|
Kirjoittaja |
Viesti |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 10:46 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tervehdys pellepelottomat!
Nyt heitän haasteen...
Pitäisi rakentaa pojan mopoon nopeudenrajoitin. Ei siis mitään tehokuristuksia, kierroksen rajoittimia, vaan aito nopeusrajoitin.
Sen verran olen asiaa pähkäillyt, että nopeuspulssi otettaneen magneettianturilla ja kaasuttimeen pitäisi ohjauksen vaikuttaa, ei sytytykseen.
Idea on fly by wire, eli sähköinen kaasunohjaus.
Ajatukseni on kääntää vaijeri kaasukahvalta askelmoottoriin, vai mikä se on, ja vastaavasti laittaa uusi vaijeri kaasukahvalta asentotunnistimeen (jos ei löydy edullisesti valmista sähköistä kahvaa). Asentotunnistimelta saadaan ohjaus, jolla kaasuttelu tapahtuu, mutta kaasuttelua rajoitetaan, mikäli nopeusanturilta tulee tieto liian kovasta vauhdista.
Tällä hetkellä ei ole hankittuna ensimmäistäkään komponenttia systeemin rakentamiseksi, eli kaikkea sopivivaa saa ehdottaa. Ja kytkentöjä tuon ohjausälyksi saa myös visioida.
Että tallainen leppoisa haaste perjantaipäivän ratoksi...
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Lexa
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 11:53 |
Viestit: 323 Paikkakunta: Kalafornia
|
Heh...ei idoita, mutta epäilen, ettei poika tykkää pitemmän päälle Muuten vanhin tyttö ajellu street magicillä tiistaista lähtien...sai pannahinen mopokortin 
EX - C6 2.7 HDI Exclusive vm.-07
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 12:13 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
dieselflosse kirjoitti: ...mutta kaasuttelua rajoitetaan, mikäli nopeusanturilta tulee tieto liian kovasta vauhdista. Samaa on tullut pähkäiltyä pojan Monkeyhynkin. No, vakionahan Monkey itsessään on jo nopeudenrajoitin, juuri ja juuri taitaa yli 30 km/h päästä... Kaasuläppää pitäisi kääntää pienemmälle jo hieman ennen kuin nopeusraja saavutetaan, ettei mennä ainakaan kaasuläppä levällään nopeusrajan yli. Muuten ollaan tilanteessa, jolloin ensin ollaan täyskaasutustilanteessa ja lyhyen hetken päästä nopeusrajan ylityttyä täydessä moottorijarrutuksessa ja taas hetken päästä painvastoin, jos kahvasta on täysi pyynti päällä koko ajan. Vaikka alle 50-kuutioisella nyt ei kovin kaksista moottorijarrutusefektiä saakaan aikaan, niin melko nykivää menosta silti tulee nopeusrajan tuntumassa. Säädön pitää toimia pehmeästi, ei on-off -tyyppisesti.
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 12:31 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Tuo kantikkuus rajoittajan iskiessä päälle on tietysti ongelma. Jos olisi ruisku, niin tämä olisi paljon helpompaa. Voihan sitä tietysti lisätä ohjausboksiin älyä ja alkaa hiivuttaa kaasua nopuden ollessa 45:n kohdalla ja päästää tyhjäkäynnille 50:ssä. Tuon ihan puhtaan johdolla lentelyn voisi korvata myös vaijerin kireyden säätelyllä. Kun säädetty rajanopeussaavutetaan, kaasuvaijeri päästetään löysälle... Olisikohan se sittenkin helpompaa lähestyä tuolta sytkäpuolelta. Ihan on-off -tyyppinen rajoitin puolanjohdossa aiheuttaa tulpan kastelua ja pakoputken pauketta. Noita poliisin höynäytysrajoittimia on myynnissä ihan valmiinakin ja ne kytkevät puolan johdon rinnalle konkan maihin. Vain nopeustunnistusälykkyys pitäisi lisätä ja pitää tuo rajoitin kokoajan aktiivisena sen sijaan, että laittaa päälle vain poliisin koeajoon... Mopo on muuten Solifer Supermoto, jossa on siis mankikopiokone... Sen kulku on kuristettu holkittamalla n. 12-15mm kurkku 9mm:iin. Ei ihme, ettei jaksa nousta mäkiä. Lexa, ei kai siinä StreetMagicissa ole sitä rajoittamatonta CDI:tä? Se on meinaan laiton 
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 13:26 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
"Sen kulku on kuristettu holkittamalla n. 12-15mm kurkku 9mm:iin. Ei ihme, ettei jaksa nousta mäkiä."
Orkkis Monkeyn kulku oli kuristettu pakokäyrältä 9 milliseksi. Orkkis kulki vuonna -82 45 km/h ja kun porasin holkin veks niin kierrokset nousi varmaan tuhannella ja vakiovälytyksillä nopeus oli noin 52-53 km/h. Flosse, tarkoititko että kopio-monkey kone on kuristettu imupuolelta?
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 15:05 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
Cikatti kirjoitti: Flosse, tarkoititko että kopio-monkey kone on kuristettu imupuolelta? Näin väittivät maahantuojalla. Neuvoi porailemaan millin isommaksi. Sillä kuulemma kulkee 60, mikä ei vielä essonbaarin mukaan aiheuta mp-verollepanoa. Jos kokonaan poistaa, niin meneekin 70-75. (saapa nähä, lipeekö pora vuoden päästä, jahka poju siirtyy kevariin ja mopo jää minulle  )
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
RPekka
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 16:38 |
Viestit: 1654 Paikkakunta: Lappeenranta
|
dieselflosse kirjoitti: kulkee 60, mikä ei vielä essonbaarin mukaan aiheuta mp-verollepanoa. Jos kokonaan poistaa, niin meneekin 70-75. Ei aiheuta ei. Olisi hauska nähdä katsastusmiehen ilme kun sinne taluttaa jonkun mopon ja ilmoittaa että tulin rekisteröintikatsastukseen tämän Moottoripyörän kanssa. Se on vaan ikävä ettei mp-veroa voida periä jos ei sitä voi rekisteröidä moottoripyöräksi. Tämähän olisikin hienoa jos voisi. Heti hommaisin jostain Wanhan monkkarin paperit ja tyyppikilven ja kiinalaisen 85-kuutioisen mankikopion. Ikävähennyksen jälkeen saatettaisiin olla siinä "alle 14 euron verolaskua ei kirjoiteta" -tilanteessa 
Citroen e-C4, vm 2020. Citroen DS5 Hybrid4, vm 2013. Citroen 2CV "Justiina", vm 1980 Citroen Dyane "Hilma", vm 1975.
|
|
|
|
 |
dieselflosse
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 17:03 |
Viestit: 755 Paikkakunta: Nurmijärvi
|
RPekka kirjoitti: dieselflosse kirjoitti: kulkee 60, mikä ei vielä essonbaarin mukaan aiheuta mp-verollepanoa. Jos kokonaan poistaa, niin meneekin 70-75. Ei aiheuta ei. Onko jotain kokemuksia? Tai virallisempaa tietoa?
Terveisin Tero, Taaborin tuunaaja, vintage-autoilija
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 17:37 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Älkää nyt isot mieheet viitsikö. Kyllä te jäätte aina virkavallalle toiseksi virimopolla. Minä ostaisin Monkey-kopion joka on kevari. Näin taannoin oikean tuollasen kylällä ja kyllä se lähti vihaisesti liikkeelle ja näytti todella hupalta kun takana olikin prätkän kilpi, Mankissa. Koko vehje on naurettavan halpa, 1000 euroa. Tai sitten kandee hommata Honda Dax ja sen voi luvalla virittää ja vielä saada museopyöräksi 32 euron vakuutushintaan. Daxeja on tajolla ja pannu on kuten Monkeyn mutta 70 kuutioinen. Pikkurahalla ja vaivalla vehje kulkee 120. Tosin ei kovin vakaasti 
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 17:40 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
RPekka kirjoitti: Olisi hauska nähdä katsastusmiehen ilme kun sinne taluttaa jonkun mopon ja ilmoittaa että tulin rekisteröintikatsastukseen tämän Moottoripyörän kanssa. ...ja se mielenkiintoinen historiajuttu on siinä, että 70-luvulla Brandt sai tehdä tosissaan töitä, että saivat Z50 Monkeyn tyypitettyä _mopoksi_. Oikeastihan se jäykkäperäinen kapine oli moottoripyörä, mutta riipimällä _kaikki_ ylimääräinen pois saatiin paino sopiviin rajoihin. Moottori itsessään on Hondan puolesta "pienenetty" 49cc kokoon, mutta esimerkiksi Honda Cub 50 -peltipärrässä siitä lähtee kevyesti 4 hepoa tehoa. Edit: ...ja tuosta Dax-kommentista tuli mieleen, että oma kilpurini aikoinaan, 1980 Z50J, oli Daxin avarretulla kannella ja 18mm Mikunilla riittävän nopea... Rikos lienee jo vanhentunut ....
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Cikatti
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 17:42 |
Viestit: 5854 Paikkakunta: Tuusula
|
Niin, orkkis Mankissa 70-luvulla on tosiaan jopa akku. Itse laiton aikanaan akun takas ja lataussysteemin jonka purin Honda S65:sta.
Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
|
|
|
|
 |
miki
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 18:09 |
Viestit: 176 Paikkakunta: Helsinki / Käpylä
|
Vietnamin-reissuilla vuokrasin paikallisia hondia jossa oli samainen mankikone automaattikytkimellä, mutta 100-kuutioisena. Ei ne kovaa kulkeneet, tai sittten en vaan uskaltanut kokeilla  .
2CV AZU -64, 2CV4/6 -74, C4 -06, Royal Enfield Bullet
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 20:07 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
miki kirjoitti: Vietnamin-reissuilla vuokrasin paikallisia hondia Maksukanavia katselevat varmaankin kiinnittivät huomiota alkuviikon Top Gearin Vietnam-spesiaaliin. http://en.wikipedia.org/wiki/index.html?curid=20847411(ja: tässäkään viestissä ei sanallakaan palattu siihen alkuperäiseen ongelmaan...)
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 21:24 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
No hyvä...  Nyt kun näköjään lähti "mopo käsistä" mitä alkuperäiseen aiheeseen tulee, niin kertokaas tietäjät, mikä on vikana? -89 Monkey ei suostu ajoittain ottamaan kierroksia. Kun kääntää kahvaa ääni muuttuu, mutta kierrokset ei juurikaan nouse. Vaihtoehtoisesti saattaa kyllä kiertää jonkin aikaa hyvin, mutta pätkien ja yht'äkkiä palaa tuohon edellä mainittuun tilaan. Kaikki perusjutut on katsottu; kaasari (uusi, vakio), venttiilivälykset, jako, on testattu toisella puolalla ja sytkäboxilla. Aina sama juttu. Ainoa poikkeavuus on sytkän impulssianturi. Kahdesta varmasti toimivasta on yleismittarilla mitattu 110-120 ohmia, tuosta kiinni olevasta tarvikeversiosta 485 ohmia... Voisiko nyt olla niin, ettei tuo anna puolalle tarpeeksi potkua ylempiä kierroksia varten? Silti mietityttää, miksi silläkin ajoittain toimii lähes normaalisti...
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 17.04.2009 21:29 |
Viestit: 5692 Paikkakunta: Lahti
|
Kyllä ne pojat osaa sen rajoittimen purkaa tekee millaisen vaan kun ne poistaa tehtaankin rajat hetkessä, itsekkin joutuu pitämään vähän vahtia ettei tuu Riejun sytkäpoksiin reikiä, et on noilla kersoilla konstit http://www.motot.net/forum/viewforum.php?f=15Tuolta niitä neuvoja löytyy, osalla on tosin ihan perustekniikkakin vähän hukassa 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 18.04.2009 09:16 |
Viestit: 1228 Paikkakunta: Jokioinen
|
Alkuperäiseen kaasun rajoitukseen.
Joskus moista myös pähkäilin ja parhaimmaksi ajatukseksi nousi kierrosten rajoittaminen vaijerin pituutta muuttamalla, tai paremminkin kuoren. Eli kaasuvaijerin kuori "poikki" ja sitten tuossa välissä vaijeri tekee u-lenkin eli kuoret osoittaa samaan suuntaan muutaman sentin välillä. Tuohon sitten joko solenoidilla tai moottorilla kuoren suuntaan liikutettava rulla minkä pystyy nopeuden mukaan sitten säätämään löysälle.
Nopeuden voisikin sitten tunnistaa vaikka takarattaasta vr tai hall anturilla.
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Eki
|
Viestin otsikko: Re: Mopo fly by wire Lähetetty: 19.04.2009 10:37 |
Viestit: 866 Paikkakunta: Janakkala
|
Xari kirjoitti: http://www.motot.net/forum/viewforum.php?f=15Tuolta niitä neuvoja löytyy, osalla on tosin ihan perustekniikkakin vähän hukassa  Tuota mainitsemaani ongelmaa on tuolla ja jollain muullakin foorumilla kysytty jonkun muun toimesta, mutta mitään järkevää vastausta ei ole tullut. Mahdollisesti tuosta Xarin mainitsemasta syystä. Muutenkin noitten teinien jorinoita on melkoisen rasittava lukea, ei vähiten niitten kirjoitusasun vuoksi. Jotenkin luulisi, että heiltä pitäisi löytyä tuorein äidinkielen osaaminen, mutta ei... 
Ducato 3.0 ComfortMatic '08 Clio TCe 90 Dynamique '13 207 1.6 16V '07 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Br. '00 Xantia 2.0i16V Automatique Exclusive Bl. '00 Visa 1.4 GT '83 AX First 1.4 Diesel '93
|
|
|
|
 |
|
|