Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Apua apuakulla...
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=9831
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  eskere [ 31.10.2011 21:50 ]
Viestin otsikko:  Apua apuakulla...

Vaikkei pakkasista ole vielä mitään tietoa, niin kohta tulee kuitenkin taas se aika, että auto ei välttämättä lähdekään käyntiin omalla akulla. Ennen uuden akun hankkimista auton joutuu käynnistämään kenties kaverin antamalla apuvirralla. Aina se ei kuitenkaan onnistu, kuten tässä on käynyt:

Lainaa:
Reddit-palvelun käyttäjä Quacktastic69 julkaisi kuvia, kun hänen ystävänsä oli yrittänyt auttaa autoilijaa. Toisen autoilijan auton akku oli tyhjentynyt. Huonosti kuitenkin kävi.
Kaiken kaikkiaan ilmeisesti oli käynyt niin, että autoilija oli kytkenyt kaapelit omaan autoonsa väärälla tavalla.
Autojen keskinäinen kaapeliyhteys meni niin sanotusti ristiin eli plussa ja miinusnavat eivät olleet oikein päin kaapeiden molemmissa päissä. Jälki olikin sitten sen mukaista - todella pahan näköistä.


http://www.iltasanomat.fi/autot/varo-au ... 77490.html

lisää kuvia täällä: http://imgur.com/a/JSntv

Kirjoittaja:  Lemon [ 31.10.2011 22:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

tavailin hetken tätä otsikkoa ja ihmettelin mikä ihme on apuakulla...

Kirjoittaja:  vibes [ 31.10.2011 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Tohon ei voi muuta sanoa ku että EVO ja ei menny niinku Strömsössä :D

Kirjoittaja:  Xari [ 31.10.2011 22:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Ei ainakaan pikaisesti näy missä päin tapahtunut mut jenkkimallin sivuvalot :lol:

Kirjoittaja:  zX-files [ 31.10.2011 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Millä nää saa talvella hanskoja, kun minä en ole löytänyt kuin sivupeukullisia malleja :lol:
Ja uutiset vähissä kun Nykänen istuu ja Tukiainenkaan ei ole mennyt naimisiin tai eronnut :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.11.2011 10:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

"Ei ainakaan pikaisesti näy missä päin tapahtunut mut jenkkimallin sivuvalot"

Kans kattelin tunnnusmerkkejä että missä maassa tämä tapahtui ja eppäilen myös pahasti Amöörikan Jenkkilää, siellä "osataan" :mrgreen:

Kirjoittaja:  lukkis [ 01.11.2011 11:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Pikainen googletus 21 v mies Etelä-Kalifornia :?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 01.11.2011 14:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Ai? Mä taasen sain että South Carolina... Siis eli siinä jossa Floridan yläpuolella/lähellä.

Mut sou not, jenkkilä kumminkin ;)

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 01.11.2011 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Ja sitten autoissa, joissa on start-stop -toiminto, on apukäynnistystä varten ihan vallan omat ohjeet. Mitä sekin toiminto vaikuttaa kaapelistarttiin :roll:

Kirjoittaja:  lukkis [ 01.11.2011 19:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Oikeassa olet Cikatti. Tuli jokin ajatusvire luetun ja kirjaamisen väliin :)

Kirjoittaja:  eskere [ 28.11.2011 19:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

TM 21/2011 sisältää artikkelin apuvirran antamisesta akun tyhjennyttyä.

Silmään otti taulukko, jossa oli lista autoista joihin saa/ei saa antaa/vastaanottaa virtaa toisesta autosta.

Citroen C4 oli kiellettyjen autojen listalla sekä anto- että vastaanottopuolella
!!!!! Ainoastaan silloin, kun toisen auton akku on irrotettu auton sähköjärjestelmästä, saa virtaa siirtää C4:een/sta.

Myös Pösö 308 oli kielletty antovirta ja vastaanotto sallitaan vain irrotetusta akusta.
Muita virransiirtoa rajoittaneita merkkejä ja malleja olivat: Toyotat Auris, Avensis, Corolla, ja Yaris. Volkkarilla oli Polo, Golf ja Passat.

Johtuuko nuo kiellot ja rajoitukset vain siitä, että ei osata laittaa kaapeleita oikein ja oikeassa järjestyksessä, vai onko tuossa operaatiossa oikeasti joku juttu, joka särkee elektroniikkaa vain C4:ssa ja noissa muutamissa muissa merkeissä?
Vai onko kyseessä esim. pelko takuuasioiden kanssa kinastelusta jos autosta kärähtää jotain väärien kytkentöjen vuoksi, ja siksi valmistaja kieltää virran kanssa taiteilun? :roll:


Tässä Tuulilasin varoitukset virransiirrosta ja linkistä ohjeet jos joutuu virtaa siirtämään autosta toiseen.

Lainaa:
Nykyautot ovat niin täynnä elektroniikkaa, että apuvirran antaminen voi johtaa kalliisiin vaurioihin, jos ei toimita tarkkaan ja harkiten. Perussääntö onkin, että jos virran antamista ei osata, on paljon parempi keino hankkia vaikka hinausauto paikalle. Elektroniikalle aiheutetut tuhot voivat johtaa paitsi kalliisiin myös paljon aikaa vieviin korjauksiin.

Tästä syystä monet valmistajat yksiselitteisesti kieltävät käyttöohjeissaan apuvirran antamisen. Jokainen siis toimii omalla vastuullaan käyttäessään apukaapeleita.

http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/apuv ... sen-niksit

Kirjoittaja:  Kooma [ 28.11.2011 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Uusimmissa autoissa missä käytetään AGM akkuja akun pluskenkä on yksi ohjainlaite, joka tarkkailee akun tilaa ja latausta ja kuun asentoa. Niissä jotenkuten voisin ymmärtää apuvirran rajoitukset, mutta uusimmankaan korimallin nelkussa ei mielestäni ole AGM akkua. Ihmettelin myös että miksi muka ei kun tuota luin...

Noissa AGM autoissa pitää testerillä kertoa että autoon on nyt sitten vaihdettu akku, jotta tuo hieno akunkenkä osaa ladata uutta akkua oikein... :roll:

(EDIT: neljä kertaa ehdin editoimaan ennen ajan umpeutumista. )

Kirjoittaja:  rmattila [ 28.11.2011 23:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Ei sitten vissiin sais valkovenäläistäkään enää pakkasaamuna valjaisiin, jos menisi puolijohteelliseen autoon sortumaan? :?

http://www.rmattila.com/images/klapityo ... .jpeg.html

(No joo, onhan Beksässäkin puolijohteita - laturin jännitesäätäjässä ja diodisillassa, kunnen ole vielä saanut aikaiseksi modata tuota tasavirtalaturille. Sammutussolenoidin sentään otin pois, jottei matka katke sähkön puutteeseen.)

Kirjoittaja:  laakeri [ 28.11.2011 23:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

rmattila kirjoitti:
(No joo, onhan Beksässäkin puolijohteita - laturin jännitesäätäjässä ja diodisillassa, kunnen ole vielä saanut aikaiseksi modata tuota tasavirtalaturille.
Ainakin kakkoskoppaisen mittaristostakin löytyy puolijohteita, samoin lämppärin puhaltimen ohjaimesta - varmaan muualtakin. Puolijohteet ovat ystäviämme, ei niitä saa hylätä 8-)

Kirjoittaja:  Cikatti [ 29.11.2011 10:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

"Myös Pösö 308 oli kielletty antovirta ja vastaanotto sallitaan vain irrotetusta akusta.
Muita virransiirtoa rajoittaneita merkkejä ja malleja olivat: Toyotat Auris, Avensis, Corolla, ja Yaris. Volkkarilla oli Polo, Golf ja Passat."

Jaahas, siinä just käynnistelin jonkin Auriksen avustuksella Käkkylän, oli taas jäänyt yöksi sisävalot päällle. Ei siinä paljoo muuta tarvinnut kuin piuhat kii ja käymään. Seuraan "innolla" laukeaako naapurin Auris.

Kirjoittaja:  Sitruunaseppä [ 29.11.2011 21:13 ]
Viestin otsikko:  Ai kui ei voi?

Eikös teillä kaikilla ole apuakkua peräkontissa? Aika näppärä kapistus: voi olla vaikka millaisilla navoilla. Hommatkaa sellainen romikselta. Ostin omani kolme vuotta sitten, ihmeellinen köntti kummallisilla voortinruuveilla.

Kirjoittaja:  rmattila [ 29.11.2011 22:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Einhellin pikku aggregaatti sopii hyvin vanin perään starttibuusterin kaveriksi. Ensin puoli tuntia virtaa lohkolämmittimelle niin että pakokaasut lämmittävät samalla öljypohjan, sitten akku latautumaan ja starttia. Ja jos ei vieläkään lähde, laturin kaapelit suoraan hehkutulpille, etupyörä ilmaan, kolmonen silmään, hinausköyttä pari kierrosta renkaan ympärille ja miehekäs tempaisu narusta.. :P

Kirjoittaja:  zX-files [ 29.11.2011 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Riskit ovat moninaiset. Ei ainoastaan nuo puolijohteet, akunhaistelijat vaan myös lataus. Se kun on monessa väyläohjatussa nykyisin säädöltään pätkivä eikä jännitetasoa muuttava.
Ja Cikatti: ookkonä kuullu ledeistä sisävalossa, vähävirtaisina ei syö akkua vaikka jäisi valo päälle :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 30.11.2011 00:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

Kiitos vaan muistutuksesta ZX-files.... piti jo ekan kerran jälkeen ostaa mutta eipä ole tullut vielä edes avattua niitä koteloita... että varmistuisin että ne kaikki 6 tuikkua ovat samaa kantaa.

Kirjoittaja:  ealab [ 30.11.2011 08:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

zX-files kirjoitti:
Riskit ovat moninaiset. Ei ainoastaan nuo puolijohteet, akunhaistelijat vaan myös lataus. Se kun on monessa väyläohjatussa nykyisin säädöltään pätkivä eikä jännitetasoa muuttava.
Ja Cikatti: ookkonä kuullu ledeistä sisävalossa, vähävirtaisina ei syö akkua vaikka jäisi valo päälle :mrgreen:

0,14A kuluttaa xantian led-sisävalot, 60Ah:n akulla teoriassa >400h.

Kirjoittaja:  laakeri [ 30.11.2011 10:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Apua apuakulla...

ealab kirjoitti:
0,14A kuluttaa xantian led-sisävalot, 60Ah:n akulla teoriassa >400h.
Joskus unohtunut ihan hehkukin (vai kenties parikin?) Xantiassa päälle pariksi päiväksi. Eipä tuo ole käynnistystä haitannut mitenkään. Pitäisi silti LED:eihin vaihtaa jossain vaiheessa.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/