Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Onko Xsara ikuinen auto?!?!
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=947
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Zirppu [ 16.04.2009 12:03 ]
Viestin otsikko:  Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Täytyypä pistää viestiä uudellekin foorumille, kun ei ole pitkään aikaan ollut kysyttävää Xsarasta tai Saxosta. Molemmat pelaa niin hienosti! Varsinkin Xsara. Täytyypä siksi kehaista, kun mittarisssa on tällä hetkellä lukemat 418000 km. Eli 98 1.9 TD farkku, ollut meillä vuodesta 2003, ostettaessa mittarissa oli 220000. Autolla on käyty kahdesti Ranskaa kiertämässä ja kerran Italiassa ja on periaatteessa koko ajan kovassa ajossa. Ja nyt seuraa se hauska osuus: Huoltokirjan mukaan autoon ei ole ikinä vaihdettu pakoputkea, laturia, iskareita ynms. osia jotka tuohon mennessä olisivat menneet normaaliautossa vaihtoon jo aikaa sitten (ainakin aiemmissa omistamissani autoissa). Mä olen lähinnä vaihtanut jarrupalat ja pari kertaa koiranluut ja hehkutulpat sekä jakohihna ja suodattimet säännöllisesti mutta siinäpä oikeastaan on huollot mitä on tarvinnut tehdä.... Onko Xsara tehty ikuiseksi autoksi, koska eihän tuollaisesta raaski luopua vaikka vähän autokuumettakin olisi??? :oops: Ai niin, se ainoa vika tuli nyt mieleen: Lämpömittari näyttää trooppisia lukemia talvipakkasilla. Ilmeiseti anturivika? Mutta tällaista iloista Citroen henkeä kempeleestä tällä kertaa.

Kirjoittaja:  henkka_1982 [ 16.04.2009 12:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Toivottavasti olisi ikuinen :D Itsellä on autokuume päällä, mutta taidan vaan tehdä ison 200tuhannen huollon ja pestä ja vahata tuon saaran. Eiköhän tuo halvemmaksi tule kuin auton vaihto. :?

Kirjoittaja:  Pasis [ 16.04.2009 12:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Hyvinhän se on kestänyt, muttei kaikkia kulutusosien vaihtoja välttämättä ole merkitty huoltokirjaan.

Kirjoittaja:  AnHie65 [ 16.04.2009 14:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Onkohan Xsaran lämpömittarin ja moottorinohjauksen välillä yhteyttä? Muistaisin C5:n kohdalla näin olevan. Eli trooppiset luvut talvella -> ohjelmisto olettaa ulkona olevan lämmin ja säätää moottoria sen mukaan :?:

Kirjoittaja:  Eki [ 16.04.2009 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

AnHie65 kirjoitti:
Onkohan Xsaran lämpömittarin ja moottorinohjauksen välillä yhteyttä?

Ei ainakaan tuossa kyseessä olevassa -98:ssa vielä. :idea:

Kirjoittaja:  laakeri [ 16.04.2009 14:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Zirppu kirjoitti:
Täytyypä pistää viestiä uudellekin foorumille, kun ei ole pitkään aikaan ollut kysyttävää Xsarasta tai Saxosta. Molemmat pelaa niin hienosti! Varsinkin Xsara.
Xsara ja ZX tuntuisivat olevan omalta tuntumalta vikaherkimpiä/epävarmimpiä citikoita ja eihän niissä ole jousitustakaan. Kun tämä on huonointa, niin siitä voivat Xsarakuskit miettiä miten hyviä muut citikat ovat :)

Onkos kellään patonkilaisella muutes paljon ajettua Xsaraa tai ZX:ää?

Eipä silti, ei ole Vanin mittarissakaan vasta kuin 267 Mm muistaakseni (itse Vanilla kyllä on matkaa noin 100 Mm enemmän takana, mittarissa lukema keulilla olevasta ruuttamoottorista)

Kirjoittaja:  Japa [ 16.04.2009 16:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

laakeri kirjoitti:
Xsara ja ZX tuntuisivat olevan omalta tuntumalta vikaherkimpiä/epävarmimpiä citikoita ja eihän niissä ole jousitustakaan. Kun tämä on huonointa, niin siitä voivat Xsarakuskit miettiä miten hyviä muut citikat ovat :)


Suuremmilla otannoilla Xsarat ja etenkin Xsara Picassot ovat olleet vähävikaisimpia Citikoita. Eli ADAC:in raportit, katsastustilastot yms... Näihinhän ei tietenkään tosi Citroenisti luota, koska ranskalaiset autot yleensä ovat siellä häntäpäässä ;)

Ja paljonko on paljon ajettu? Joillekin 100000km on jo liikaa, jotkut pitävät 300tkm ajettua juuri sisäänajettuna. Meillä Hdi-Xsarassa on 240tkm mittarissa eikä ole paljoa korjailtu. 150tkm ajetusta ollut meillä ja kerran käytetty liikkeessä, kun hukkasi kauko-ohjaimen koodin patterinvaihdon yhteydessä.

Mitä muuten on korjattu, niin ovijohtoja olen pari kertaa joutunut tinaamaan, sisäpuhaltimen transistorit vaihdoin, penkin airbagin liittimiä olen voidellut ja pakoputki on hitsattu katin molemmin puolin rasitusmurtuman takia kun moottorin tukikumi (vaihdettu) oli kulunut. Kuluvista osista en ole vaihtanut kuin jarrupalat taakse, raidetangonpäät ja toisen alapallonivelen +laakerin eteen(normaalit öljyt +suotimet tietty määrävälein). Eli edullisia kilometrejä kaikenkaikkiaan, kun kulutuskin Hdi:llä on pieni. Katsastukset aina ekalla läpi ja kohta taas edessä. Haittaako moottorihäiriön merkkivalo katsastuksessa? :o

Tulikohan tuossa noita vikoja jo jollekin Xsaraa harkitsevalle liikaa :oops:

Kirjoittaja:  Kooma [ 16.04.2009 18:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Japa kirjoitti:
Suuremmilla otannoilla Xsarat ja etenkin Xsara Picassot ovat olleet vähävikaisimpia Citikoita. Eli ADAC:in raportit, katsastustilastot yms... Näihinhän ei tietenkään tosi Citroenisti luota, koska ranskalaiset autot yleensä ovat siellä häntäpäässä ;)


Olen kyllä eri mieltä, kokemusteni ja tilastojenkin mukaan Xantia on ehdottomasti vähävikaisin.

http://www.hs.fi/autot/artikkeli/10-11-vuotiaat+autot/1135242975739

Jos tuo tilasto olisi suhteutettu kilometreihin niin se näyttäisi vielä paremmalta Xantian kannalta. Onneksi siinä on sentään mainittu keskimääräiset kilometrit niin jokainen pystyy päässään tekemään suhteutuksia.

Kirjoittaja:  Tulsku [ 16.04.2009 19:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

laakeri kirjoitti:
Onkos kellään patonkilaisella muutes paljon ajettua Xsaraa tai ZX:ää?

Ei ole, ei... Vähän tuli kateellinen olo tuosta Zirpun lukemasta. :D Meillä siis vasta paria sataa vaille 300000 km.

Ai niin, se lämpötila-anturi on apparin peilissä. Jostain muistan lukeneeni sellaisen korjausvinkin, että ottaa sen (anturin) irti ja puhaltelee kuumailmapuhaltimella siitä kosteudet pois sisältä. Juu, sama vika Rahikaisella, mutta enpä ole vielä saanut mokomaa aikaiseksi... Kesällä kun se toimii kuitenkin oikein, tai ainakin vielä viime kesänä toimi... :geek:

Kirjoittaja:  Tapsa 63 [ 16.04.2009 20:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Eräs Sitikkahuollon kaveri sano muutama viiko sitten,että jos kaikki Citikat olis ZX.ä niin c Citikkahuolton ovet pitäs laittaa kiinni.
Ei minulla nyt ole ZX.ää,Sxara on -98 ,ei ole ollut kauan,mittarissa 318tkm.
Tapsa

Kirjoittaja:  Lemon [ 16.04.2009 21:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

laakeri kirjoitti:
Xsara ja ZX tuntuisivat olevan omalta tuntumalta vikaherkimpiä/epävarmimpiä citikoita ja eihän niissä ole jousitustakaan.

Äläs nyt Laakeri! Mun ZX on kyllä luotettavin kulkuneuvo mitä voi ajatella. Varsinkin kun muistan pitää sen hyvällä tuulella, jutella sille ja taputaa aina ohimennessäni. Tietenkin olen myös muistanut hankkia sille lajitovereita pihaan, ettei tarvi olla yksin. Ei häivähdystäkään mistään epäluotettavuudesta, ei edes jousituksessa :!: Ehdoton Ykkönen! Kuva

Kirjoittaja:  jukkanen [ 16.04.2009 21:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

laakeri kirjoitti:
Onkos kellään patonkilaisella muutes paljon ajettua Xsaraa tai ZX:ää?



Mikäs se semmoonen paljon ajettu on?
Kyselehän uudestaan muutaman vuoden päästä kun mullakin on -96 TsetÄksässä tällä hetkellä vasta 446000 km mittarissa... :D

Kirjoittaja:  Croisette [ 16.04.2009 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Mun mielestä alle 500 tkm ajettu ei ole vielä paljon ajettu, sisäänajoa, kuten on tapana leikkisästi sanoa Citikan kohdalla :D .

Kirjoittaja:  einomiesporkkakoski [ 16.04.2009 22:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

[/quote] Haittaako moottorihäiriön merkkivalo katsastuksessa? :o :oops:[/quote]

Kyllä haittaa, voi tulla hylkäys...

Kirjoittaja:  laakeri [ 17.04.2009 07:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Japa kirjoitti:
Mitä muuten on korjattu, niin ovijohtoja olen pari kertaa joutunut tinaamaan
Kyllä varmasti joutuu pariin kertaan tekemään, jos tinaamalla tekee. :x :x Kunnon puristusliitokset kun tekee, niin selviää kerralla.

Kooma kirjoitti:
Olen kyllä eri mieltä, kokemusteni ja tilastojenkin mukaan Xantia on ehdottomasti vähävikaisin.
Tältähän se käytännössä tuntuu. Noista ihan pikkurimpuloista (Visa/AX/Saxo...) ja uudehkoista ei ole mitään käsitystä kyllä.

Lemon kirjoitti:
Äläs nyt Laakeri! Mun ZX on kyllä luotettavin kulkuneuvo mitä voi ajatella.
Ei ole vaan uskaltanut alkaa ryppyillä siulle. Lähipiirissä ja työkavereilla kun on ZX:iä useampi ollut (+yksi varaosa-ZX itselläkin Jehudin ZX:ää varten), niin ovat kyllä sellaisia olleet ettei ole paljon vikoja puuttunut. Tullut jokusen kerran ZX:ää remontoidessa mieleen, että Japanissako ne on suunniteltu ja tehty... :?

Croisette kirjoitti:
Mun mielestä alle 500 tkm ajettu ei ole vielä paljon ajettu
Juuri näin :)

Kirjoittaja:  Julmuri [ 17.04.2009 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Minua alkaa normaalisti hieman hirvittää kun mennään paljon yli 300 000 kilometrin... silloin kun hain BX:lle korvaajaa niin kriteereinä olivat seuraavat:

a) hinta alle 4300 euroa
b) diesel
c) kilometrit mieluummin lähempänä 200 tkm kuin 250 tkm
d) luotettavan maineessa

Loppujenlopuksi päädyin Xsaraan, -99 ja vanhemmalla TD-koneella. Hinnassa jouduin joustamaan vähän ylöspäin, kilometrejä oli ostettaessa 182 000 täydellä huoltokirjalla ja nyt ollaan aika lähellä 280 000:a. Luotettavuudessa ja käyttökustannuksissa se on piessyt vanhan BX:n (ymmärrettävistä syistä) mennen tullen, mukavuudessa taas jonkin verran hävinnyt (tosin noiden suorassa vertailussa ei ole mitään mieltä kun ovat niin erilaisia ja ikäeroakin on se 10 vuotta..). Ei ole tarvinnut uusia ovien johtoja, kone toimii ok jne. Ensimmäinen oikeasti iso remontti on tulossa ensi viikolla (tai seuraavalla jos ei ehditä tekemään ensi viikolla) kun vaihdetaan taka-akseli ja laitetaan Konin alusta säädettävillä iskareilla (hyi minua). Tarkoitus olisi ajaa ainakin pari vuotta vielä tuolla ja miettiä sitten uudelleen mitä tekee, silloin auton ajokilometrit olisivat vähän alle 400 000. Tällä hetkellä vaihtointoa rajoittavat kulunut, tyhjä nahkalompakko ja toisaalta sopivien vaihtoehtojen puute...

Kaveri joka autoni huoltaa ja korjaa on töissä Peugeot-huollossa ja välillä kertoilee mitä on tullut vastaan... Peugeot 306:sia on TD-moottorilla ollut isoilla kilometreillä, toisessa yli 600 ja toisessa yli 700 tkm. Nämä olivat säännöllisesti huollettuja matka-ajossa olleita työjuhtia, siistissä kunnossa ja suurempia remontteja ollut lähinnä taka-akseleissa ja ainakin toiseen oli jouduttu vaihtamaan kerran kansipahvi. Ei lainkaan hullumpi suoritus. :)

Kirjoittaja:  Zirppu [ 12.05.2009 14:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!.... Eipä olekaan:(

Just kun pääsin kehumaan, niin sitten napsahti! Pari viikkoa sitten alkoi kuulumaan takaa kummaa narinaa, joka on pahennut. Eilen sitten käytin suzu-autossa diagnoosissa.... Takakynkän laakerit on muusina! Suosittelivat koko taka-akselin vaihtoa. Nyt on sitten mietinnässä aletaanko etsimään hajottamoilta taka-akselia vai "uutta" autoa?!? Olisiko patonkilaisilla antaa vinkkejä, mistä tuota taka-akselia kannattaisi metsästellä? Alueena koko suomi :) Eli siis Xsara on 98, 1,9 TD Break josssa takana on rumpujarrut.

Kirjoittaja:  Hade [ 12.05.2009 16:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!.... Eipä olekaan:(

Zirppu kirjoitti:
Just kun pääsin kehumaan, niin sitten napsahti! Pari viikkoa sitten alkoi kuulumaan takaa kummaa narinaa, joka on pahennut. Eilen sitten käytin suzu-autossa diagnoosissa.... Takakynkän laakerit on muusina! Suosittelivat koko taka-akselin vaihtoa. Nyt on sitten mietinnässä aletaanko etsimään hajottamoilta taka-akselia vai "uutta" autoa?!? Olisiko patonkilaisilla antaa vinkkejä, mistä tuota taka-akselia kannattaisi metsästellä? Alueena koko suomi :) Eli siis Xsara on 98, 1,9 TD Break josssa takana on rumpujarrut.
Tosta vois lähteä liikkeelle. http://www.x-parts.fi/index.html

Kirjoittaja:  Julmuri [ 12.05.2009 17:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Xsara ikuinen auto?!?!

Nuo takakynkän laakerit on ihan yleinen ominaisuus, mikä johtuu osittain taka-akselin rakenteesta ja osittain siitä, ettei akseliin ole tehtaalla laitettu rasvanippoja. Sain omaani viime torstaina remontoidun taka-akselin paikalleen ja alustasarjan viimeiset osat ruuvailtiin kiinni eilen. Muuttui meno aika toisenlaiseksi kun on tilalla timmi taka-akselin Bilsteinin puslilla, ei ole enää sellaista epämääräisyyden tuntua menossa...

Minulle sekä akselin asentanut kaveri että merkkihuolto suosittelivat hankkimaan korjatun taka-akselin Menovehkeestä, Paraisilta. Akseli oli valmis parissa päivässä, rasvanipat paikallaan ja käsittääkseni käytetty vahvistettuja laakereita. Vanha akseli pitää antaa vaihto-osana, eli viedä tai lähettää kun uusi osa on paikallaan. Kyselin miten pitkään tuollaisella ajaa niin kaveri sanoi, että kestää auton eliniän kun vain vuosittain tarkistaa, että akselissa on rasvaa. Varoitti tosin tuuppaamasta väkisin/voimalla rasvaa, koska sitten lähtee hilut irti akselin sisältä...

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/