Onko kenelläkään kokemusta suuremman mittaluokan elektrolyysipuhdistamisesta ja -suojaamisesta? Tarkoituksenani (haaveenani?) olisi autojen koko alustan, korin ja peltien käsittely. En löytänyt yhtään firmaa joka tälläistä kokonaisuutta tekisi, joten tietenkin asia pitää ratkaista itse!
Olen ajatellut rakentaa ison altaan tai pari, jossa autovanhuksiani vuorotellen lilluttaisin. Ajattelin ensin kokeilla rättärilllä mahdollisten vahinkojen minimoimiseksi

Suunnitelma seuraava:
- auto purkuun
- alusta lillumaan
- kori lillumaan
- kaikki pellit ja metalliosat lillumaan, pl. moottori/vaihteisto/sähköosat
Itse lillutus olisi neljävaiheinen:
- soodapuhallus
- elektrolyyttinen soodapuhdistus
- elektrolyyttinen sitruunahappopuhdistus
- elektrolyyttinen sinkkisuojaus
Soodapuhallus aluksi poistaa maalit, pintaruosteet ja pakkelit. Elektrolyyttinen soodapuhdistus ensimmäisenä tekee suurimman osan piilo- ja hienoruosteen poistosta niin pinnalta kuin saumojen välistä ja palkkien/koteloiden sisäpuolelta. Toisen vaiheen sitruunahappopuhdistus tunkeutuu vielä syvemmälle ja hajoittaa mahdolliset jäämät soodapuhdistuksesta. Kolmannen vaiheen sinkkisuojaus suojaa metallin välittömästi ilman, että puhdistettu metalli joutuu ilmakosketukseen.
Sinkkisuojauksen jälkeen metalli on aika herkkää naarmuille, yms, mutta pois kosketuksesta ruostuttavan ilman/kosteuden kanssa. Tässä kohtaa kuvioon tulee pohjamaali sinkkipinnan päälle lisäsuojaksi ja tarvittavat peltityöt. Peltitöiden jälkeen ei muuta kuin maalaamoon.
Aika suoraviivaiselta näyttää ainakin näin auki kirjoitettuna, vaikka vaimo pitääkin mielenvikaisena

Ajatukset, vinkit, kokemukset, kaikki otetaan mielellään vastaan!