Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 08.09.2019 16:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2010
Paikkakunta: Koria
Tänään kaverin siltanosturilla tein etupään korkeussäädön uudestaan. Yksinkertaisesti. Tarraimen löysäys kallistuksenvakaajatangosta. Kone käyntiin, korkeudensäätimen karaa liikuttaen etupäätä ylöspäin niin, että maasta lokasuojan reunaan 68,5 cm. Tarraimen kirisrtys.

En tiedä, onko tuo oikeaoppinen tapa säätöön, mutta koeajolla jousitus tuntui (minusta) jo huippuhyvältä, Liekö sitten subjektiivista itsepetosta, sama tunne, kuin että itsekorjattu on parempi kuin uusi. Mutta koska itse olen tyytyväinen, niin sehän on pääasia. 8-)

Edit. Mitatkaapa XM:n omistajat, paljonko teillä on peruskorkeudessa lokasuojan reunan korkeus maasta. Otin tuon lukeman vaan hatusta...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 08.09.2019 19:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2010
Paikkakunta: Koria
Ja eihän se taas noin helppoa ollutkaan. Tuntia myöhemmin taas pysäköidessä 71-72 cm. :?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 09.09.2019 02:39 

Viestit: 141
XM-Hannu kirjoitti:
Ja eihän se taas noin helppoa ollutkaan. Tuntia myöhemmin taas pysäköidessä 71-72 cm. :?

Sammutat moottorin, nouset autosta ja keula nousee ylemmäs. Anti sink ehtinyt eristää jousituksen ennen kuin korkeudensäätö on kerennyt korjaamaan korkeuden oikeaksi? Itsellä ainakin xantiassa pysäköinnin jälkeen keula on usein aika korkealla suhteessa siihen mitä sen pitäisi olla ajossa, riippuen miten on pysäyttänyt ja onko jarru esim. päällä moottorin sammuttaessa jne.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 09.09.2019 12:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2919
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Akseli kirjoitti:
XM-Hannu kirjoitti:
Ja eihän se taas noin helppoa ollutkaan. Tuntia myöhemmin taas pysäköidessä 71-72 cm. :?

Sammutat moottorin, nouset autosta ja keula nousee ylemmäs. Anti sink ehtinyt eristää jousituksen ennen kuin korkeudensäätö on kerennyt korjaamaan korkeuden oikeaksi? Itsellä ainakin xantiassa pysäköinnin jälkeen keula on usein aika korkealla suhteessa siihen mitä sen pitäisi olla ajossa, riippuen miten on pysäyttänyt ja onko jarru esim. päällä moottorin sammuttaessa jne.

Ei ole vajoamisenestoa tuossa, tuli Xm:ään vasta pari vuotta myöhemmin...

Tuota keulan nostoa se teki minullakin toisinaan, ja asettui kun korkeudensäätövipuseen meni koskemaan. Jäi selvittämättä miksi se sellaista teki, kun onneksi kovin harvoin sitä oiretta ilmeni...

Mittaukset on tullut ainakin yritettyä tehdä lokasuojan reunasta pyörän keskelle, näin jää renkaan osuus (eli muuttujat renkaan ja sen paineen osalta) pois. Pitäisi joskus tehdä tarkat mittaukset "oikean kokoisilla" renkailla, tehdasarvoista, mitaten myös etäisyys lokasuojan reunaan. Tuota sen mitä säädin, tavoite oli aika liki jousitusliikealueen keskivaiheille, ja sinne se pääasiassa asettuikin poislukien ne hetket kun korkeus karkasi jostain syystä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, Xm V6, Xm V6 break, C8 V6
Ja pari Range Roveria, bensakasilla molemmat. Alleviivatut katsastettuja
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 09.09.2019 19:46 

Viestit: 216
Minulla mitta on 68,1 cm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 09.09.2019 23:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2010
Paikkakunta: Koria
Kiitos vastauksista. Renkaissa pintaa kai 7 mm:n luokkaa. Paine eturenkaissa karvan alle 2,5 Bar, renkaat vakiokokoiset 195/65-15". Ala-asennossa korkeus liki 61 cm, etutolpan joustomatka n.155mm. Siitä haarukoin puoltavaliä n. 68,5 cm.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa.
ViestiLähetetty: 22.09.2019 19:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2010
Paikkakunta: Koria
Luokitus taitaa nousta pikkuhiljaa...
Tänään taas tutkin etujousituksen saloja. Ei ollut töhnää korkeussäätimen kalvojen takana, vaikka niin epäilin olevan. Joko linnunluussa tai korkeudentunnistimen vivussa on 1-2mm väljää, siksi siis korkeus asettuu välillä vääräksi. Muutin etukorkeutta pariin otteeseen alaspäin. Saa nähdä, pysyykö nyt likimain oikeana.

Ostohetken etupalloista porasin (vääräoppisesti monen mielestä) 1,3 mm poralla vaimennusta vähemmäksi, ja viisteet niihin myös. Esitäyttö noissa on 40Bar. Vaihdoin nuo takaisin etupalloiksi.
Ja voilà! Nyt tuntuu erinomaiselta. Tasaiselta, pehmeältä, täysin tunteettomalta pieniin epätasaisuuksiin. 8-) Kuten hydraulijousitetun sitikan kuuluukin olla.

Ensi lauantaina Mobiliassa, Xantia - XM-tapaamisessa, tarjoan koeajon kaikille asiasta kiinnostuneille patonkilaisille. Tervetuloa!


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 32 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: