Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 05.09.2018 07:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1158
Paikkakunta: The City of Häijää
Päivää,

Tuli puolivahingossa tässä jokunen hetki sitten huudettua online-huutokaupasta Citroën C5 1.8 SX vm 2002. Auton huoltohistoria on vähän puutteellinen, viimeinen omistaja ennen minua lienee ollut itänaapuristamme kotoisin ainakin autosta löytyneiden artefaktien perusteella. Leimaa on jäljellä pari kuukautta. Toisaalta auton ajomäärä on vain 177 tkm, eikä minulla ole mittarilukemaa eri lähteistä saatujen tietojen nojalla erityisemmin syytä epäillä. Sain auton käsiini nyt sunnuntaina ja rupesin siistimään autoa ja kartoittamaan korjausvelkaa.

Ihan aluksi ohjelmassa oli auton tyhjentäminen ylimääräisestä roinasta ja sisäpuhdistus. Hankasin kaikkia sisustan muoviosia ankarasti puhdistuslapuilla jolloin piintyneen lian ote pikkuhiljaa kirposi. Nyt rattiinkin voi jo koskea ilman kumihanskoja. Takapenkin istuinosat, tavaratilan maton ja hattuhyllyn pesin Pinelinellä ja painepesurilla. Muut tekstiilit pitäisi vielä läpikäydä verhoilupesurilla. Ehkäpä sisätiloja piinaava Wunderbaumin katku sillä hiukan hälvenisi.

Auton rengaspolitiikkaa oli toteutettu varsin niukan budjetin turvin. Alla oli 195/60-kokoiset 9 vuotta vanhat nypityt Hakkapeliitan nastat, pölykapseleita sekasarja. Ehkä lukijat ovat jo sen verran valveutuneita, että uskallan tunnustaa kahdessa pyörässä olleen Toyotan kapselit... Havainnon tehtyäni ne eivät tosin montaa sekuntia ehtineet paikoillaan olla. Yhdessä nurkassa oli teräspeltivanne ja yhtä alupeltivannetta oli kolhittu ankarasti. Muita renkaita ei sitten kauppaan kuulunutkaan. Ajettaessa ratti oli vinossa ja erilaisia tärinöitä runsaasti. Eturipustuksen suunnalta kuului klopinaa töyssyissä. Ajonautinnon esteenä on lisäksi pörisevä takaäänenvaimennin ja perstuntumalta varsin tyhjät jousipallot. Ohutvääntöisen 1.8-litraisen koneen pariksi tehdas on nähnyt asialliseksi laittaa tuollaisen GTI-välityksillä varustetun lootan, eli alemmat vaihteet ovat pitkät tehden kiihtyvyydestä nurkka-ajossa melko marginaalisen. Maantiellä sen sijaan kierroksia on satasen vauhdissa hyvinkin kolme tonnia. Ei siitä silti mitään apua ole, ohitukseen pitää heittää vaihde tai kaksi pienemmälle.

Alkuperäinen radio oli mukana, se oli korvattu jollain hongkong-tason tarvikesoittimella joka on kytketty väärin, radio kuuluu huonosti ja vieläpä oli tarvinnut kojelaudan muoveja vähäsen veistää ympäriltä. Maalipinnassa oli runsaasti kuivuneita pihkatipluja ja ensimmäisen pesun jäljiltä havaittiin myös ällistyttävä määrä pikku lommoja ja painanteita ympäri autoa. Tavaratilaan lastattujen panavampien kamppeiden välietappina on tykätty käyttää takapuskurin yläpintaa varsin ahkerasti. Keskuslukon kaukosäätöavain on sisäkalujen kunnosta päätellen saanut vettä jossain vaiheessa melko runsaasti, eikä se luonnollisesti toimi. Ruostetta ei sentään ole näkyvissä ja tuulilasi on ehjä. Kone ja loota toimii OK ja ilmastointi puhaltaa kylmää. Vikakoodeja ei juurikaan ollut. Jotain positiivistakin siis!

Tässä vaiheessa mietin jo itsekseni "onko järkee vai ei" mutta päätin ettei harrasteautoilusta malta luopua syksyn tullen vaan jatketaan sitä paremman puutteessa tämän parissa. Kartoitin puuttuvat ja rikki olevat pisteosat ja suuntasin kanssaharrastaja betaromeon laanille, jossa onkin kunnioitettava määrä purettavia femmoja. Osat löytyivät ja palvelu oli ensiluokkaista. Mukaan lähti yksi suora alupeltivanne, konepellin äänieriste, erinäisiä kiinnikenipsuja, täydellinen työkalusetti, kaiutinritilä ja tavaralokero oveen, radion ympärysmuovit, siistihkö valenahkaratti, uudenveroinen vaihdekepin nuppi, tankin korkki, konehuoneen suojamuoveja jne. Auton minulle tullessa kuskin oven sisäkahva oli murtunut katki joten ulos pääsi vain ikkunan kautta ulkokahvasta avaamalla. Tämä oli sen verran ärsyttävä vika että ryöväsin kahvan saman tien takaovesta. Nyt löytyi siihenkin korvaava osa.

Paluumatkalle osui mutkaista ja töyssyistä tietä, jota ajellessa kypsyi päätös tehdä alustalle jotain. Viimeistään katsastusmies varmasti esittäisi yhtenevän näkemyksen aiheesta. Aluksi vaihdoin alle varastossa olleet melkein uudet 195/65 kesärenkaat, joiden myötä renkaiden mutovirheistä ja epätasapainosta johtuneet tärinät lakkasivat ja puoltaminenkin hävisi lähes täysin. Rengasmeluunkin saatiin parannusta ja mittarivirhe on enää noin 2 km/h satasen vauhdissa. Vaihtaessa huomasin, että etuakselilla oli hiuksia nostattava klappi molemmissa raidetangon päissä ja toisessa alapallossa. Äänistä päätelleen todennäköisesti myös vakaajan välitangoissa vaikka ne ovatkin kylkeä tunkatessa jännityksellä. Siispä kotona koneen ääreen ja lahden eteläpuolella sijaitsevaan nettikauppaan. Hankintaan meni molemmille puolille nuo äsken mainitut nivelosat, kaikki lasinpyyhkijän sulat, kierros Xantian jousipalloja joiden tarkemmista spekseistä myöhemmin, raitisilmasuodatin ja takimmainen äänenvaimennin. Hintaa noin puolet Motonetin vastaavista, vaikka koetin välttää valitsemasta aivan halvimpia harakiriosia. Renkaita vaihtaessa huomasin ettei käsijarru pitänyt oikealla puolella yhtään vaikka vaijeri veti satulalta vivun aivan pohjaan. Siispä uusi mäntä käsijarrumekanismilla myös ostoskoriin.

Osalähetystä odotellessa voisi nyt siis kuurata vielä penkkejä, nykiä lommonoikaisusetillä pahimpia paikkoja suoraksi ja vaihtaa alkuperäisen soittimen mikäli sattuu toimimaan. Ehkä tämä tästä.



DS21 Pallas BVH 1966, BX 14TGE BVM 1990, C5 1.8 SX BVM 2002, C6 3.0 BVA 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 09.09.2018 14:08 

Viestit: 934
Paikkakunta: Etelä-Savo
Hienoa! Kiitos pitkästä ja yllättävän mielenkiintoisesta kertomuksesta. Talviautoilu usein pelastaa auton kuin auton, kun sitä pitää laittaa hieman parempaan ajokuntoon.



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 09.09.2018 19:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 184
Paikkakunta: Helsinki
Toyotalla on muuten ihan ok kapseleita...



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, 2x C4, 2x C3...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 09.09.2018 22:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 676
Toyotalla on muuten ihan ok kapseleita.

Lääkekapseleitako................?...? 8-)



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 14.09.2018 18:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1158
Paikkakunta: The City of Häijää
Ei sovi kyllä tojotan osat sitikkaan sitten mitenkään, vaikka niiden hyvydestä vakuuttuneita toki riittääkin. Boss-merkkinen mankka tosiaan lähti melkoisen helposti ilman mitään työkaluja kävelemään, niin "hienosti" oli asennettu. Onneksi johtosarjoja ei sentään ollut puukotettu, orkkis radio/CD meni heittämällä ja alkoi heti toimimaan. Pistää miettimään että miksi oli tarvinnut vaihtaa vaikk'ei tuossa kiinan romussa kuitenkaan esim.- Bluetoothia ollut. Nyt pelaa kaukosäätöviiksi ja radion tiedot tulee kojetaulun näyttöön.

Mitäs muuta? Etupallot vaihtuivat ykköskopan Xantian 70-barisiin mutta takana on vielä C5 vanhat. Ei se keula läheskään niin pehmeän vellovaksi tullut mitä odotin, toki ero takapäähän on melkoinen hidastetöyssyissä ym. Tänään sain paketin joka sisältää kaikki etupään nivelet, takajousipallot ja sen äänenvaimentimen. Tarvikemallinen keskuslukon kake saapui myös postitse. Auto on tähän asti osoittautunut luotettavaksi matkakumppaniksi. Itse asiassa homma meni nyt sen verran vakavaksi että hommasin tälle varaosa-autonkin. Aiheesta lisää lähipäivinä :)



DS21 Pallas BVH 1966, BX 14TGE BVM 1990, C5 1.8 SX BVM 2002, C6 3.0 BVA 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 14.09.2018 23:32 

Viestit: 934
Paikkakunta: Etelä-Savo
Niinhän siinä tuppaa käymään. :lol: Hyvä vain, että näitäkin pidetään liikenteessä.



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 16.09.2018 13:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1158
Paikkakunta: The City of Häijää
No niin, nyt näitä muhkuja on sitten kaksin kappalein. Vihreä yksilö oli poikinut peräti toista sivua pitkän vikalistan katsastuksessa, mikä sai kummasti vauhtia edellisen omistajan autonvaihtoaikeisiin.
Kuva
Mitäs tässä varaosa-autossa sitten on mitä mulla ei? Väri ainakin on femmassa vähän harvinaisempi Rainforest. Pari desiä isompi moottori, mutta yli satkun enemmän ajettu. Ei taida antaa aihetta toimenpiteisiin. Vai onko EW10:ssä joku erityinen yksittäinen osa jonka vaihtamalla saa EW7:sta 10 hv lisää? :D Vetokoukku näyttäisi olevan ja tuollainen hieno takaspoileri. Renkaita oli kaksi sarjaa ja molemmat vieläpä aika hyvät. Pientä pisteosaa saattaa tuosta pystyä vaihtamaan parempiin ja vohkia vihdoin se takajousisylinteri pallotesterin rakentamiseksi. Paljon palstatilaa viime aikoina saaneet ovien sisäkahvat ovat kaikki ehjiä ja etuovissa on tavaralokerot tallella :)



DS21 Pallas BVH 1966, BX 14TGE BVM 1990, C5 1.8 SX BVM 2002, C6 3.0 BVA 2006
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 17.09.2018 12:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 149
Paikkakunta: Oulu
Nettivaraosasta jo bongasinkin, kun piti ihmetellä auton väriä. On kyllä harvinainen väri!



Ajossa: C5R 2.0 HDI136 AM6 Break -06, C8 Monospace 2,2 bensa -05, 406 GW HDi -04
EX-PSA:t: Xsara 2,0Hdi Break -00, Xantia 2,0SX Berline -95, 406 2,1TD -98, 205 Rallye -90
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: C5 pelastus talviautoksi
ViestiLähetetty: 17.09.2018 19:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 184
Paikkakunta: Helsinki
Hessu kirjoitti:
Ei sovi kyllä tojotan osat sitikkaan sitten mitenkään


https://kymppitonnikatiskalla.wordpress ... inoffille/



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, 2x C4, 2x C3...
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 9 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: