Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Xantia -97, entäs nyt...
ViestiLähetetty: 24.07.2018 14:29 

Viestit: 4
Hyvää päivää foorumille. Nyt on sattunut niin, että huutokauppasivustolta jäi käteen Xantia -97, 1.8, ajettu 270 tkm. Kunnoltaan tuntui aluksi lopunajan nilkuttajalta, jonka tie veisi lusikoiksi. Kotipihaan ajon aikana ja nyt hieman varovasti tutkiessa seuraavia vikoja: ABS- valo palaa, nopealla vilkaisulla todettu johto katkaistuksi ainakin etuvasemmalta, lisäksi hammaspyörät vahvassa ruosteessa, ja kuluneet. Korissa lommoja, ruostevarioita helmassa ja pohjassa, ei kuitenkaan läpireikiä paitsi takavasemmalla pyöräkotelossa. Renkaat sekalaiset, surkeasta seuraava aste. Mittaristosta lämpömittari sekoilee, todettu anturin johdon puuttuvan jäähdyttäjältä. Nopeusmittari pysähtyy 70:n, josta kopauttamalla pyörtyi nollille, ja hetken kuluttu pomppasi taas seitsemäänkymppiin jäpöttääkseen siinä vauhdista riippumatta.
Mutta positiivisiakin löytyy: Jousitus toimii, nostaa/laskee hyvin, ei havaittuja vuotoja, vaikka kaikki putket vahvassa ruosteessa. Kyyti hyvää (verrokkina BX van muutaman vuoden takaa). Ohjaamon säätimet toimivat kaikki, rattisäätimet radiolle, ja sähköikkunat. Penkit ja muu sisusta ehjää, imuroinnin jälkeen jopa siistiä. Autoa on kuittipinon mukaan huollettu hyvin, viimeisen kahdeksan vuoden aikana kilometrejä kertynyt vain n. 10 tkm. Tehty mm. kansiremppaa, pyörien suuntausta.
Parhaana puolena, ja syynä mikä sai huutokauppaan osallistumaan, on leima, jota on toukokuuhun -19.
Hento ajatus auton pitämisestä on virinnyt, isoa euroläjää tuon virkistämiseen ei silti ole tarkoitus uhrata. Jos ostajaehdokas (kyllä, sellainen on...)ei tartu koukkuun, ideana auton liikkellä pysyttämiseksi on seuraavat toimenpiteet: renkaat vaihtoon, lämppärin anturin korjaus, ja abs- valon sammuttaminen mittaristo irti, ja lamppu pois- menetelmällä.
Onko arvon foorumilaisilla muita ideoita/mielipiteitä keksinnön suhteen? Jos joku ilmaisee tarpeensa laitteen omistukseen, sekin onnistuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -97, entäs nyt...
ViestiLähetetty: 08.08.2018 19:31 

Viestit: 4
No niin, nyt muutaman päivän ajokokemuksen jälkeen lisää havaintoja: nesteitä ei katoa, alle ei jää minkäänvärisiä lammikoita. Ajokin kulahtaneen olemuksen huomioonottaen positiivinen yllätys.
Sitten kysymys: mikä tälle on "normaali" määrä, jonka jousitus vajoaa yön aikana, elikkä semmosen 10 tunnin aikana?Tämä nostaa itseänsä muutama sekunti käynnistyksen jälkeen muutaman sentin.
Muuten kyyti on ollut mukavanpuoleista, renkaat vaihtamalla tietysti paranisi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -97, entäs nyt...
ViestiLähetetty: 08.08.2018 19:48 

Viestit: 3281
Ei noin uudet yleensä paljon vajoa, onko etu vai takapää kun vajoaa, mutta kuulostaa normaalilta käytökseltä.

ABS:n johdoksi luultu voisi olla myös jarrupalojen kulumisvaroittimen johdot, ne lienee usein poikki?

Jostain löytyy mittausohje ABS pumpun/(ABS ECU) liittimen päästä, eli irroittamalla sen voi mitata joka kulman anturin vastukset kerralla:
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/vie ... =9&t=19129

Yleensä kai ruostuneet hampaat huomaa vasta kun auto liikkuu, ja jos valo palaa aina voisi olla anturi tai muu vika?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -97, entäs nyt...
ViestiLähetetty: 09.08.2018 19:48 

Viestit: 4
Okei, tuo piuhamahdollisuus tuli myös omaan päähäni jonkin aikaa pähkäiltyäni. Mutta tuohan on hyvä vinkki, täytyy mittailla!
Iloisena yllätyksenä tänään nopeusmittari toimi, ainakin hetken. (Eli näytti muutakin kuin 70...). Tuo mittarivika lienee juotoksissa mittaritaulun takana, mikäli foorumeista olen oikein ymmärtänyt.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xantia -97, entäs nyt...
ViestiLähetetty: 14.08.2018 15:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1789
Paikkakunta: Espoo
Itsellä kahdesta yksilöstä on nuo vajoamishalut vähentyneet kun on pessyt hydejärjestelmän lisäämällä osaksi löpöä ja vaihtamalla sen jälkeen uudet nesteet n. 1000km jälkeen. Toki voi ihan LHM järjestelmän pesunestettäkin käyttää, mutta itselle ei kyllä ole koitunut mitään haittaa tästä menettelystä, vaikka joku nyt todennäköisesti tähän perään toista huutaakin...



Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
"Jos saat ajaa hyvällä autolla, silloin elämä on helpompaa" -Räikkönen
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 5 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: