Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 20.02.2021 21:46 

Viestit: 814
Paikkakunta: Helsinki
Kotiutin tänään kuvassa näkyvän auton. Autokuumeilu on pyörinyt viime kuukausina siihen malliin, että mietin pitkään talouden käyttödieselin vaihtamista tehokkaampaan, kun on noita bensasitikoita jo liikaa. Arvottuani eri merkkejä ja malleja törmäsin sattumalta tähän ja ostin sitten luonnollisesti yhden bensasitikan lisää. Ei vaan voi mitään, olen ykköskoppaisten ceevitosten mies henkeen, vereen ja loppuun asti. Miksi ostaa uudempi ja järkevämpi dieselauto, tai edes kakkos- tai kolmoskoppainen vitonen, kun nyt löytyi se alkupään kuuvetonen, jota olen liian pitkään haikaillut.

Sanottakoon ensiksi, että V6:ssa täyttyvät juuri ne seikat, mitä olen muissa C5:n koneissa poikkeuksetta kaivannut. Sivistynyt rauhallisuus, joka vaihtuu tarvittaessa kuuden sylinterin hulluun raivoon, ja jossa kierrosten yltyminen ei kuulosta mopoa kiihdyttelevältä hyttyseltä vaan kaasun runttaaminen pohjaan antaa palautteena rauhallisen, mutta vahvan huminan huomaamattoman taustamurinan saattelemana. En tarvitse loputtoman suurta käyttötehoa vaan moottorin ja voimalinjan, jonka luonne on nautittavan vaivaton ja välitön. Vanha hyvä ZF:n nelonen ei käytä aikaa vaihteiden arpomiseen, koska vähästä on helppo valita, jolloin auto saa rauhassa kiihtyä. Jos olisin jahkaillut vähemmän, olisin ostanut tällaisen jo ajat sitten.

Tämä yksilö on lähes yhtä siisti kuin uutena, vaikka ikää on tasan 20 vuotta. Pelleissä ei ole naarmuja eikä klommoja, ainoastaan yksi pesurinläppä puuttuu. Kilometrejäkään ei ole mittarissa kuin 185 tuhatta, eli autolla on ajettu jopa alle 10tkm vuodessa. Myös ESP löytyy, mikä on tämän kanssa hyödyllinen: kotimatkalla oli sen verran liukasta, että kun vähän koski kaasuun, ajonvakautuksen valo paistoi kuin neonvalo. C5:n normisähköheebelit toimivat takalasinlämmitintä myöden ja xenonienkin umpiot ovat kirkkaat eivätkä samentuneet. Jopa ovien tiivisteet ovat oudon hyvässä kunnossa. Käsijarrukaan ei ole jumissa. Muutamat oireet, kuten lämppärin lämmönsäätöläppien epämääräinen käyttäytyminen, toimimaton ajotietokoneen nappi, tai yhden oven pätkivät johdot haitarin sisällä ovat tuttua kamaa C5:sten kanssa leikkineelle ja korjaukset voi hoitaa rutiinilla vaikka silmät ummessa.

V6 on kauttaaltaan hienostuneempi. Jarrutuntuma on erilainen. Muuttuvatehosteinen ohjaus tottakai erottuu edukseen. Jousituksessa on selvästi eri tuntuma kuin muissa ajamissani C5:ssa. Tähän koneeseen ainoa oikea korimalli on Berline, joka on paitsi virtaviivaisempi myös Breakia selvästi hiljaisempi.

Päivittelen tähän ketjuun auton taipaleella vastaantulevia korjauksia ja kommervenkkejä. Katsotaan, jos osoittautuu hyväksi yksilöksi, niin uusitaan sitä mukaa kaikkea järkevää ja järjetöntä. Pistän nyt aluksi etupään nivelet ja puslat tilaukseen, ja tämän yksilön kohdalla rengastus pitää myös hoitaa kuntoon. Ja koitan etsiä niitä pesurinläppiä jostain. Uusia saisi reilulla kolmellakympillä. Aika paljon parista muovilevystä.

Jos patonkilaisilla on vinkkejä V6-osista, joita kannattaa jemmata talteen, niin saa listata. Normaalit C5-I:n osatarpeet onkin aika hyvin tiedossa.


Liitteet:
IMG_20210220_160527.jpg
IMG_20210220_160527.jpg [ 116.08 KiB | Katsottu 924 kertaa ]
IMG_20210220_160515.jpg
IMG_20210220_160515.jpg [ 115.65 KiB | Katsottu 924 kertaa ]
IMG_20210220_160509.jpg
IMG_20210220_160509.jpg [ 116.55 KiB | Katsottu 924 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 20.02.2021 22:05 

Viestit: 910
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Hieno auto ja ymmärrän hyvin tuon 1-koppasen ihailusi. Mulla on ollut kaksi kakkos koppasta V6:sta ja yksi ykkös koppanen ja itsekin tykkään enemmän tuosta ykköskoppaisesta. En oikein koskaan päässyt sinuiksi tuon 6-lovisen arpomislaatikon kanssa ja vaikka tuo mun ykköskoppainen lopulta päättyi laatikkovikaiseksi mulla, niin silti tykkään tuosta ZF:n laatikosta enempi. Onhan mun molemmat XM:t just tuolla laatikolla.
Yritin jonkun aikaa etsiä tällaista ja kun ei löytynyt niin päädyin toiseen XM:ään. Mä kun taas olen aikalailla XM riippuvainen, silti en sulje pois ajatusta että voisin vaihtaa toisen XM:n ykköskoppaiseen V6:seen ja nimenomaan berline malliin, en tynnyrisaunaan.

Jään mielenkiinnolla seuraamaan juttujasi. Oliks toi muuten minkä vuotinen ?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 20.02.2021 23:27 

Viestit: 814
Paikkakunta: Helsinki
Olen Aisinin kutosta ajanut vain X7:ssa, mutta sen kanssa tulee ihan se olo, että siinä on liikaa vaihteita :) Kyllähän se hienosti vaihtaa, kunhan ensin keksii, mille vaihteelle :-) Sama ongelma vaivasi itseasiassa myös BMW:n HP6-lootaa: vaihdot kyllä sujuivat hienosti, mutta lappu lattiaan aiheutti lähinnä sen, että laatikko vaihtaa pienemmälle ja pienemmälle ja pienemmälle, ja auto ei kiihdy mihinkään vaikka hevosia kuulemma olisi ollut. Maltillinen kiihdytys kummallakin 6-lovisella ok, mutta kun maltillinen kiihdytys on melkeinpä AL4:ssakin ok...

Veekutosessa ja 2.2hdi:ssa kickdown tuuppaa HP4:ssa käytännön pakosta kakkosen sisään ja sillä mennään sitten tarpeeksi monta tuhatta kierrosta ylöspäin, ennen kuin on pakko vaihtaa kolmoselle ja sinä aikana kaikki tää menee kaikki pyörille asti.

Berline-kuukka on rekisteröity 7/2001.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 21.02.2021 07:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1951
Hieno! :) Minusta myös parasta V6:n kohdalla ohjaustehostin, muihin verrattuna.

Katso puutelista ja ilmoittele mitä tarvitset, ainakin lyhdynpesurin läppiä ehjillä koukuilla pitäisi vielä muutama olla.



C3 1.6 -03, C5 V6 2kpl -03, C5 X7 1.6 ja 2.0 Hdi -08-09, C6 2.7 Hdi -06, C8 2.0i aut. -03 CX 2400 Gti -81, CX 2500 aut. Prestige -87, DS 21 Pallas -68, DS 23 ie -73, Dyane -73, XM Break 2.0i -96 + tehdas Proxia/Lexia/Diagbox
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 21.02.2021 07:59 

Viestit: 254
Onpas säilynyt hienossa kunnossa! Meillä on pihassa sekä ykköskoppainen ZF:n laatikolla, että kakkoskoppainen Aisinilla ja itsekin tykkään enempi ykköskoppaisesta. C5 I/II sukupolven autot on niin hyvin ruostesuojattuja, että tuolla ajelee vielä helposti kymmenen vuotta kuluvia osia vaihtamalla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 21.02.2021 13:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1774
Paikkakunta: Pirkanmaa, vai oliko tää Satakuntaa?
Nyt ollaan hienon löydön äärellä! Minuakin on poltellut ykköskoppainen berline V6 suurinpiirtein viimeiset 20-vuotta. :lol: Yhtään ei osunut kohdalle (tai tahtotila ei ollut riittävän korkea) ja harrasteautoille ei oikein ole enempää tilaa saati aikaa nykyään.

Onnea uudelle autolle! 8-)



__________________________________________________________________
518d A Business F10 -16 || V60 D6 AWD Plug-In Hybrid -14 || 96 V4 1980 || Ducati Monster 620ie -02 || 
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 22.02.2021 12:37 

Viestit: 814
Paikkakunta: Helsinki
betaromeo kirjoitti:
Hieno! :) Minusta myös parasta V6:n kohdalla ohjaustehostin, muihin verrattuna.

Katso puutelista ja ilmoittele mitä tarvitset, ainakin lyhdynpesurin läppiä ehjillä koukuilla pitäisi vielä muutama olla.


Pistätkö mulle jemmaan läpät? Vasenhan tuosta puuttuu, mutta voisin ostaa parin. Maalailen ne sitten oikeanväriseksi ja vedän pesurinsulakkeen irti, niin eivät enää irtoile. Riittää, että katsastuksessa toimii :)

Oikeanpuoleisen sivupeilin kuori on myös ottanut hittiä, löytyiskö apparin peiliä, sähkösäädöin ja kääntyvänä? Koitan selvittää tarkan värikoodin, mutta helpompaa lienee ostaa purkki maalia...

Onko jousituksessa teknisiä eroja tavalliseen H3+ C5:een? Onko jousisylinterit, etu- ja takablokit ja pumppu samat? Onko jotain jousitukseen liittyvää, mitä kannattais jemmailla talteen?

Entä tuo muuttuva ohjaus, servotronic-hammastankoja näkyy olevan myynnissä edelleen, joskin kalliiseen hintaan, mutta onko noita mennyt? Tuohon 2.0-litraiseen muhkuuni sellaisen jossain vaiheessa vaihdoin purkuosan, kun vanhassa alkoi olla välystä.

Vetoakselit ja navat (ja jarrut?) ilmeisesti samaa sarjaa kuin 2.2 hdi:ssä, vai onko näin? Jos on, niin niitä löytynee helpommin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 22.02.2021 12:50 

Viestit: 814
Paikkakunta: Helsinki
ovi kirjoitti:
Onpas säilynyt hienossa kunnossa! Meillä on pihassa sekä ykköskoppainen ZF:n laatikolla, että kakkoskoppainen Aisinilla ja itsekin tykkään enempi ykköskoppaisesta. C5 I/II sukupolven autot on niin hyvin ruostesuojattuja, että tuolla ajelee vielä helposti kymmenen vuotta kuluvia osia vaihtamalla.


Joo, ajamista rajoittaa mahdollisesti lähinnä osien saatavuus. Nythän tuo on jo 20-vuotias, ja onneksi alkuperäiskunnossa radiota myöden! Moottori on käsittääkseni kestävää sorttia, ja tuossa vanhemmassa ei ole edes niitä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ongelmia. Ei yhtään klommoa tai naarmua tai ruostetta missään, kuten ei toki tuossa muhkussanikaan. Mutta jopa maalipinta on hyvässä kunnossa, kun tuossa farkussa on käyttönaarmuja riittämiin. Noh, V6:ssa on etupuskurin alaosassa pieni halkeama! Niisk.

kaseva kirjoitti:
Nyt ollaan hienon löydön äärellä! Minuakin on poltellut ykköskoppainen berline V6 suurinpiirtein viimeiset 20-vuotta. :lol: Yhtään ei osunut kohdalle (tai tahtotila ei ollut riittävän korkea) ja harrasteautoille ei oikein ole enempää tilaa saati aikaa nykyään.

Onnea uudelle autolle! 8-)


Samanlaisia poltteluja on ollut tässä vuosikaudet eikä Jekkerin hehkutus V6-ketjussa ole ainakaan lieventänyt kyseisen mallin haluttavuutta. Tämä yksilö löytyi sopivan edullisesti: se oli käytännössä menossa paaliin ostajien ja tilanpuutteen takia, ja ostin käytännössä puhelimitse koko auton vähän sillä mielellä, että jos sen saa ajettua kotiin asti, niin pahimmassa tapauksessa saanpahan ainakin varaosia. En avannut edes konepeltiä koeajon yhteydessä :D Auto oli kuitenkin täysin käyttökunnossa kaikin puolin ja paremmin varusteltu kuin ilmoituksen perusteella osasin odottaa. Nyt odottelen, että saan sen nosturille tutkittavaksi ja vaihdettua kolisevat alapallon/koiranluut. Ja takakonttiin pari varapuolaa motonetistä... Aiempi muhku saa lainata kuukalle talvirenkaat loppukautta varten, koska vain ajamallahan ne viat selviävät.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 22.02.2021 23:05 

Viestit: 352
Joo ääni tuolle ykköskopalle, ZFlle ja berlinelle ja ehken myös sille tuon mallin ESP:lle (sata kertaa parempi sekin kuin tuo X7 vastaava ). Mutta mikäs noissa ohjauksissa on eroa kun tosiaan ykkös koppanen ihan eri kuin kakkos koppanen? Siis ainakin 2.2 riiseleissä ?



Citroen C6 ehkä huonoin ikinä tehty auto tai ainakin citroen..
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 00:06 

Viestit: 357
yason kirjoitti:
Onko jousituksessa teknisiä eroja tavalliseen H3+ C5:een? Onko jousisylinterit, etu- ja takablokit ja pumppu samat? Onko jotain jousitukseen liittyvää, mitä kannattais jemmailla talteen?

Sylinterit on samat, kunhan männän koko on oikea (V6 catcarin mukaan aina 40mm). Blokit on samat myöskin ainakin Catcarin mukaan, mutta aina sopii epäillä onko ne sisäiset iskarit samat (vanhetessaan laitettu kaikki samalle varaosanumerolle?). Ne kyllä voi vaihtaa blokista toiseen halutessaan helposti. Pumppu on sama ainakin mekaanisesti, mutta ecun softassa voi olla eroa. Ylipäätänsä "kaikki" jousituksen osat kannattaa jemmata mallista riippumatta, koska hyvin voi rakentaa toimivan kokonaisuuden myös väärän mallin osista yhdistelemällä.

Listasin PH1 V6 ja DW12, sekä PH2 V6 pallot taulukkoon.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 01:15 

Viestit: 814
Paikkakunta: Helsinki
Eli ihan normi H3+ jousitus käytännössä, hyvä tietää.

Autossa näyttäis olevan nyt 16-tuumaiset vanteet. Ajattelin lainata toisesta C5:sta renkaat hetkeksi aikaa, mutta mahtuukos tavalliset 15-tuuman vanteet tuon V6:n jarrusatuloiden ympärille?

Alut on myös aika rumat ja jonkin verran hittiäkin saaneet. Onko Citroenin alupeltivanteita ollut saatavina 16-tuumaisina?

vtsbx kirjoitti:
Mutta mikäs noissa ohjauksissa on eroa kun tosiaan ykkös koppanen ihan eri kuin kakkos koppanen? Siis ainakin 2.2 riiseleissä ?


Ainakin tuossa ykköskoppaisessa on muuttuvatehostuksinen ohjaus. Hiljaisessa vauhdissa kevyt kuin höyhen ja tukevoituu maantievauhdeissa. En tiedä, onko tuota ollut muissa malleissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 10:09 

Viestit: 814
Paikkakunta: Helsinki
yason kirjoitti:
Moottori on käsittääkseni kestävää sorttia, ja tuossa vanhemmassa ei ole edes niitä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ongelmia.


Vai taitaa sittenkin olla? Tuo on moottorikoodilla XFX, eli eikös se ole ES9J4S, jossa tehojen perusteella on jo muuttuva ajoitus sakarapyörineen? Vai tuliko se sittenkin vasta tuohon ES9A:han?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 20:14 

Viestit: 734
Paikkakunta: Riihimäki
yason kirjoitti:
yason kirjoitti:
Moottori on käsittääkseni kestävää sorttia, ja tuossa vanhemmassa ei ole edes niitä muuttuvan nokka-akselin ajoituksen ongelmia.


Vai taitaa sittenkin olla? Tuo on moottorikoodilla XFX, eli eikös se ole ES9J4S, jossa tehojen perusteella on jo muuttuva ajoitus sakarapyörineen? Vai tuliko se sittenkin vasta tuohon ES9A:han?


ES9J4 = 190hv = ei muuttuva-ajoitteisia nokkia
ES9J4S = 207hv = ei muuttuva-ajoitteisia nokkia
ES9A = 211hv = muuttuva-ajoitteiset nokat



Citroen C4 cactus 1.5 BlueHDi EAT6 '19
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 23.02.2021 20:31 

Viestit: 357
Kyllä j4s:ssä on muuttuvat imunokat. Samanlaiset sakarapyörät niissä on asennontunnistukseen kuin ES9A, mutta en nyt muista, että niitä olisi lähtenyt liikkumaan. Muutenkaan en nyt muista varsinaisia VVT ongelmia J4S:ssä.



-00 Xantia Activa V6
-97 Xantia V6 Automaatti
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 24.02.2021 14:22 

Viestit: 916
Paikkakunta: Vihti
es9a on esikatit ja niillä lambdavalvonta, eli ns euro3. j4s nämä taitaa puuttua?



- c4 cactus -20- 11B - 508 -106 S16 -
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen C5-I V6 2001 Exclusive
ViestiLähetetty: 25.02.2021 03:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3180
Paikkakunta: Tampere
Onnea hankinnasta. Minullakin on näitä pari ollut. Jotenkin tässä on paras ohjaus mitä autoon on tehty. Mulla olisi salaperäistä kirjallisuutta ja esitemateriaalia V6:een, mutten tiedä onko kiintiö täynnä vai ostanko vielä joskus samanlaisen.



ZX Monaco Break 1.8 16v 1997, Ex C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsa HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 16 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: