Nimimerkki Kaseva ja muutkin isot pojat ovat jo kertoneet, kuinka X7:n äänentoistoa voi parantaa roppakaupalla. Jos rima ja asennusinto on vähän alemmalla tasolla, niin ihan kivan parannuksen voi saavuttaa myös hyvin pienellä raha- ja työmäärällä.
Pääsyy ainakin näiden vanhemman pään ceeviitosten kamalaan äänetoistoon löytyy etupään erillissarjasta: en muista koskaan nähneeni yhtä surkeaa muoviviritelmää kuin mitä autostani tehtaan jäljiltä löytyi. Halpa ja helposti asennettava sarja etupäähän on Focal ISS 165, joka sisältää johtoihin integroidut jakosuotimet ja joka siis voidaan ihan heittämällä asentaa alkuperäisten elementtien paikalle. Tai asennuttaa, minä en jaksanut edes tuota tehdä itse…
Sarja maksoi noin 130 euroa ja asennustyö 100 euroa. Mutta tuohon hintaa asensivat myös soittimen taakse kiinni piuhat, jotka ryöstivät etukaiuttimelle menevän signaalin. Asentamon jäljiltä nämä piuhat (2*0,75 mm2 lamppujohtoa) oli vedetty keskikonsolin sisällä piilossa vain suunnilleen takapenkin matkustajan tupakansytyttimen viereen asti: siitä minä itse pujottelin ne eteenpäin (tai oikeastaan taaksepäin…) takapenkin alitse tavaratilaan.
Noiden piuhojen päähän juotin kiinni perinteiset kaiutinliittimet, siis kahden pinnin din-liittimet. Siis sellaiset, joita 70-luvulla aina käytettiin kajareiden liittiminä.
Ryöstelyn ideana oli tietenkin tuoda kaiutintasoinen signaali suppasen vahvistimelle. Tuollainen hi-level sisääntulo minunkin pikkuvaffaristani löytyy, mutta päädyin kuitenkin käyttämään tätä:
California High Level Speaker to Low Level RCA Converter Adaptor 2 Channel With Auto Remote
Odotin vaatimattoman oloisen sovittimen sekä käynnistävän vahvistimen epäluotettavasti että pilaavan äänenlaadun; onneksi oli väärän, kuten nyt tosin yleensäkin tuppaan olemaan. Seuraavaksi seuraa se osuus, joka saa kaikki oikeaoppiset hifistit vaihaiseksi: jo halvan autosoittimen kohisevan pääteasteen raiskaaman signaalin käyttäminen linjatasoisen sisääntulon ohjaamiseen on synti, mutta vielä enemmän sitä on se, että otin suppasen vahvistimelle virrat (”tilapäisesti”) takaluukun tupakansytyttimeltä. Sedanissa sellaista ei taida edes olla, minulla on siis farkku.
Nimellisesti sytkälle menee 20A mutta piuhat ovat oletettavasti niin ohuita, ettei oikea hifisti suostuisi niitä käyttämään edes tupakkansa sytyttämiseen. Mutta minä olen ollut, taas vastoin odotuksiani, oikein tyytyväinen virran riittävyyteen. Jos virta ei riitä, niin seuraavaksi laitan vahvarin eteen yhden faradin lyytin; jos sekään ei riitä, niin kytken rinnalle myös starttiapuakkuni (litium, pieni mutta pippurinen). Mutta toista vuotta olen jo ajellut, eikä kertaakaan minun kuunteluvoimakkuuksillani ole suppanen hyytynyt.
’’’’’’’
Mielestäni systeemini on aika hyvin tasapainossa. Äänenlaatu on aivan selvästi, jopa ratkaisevasti, parempi kuin alkujaan. Toisaalta jos jotain osaa haluaa nyt parantaa, niin sitten pitäisi parantaa vähän kaikkea muutakin. Hintaan ja työmäärään nähden tämä soi hämmästyttävän hyvin.
Ai niin, yksi vinkki vielä: ainakaan paikallisradioita ei kannata kuunnella RD 4.5:n omalla virittimellä. Netin (Android appin) kautta paikallisradioiden lähetettä voi kuunnella ilman pirullista, kaiken mössöksi muuttavaa kompressointia ja lisäetuna ohjelma kuuluu katkeilematta tunneleissa, parkkihalleissa jne. Sekin on kivaa ja vähän häkellyttävääkin, että nettiradion ansiosta voi vaikka Roomassa kuunnella raumalaisen paikallisradion antia…
|