|
Kirjoittaja |
Viesti |
Akaile
|
Viestin otsikko: XXL Lähetetty: 09.09.2011 16:02 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
eli Xenonit Xantiaan Laittomasti: Syksy hiipii, illat pimenee ja hirvet pomppii... Mitä xenon-sarjoja olette asentaneet Xanttuihinne? Näyttää olevan useampia markkinoilla.
Ja pliis, vain sellaisilta kommentteja, jotka kyseistä toimintaa ovat harrastaneet. Ajovalopolttimokeskustelu oli jo tarpeeksi juupas-eipäs painotteinen keskustelu näiden häikäisystä. Siispä sarjoja ja käyttökokemuksia pöydälle kiitos.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Jeth
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 09.09.2011 17:19 |
Viestit: 993 Paikkakunta: Seinäjoki
|
Mulla oli paikallisesta varaosa liikkeestä hommattu 5000k xenon setti Activassa, oli ne hyvät, mutta koneen hajottua myin ne kaverille ooppeliin, jossa ne pelaa tänäki päivänä  Puoskarin XM:ssä on sama xenon setti, keltaisilla kuvuilla varustettua ja on se aika jees! Hintaa niillä oli n. 70e
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 09.09.2011 19:04 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
noihin varsinkin halvemman luokan HID-asennussarjoihin kannattaa asennoitua tietyllä kriittisyydellä, osa sarjoista toimii, ja antaa hyvän valokuvion ilman häikäisevää hajavaloa, osa taas sitten häikii koko valoaukon täydeltä, ja yhdet karmeimmista olen nähnyt juurikin Xantiassa...  Katuauto.fi -kautta olen omani hommannu, sivuston pitäjä tuntuu itse testanneen myymiään sarjoja, ja osaa neuvoa, samoin sieltä olen saanut kellertäviä 2700-3000K. polttimoita. (ihan halvimpia nuo eivät kyllä olleet). Ovatten CX:ssä ja XM Y3:n umpioissa antaneet hyvän kuvion.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
ossi.laakkonen
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 11.09.2011 17:38 |
Viestit: 22 Paikkakunta: Joensuu
|
Moi, itsellä kokemusta dealextremen 35W 4700K sarjasta, joka antaa todella hyvän valokuvion omassa Xantiassa ilman hajavaloa. Ongelmana on valojen pieni välkyntä satunnaisesti ennen kuin lamput on kunnolla lämpimät. Hintaa oli muistaakseni luokkaa 38€/sarja (lamput+ballastit), joten ei ole ainakaan hinnalla pilattu. Keston puolesta en osaa vielä sanoa muuta kuin että kohta tulee vuosi täyteen mutta kakkosautolle ei tule montaa tkm vuodessa.
Xsarassa on enemmän hajavaloa mutta toisaalta siinä onkin 50W sarja. Noista 50W xenoneista on kokemusta myös "kunnon" sarjasta, jonka toinen lamppu ja ballasti meni vaihtoon saman tien jatkuvan välkynnän takia. Nämä melkein 200€/sarja maksaneet lamput hajosivat noin vuoden käytön jälkeen, toinen lamppu räjähtämällä ja toinen pelkästään halkeamalla. Nyt Xsarassakin on ebaystä hankitut 50W lamput mutta ballastit on kalliimmasta sarjasta.
Laittomathan nämä on mutta kun ajaa pitkää matkaa pimeässä ja sateessa niin todennäköisesti hirvet yms. tielle kuulumattomat esteet näkee vähän aiemmin ja jää aikaa jarrutella ja väistellä.
-- Citroën Xsara Exclusive Break 2.0 -01 (Citroën Xantia 1.8i -95, siirtynyt toisiin maisemiin)
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 13:33 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
En löydä kuvaamiesi speksien mukaisia tuotteita, voitko laittaa suoran linkin tuotteeseen?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 13:45 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 13:48 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Tuota minäkin veikkailin, mutten silti saanut lukuja täsmäämään Linkit on melkoisen hyviä 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 13:51 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Akaile kirjoitti: Tuota minäkin veikkailin, mutten silti saanut lukuja täsmäämään Linkit on melkoisen hyviä  Eurohinnat vaihtelevat dollarin kurssin mukaan.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 13:53 |
Viestit: 7787 Paikkakunta: Eurajoki
|
svc kirjoitti: "HID lamp have better color temperature will improve the performance of a car" kovat on lupaukset 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 14:27 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Teuski kirjoitti: "HID lamp have better color temperature will improve the performance of a car" kovat on lupaukset  Paraneehan se, kun lähivalojen ottama teho putoaa 70 wattiin entisen 110 sijasta. Jää 40 wattia enemmän kiihdyttämiseen. 
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 18:26 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Jää 40 wattia enemmän kiihdyttämiseen" On vaarana että alkaa sutimaan  ...mut ajatelkaakin kumulatiivista hyötyä. Miljoonassa autossa oli ennen halogeenit ja nyt Xenonit niin kokonaistehon säästö on 40 000 kw eli tuon tehon tekoon menee jo noin 4000 litraa bensiiniä 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 12.09.2011 22:06 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
svc kirjoitti: Akaile kirjoitti: Tuota minäkin veikkailin, mutten silti saanut lukuja täsmäämään Linkit on melkoisen hyviä  Eurohinnat vaihtelevat dollarin kurssin mukaan. O really? Vielä kun kertaa nuo kaikki luvut niin huomaa mikä oli oleellisempi numerotieto.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 15.01.2012 23:42 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Tulipahan asenneltua..vihdoinkin. Tässä nopea kuvakooste toimenpiteistä. Suosittelen ottamaan suosiolla umpion käteen, se kun lähtee kakkoskoppaisessa lamppujen alalistojen irrotuksen, flektin suojamuovin, pikaliittimien ja kuuden torxin jälkeen irti  Kynttilät ennen toimenpidettä:  Tässä reiässä ahtaus ei ole hyvästä:  Dremel hoitaa:  Rujoin ja näkyvin muutos tulee kansiin..Pidä polttimoiden suojakotelot paikoillaan as long as possible.  Johdot suojattuna, polttimot paikoillaan:  Sitten rojut takaisin paikoilleen ja ballasteja piilottamaan. Sitten on homma bueno. Lyhykäiset:  Pitkäset:  Ja sitten tienpäälle kokeilemaan:  Suosittelen. 270km ajelin tänään pimeitä teitä ja yksikään vastaantuleva auto ei välkytellyt valoja minulle.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 09:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Saahan nuo lampunpitimet irrotettuakin* työstöjä varten. Sopiiko H1 sen jälkeen? * Voi myös säätää korkeutta ruuveja löysättyinä, jos lähi- ja kaukovaloissa liikaa korkeuseroja.
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 09:35 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Saa toki, mutta itse yritin säästää ärräpäitä työskentelyergonomiasta johtuen. Eikä ollut monen minuutin homma umpioiden irrotus edes ensikertalaiselle. Ei ollut Heinäsen kirjaa vieressä, josta luntata kuinka paketti purkuu. Kansien rei´itys oli suurin palauttamaton muutos tuossa hommassa, eli vastaus H1 sopimiseen on kyllä, se sopii edelleen. Tarkoitus ei ole mennä noilla katsastukseen. Pikkuisen on vaivaa ees-taas vaihtelussa niin kauan kunnes valtiovalta ymmärtää saavutettavat hyödyt xenoneiden suhteen (= ei koskaan), mutta on se vaivan väärti, jos ajelee paljon kaupunkialueen ulkopuolella. Toivottavasti polttimot ja ballastit kestävät pidempään kuin nuo surkeat H1 polttimot. 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 13:05 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Akaile kirjoitti: Lyhykäiset:  Nuo lähivalojen kuviot eivät kyllä näytä siltä mitä pitäisi. Epäsymmetrisyys on tiessään. Onkohan tuo polttimo ihan oikeassa kohdassa ja asennossa?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 13:25 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Nii mutta katsastukseen laitetaan ne omat valot takas sillä katsurikaan ei näitä hyväksi. Näillä kuuluu ajaa katsastuksen välit ja katsuuseen orkkisvaloilla 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
ealab
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 13:44 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
Symmetriset lienee yleissopivia, niin Ameriikan, kuin brittien teille. Ei HID ole kauhalamppu, joka tarvittaisiin epäsymmissä ja joka pitäisi syntyä osin lasissa.? Millä tarkka raja tehdään, jos niitäkin on. Voisihan pilttuussa kokeilla polttimon eri asennussyvyyksiä, vaikutusta valokuvioon, irtolyhdyllä. Mennee jo hiukan tieteelliseksi  .
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 14:02 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
ealab kirjoitti: Symmetriset lienee yleissopivia, niin Ameriikan, kuin brittien teille. Ei HID ole kauhalamppu, joka tarvittaisiin epäsymmissä ja joka pitäisi syntyä osin lasissa.? Millä tarkka raja tehdään, jos niitäkin on Ei ole H1 sekään kauhalamppu. Xantiassa varjostus tehdään umpiossa polttimon ympärillä olevalla metallikupilla. Tämä systeemi tuli käyttöön 80-luvulla Cibien Z-beam -umpiossa, joka lienee periytynyt Valeolle. Polttimon virheasennot korostuvat tässä erityisen helposti.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
TRD Turbo
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 14:07 |
Viestit: 260 Paikkakunta: Tohmajärvi
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 14:19 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
TRD Turbo kirjoitti: Onko kukaan testannut näitä Huutonetissä myytäviä HIX valoja. http://www.huuto.net/kohteet/uusi-65w-h ... 856?ref=glNäyttää, että noissa olisi hehkulanka sisällä. Taitaa vaan olla HID-polttimon näköiseksi tehty sinisellä lasilla varustettu tehokas halogeenipolttimo.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 17:58 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
Tuon häikäisyn voi todeta ainoastaan siten,että käskee jonkun ajaa vastaan pimeää tietä ja katselee toisesta autosta miltä näyttää. Ei monet välkyttele vaikka häikäisisikin
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 18:35 |
Viestit: 5065
|
Jos Xantiaa ei ole kuvien välissä nostettu yli 30 cm niin ei tajua miten nuo eivät häikäisisi?????
Vanhoilla valoilla valokuvio on tarkkarajainen ja jää alle kolmen laudan korkeuteen, Xenon-lyhyillä on outo pallonmuotoinen valokuvio, jossa on ympyräinen muoto nousee aina kuuden laudan korkeuteen
Jos laskee lautojen mukaan, niin lyhyiden Xenon-valojen kuvio on ainakin yhtäkorkea kuin pitkien (ellei jopa korkeampi...) => ihan poskillaan
Tai voihan olla että vanhat valot oli suunnattu parin metrin päähän ja autoa siirrelty, mutta valokuvio on silti syvältä lähivaloilla. Ja jos Xenon kauko- ja lähivalot kuvattu autoa siirtämättä => Voihan helkkari taas...
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 18:49 |
Viestit: 5776 Paikkakunta: Lahti
|
Ei muuta kun ämpärin kokoiset lisäpitkät keulille ja pitkillä päin jos häikäsee 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XXL Lähetetty: 16.01.2012 19:22 |
Viestit: 3151 Paikkakunta: Korpilahti
|
olli__o kirjoitti: Jos Xantiaa ei ole kuvien välissä nostettu yli 30 cm niin ei tajua miten nuo eivät häikäisisi?????
Vanhoilla valoilla valokuvio on tarkkarajainen ja jää alle kolmen laudan korkeuteen, Xenon-lyhyillä on outo pallonmuotoinen valokuvio, jossa on ympyräinen muoto nousee aina kuuden laudan korkeuteen
Jos laskee lautojen mukaan, niin lyhyiden Xenon-valojen kuvio on ainakin yhtäkorkea kuin pitkien (ellei jopa korkeampi...) => ihan poskillaan
Tai voihan olla että vanhat valot oli suunnattu parin metrin päähän ja autoa siirrelty, mutta valokuvio on silti syvältä lähivaloilla. Ja jos Xenon kauko- ja lähivalot kuvattu autoa siirtämättä => Voihan helkkari taas... Näyttäs olevan aika samassa kohdassa, eli jokseenkin paljon ylemmäs näyttäis..? Voihan tuohon tietenkin asentaja kommentoida... Entäs hajavalo, jota ei H1-polttimoilla näy ollenkaan, mutta Xenoneilla aika ikävästi..? Ei kukaan muu tähän huomiotaan kiinnittänyt... Jostain syystä tällaiset eivät ole sallittuja, pelkästään se että itse näkee ei ole hyvä, pitää ottaa myös se vastaantulija huomioon... Tuli aika monenlaista tuossa eilissäpäivänä nähtyä, reipas 700km:n matkalla. Taidan laittaa hankintalistalle tussarin jolla läpsiä noita pahiten häikäiseviä pois..? Nimim. valonarat silmät, asiattomat tuntuvat tulevan takaraivoon asti, ja ovat kummasti näitä "sinisävyisempiä"... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
|