Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 16.11.2012 23:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Taidanpa ruveta pitäämään jonkinlaista päiväkirjaa tämän Beksin kanssa touhutessa :)

Tarina alkaa:

Beksit ovat aina olleet minulle sopivia ja käteenkäypäisiä kulkupelejä. Ensimmäisen beksin ostin v. 1991, 1,9 diesel-automaatin.
Silloisessa työssäni tarvitsin autoa, jolla pystyin ajamaan päivittäin n. 200km, josta 130km oli sorapintaisia mökkiteitä. Diesel-automaatti oli kuin valettu siihen hommaan. Niillä tulikin ajettua 14 v:n aikana n. 700tkm. Kun työni loppui v. 2005 möin pois silloisen bx-farkun, mittarissa oli reilu 500tkm.
Bx osoittautui niin miellyttäväksi työkaveriksi että minulla syntyi sen kanssa työpaikkaromanssi. ;)

Huollot ja korjaukset niihin tein pääasiassa itse, siis kantapään kautta tuli perehdyttyä Citroenin saloihin. Onneksi kaveriksi remontteihin sain usein nuoren ja terävän kaverin, tulevan Dyane-miehen, Jasun. Monet projektit yhdessä rakentelimme :)

Menneiden positiivisten kokemusten vuoksi näihin bx:iin aina syttyy, kun sopiva sellainen (mielellään automaatti) kohdalle sattuu. Niin kävi tämänkin beksin kohdalla kun kävin tekemässä 800km:n noutoretken varsinais-suomalaiseen munapitäjään ja toin tarilerin kyydissä ruosteettoman 19 Gti automaatti-bexin kotiin 10.11.12.

Kuva

Tutkin Bx Gti 19 -89 Automaattia ja korjauslista on kohtuullinen:

-automaattilaatikon öljyvuoto ja nykäisy vaihdetta päälle laitettaessa korjattava
-jarrulevyt uusittava
-lämmityslaitteen moottorin säädin ei toimi kuin nopeimmalla asennolla
-abs:n merkkivalo ei syty (abs:in toiminta?)
-pakoputki röpöttää
-etujouspallot kovat
-polttoaineen täyttöputken suu ruostunut miltei irti ja lisätankin panta poikki
-ei ollutkaan katsastettu, vaikka piti olla


Hyviäkin seikkojakin löytyi:

-hydeputket uusittu
-siisti ja lommoton maalipinta
-sisusta myös ok
-tekniikka kunnossa (pl. autom. laatikko)
-alusta käsitelty jollain ihme vaseliiniseoksella, joten ruostetta ei löytynyt laisinkaan

Kuvat ovat hiukan kehnoja, kännykällä otettuja :oops:

Kuva
Kuva

Päätin aloittaa auton kunnostuksen automaattilaatikon korjauksella, sillä autolla ei voinut juurikaan ajaa, kun punainen öljyvana seurasi autoa koko ajan.

Kuva

Moottoritilan pesu oli ensimmäinen toimenpide. Akun irrotus (jonka alusesta löytyi hiukan alkavaa ruostetta, muu ruskea on ruostesuoja-ainetta) ja sitten etsimään vaihdelaatikkoa

Kuva

Muutaman tunnin askartelua ja laatikko rupeaa irtoamaan

Kuva

Automaattilaatikko oli paksun töhnän peitossa, joten se piti pestä ennen avausta. Kaikki lika eivät lähtenyt kylmällä painepesurikylvyllä, mutta oli alkuasetelmaa huomattavasti miellyttävämpi ruveta aukomaan.

Kuva

Öljyn vähyys laatikossa oli varmaankin saanut edellisen omistajan aikana laatikon kytkinpakan kuumenemaan ja palamaan mustalle karrelle. Tämä laatikkovika oli juuri syy miksi auto tuli myyntiin.

Kuva

Onneksi tuli laitettua talteen automaatin osia pari laatikollista wanhoina hyvinä aikoina. Nyt osalaatikosta löytyi ehjä vastaava kytkinpakka

Kuva

Sielun tilaankin kurkkasin ja siellä oli kaikki melkein ok, ainoastaan männyn neulanen ei kuulunut joukkoon. Olisiko mennyt öljyn mittatikun reiästä sisään, mittatikku kun tahtoo ponnistaa ajon aikana itsensä hiukan ylös, jolloin siitä pääsee likaa laatikkoon :roll:

Laatikon öljypohjan pohjalla olevaan magneettiin oli kertynyt hiukan rautapölyä, joka on normaalia 240tkm ajetulle autolle.

Kuva

Kuva

Momentinmuuntimen (kytkinkopan) stefa on ehkä laatikosta ulos vuotavan öljyn reitti, muuta syytä en keksinyt. Stefa lähti pois paikoiltaan sormilla painamalla, joten se ei ole ollut tarpeeksi tiukka, näin on uskottava :roll: Toivottavasti diagnoosi on oikea, muuten joutuu laatikon avaaman uudelleen.... - joskus niinkin on käynyt - jopa alan ammattilaisellekin Hesassa.



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 21.11.2012 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Pääsin taas jatkamaan projektia. Välipäivänä kurkkasivat tk:ssa minunkin sisälle yläpään kautta, onneksi oli osaava lääkäri niin homma onnistui helposti.

4HP14 laatikon vakiovika on tämän messinkisen puslan sisälle kuluva ura, joka syntyy sen sisälle tulevan akselin metallisesta tiivisterenkaasta. Laatikko alkaa luistamaan öljynpaineiden karattua toisaalle.
Tähänkin vaivaan löysin varaosalaatikosta vastaavan, lähes kulumattoman osan.

Kuva

Automaattilaatikko valmiina asennukseen. Momentinmuuntimen akselin stefa vaihdettu.

Kuva

Kampiakselin päätystefa piti vielä vaihtaa ennen laatikon paikoilleen asennusta.

Kuva

Laatikko paikoillaan sekamelskan seassa, öljynlauhduttimelle tuleva vesiletku oli turvonnut vaihtokuntoon.

Kuva

Seuraavana öljyt laatikkoon ja kone käyntiin, kurkistus auton alle: ei enää öljyvuotoa :D
Koeajolle, miten laatikko toimii; pieni nykäys jäi edelleen vaihdetta eteen päin kytkettäessä, muuten 6km ajolenkin aikana laatikko toimi kuten sen pitääkin. Nykäisyn syyn täytyy nyt löytyä laatikon sielusta, koska mekaanisissa osissa ei ollut mitään sellaista vikaa, joka voisi tuon oireen aiheuttaa. No, se ei haittaa ajoa juurikaan, niin katsotaan sitä sitten kevväämmällä.

Seuraavana täytyy käydä jakopään vaihtohommiin, koska remmillä alkaa olla kilometrit ja tunnit täynnä. Mummu toikin kaupunkireisulla uuden hihnan, mutta se olikin vain 16 valveen käypänen malli :twisted:



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 22.11.2012 00:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2471

Profiili ICQ
Eikös se aina vähän nytkähdä se auto kun laittaa lootan D(A):lle?

Hienoa toki , että jaksat näitä Beksejä elvyttää.



Citroen C4 Cactus '16
Citroen BERLINGO '14
Citroen C2 1.4 vtr '04
Citroen C15d '95
Citroen AX Maxi 16v '93
Citroen Visa Gti '85
Citroen Visa 14trs '85
Citroen Visa 11re '84
Citroen GS Special 1.0 '76
Citroen Dyane '75
Citroen Ami 8 berline '72
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 23.11.2012 23:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Ralle kirjoitti:
Eikös se aina vähän nytkähdä se auto kun laittaa lootan D(A):lle?

Vedon oikeanlaisen kytkeytymisen tuntee lievänä nykäisynä, mutta tässä on mukana hiukan terävämpi nykäisy joka häiritsee herkkää perstuntumaa. ;)

Motonetistä ostin uudet jarrulevyt eteen, a 15,90€, ei pahan hintaiset. Entiset levyt olivat alkuperäiset, joten nätisti on jarruja käytetty 240 tkm aikana. Jarrumännät kiertyivät helposti pohjaan, joten jumia ei männissä eikä myöskään liukutapeissa ollut.
Jarrupalat oli joskus vaihdettu, silmiin pisti sisimmän palan nipukan puuttuminen, mutta se ei ollut haitannut jarrujen säätymistä.
Levyjä vaihtaessa huomasin toisen käsijarruvaijerin olevan vaihdon tarpeessa. Wanhasta osalaatikosta löytyi uusi Bilteman muovissa, asensin senkin samalla paikoilleen.

Seuraavana rupesin hammashihnan vaihtopuuhiin. Huoltokirjan mukaan edellisestä hihnanvaihdosta oli kulunut jo 9 vuotta ja 80 tkm.
Kun avasin jakopään suojakoppaa, totesin heti, että remeli oli hiljattain vaihdettu. Remmi oli uuden näköinen ja tekstit remmin päällä loistivat puhtaana, joten panin kopan kiinni ja siirryin mittimään abs:n merkkivalon puuttumista.

Katsastushenkilöt puuttuivat viimeksi valon toimimattomuuteen, kun minulla oli edellinen absillinen beksi. Onneksi silloin selvisin mittarissa olevan merkkivalon polttimon vaihdolla, abs-systeemi saa käynnistysvirtansa merkkivalon polttimon kautta. Tähän tulokseen tulin, koska uuden polttimon myötä absit silloin heräsivät henkiin.

Irrotin mittaritaulun ja huomasin, että absin valon polttimo ja sille tuleva irtojohto olivat poissa. :( Oli tehty perinteinen juttu, kun absit menevät epäkuntoon niin nypätään polttimo pois ja toivotaan että katsastuhenkilö ei huomaa sitä.
Puuttuva johto löytyi, survottuna johtosarjan sekaan rattiputken päälle.

Kuva

Kun panin lampun kantaan polttimon, niin absin valo syttyi, :idea: mutta ei sitten sammunutkaan kun virta oli hetken aikaa päällä. :? Mittasin absin anturit. Taka-anturit pääsee mittaamaan takapenkin alta, johtojen liitoksista. Oikea taka-anturi näytti nollaa, joten se oli sökö.

Etuantureiden liitokset löytyivät nokkapellin alta, ne olivat ehjiä, lukeman ollessa n. 1,3 ohmia, joten ne ovat kunnossa.

Kuva

Onneksi Jasu oli joskus taltioinut beksin abs-antureita entisajan remonteista :) niin nyt seuraavan inspiraation iskiessä pääsee taakse vaihtamaan ehjän anturin.



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 10.12.2012 20:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Taas on ollut mahdollista jatkaa tätä projektia.
Takapyörän abs-anturin vaihto oli seuraavana. Vanha anturi oli jumittunut kunnolla kiinni, joten se piti ottaa väkivalloin pois. Jälki on sen näköistä. Huomasin anturin kuoren rikkoonnuttua, että anturissa oleva kela kiinnittyy anturin johtoon pienillä liuskaliittimillä kasausvaiheessa. Tämä kosketuspinta voi olla syynä anturin virtapiirin katkeamiseen.

Kuva

Taka-antureita ei kuitenkaan ollut valmiina irrallaan, joten jouduin irrottamaan anturin varaosa kynkästä. Tämä olikin sitten pidemmän kaavan mukaan tehtävä juttu jottei anturi särkyisi. Sahasin anturin kiinnityskorvan yläpuolelta poikki, jotta sain hiukan liikkumavaraa anturille. Pitkällisen nitkuttelun ja lilluttimen avulla se tulikin ehjänä pois.

Kuva

Uusi käytetty paikoilleen, kuparitahnaa ympärille hiukan hidastamaan ruosteen etenemistä anturin ympärysreikään ja siten kiilaamaan anturia taas tiukasti paikoilleen.

Kuva

Takajarrulevyt oli loppu, mutta hyllystä löytyi hyvät käytetyt. Jarrumännät otin pois ja putsasin ne ja vastapinnat huolellisesti. Toisen puolen jarrusatuloista oli niitä kiinni pitävän ohuen pultin korvakkeet hapettuneet miltei poikki, joten varaosasatula piti vaihtaa tilalle. Sitten osat paikoilleen unohtamatta jarrusatulan ja kynkän väliin laittaa kuparitahnaa. Palojen suojapellit olivat jo aika huonossa kunnossa, joten Biliteeman rosteriset pellit tuli tilalle.

Kuva

Eteen jouduin ostamaan uudet levyt ja toisen puolen käsijarruvaijerin.

Kuva

Tänään kävin katsastuksessa. Heti lähtiessä rupesi laturin merkkivalo hehkumaan ja tyhjäkäynti lainehti 800-1500 kierroksen välillä. Koska olin varannut ajan katsastukseen (liikennekäytöstä poisto ja leima vanha) enkä kerinnyt ruveta vaihtamaan laturia, niin koputtelin laturia hiukan vasaralla jolloin hiilet saivat vielä kunnollisen kosketuksen liukupintoihin ja latausvalo sammui sekä käynti tasaantui. :)
Pientä jännitystä oli alkumatkalla miten bx rupea toimimaan, koska en ollut autolla ajanut kuin lyhyitä pätkiä. Onneksi mitään yllättävää ei tullut menomatkalla, n.30km, eikä katsastuksessakaan ollut muuta huomautettavaa kuin lisäpolttoainetankin pannan huono kunto. Paluumatkalla rohkenin jo laittaa radionkin päälle ;)
Nyt on auto leimattuna, joten tekniikka on kunnossa. Automaattilaatikossa esiintyvä pieni nykäisy tuntui edelleen, joten siihen joudun vielä jossain vaiheessa palaamaan. :D



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 10.12.2012 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2471

Profiili ICQ
Loistavaa työtä ja onnea tuoreesta leimasta :)



Citroen C4 Cactus '16
Citroen BERLINGO '14
Citroen C2 1.4 vtr '04
Citroen C15d '95
Citroen AX Maxi 16v '93
Citroen Visa Gti '85
Citroen Visa 14trs '85
Citroen Visa 11re '84
Citroen GS Special 1.0 '76
Citroen Dyane '75
Citroen Ami 8 berline '72
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 11.12.2012 00:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 203
Paikkakunta: Helsinki

Profiili WWW
Upeaa, ja isot onnittelut!

Niin vain hommat tulee tehdyksi, kun on tekijämies asialla!



Xsara 1.6i
Porsche 944 -86
EX-BX 16 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 07.01.2013 23:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Taas on Beksi ollut työn alla. Vaikkei auto ole liikennekäytössä, joutuu sitä siirtelemään tallista pois muiden kulkupelien tieltä. Niin vaan sitten startti teki tenän. Ja kun tämä on automaatti, niin tätähän ei työnnetä käyntiin....Viimeinen starttaus ei onnistunut ilman startin kovahkoa kopautusta.

Startin olisi voinut vaihtaa aiemmin vaihteistoremontin yhteydessä, mutta eihän siinä silloin mitään vikaa ollut. ;) Tässä startti on melko pahassa paikassa imusarjan alla. Purkuhommina piti ruiskun osat imusarjasta eteen päin poistaa, samoin puola. Kätilön käsillä sai startin takatuen pultit kierrettyä auki ja startti putkahti imusarjan alta pois.

Kuva

Kuva

Avasin startin ja diagnoosi oli oikea; hiilet olivat aivan lopussa. Taas oli asiaa varaosalaatikolle. Sieltä löytyi joskus aikanaan samanlaisesta valkoisesta 19 Gti:stä talteen otettu, Pukinmäen Esson tarroin varustettu, kunnostettu startti.
Paikoilleen laitto oli pykälää helpompi kun jätin startin takatuen pois. Ilman sitä on kaikki startit paikoillaan pysyneet ainakin tähän asti.

Kuva

Muutamia päiviä ennen joulua kerkesin vaihtamaan laturin. Siinäkin olivat hiilet loppu, ja siitä aiheutui katsatusmatkan alussa ollut lainehtiva tyhjäkäynti. Laturi on beksissä kuin tarjottimella, helppo vaihtaa ilman turhia osien irrotuksia.


Nyt pidän kansanedustajien joululoman mittaisen tauon kaikesta remontista 8-) 8-)



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 08.01.2013 00:19 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2471

Profiili ICQ
Startti tuossa on tosiaan mahtavassa paikassa. Tuli tuossa 405 SRi:in vaihdettua ja siinäkin oli kädet tiukoilla. Kyllä samoin jätin tuon takatuen pois. :lol:



Citroen C4 Cactus '16
Citroen BERLINGO '14
Citroen C2 1.4 vtr '04
Citroen C15d '95
Citroen AX Maxi 16v '93
Citroen Visa Gti '85
Citroen Visa 14trs '85
Citroen Visa 11re '84
Citroen GS Special 1.0 '76
Citroen Dyane '75
Citroen Ami 8 berline '72
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 09.02.2013 01:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 261
Hyvä että löysit hyvän ja sopivan aihion. Tosta tulee vielä hieno peli, mielenkiinnolla seurataan.

Tsemppiä projektiin!! 8-)



C5 Break 2.0 HDi 136 -08 'Hodari'
Pösö 807 2.2 ST -03 'Bertta'
Renu Laguna I 1.8 16V -00
(ex) ZX Break 1.8i -95 Avantage 'Zeepra'
(ex) Xantia Berline 2.0i 16V -99 'Berliina'
(ex) Xantia Break 1.8i 16V -00 Exclusive 'Santtu'
(ex) BX 19 GTi -89 'cruiseri'
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 28.04.2013 19:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Kevät on jo pitkällä ja on aika kaivaa projektit ja kesäautot esille :D

Minäkin otin tämän automaatti-beksin liikennekäytöön. Pesin sen ja kevyesti vahasin. Vaihdoin kesärenkaat, ja samalla myös oikean puolen koiranluun ajossa tuntuneen pienen kopinan vuoksi. Siinä renkaita vaihtaessa huomasin oikean takajarrusatulan ympäryksen olevan hieman kostea. Putken kiinnitys oli jäänyt hiukan löysälle jarruremontin yhteydessä, ja jouduin antamaan remontin tekijälle asiaankuuluvan vihaisen palautteen :mrgreen:

Mielessä oli lähtö ZX/Xsara-miittiin Vehoniemen automuseolle Kangas(al?)alle. Beksillä oli ajettu vain katsastusreissu, n. 60 km remontin jälkeen, joten pientä jännitystä oli matkaan lähtiessä.

Yli 500km:n reissu meni kuitenkin hyvin. Moottorissa oli koko matkan lievää nyhtämistaipumista, joten täytyy ensimmäiseksi kurkata bensatankkiin, olisiko siellä vettä, jota sinne saattaa päästä huonokuntoisesta täyttöputkesta.
Automaattilaatikon nykäisy oli edelleen tallessa vapaalta A-asentoon vaihdetta siirrettäessä, ja 4-3 vaihtovälissä laatikko hidastelee, jolloin kone ryntää kierroksille ja vaihteen kytkeytyessä nykäisy on melkoinen. Mutta kaasua pienentämällä juuri vaihdon yhteydessä, ei nykäisyä tapahdu. Nämä oireet johtuvat melkovarmasti venttiilikoneiston katkenneesta jousesta, joka täytyy vaihtaa kunhan sopivaa aikaa siihen tulee.

Paluumatkalla meinasi tulla Beksille noutaja, sillä juuri kun olin ohittamassa peräkärryä vetävää ja sen perässä pitkään ajanutta autoa, tämä takimmainenkin auto päätti lähteä ohitukseen. Onneksi Beksin jarrut (ja räikkä) :oops: olivat kunnossa ja tilanteesta juuri ja juuri selvittiin ilman kosketusta.

Seuraava, numeron mukainen katsastusmahdollisuus onkin sitten jo vapun aattona, joten näin vähällä käytöllä tämän kuntoisen beksin leiman pitäisi olla läpihuutojuttu :lol:

Alla pari kuvaa keväisen vaihtelevasta säästä kera beksin, sekä Zx/xsara-miitin osanottajakalustoa Vehoniemessä 2013.


Liitteet:
Bx llä Zx-miitissä 2013.jpg
Bx llä Zx-miitissä 2013.jpg [ 75.03 KiB | Katsottu 26236 kertaa ]
Bx llä Zx miitissä2 2013.jpg
Bx llä Zx miitissä2 2013.jpg [ 82.15 KiB | Katsottu 26236 kertaa ]
CIMG2439.JPG
CIMG2439.JPG [ 102.93 KiB | Katsottu 26236 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 28.04.2013 22:28 

Viestit: 3650
Tämä oli kyllä niin nätissä kunnossa oleva Beksi, että melkein kävi kateeksi!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 03.05.2013 23:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Pieneen nyhtämiseen ajon aikana ei ollut syynä ainakaan vesi tankissa, vaikka Kangasalan miitti-reissulla niin arvelin. Otin takapenkin alta tankista imukärsän pois ja imin lapposysteemillä bensat kanisteriin, mutta vain muutama vesihelmi kertyi astian pohjalle. Ruokalusikallisesta vettä ei ole harmia, koska vesi on aivan tankin pohjalla. Bx 19 Trs -87 tankista otin muutama vuosi sitten vettä pois n. 7 litraa ja auto oli vielä ajokunnossa, vain tyhjäkäynnin kanssa oli hiukan ongelmia.
"Nyhtämisvian" paikallistamiseksi on seuraavaksi siirryttävä konehuoneen puolelle.

Huutonetistä huusin aluvanteet beksin alle. Noiden sopivuutta tyyliin joudun hiukan miettimään, mutta alle ne jokatapauksessa laitoin. Jos vastaan tulee orkkisaluvanteita, niin katsotaan sitten löytyisikö niistä paremmin istuvat kiekot beksiin. :roll:

Katsastuksesta bx selvisi puhtain paperein, ainoastaan toinen sumuvalon polttimo oli muutaman kk:n aikana pimentynyt. Liekö syy polttimossa tai kontaktissa. Sumareiden toimivuutta en muistanut lähtiessä tsekata. No, nyt on kuitenkin leimaa kahden kesän ajoja varten, sillä seraava leima on haettava vasta viimeistään 2.9.2014 mennessä :D


Liitteet:
Bx katsastuksessa.jpg
Bx katsastuksessa.jpg [ 62.84 KiB | Katsottu 26063 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 08.05.2013 20:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Tänään siirryin konehuoneen puolelle tutkimaan nyhtämisvikaa. Virranjakajan alipainesäätimelle imusarjasta menevästä letkusta imaistessa huomasin, että alipainesäätimen kalvo oli puhki koska ilma kulki vapaasti kumpaankin suuntaan letkussa.
Jakaja piti ottaa irti jotta alipainesäätimen saa irrotettua.

Kuva

Onneksi varaosalaatikosta löytyi taas sopiva alipainesäädin, jossa oli ehjä kalvo. Työntötangon pituudessa oli n. 1,5mm pituusero, mutta siitä tuskin on haittaa ajossa...?

Kuva

Saarnamiehen, eli pyörijän lähempi tarkastelu osoitti, että siinäkin oli vikaa. Mittauksen mukaan yhteyttä ei ollut laisinkaan keskihiilen ja pyörijän kärjen välillä. Ehjässä vastaavassa oli n. 1 kilo?ohmin vastus mitattaessa. Silmämääräisestikin näkyi mustunutta karstaa johdinosan päällä. Kipinän on täytynyt hypätä melkoisesti, jotta se on päässyt tulpanjohtoihin asti. Varmaankin tässä oli syy nyhtämiseen, sytytystulpille tuli hyvin huono kipinä matkalla olleen esteen vuoksi.

Koeajolla oli nyt eri meininki. Beksi oli saanut voimansa takaisin ja laukkasi iloisesti ilman nykimisiä :D

Tappioita syntyi pudonneesta Mauserista, onneksi näyttö toimii ainakin toistaiseksi.

Onnistuneen remontin kunniaksi laitoin aamulla saamani 1,8 kg:n lahnan savustuspönttöön ja ryhdyin nauttimaan aurinkoisesta ja kauniista kevätpäivästä. :D 8-)


Liitteet:
Tiedoston kommentti: Saarnamiehen, eli pyörijän lähempi tarkastelu osoitti, että siinäkin oli vikaa. Mittauksen mukaan yhteyttä ei ollut laisinkaan keskihiilen ja pyörijän kärjen välillä. Ehjässä vastaavassa oli n. 1 kilo?ohmin vastus mitattaessa. Kipinän on täytynyt hypätä melkoisesti, jotta se on päässyt tulpanjohtoihin asti. Varmaankin tässä oli syy nyhtämiseen, sytytystulpille tuli hyvin huono kipinä matkalla olleen esteen vuoksi.
CIMG2485.JPG
CIMG2485.JPG [ 82.61 KiB | Katsottu 25950 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Tappioita syntyi pudonneesta Mauserista, onneksi näyttö toimii ainakin toistaiseksi.
CIMG2492.JPG
CIMG2492.JPG [ 60.16 KiB | Katsottu 25950 kertaa ]
Tiedoston kommentti: Onnistuneen remontin kunniaksi laitoin aamulla saamani 1,8 kg:n lahnan savustuspönttöön ja ryhdyin nauttimaan aurinkoisesta ja kauniista kevätpäivästä.
080520131531.jpg
080520131531.jpg [ 72.24 KiB | Katsottu 25950 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 26.05.2013 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Tänään iltapäivällä oli miltei hellettä (+23), joten oli hyvä ilma ruveta tutkimaan lämmitys ( jäähdytys-) laitteen puhaltimen kuntoa . Puhaltimessa toimi vain yksi nopeus ja sen kytkin oli asennettu erilliselle katkaisijalle hanskalokeron kulmaan.

Kuva

Puhaltimen moottori sijaitsee beksissä huollon kannalta hyvässä paikassa, ulkoilmanottokotelossa, ja on suht helppo ottaa esille.
Sisäkatkaisijan johtopari oli vedetty tulipeltiin poratusta reiästä suoraan puhaltimen moottorille. Jostain syystä porattu reikä ei heti ollut sattunut kohdalleen, sillä niitä oli porattu peräti neljä, ennen kuin oikea läpimenokohta johdoille oli löytynyt.

Kuva

Kun irrotin virityskatkaisijan johdot ja kytkin puhaltimen johdot kuten niiden kuuluukin olla, rupesi sisäpuhallin puhaltamaan täysillä, eikä se sammunut vaikka alkuperäistä puhallusnopeudensäädintä kuinka kiersin. Epäilykseni sattuivat oikeaan, puhaltimen säädin oli mennyt epäkuntoon, ilmeiseti transistori oli palanut. Piti taas kaivaa varaosalaatikosta vastaava, ei ihan saman merkkinen, mutta identtisesti toimiva säädin ja asentaa se puhallinkanavaan. Koekäytössä rupesi alkuperäinen lämmityslaitteen säädin heti toimimaan oikein ja puhallin seurasi annettuja nopeustoivomuksia.

Kuva

Lasinpyyhkijän vivusto oli siinä samalla hyvällä hollilla, joten purin pyyhkijän akselin lukitusta auki sen verran että sain puhdistettua akselin ja puslan välin ja voitelin sen vaseliinillä. Yllättäen akselissa ja puslassa ei ollut juurikaan ylimääräistä väljää, jota tahtoo yleensä jo olla tämänikäisessä kulkupelissä olla riittävästi.

Kuva

Samalla oli hyvä puhaltaa paineilmalla pesurin letkusta kaikki irtotöhnät pois, samoin pyyhkijän runkoon tulevasta suutinputkesta. Suutinputki oli kuitenkin murtunut yläkuolokohdastaan, ja siitä pääsi enimmät pesunesteet karkaamaan tuulilasin yläreunaan. Vaihdoin tilalle ehjän putken, joten tämäkin vähäpätöiseltä tuntuva, mutta kuljettajan näkemisen kannalta tärkeä osa tuli toimintakuntoiseksi.

Kuva

Jousipallojen kanssa hiukan tein säätöjä. Eteen pistin täyttöventtiilillä olevat pitkät pallot ja siirsin gti:n etupallot taakse. Tästä syntyi melko hyvä joustoyhdistelmä. Alkuperäiset gti-pallot olivat jämäkät ajaa, mutta minun ajotyylilleni liian kovat. :roll:

Pakoputkikin on ruvennut pörisemään keskeltä autoa, kuskin penkin kohdalta. Hitsailin pöntön ympärille hiukan lisäpeltiä, mutta pitemmän päälle on katseltava uusi etummainen pakoputkenpätkä, jossa on tämä vuotanut pönttö mukana. Jos jollain on jäänyt tallin nurkkiin pyörimään ko. putki, niin saa tarjota vapaasti :)



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 20.08.2014 00:00 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Päivitetäänpä tätä ketjua hiukan. Vuosi on kulunut ja katsastuksen aika tuli taas eteen. Automaatti-Gti on saanut huilata katoksessa sitten viime marraskuun, kun tarjolle tuli BX 16 TRS autom. -91 inva-ovella. Mittarilukema siinä oli varsin kohtuullinen, 177 tkm, joten se oli pakko hankkia kalustovahvuuteen.

Viime katsastuksesta Gti:n mittariin oli tullut vain 2500km lisää, joten ajattelin, että katsastus on läpihuuto-juttu. Onneksi kuitenkin vilkuilin moottoritilaa ennen lähtöä ja huomasin, että bensaletku oli hapertunut puhki ja bensaa suihkusi putkesta suoraan pakosarjan päälle. Melko varmasti olisi katsastusmatka päättynyt autopaloon vuodon seurauksena pakosarjan kuumennettua ajossa tarpeeksi. :shock:

Paineilmaletkusta tein väliaikaisen polttoaineputken ja kävin katsastuksessa. Leima tuli taas vuodeksi eteenpäin ilman huomautuksia. Hiukan olivat päästöt mittauksessa lisääntyneet, olisko venttiilin varren kumit myös kovettuneet ja vaihdon tarpeessa kun hiukan sinisavua pakoputken päästä tulee konetta kierrätettäessä.
Paluumatkalla hain Biltemasta oikeaa bensaletkua, täytyy vaihtaa se tuon väliaikaisen tilalle sopivan paikan tullen.

Gti saa jatkaa levossa liikennekäytöstäpoistossa, kun tuo 16:nen on ottanut kakkosauton paikan toistaiseksi vähäisempien kilometriensä vuoksi. :)


Liitteet:
Bx 19 Gti Aut.jpg
Bx 19 Gti Aut.jpg [ 66.93 KiB | Katsottu 22279 kertaa ]
Citroen Bx 16 TRS - 91 automaatti inva-ovella.jpg
Citroen Bx 16 TRS - 91 automaatti inva-ovella.jpg [ 62.08 KiB | Katsottu 22279 kertaa ]
Bx 19 Gti autom.jpg
Bx 19 Gti autom.jpg [ 68.27 KiB | Katsottu 22279 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 20.08.2014 10:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Hieno peli. Älä kuitenkaan laita sitä Bilteman letkua ainakaan bensalinjaan. 16Valvesta pitää vaihtaa kaikki bensaletkut mallia Biltema uusiin vaikkeivat kovin iäkkäitä olekaan. Täysin murtuneita ainakin ulkopinnalta.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 20.08.2014 10:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 360
Paikkakunta: Espoo
avbx kirjoitti:
Hieno peli. Älä kuitenkaan laita sitä Bilteman letkua ainakaan bensalinjaan. 16Valvesta pitää vaihtaa kaikki bensaletkut mallia Biltema uusiin vaikkeivat kovin iäkkäitä olekaan. Täysin murtuneita ainakin ulkopinnalta.

Minulla oli samanlainen ongelma 4v vanha Motonetin letkun kanssa. Laatua sekä motonetissa että biltemassa on satunnainen.



1978 Citroën GS Club
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 20.08.2014 23:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
avbx kirjoitti:
...Älä kuitenkaan laita sitä Bilteman letkua ainakaan bensalinjaan. 16Valvesta pitää vaihtaa kaikki bensaletkut mallia Biltema uusiin vaikkeivat kovin iäkkäitä olekaan. Täysin murtuneita ainakin ulkopinnalta.


Minä olen myös huomannut, että nykyiset letkut eivät kestä bensiiniä kuten joskus kauan sitten valmistetut kestivät. Olihan tässä Gti:ssäkin vielä alaosa polttoaineen kumisesta tuloputkesta jakotukille alkuperäistä, eli n 25 vuotta vanhaa ( totesin se tuon kun irrotin lekun alapään tankista tulevan rautaputken päältä, klemmari oli aivan ruostesuoja-aineen sisällä). Monessa autossa vaihdettu bensaputki on jo muutaman vuoden ikäisenä näyttänyt päältä päin murtuneelta. :?

Vaan mistä saa nykyään pitkäikäistä polttoaineputkea :roll:



[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 20.08.2014 23:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1128
Motonetissa on nykyään Gatesin letkuja (1,5 m n. 22 €), joiden pitäisi kestää nykyiset viinabensat. Aiemmin siellä kuulemma oli lappu letkujen vieressä ettei letkut kestä mittaripolttoaineita. :o Nytkin netissä oli myynnissä bensaletkua saatteella "Ei 95E10 bensalle". Kumeihin ei ilmeisti saa enää laittaa kunnon myrkkyjä että kestäisivät hapertumatta.



BX 1.9 Gti 16V, BX 1.6 Gti, Xantia 1.6i SX berline, C5 2.0 SX Break, Berlingo 1.6 Multispace
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 21.07.2015 21:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Taas on vuosi kulunut viime katsastuksesta. Tämä Gti-beksi on saanut levätä katoksessa koko tuon ajan. Mittariin oli tullut vain 60km lisää verrattuna edelliseen katsastuslappuun, joten vähissä on ajot olleet tällä. Jarrulevyt ovat ruvenneet vetämään kevyttä ruostetta pintaansa, käyttämättömyys ei ole parasta auton säilyttämistä.
Venttiilinohjareiden kumeja pitäisi ruveta vaihtamaan, sen verran nenään tulee katkua putken päästä. Katsastuksessa ei ollut taaskaan ongelmia, leima tuli :)

Kyllä tällä saa vaan niiiin hyvää kyytiä ja kaikki 125hv tuntuu olevan tallessa 8-)


Liitteet:
P1050706_07-21-2015.JPG
P1050706_07-21-2015.JPG [ 56.39 KiB | Katsottu 17490 kertaa ]
P1050701_07-21-2015.JPG
P1050701_07-21-2015.JPG [ 77.42 KiB | Katsottu 17490 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 28.11.2019 21:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Ensi vuonna tämä Bx 19 Gti automaatti -89 on sitten museoitavissa ikänsä puolesta. Ajattelin ottaa sen työn alle ja katsastaa sen jo nyt, niin ei tule keväällä kiirettä.
Seisonnassa ei auto parane, niin on käynyt tämänkin kohdalla, vaikka on aina katon alla aina ollutkin. Vetoakselin suojakumeja harvoin on minun tarvinnut vaihtaa vuosien saatossa beksiin, vaikka näillä paljon aikanaan ajoinkin, niin hyviä ne ovat olleet. Sen sijaan hammastangon suojakumeja menee useimmin ja niin oli tässäkin toinen vaihtokunnossa, samoin osa pakoputkesta.


Liitteet:
Vetoakselin suojakumi.jpg
Vetoakselin suojakumi.jpg [ 73.74 KiB | Katsottu 1253 kertaa ]
risa suojakumi.jpg
risa suojakumi.jpg [ 62.15 KiB | Katsottu 1253 kertaa ]
pakoputki.jpg
pakoputki.jpg [ 49.4 KiB | Katsottu 1253 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 28.11.2019 22:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Tänään läksin suurin toivein katsastusreissulle raskaaseen sohjokeliin kun aikoja katsastukseen oli hyvin tarjolla. N. 10km ajon jälkeen alkoi automaattilaatikko luistaa rankasti, kitkuttelemalla pääsin juuri kunnan jätekatoksen ( :lol: ) kohdalle, pois sohjoiselta tieltä.

No eipä hätää, takaisin kotiin pitäisi auto saada, ja kun olen Autoliiton plus-jäsen, niin arvelin hinauksen olevan helppo nakki. Vaan eipä ollut, puhelimessa minulle sanottiin että auto on liikennekäytöstä poistossa, niin silloin ei heiltä hinauspalvelua voi saada. Koitin perustella että tämä on pykälien mukaan ihan laillinen matka, sillä olen matkalla katsastukseen ja minulla on aika varattu siellä, voivat vaikka tarkistaa. Mutta ei käynyt. Pitäisi olla liikennekäytössä. No, siinä sitten roskakatoksen edessä rupesin räpläämään kännykällä yhteyttä Traficomiin, ja sain otettua auton liikennekäyttöön. Sitten soitto Autoliittoon että nyt on auto liikennekäytössä ja ei liiku mihinkään, niin reilun kolmen vartin päästä oli hinuri paikalla.

Sohjokeli oli hinurikuskin mielestä niin paha ettei hän uskaltanut tuoda autoa pihaan asti kun arveli että lumisella pikkutiellä voi jäädä jumiin, ja hän tiputti beksin n. 400m:n päähän kotipihasta. Onneksi laatikko toimi vielä sen verran että beksi ryömimällä lumessa eteni omin voimin kotitalliin.

Irrotin öljypohjan ja totesin että jokin kytkinpakka tai väliprikka on hapertunut ja ihan jauhona laatikon öljypohjalla. Öljyn väri oli ihan hyvä, ei metallia joukossa, joten metalliosat ovat ilmeisen ehjät.

Onneksi on varalaatikko olemassa joten tästä selviää pienellä ylimääräisellä askartelulla.


Liitteet:
76916311_534006077332318_3252551881125265408_n.jpg
76916311_534006077332318_3252551881125265408_n.jpg [ 66.65 KiB | Katsottu 1229 kertaa ]
IMG_3866 (Copy).JPG
IMG_3866 (Copy).JPG [ 47.68 KiB | Katsottu 1229 kertaa ]
IMG_3863 (Copy).JPG
IMG_3863 (Copy).JPG [ 93.17 KiB | Katsottu 1229 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 01.12.2019 20:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Lauantaina kokosin itseni ja rassasin Beksistä automaattilaatikon pois. Ahdasta oli laatikon kanssa kun en laiskuuttaan viitsinyt irrottaa syyläriä, mutta tuli se kuitenkin keplottelemalla pois. Avasin laatikon, kaikki näytti olevan muuten hyvin, mutta yhdestä kytkinpakasta oli levyjen kitkapinnat rapisseet irti. Mikä pinnat oli irrottanut, ei oikein palaneeltakaan näyttäneet? :roll:
Ikääntyvätkö nämä, vai pitkä käyttämättömyys saa ne haurastumaan? Mitä vaikuttaa niiden kestoon, levyjen säilytys vuosia irrallaan kuivana yli talven pakkasten? Levythän on jo reilusti yli 30v vanhoja, onko viimeinen käyttöpäivä ylitetty? Vai pitääkö vikaa etsiä esim. laatikon öljynpaineista, ohivuodoista yms mekaanisesta kohteesta?
Näitä kysymyksiä nyt tässä pähkäinen...

Onneksi on toimiva laatikko tallin nurkassa, joten sille tuli nyt käyttöä.


Liitteet:
IMG_3886 (Copy).JPG
IMG_3886 (Copy).JPG [ 53.39 KiB | Katsottu 914 kertaa ]
IMG_3891 (Copy).JPG
IMG_3891 (Copy).JPG [ 55.02 KiB | Katsottu 914 kertaa ]
IMG_3896 (Copy).JPG
IMG_3896 (Copy).JPG [ 74.71 KiB | Katsottu 914 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89
ViestiLähetetty: 08.12.2019 00:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1847
Paikkakunta: Laukaa
Torstaiksi sain BX:n vaihdettavan automaattilaatikon asennettua moottorin jatkoksi ja kaikki putket, letkut ja muut hilppeet paikoilleen ja suuntasin katsastukseen.
"Uusi" laatikko toimi tosi hyvin, oli ehkä hiukan harvempi välityksiltään kuin Gti:n oma aski, mikä on näin vanheman miehen mieleen parempi. Saattaa jopa polttoaineen kulutus pienentyä alenpien kierrosten myötä.

Autolla oli ajettu viime katsastuksen jälkeen (2015) vain 110km, vain katsastukseen ja takaisin, sekä tuo viikon takainen epäonnistunut katsastusreissu. Tuolla ajomäärällä ei mitään kulumia ollut niveliin syntynyt, eikä jarrutkaan jumittuneet, joten leima tuli puhtain paperein.

Nyt beksi saa talven olla levossa, katsotaan sitten keväällä, mitä hommia museointia varten täytyy silloin askarrella. :)


Liitteet:
78544815_709574392899225_5778894577125556224_n (Copy).jpg
78544815_709574392899225_5778894577125556224_n (Copy).jpg [ 46.12 KiB | Katsottu 320 kertaa ]
79314408_597581037681721_7807921545338159104_n (Copy) (4).jpg
79314408_597581037681721_7807921545338159104_n (Copy) (4).jpg [ 51.92 KiB | Katsottu 320 kertaa ]
78605092_822836584817190_2648275593468051456_n (Copy).jpg
78605092_822836584817190_2648275593468051456_n (Copy).jpg [ 108.41 KiB | Katsottu 320 kertaa ]

[i]Citroen C5 2.0 hdi aut farkku -06, Bx 19 TRS -87 museorek., Bx 19 GTI aut -89, Bx 16 TZI -91 aut, Bx 19 Millesime -92 aut.
Vw K70L -72 museorek., mopedi Crescent Topper -67 museorek., Yamaha 80 Ygs-1 -71 museorek.
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: