Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Koivunlehti kiskoilla
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=9523
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  svc [ 02.10.2011 17:49 ]
Viestin otsikko:  Koivunlehti kiskoilla

Mitäs juuri taannoin kirjoitinkaan tuolla olutketjussa:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011100 ... 4_uu.shtml

Iltalehti 2.10.
"Jäiset raiteet ja puista pudonneet lehdet myöhästyttävät junia Itä-Suomessa ja Kirkkonummi-Helsinki-välillä. Vaikeuksissa ovat olleet erityisesti raskaat tavarajunat, mutta myös matkustajajunat ovat myöhästelleet 15-25 minuuttia Itä-Suomessa."

Kirjoittaja:  Teuski [ 03.10.2011 08:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

Tästäkin tilanteesta selviää kun välttää julkisten hippipuunhalaajaliikennevälineiden käyttöä :)

Yksityisautoilua ja ydinvoimaa!


PS: kunhan heitin, en mä tästä jaksa alkaa tappelemaan ;)

Kirjoittaja:  ealab [ 03.10.2011 08:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

Tämä on iänikuinen vaiva, vain syksyyn liittyvä luontoilmiö. Ei tarvitse olla jäätäkään. Veturien hiekoituslaitteet auttavat.

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.10.2011 00:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

svc kirjoitti:
myös matkustajajunat ovat myöhästelleet 15-25 minuuttia Itä-Suomessa."
Teuski kirjoitti:
Tästäkin tilanteesta selviää kun välttää julkisten hippipuunhalaajaliikennevälineiden käyttöä :)
Yksityisautoilua ja ydinvoimaa!
Jeps, 15-25 minuutin myöhästymisen jälkeen alkaa lyhyillä matkoilla (esim. täältä Helsinkiin) olla henkilöauto yhtä nopea kuin juna, jos ei pysähdy matkalla kahville, eikä ole ruuhkia, eikä tule muita yllätyksiä...

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.10.2011 01:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

Just! Tähän tekee mieli sanoa myös että ompa kamalaa kun myöhästyy 20 min... niin mistä?
Elämästä vai? Pitkällä matkalla (esim 250 km) tuo aika on = ei mitään. Onko se edes puheen aihe?

Kirjoittaja:  zX-files [ 04.10.2011 07:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

No jatkoyhteys ei yleensä odottele, ainakaan jos se on muu kuin VR.
Muutenhan esim minä en junaa(kaan) helpolla käytä. Kalliimpaa kuin omalla autolla. Jostain pitää saada liittymäkuljetukset asemalle ja takaisin. Ja esim Tku-Hki on yleensä autolla nopeampi.
Junan etuna on mahdollisuus käyttää läppäriä, nukkua tai lukea matkan aikana.

Kirjoittaja:  Laura78401 [ 04.10.2011 10:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

"Just! Tähän tekee mieli sanoa myös että ompa kamalaa kun myöhästyy 20 min... niin mistä?
Elämästä vai? Pitkällä matkalla (esim 250 km) tuo aika on = ei mitään. Onko se edes puheen aihe?"


No kyllä se nyt vaan ärsyttää ihmisiä jos junat eivät milloinkaan ole ajoissa. Jatkoyhteydet eivät tosiaan odottele ja sitä varten kai niitä aikatauluja ylipäänsä luodaan, että ihmiset voivat aikatauluttaa päivänsä.

Vai ostaisitteko paljonkin juna- tai bussilippuja, jos aikataulut kuuluisivat näin:

"Helsinki-Joensuu -lähtö sitten kun keritään ja saadaan homma toimimaan, perillä:ei tiedetä tarkkaan, kun ei osata sanoa lähtöaikaa. (Ja VR.n tapauksessa ollaan todennäköisesti myöhässä siitäkin.)

Viime talvena sukulainen seikkaili pakkasessa iltamyöhään kun viimeinen saapuva juna oli lähes tunnin myöhässä, jatkoyhteydet olivat jo tietenkin lähteneet ja eihän siinä muu auttanut kuin kävellä taksiasemalle ja ottaa taksi. Matka 100 kilometriä ja VR:ltä korvaukset.

Kyllä se ärsytti. Sekä vierasta että emäntää, joka odotteli ruoat lämpimänä ja sydän sykkyrällä, että pitääkö lastata tenava autoon ja lähteä ajamaan lähes yötä myöten 200 kilometriä vierasta hakemaan.
:evil:

Kirjoittaja:  Kami [ 04.10.2011 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

Höyryveturit takas niin ei sähköt katkeile :-D
No juu, onhan toi VR vähän tökkinyt, mutta siinäpä tullaan siihen yhteen perisyntiin mikä meidän raideliikennettä vaivaa...
Ratojen rakentamisessa ei ole ollut vuosikymmeniin varaa tuplaraiteiden rakentamiseen.
Nyt kun junaliikenne etenkin täällä eteläisessä Suomessa on melkoisen suosittua ja nuo yksittäiset raiteet ovat tehokkaasti hyödynnettyjä, niin jopa ollaan ongelmissa jos teknisen vian vuoksi juna hyytyy kesken matkan tai tuolla välillä on esim. ajolankavika (missä mokattiin pahasti ostamalla väärää materiaali (halvinta?) "ripustinlangoiksi"). Tulppa jollain etelän pääradoista usein sotkee samalla koko junaliikenteen jopa koko Suomessa.
Mitä mahtaa tapahtua jos/kun VR:lle tulee kilpailija, eli rataosuuksille tulpaksi jämähtävien "yksiköiden" määrä lisääntyy entisestää...
Ainoa ratkaisu tähän olisi saada etenkin eteläisen Suomen pääradata "tuplaraiteistettua", jotta "tulpat" saadaan tarvittaessa ohitettu.
Ja tämä tuplaraiteistaminenhan ei enää nykyään ole vain VR:n vastuulla... jonkun muun tulisi se rahoittaa (vaikka VR niitä onkin rahoittanut, kun rahat ei muuten riitä).

Kirjoittaja:  laakeri [ 05.10.2011 08:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

Laura78401 kirjoitti:
Viime talvena sukulainen seikkaili pakkasessa iltamyöhään kun viimeinen saapuva juna oli lähes tunnin myöhässä, jatkoyhteydet olivat jo tietenkin lähteneet ja eihän siinä muu auttanut kuin kävellä taksiasemalle ja ottaa taksi. Matka 100 kilometriä ja VR:ltä korvaukset.
Emäntä on muistaakseni pari kertaa menettänyt jatkoyhteyden junan myöhästymisen takia ja asia on aina hoitunut pyytämällä konnarilta tai asemalta taksilippu. Taisi joskus mennä Tampereelta Poriin taksilla VR:n piikkiin. Eihän se yhtä mukavaa ole taksissa istua kuin junassa, mutta toisaalta pääsee ihan suoraan määränpäähänsä.

Aika paljonhan myöhästymisiä on aiheutunut VR:n sijasta kyllä "Liik enne vira sto"n ongelmista, esim. sähköratavauriot.

Kirjoittaja:  Jehudi [ 05.10.2011 14:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Koivunlehti kiskoilla

Jep jep, täälläkin sama laulu. Koittakaahan hyvät ystävät ymmärtää, ettei VR ole vastuussa läheskään kaikista myöhästymisistä. Liik enne vira sto:han vastaa kaikesta muusta kuin kalustosta. Jos kalusto leviää radalla, niin sitten VR on mokannut, mutta jos radalla on turvalaitevika tai muuta hässäkkää, vastussa on liikennevirasto.

Mutta joo. Pari kertaan on tullut VR:n piikkiin ajeltua taksilla hyvänlaisen matkan. Ensiksi Lpr-Pori välillä yhteys katksi heti Lahteen ja siitkän meinasi vielä Riksussa uudestaan katketa vaan päästiinpä Tampereelle mistä sitten taksilla Poriin. Toisella kertaa Kouvolasta Kotkaan taksilla, kun yhteys ei odottanut. Ilmoitusta konnarille tai asemalle (jos sellasta on ja sattuu olemaan vielä auki) niin kyllä ne taksilapun kirjoittaa jos yhteys katkeaa.

Hyvinkin mielelläni matkustaisin junalla, vaan juuri tuon jatkuvien yhteyksin katkeamisen takia ei jaksa enää. Ei ole mukavaa keikkua asemalla ja itse omatoimisesti kaivaa tieto jatkoyhteydestä ja muusta. Eihän se mitään haittaa jos on suora yhteys, senkun istuu junassa jos sellainen sattuu tulemaan.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/