Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 X7 farkun äänentoiston pikapaikkaus
ViestiLähetetty: 23.05.2018 18:50 

Nimimerkki Kaseva ja muutkin isot pojat ovat jo kertoneet, kuinka X7:n äänentoistoa voi parantaa roppakaupalla. Jos rima ja asennusinto on vähän alemmalla tasolla, niin ihan kivan parannuksen voi saavuttaa myös hyvin pienellä raha- ja työmäärällä.

Pääsyy ainakin näiden vanhemman pään ceeviitosten kamalaan äänetoistoon löytyy etupään erillissarjasta: en muista koskaan nähneeni yhtä surkeaa muoviviritelmää kuin mitä autostani tehtaan jäljiltä löytyi. Halpa ja helposti asennettava sarja etupäähän on Focal ISS 165, joka sisältää johtoihin integroidut jakosuotimet ja joka siis voidaan ihan heittämällä asentaa alkuperäisten elementtien paikalle. Tai asennuttaa, minä en jaksanut edes tuota tehdä itse…

Sarja maksoi noin 130 euroa ja asennustyö 100 euroa. Mutta tuohon hintaa asensivat myös soittimen taakse kiinni piuhat, jotka ryöstivät etukaiuttimelle menevän signaalin. Asentamon jäljiltä nämä piuhat (2*0,75 mm2 lamppujohtoa) oli vedetty keskikonsolin sisällä piilossa vain suunnilleen takapenkin matkustajan tupakansytyttimen viereen asti: siitä minä itse pujottelin ne eteenpäin (tai oikeastaan taaksepäin…) takapenkin alitse tavaratilaan.

Noiden piuhojen päähän juotin kiinni perinteiset kaiutinliittimet, siis kahden pinnin din-liittimet. Siis sellaiset, joita 70-luvulla aina käytettiin kajareiden liittiminä.

Ryöstelyn ideana oli tietenkin tuoda kaiutintasoinen signaali suppasen vahvistimelle. Tuollainen hi-level sisääntulo minunkin pikkuvaffaristani löytyy, mutta päädyin kuitenkin käyttämään tätä:

California High Level Speaker to Low Level RCA Converter Adaptor 2 Channel With Auto Remote

Odotin vaatimattoman oloisen sovittimen sekä käynnistävän vahvistimen epäluotettavasti että pilaavan äänenlaadun; onneksi oli väärän, kuten nyt tosin yleensäkin tuppaan olemaan. Seuraavaksi seuraa se osuus, joka saa kaikki oikeaoppiset hifistit vaihaiseksi: jo halvan autosoittimen kohisevan pääteasteen raiskaaman signaalin käyttäminen linjatasoisen sisääntulon ohjaamiseen on synti, mutta vielä enemmän sitä on se, että otin suppasen vahvistimelle virrat (”tilapäisesti”) takaluukun tupakansytyttimeltä. Sedanissa sellaista ei taida edes olla, minulla on siis farkku.

Nimellisesti sytkälle menee 20A mutta piuhat ovat oletettavasti niin ohuita, ettei oikea hifisti suostuisi niitä käyttämään edes tupakkansa sytyttämiseen. Mutta minä olen ollut, taas vastoin odotuksiani, oikein tyytyväinen virran riittävyyteen. Jos virta ei riitä, niin seuraavaksi laitan vahvarin eteen yhden faradin lyytin; jos sekään ei riitä, niin kytken rinnalle myös starttiapuakkuni (litium, pieni mutta pippurinen). Mutta toista vuotta olen jo ajellut, eikä kertaakaan minun kuunteluvoimakkuuksillani ole suppanen hyytynyt.

’’’’’’’

Mielestäni systeemini on aika hyvin tasapainossa. Äänenlaatu on aivan selvästi, jopa ratkaisevasti, parempi kuin alkujaan. Toisaalta jos jotain osaa haluaa nyt parantaa, niin sitten pitäisi parantaa vähän kaikkea muutakin. Hintaan ja työmäärään nähden tämä soi hämmästyttävän hyvin.

Ai niin, yksi vinkki vielä: ainakaan paikallisradioita ei kannata kuunnella RD 4.5:n omalla virittimellä. Netin (Android appin) kautta paikallisradioiden lähetettä voi kuunnella ilman pirullista, kaiken mössöksi muuttavaa kompressointia ja lisäetuna ohjelma kuuluu katkeilematta tunneleissa, parkkihalleissa jne. Sekin on kivaa ja vähän häkellyttävääkin, että nettiradion ansiosta voi vaikka Roomassa kuunnella raumalaisen paikallisradion antia…

Poissa

Viestin otsikko: Re: C5 X7 farkun äänentoiston pikapaikkaus
ViestiLähetetty: 23.05.2018 22:01 
Käyttäjän avatar

He-hee! Oikea asenne! Soittopelit tehdään itseä varten ja se ratkaisu millä pääsee itseä tyydyttävään ratkaisuun on yleensä se paras ratkaisu. Olihan sinulla toki siellä yksi taikasanakin, joka kyllä yleensä pruukaa parantaa äänenlaatua; Focal. 8-)

Noin matemaattisesti voisi ajatella, että se subi toimisi "paremmin" (mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan?) tukevammalla virralla mutta mitä sitten jos se palvelee noinkin? Innovatiivista, sanon minä.

Aikanaan yhteen Xantiaan nykäisin vahvarille virrat akulta takapaksiin ihan MMJ-kaapelista kuorimillani kupareilla. Iski rakenteluinto kesken viikonlopun ja kun oli kaikkea paitsi virtajohtoja käsillä niin remppakasasta löytyi sopivan mittaiset — hmm... johdot. Väliaikaisratkaisu toki, joka lienee autossa paikallaan vieläkin jos ei ole päätynyt paaliin. Siinä(kin) oli muuten Focalit. :D

ViestiLähetetty: 30.05.2018 10:19 

Väliaikaiset purkkaviritelmät ovat usein uskomattoman pitkäikäisiä, parhaimmillaan (pahimmillaan...) ne sananmukaisesti periytyvät isältä pojalle.

Huomasitko, että otin suppaselle ohjauksen etukajareilta? Ihan yhtä helposti ohjauksen olisi voinut ottaa takakajareilta ja silloin suppasen tasoa olisi voinut helposti säätää. Minulla pääkajareita ajetaan kuitenkin soittimen omalla, heiveröisellä päätteellä ja ajattelin, että takaovien kaiuttimilla saattaa olla merkitystä riittävän äänenpaineen tuottamisen kannalta eikä faderia voi siis pyöritellä ihan vain suppasen ehdoilla.

Aika pienellä minä nuo takakaiuttimet pidän, siellä lienee tehtaan jäljiltä yhtä kamala elementti kuin oli etupäässäkin.

Oikeastaan olen ihan tyytyväinen siihen, ettei suppasen tasoa ole niin kauhean helppo säätää: liika ruuvaaminen johtaa vain siihen, että säätö unohtuu johonkin aivan väärään asentoon.

Jos nyt jotain haluaisin kehittää niin se liittyy lähinnä puhelimen/tabletin käyttämiseen äänilähteenä. Minulla on joutilaana toisen sukupolven Nexus 7 ja siitähän tulisi oikein kiva soitin (ja vähän muutakin) autooni: tabletin asentaminen ei vain ole ihan triviaali tehtävä, koska lopputuloksen pitäisi olla suhteellisen siisti, mutta orkkisnäyttöä ei saisi peittää eikä systeemi saisi olla mikään varkausmagneettikaan (ainakin iPad näyttävästi näkösällä olisi juuri sellainen, Nexus ei ehkä houkuttele samalla tavalla).

- Sen verran itseäni tunnen, etten minä jaksa laitetta jatkuvasti irrotella tai edes peitellä.

Ajelen aika paljon Virossa ja siellä eivät edes vakuutukset ole voimassa aivan samoin ehdoin ja omavastuin kuin täällä Suomessa.

Poissa

ViestiLähetetty: 12.06.2018 12:43 
Käyttäjän avatar

https://youtu.be/NM1VDp5LjoA Itse tein ptabletin noin. Soittimen ohjaus toimii, mutta ptabletin ohjaus ei. Myöskään peruutuskameraa en saanut toimimaan.

Itsellä soittimena alpine jossa erillinen omansa dsp prosessori. Sillä saa myös helposti automaattisesti äänen kuntoon mikin kanssa.

Citroen C5 Exclusive 2.0 136 hdi -08 1 vuosi 15000km ajanut
Ex Citroen Xsara 1.8 16v VTS -9 8vuotta 163000km ajanut
Ex Ford sierra 2.0 -91 6 vuotta
http://xsara.tuningboard.net/
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ]