Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: AX 11 TRS -90/91
ViestiLähetetty: 24.11.2017 23:18 

Viestit: 3
Toissasuvena epähuomiossa ostamani autonpoikanen on jo siinä kuosissa, että se on katsastettu ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2003. Uudelleen rekisteröitäessä antoivat kilvet, joissa on joku kummallinen sininen pystyraita ja keltainen Otava tai muu tähtimerkki. Onneksi vanha tunnus oli vielä vapaana, joten sain tilattua samanlaiset kilvet kuin kärryssä on ennenkin ollut.

AX oli ajettu tallin perukoille 13 vuotta sitten toimivana laitteena, mutta aika paljon paikallaankin oleva auto happanee. Uusia piti bensapumppu, laturi, vilkkuviiksi, pakoputki katista taaksepäin, etuvakaajan helat, jarrut lähes kokonaan ja kaikenlaista pienempää palikkaa. Korjausta vaativaa ruostetta oli vain oikeassa takahelmassa ja varapyörän ripustuksessa. Jakopää kaikkineen uusittiin varmuuden vuoksi vaikka se uusittu 35 tkm sitten, muuta ikää sillä oli 10 vuotta. Nyt odotellaan reilu kolme vuotta museorekisteröinti-iän täyttymistä. Pisteosia vielä puuttuu, mm. tunkki ja varapyörätelineen ruuvisydeemi. Ehjät orkkismalliset pölykapselitkin olisivat tarpeen.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AX 11 TRS -90/91
ViestiLähetetty: 25.11.2017 12:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3633
Paikkakunta: Espoo
Mulla on tunkki johon joku raapustanut kirjaimet "AX". Espoosta saa noutaa jos on matkat tätä kautta.



Peugeot 406 Coupe V6 (kesäauto)
Citroen Xsara VTS -98 (leluauto)
Mazda 626 -99 (vetoauto)
Opel Zafira 1,8-16 Aut (bussi ei toimi)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AX 11 TRS -90/91
ViestiLähetetty: 03.12.2017 14:27 

Viestit: 3
Runsas kiitos Putkimiehelle tunkista!
Se sopii täysin helmoissa oleviin korvakkeisiin, mutta ei mahdu varapyörän sisään. Kierretanko on liian pitkä. Syynä lienee vuosien varrella tehdyt mallimuutokset. Tunkin sijainti on jossain vaiheessa muutettu konehuoneesta vararenkaan sisään. Auton hanskalokerokirja kertoo luvussa pyöränvaihto mm. seuraavaa: "Ota pyöränpultinavain tavaratilan seinästä. Ota tunkki varapyörän keskeltä." ja "Kiinnitä tunkki ja pyöränpultinavain takaisin moottoritilaan." Ohjekirja on muutenkin varsin huolettomasti tehty.

Varapyörätelineen ruuvisydeemin löysin ebayn avulla Kiinasta. Ruuviosa oli tosin axuun liian pitkä, mutta katkaisun ja uusien jengojen väännön jälkeen ok. Koukkuosa ei ollut valettu kuten ebayn kuvassa, vaan tehty lattaraudasta ja siihen hitsatusta mutterista. Siistiä työtä kuitenkin ja keltapassivoituja molemmat osat. Hintaa tuli Suomeen postitettuna vain €8,10.

Orkkispölykapselit ovat vielä etsinnässä. Ohjekirjan mukaan "Varapyörään ei voi asentaa isoa koristekapselia". Onko alkuperäinen varapyörä ollut jotenkin erikoinen ja jos on, niin mahtuisiko tunkki sellaisen sisään?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AX 11 TRS -90/91
ViestiLähetetty: 08.12.2017 19:31 

Viestit: 615
Minun -90 mallin axu 1.4 tunkki on varapyörään laitetun harmaan tyroksirasian sisällä, museorekisteröinnissä ehkä vaativat tuon tyroksirasian.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: AX 11 TRS -90/91
ViestiLähetetty: 08.12.2017 20:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1614
Paikkakunta: Päijät-Häme
citax kirjoitti:
museorekisteröinnissä ehkä vaativat tuon tyroksirasian.

Ei mahda niin spesialistia museotarkastajaa löytyä joka tuommoisen osaisi vaatia, tai jos löytyy niin kannattaa valita joku toinen :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: