No ihan ajankohtainen aihe
Lainaa:
Ake Blomm:
Nämä tähän mennessä tehdyt retroautot (uuskupla, Fiat 500, Mini onko muita??) ovat kaikki tehty täysin alkuperäisen ideologian vastaisesti. Niissähän on alunperin ollut kyse kansalle tehdystä edullisesta kulkupelistä, mutta nämä uusiopelithän ovat vain kokoluokkaansa nähden ylihintaisia ja hienosti ilmaistuna niin sanottuja premium autoja. Kukaan ei niitä osta edullisuutensa vuoksi kun samalla rahalla saa paljon käyttökelpoisempia kulkineita.
Kyllä olisi hienoa, jos Citikka tekisi taas auton, jolla voisi ajaa kynnöspellon yli kananmunalastissa rikkomatta yhtäkään munaa ja johon olisi varaa vielä pienemmälläkin budjetilla ja mitä muita niitä alkuperäisen rättärin suunnitteluvaatimuksia taas olikaan? Jos uusi 2CV tehdään, niin toivottavasti joku autolehti tekisi sitten tuon kynnöspelto vertailun uudelle ja vanhalle sätkälle. Luulenpa, että lopputuloksen kyllä jo tiedän.
Mitenkähän lie, onkohan nykyisten päästö- ynnä muiden säädösten voimassaolessa ollenkaan enää mahdollista tehdä autoa, joka olilsi täysin käyttäjän itsensä huollettavissa? Toisaalta ihmisiähän ne huoltajat siellä autohuolloissakin ovat ja ehkäpä homman voisi hoitaa niin, että auton mukana tulisi puuseeohjelma ja piuha jotta teepä ite säädöt.
Täysin samaa mieltä.
Siis jos ihan tosissaan ottaisi ja suunnittelisi auton joka seuraisi alkuperäistä filosofiaa toteutettuna tämän päivän tietämyksellä. Yhdistelisi jonkun Tata Nanon ja 2CV:n lähtökohdat, toteuttaisi ne nykyaikaan viimeisimmällä tietotaidolla mutta todellakin käyttäjän ylläpitämäksi edulliseksi kulkuneuvoksi. Paitsi että ei tekisi siitä pas*aa vaan tuotteen joka kelpaisi eurooppalaisellekin. Mitä se vaatisi? Tietotaitoa on.
Kapine ei saisi jäädä vaarallisesti jalkoihin maantiellä mutta ei sen tarvitsisi kulkea juuri 120-130 km/h kovempaa...
Renkaat ei missään tapauksessa saisi olla kalliit erikoisrenkaat, normaalit Motonet varaosat kävisi, pintapellit läpivärjärtystä ekomuovista runko toteutus kuin DS:ssä. Ei tarvitsisi kummoisia työkaluja että voisi purkaa rakkineen paloiksi. Jos se etenee hangessa kuin 2CV niin näitä nylytalviakaan ei tarvitsisi pelätä
Ja todellakin, OpenSource ohjelma käyttäjälle koneeseen + www-käyttäjäfoorumi ja OnLine helpdesk. Tulee Pulma -> kysy ohjeet -> Motonettiin -> korjaa
Olisi varmasti paljon tehokkaampi huoltoverkko kuin minkään autovalmistajan huoltoverkosto. Vrt. mm 2CV Killan ApuaHelp vihkonen...
Tulisikohan sellaisesta ihan hippihörhökuriositeetti vai saisikohan länsimaista autoilijaa sulattamaan ja haluamaan tuollaista "kehitysmaaversiota" autosta? Kansa ostaa kuitenkin aika pieniä autoja eivätkä suhtaudu siihen kovin tunteen palolla. Paitsi ehkä sitikan omistajat
Eli kunnon Downshiftaamista, ei tarvitsisi olla 3 litraista tehomyllyä ja sillä pääsisi kuitenkin paikasta a-paikkaan b, silti tyylillä.
Taitaa olla kyllä tekemätön paikka. Liian monta toisensa pois sulkevaa juttua.
Vai olisko joku rakennussarja hyvä idea =) Todellinen "sätkä 2011"

On kait niitä OpenSource autoprojektejakin olemassa. En nyt jaksanut Googlettaa...