07.2010 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

laakeri kirjoitti:
hakpas kirjoitti:
Auton jossa on lamdalla takaisinkytketty ruisku, pitäisi toimia vielä 50-70% seoksella ilman muutoksia.
Jaa miksi lambdalla toimii, mutta ilman lambdaa ei esim. täyskaasukiihdytyksissä tai kylmänä ennen kuin lambda on lämmitetty?


Tilanteet joissa lambda säätöä ei käytetä, on seos rikkaalla joten etanolikin toimii, ehkä tästä johtuu kuitenkin tehon putoaminen kun etanolia pitäisi syöttää selvästi enemmän kuin bensiiniä saman tehon saamiseksi ja ilman takaisin kytkentää näin ei tapahdu.

Niissä ajotilanteissa missä käytetään lambdaa, on seoksen säätö paljon tarkempaa.

Pasi

Kirjoittaja:  Eki [ 05.07.2010 09:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

Kun ei omaa kirjoitustaan voi edelleenkään myöhemmin muokata, niin tehdäänpä ketjulle lisää mittaa... :evil:

Eki kirjoitti:
Taitaa tarjota ainakin suurimpaan osaan tuota 4 cylinders EV1:tä.

Samaa laitetta tuo tarjoaa 4- ja 1-pisteruiskuille. Eihän se nyt niin voi mennä... :shock:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.07.2010 11:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

"Etanolista todetaan: "Etanoli saattaa reagoida kuuman alumiinin kanssa aiheuttaen metallin syöpymistä.""

Tosian, pitää muistaa että aluseoksia on miljoonia erillaisia ja kukin käyttäytyy eri tavoin viinojen kanssa.
Etanoli on kohtuu siedettävää metalleille mutta METANOLI on täyttä syövytysmyrkkyä, mm suihkumootoreiden ahdinsiivistö on monissa moottoreissa titaania ja titaani tunnetusti on melko tunteeton mille hyvänsä, mutta metanoli syövyttää titaania. Etanoli taasen on hyväksytty huuhteluaine ahtimille joissa on titaania, alumiinia, teräksiä ja magnesiumia. Etanoliseosta käytetään ahdinhuuhteluun talvisin ahdinpesujen jälkeen.

Kirjoittaja:  svc [ 05.07.2010 20:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Flex fuel kit

dieselflosse kirjoitti:
Mitenkäs se onkaan, eikö tuo pirtu kestä paremmin puristusta? Jos koneessa on nakutuksen tunnistus ja sen mukaan säätyvä ennakko, niin tehoa tulisi jopa bensaa enemmän vrt. Saab ja Koenigsegg.
Sytytysennakkoa ei voi nostaa rajattomasti, eli hyöty vaparissa ei ole kovin iso. Saabissa (ja muissakin ahdetuissa) ruuvataan E85:llä ajettaessa etanolin nakutuskestävyyden takia turboruuvia oikein reilusti tiukemmalle.

"Kilosta alkaa ilo" (wanha Saabistien sanota)

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/