|
Kirjoittaja |
Viesti |
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 08.09.2019 16:17 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Tänään kaverin siltanosturilla tein etupään korkeussäädön uudestaan. Yksinkertaisesti. Tarraimen löysäys kallistuksenvakaajatangosta. Kone käyntiin, korkeudensäätimen karaa liikuttaen etupäätä ylöspäin niin, että maasta lokasuojan reunaan 68,5 cm. Tarraimen kirisrtys. En tiedä, onko tuo oikeaoppinen tapa säätöön, mutta koeajolla jousitus tuntui (minusta) jo huippuhyvältä, Liekö sitten subjektiivista itsepetosta, sama tunne, kuin että itsekorjattu on parempi kuin uusi. Mutta koska itse olen tyytyväinen, niin sehän on pääasia. Edit. Mitatkaapa XM:n omistajat, paljonko teillä on peruskorkeudessa lokasuojan reunan korkeus maasta. Otin tuon lukeman vaan hatusta...
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 08.09.2019 19:54 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Ja eihän se taas noin helppoa ollutkaan. Tuntia myöhemmin taas pysäköidessä 71-72 cm.
|
|
|
|
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 09.09.2019 02:39 |
Viestit: 609
|
XM-Hannu kirjoitti: Ja eihän se taas noin helppoa ollutkaan. Tuntia myöhemmin taas pysäköidessä 71-72 cm. Sammutat moottorin, nouset autosta ja keula nousee ylemmäs. Anti sink ehtinyt eristää jousituksen ennen kuin korkeudensäätö on kerennyt korjaamaan korkeuden oikeaksi? Itsellä ainakin xantiassa pysäköinnin jälkeen keula on usein aika korkealla suhteessa siihen mitä sen pitäisi olla ajossa, riippuen miten on pysäyttänyt ja onko jarru esim. päällä moottorin sammuttaessa jne.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 09.09.2019 12:56 |
Viestit: 3114 Paikkakunta: Korpilahti
|
Akseli kirjoitti: XM-Hannu kirjoitti: Ja eihän se taas noin helppoa ollutkaan. Tuntia myöhemmin taas pysäköidessä 71-72 cm. Sammutat moottorin, nouset autosta ja keula nousee ylemmäs. Anti sink ehtinyt eristää jousituksen ennen kuin korkeudensäätö on kerennyt korjaamaan korkeuden oikeaksi? Itsellä ainakin xantiassa pysäköinnin jälkeen keula on usein aika korkealla suhteessa siihen mitä sen pitäisi olla ajossa, riippuen miten on pysäyttänyt ja onko jarru esim. päällä moottorin sammuttaessa jne. Ei ole vajoamisenestoa tuossa, tuli Xm:ään vasta pari vuotta myöhemmin... Tuota keulan nostoa se teki minullakin toisinaan, ja asettui kun korkeudensäätövipuseen meni koskemaan. Jäi selvittämättä miksi se sellaista teki, kun onneksi kovin harvoin sitä oiretta ilmeni... Mittaukset on tullut ainakin yritettyä tehdä lokasuojan reunasta pyörän keskelle, näin jää renkaan osuus (eli muuttujat renkaan ja sen paineen osalta) pois. Pitäisi joskus tehdä tarkat mittaukset "oikean kokoisilla" renkailla, tehdasarvoista, mitaten myös etäisyys lokasuojan reunaan. Tuota sen mitä säädin, tavoite oli aika liki jousitusliikealueen keskivaiheille, ja sinne se pääasiassa asettuikin poislukien ne hetket kun korkeus karkasi jostain syystä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
|
biätare
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 09.09.2019 19:46 |
Viestit: 303
|
Minulla mitta on 68,1 cm.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 09.09.2019 23:17 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Kiitos vastauksista. Renkaissa pintaa kai 7 mm:n luokkaa. Paine eturenkaissa karvan alle 2,5 Bar, renkaat vakiokokoiset 195/65-15". Ala-asennossa korkeus liki 61 cm, etutolpan joustomatka n.155mm. Siitä haarukoin puoltavaliä n. 68,5 cm.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 22.09.2019 19:51 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Luokitus taitaa nousta pikkuhiljaa... Tänään taas tutkin etujousituksen saloja. Ei ollut töhnää korkeussäätimen kalvojen takana, vaikka niin epäilin olevan. Joko linnunluussa tai korkeudentunnistimen vivussa on 1-2mm väljää, siksi siis korkeus asettuu välillä vääräksi. Muutin etukorkeutta pariin otteeseen alaspäin. Saa nähdä, pysyykö nyt likimain oikeana. Ostohetken etupalloista porasin (vääräoppisesti monen mielestä) 1,3 mm poralla vaimennusta vähemmäksi, ja viisteet niihin myös. Esitäyttö noissa on 40Bar. Vaihdoin nuo takaisin etupalloiksi. Ja voilà! Nyt tuntuu erinomaiselta. Tasaiselta, pehmeältä, täysin tunteettomalta pieniin epätasaisuuksiin. Kuten hydraulijousitetun sitikan kuuluukin olla. Ensi lauantaina Mobiliassa, Xantia - XM-tapaamisessa, tarjoan koeajon kaikille asiasta kiinnostuneille patonkilaisille. Tervetuloa!
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 01.10.2019 21:41 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Tänään vähän ( siis vain vähän) kohentelin ajovaloja. Lähivaloiksi Osramin Night breakerit. Onpa vallan ahtaat paikat Y4:ssä oikean ajovalon takana. Ei tainnut heti polttimo keskittyä, valokuvio ei näyttänyt hyvältä. Niinpä kaivoin hyllystä ihan oikeasti hyväkuntoisen lyhdyn, ja vaihdoin sen edellisen tilalle. Hieman näytti valot paremmille.
Vaan mikähän mahtaa olla syynä, ettei pitkien merkkivalo pala? Se palaa muistaakseni ainoastaan silloin, kun kone ei käy, mutta virrat on päällä, ja vetää vilkkuviiksestä pitkillä valomerkin. Autossa on valomuisti, mutta koneen käydessä ei pitkien merkkivaloa saa palamaan, olipa valot liukukytkimestä päällä tai ei. Ja nuo XM:n omat pitkät on niin onnettomat, ettei pimeällä edes voi erottaa, onko pitkät kytkettyinä, kun joku tulee vastaan.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 03.11.2019 21:48 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Syy jousituksen kovuuteen löytyi, kunhan vain sai aikaiseksi tarkistaa perusasiat kuntoon. Etu-säätöpallo täynnä öljyä, kalvo revennyt. 40 Bar käytetty pallo löytyi tähän hätään. Jousitusmukavuus alkaa olla kunnossa. Vaan ajoinpa tänään toisen patonkilaisen BX:ää. Olihan aivan huikean mukava ajaa . Mukavampi kuin XM, pakko myöntää. Vaikka aika kultaa muistot, niin tämä BX on kaikin puolin parempi, kuin mitä muistinkaan BX:n voivan olla.. Aivan käsittämättömän hienosti meni niin kuopissa kuin töyssyissäkin. Ohjaus kevyt ja tarkka, kone-vaihteisto oikeassa suhteessa auton painoon. Penkki tunnetusti BX:ssä hyvä, samoin muu ergonomia. Kunpa aika entinen vielä joskus palaisi...
|
|
|
|
|
r_a_n_u
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 03.11.2019 22:13 |
Viestit: 2699
|
XM-Hannu: ...Kunpa aika entinen vielä joskus palaisi...
Vaikka tuossa edellisessä viestissä XM-Hannu hieman kohteliaan ylistäviä sanoja BX:stä kirjoittaakin, niin pitipä kuitenkin tulla tähän ketjuun kertomaan, että kahden kuukauden kuluttua alkaa 36:s BX vuosi. Jos Luoja suo.
Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 03.11.2019 22:38 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Minä ajoin BX:llä -85 -- 2003, josta pari vuotta välissä muunmerkkisellä. Kuitenkin n.15 - 16 vuoden kokemuksella muistelen...
|
|
|
|
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 04.11.2019 00:31 |
Viestit: 3114 Paikkakunta: Korpilahti
|
Ei Bx mitenkään huono ole, se on vaan erilainen kuin Xm. Eikä näitä pitäisi edes verrata, kun ovat niin eri lähtökohdista suunniteltu, ja uutena aivan eri hintaluokissakin...
Ja joo, paljon tuli ajeltua Beksillä, itsellä niitä oli kahteenkin jaksoon, välissä kaikki ajot pelkästään Dyanella. Siitä huolimatta oli aina mahdollisuus saada ajoon, ja kyytiin moneenkin reissuun moisilla...
Koskaan ei mielestäni ole tullut mitään lähellekään korvaavaa tilalle, Xantia on vaan todella etäinen tuntumaltaan Beksiin verrattuna (Activa kokematta, ehkä hyvä niin ettei halu herää semmoiseen), C-vitonen on taas "liian muhku" ollakseen samaan sarjaan verrattava. Eikä aika ole kullannut muistoja ainakaan itsellä, ei kauaa ole kun tuli päästyä taas kokemaan Bx:ää, ja jotenkin oli kyllä kuin olisi kotiin tullut...
Mutta niin se on Xm:nkin kanssa. Kaikki palikat oikeissa paikoissa, helposti hallittavissa, mukava tuntumaltaan ja kyyti vallan hienoa. Yllättävän helppoja ylläpidettäviä ihan päivittäiskäyttöautonakin, moneen muuhun merkkiin verrattuna etenkin. Mainettaan parempia ovat molemmat...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
|
Millesime-91
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 05.11.2019 20:31 |
Viestit: 65 Paikkakunta: Kouvola
|
Mullahan tässä ko BX 16 Millesimessä on nyt "koeluontoisesti" edessä CX.n etupallot...75 bar porattuna ja viistettynä, takana BX.n pitkät etupallot 55 bar paineessa...myöskin porattuna ja viistettynä. Onpa kyllä niin mukavan pehmeä omastakin mielestä, että kokeilu saakoon jatkua toistaiseksi...
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 12.12.2019 22:36 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Gonzalesin blogin innoittamana täytyy kai minunkin aktivoitua, (jos vaikka oppisin kirjoittamaan kiinnostavasti...) Olen ajanut paikasta A paikkaan B. Ja takaisin. Ja taas. ja takaisin... Ensi pakkasilla oli ovien tiivisteet jäätyneet. Silikonikäsittely auttoi. Sen jälkeen olen taas ajanut... Ai niin, kävin pesemässä auton . Sitten se kuraantui taas . Ei kai tästä sen ihmeempää kertomusta saa aikaiseksi. Se kun mokoma avaimella käynnistyy, ja sammuukin. Ja kitkoilla pärjää hyvin.
|
|
|
|
|
XM-Hannu
|
Viestin otsikko: Re: Xm 2,0 TcT A Break, ajamisen aatelisluokkaa. Lähetetty: 14.02.2020 12:16 |
Viestit: 2669 Paikkakunta: Koria
|
Tulipa mieleen, että joskus oli keskustelua ZPJ-koneiden opettamisesta alkoholille. Onkohan tämän 2,0TCT koneen ECUun koodattu samaa ominaisuutta?
|
|
|
|
|
|
|