Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 15.07.2020 23:51 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Painehiilen pinnan oon kyllä vetäny lasin päällä sileäksi, mutta en laakerin pintaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 17.07.2020 17:44 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Pikku viimeistelyjä

Pohjaanlyöntikumit vaihdoin taakse, alkoi vanhat olla jo aikansa eläneet.
Kuva

Kapseleita vähä loistokkaammiksi 8-)
Kuva

Tänään käytiin konttorilla 8-)
Kuva

Auto tuntuu pelaaman aika hyvin, muutamia huomioita oon pistäny merkille.
-perä tuntuu olevan hieman pomppuisa välillä pienissä epätasaisuuksissa, katsurin nosturilla perä ylhäällä oikean puolen takapyörä jousti enemmän kuin vasemman puolen sorkkaraudalla kokeiltaessa.
Lisäksi tasaisella maalla auto näyttää olevan vinossa hieman apukuskin puolelle, joku säätö hieman pielessä?

-lämmityslaite puhaltaa kuumaa koko ajan säädöstä riippumatta, tutkin hieman kennoille meneviä letkuja ja tulin lopputulokseen, että ne on pakko olla jotenkin väärin. Hana vaikuttaa ainoastaan puhaltimen sisällä olevan kennon kiertoon, lasille puhaltavien ritilöiden kennoille kiertää koko ajan neste.
Tuossa karkeasti piirretty kuva järjestyksestä jos siitä selvää saa :lol: , nuolilla merkattu kiertosuunta
Kuva

Vesipumpulta hanan suuntaan lähtevässä rauta putkessa on vähän kototekoisen haaroituksen näköinen lähtö mistä menee oikealle kennolle vesi. Kuuluuko tuossa olla sellainen?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 18.07.2020 12:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1193
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Tuo sun letkujen kulku on väärin.

Pitää olla: Hanalta puhaltimen kennolle-puhaltimen kennolta vasempaan kennoon alas-siitä yläputkesta oikean kennon alas-sieltä ylemmästä alavesiletkulle, eli sarjaankytkentä. Kannelta oikeaan kennoon nyt menevän piipun voit tukkia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 18.07.2020 15:41 

Viestit: 4617
Tai sitten voisi lisäsätä sinne toisenkin hanan, periaatteessa mihin kohtaan sitä ylimääräistä letkulinjaa tahansa - ei ehkä ihan tule toisistaan riippumattomia, jos paine vaihtelee kierrossa toisen hanan asennon mukaan, mutta ei nuo hanasäätöiset ehkä muutenkaan niin tarkkoja ja nopeita ole, joku yleismallinenkin voisi käydä johonkin kohtaan:
https://m.motonet.fi/fi/kategoria/680/1 ... teen-hanat
Monenlaisia muitakin on netissä tarjolla.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.07.2020 00:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1193
Paikkakunta: Ilmajoki

Profiili WWW
Neuvojia ja neuvoja on monia. Olen näillä peruuttanut enemmän kuin monet tietäjät. Myös pakkastalvina.. Nyt jos teen D-mallin harrastuskäyttöön en laittaisi noita lisäkennoja koska kesäisin pitää saada raitista ilmaa kabiiniin. Lämmitystä tarvii vain sen yhden kennon kautta tuulilasin hien poistoon.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.07.2020 15:03 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Sitikkapuoskari kirjoitti:
Pitää olla: Hanalta puhaltimen kennolle-puhaltimen kennolta vasempaan kennoon alas-siitä yläputkesta oikean kennon alas-sieltä ylemmästä alavesiletkulle, eli sarjaankytkentä. Kannelta oikeaan kennoon nyt menevän piipun voit tukkia.


Kiitos! toistaiseksi ajattelin nuo kytkeä niinkuin ne kuuluukin olla. Lisäkennojen poisto toki kuulostaisi houkuttelevalta, mutta ottaa pois joskus jos siltä tuntuu.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.07.2020 22:12 

Viestit: 4617
Tuo idea hanasta tuli (täydellisesti ilman kokemusta) mieleen vain kun näki millainen letkutus oli tehty, sillä erillisellä hanalla saisi erikseen nuo kaksi raitisilmakäyttöön aina haluttaessa (toki ilmavirtaa hidastamassa on kenno, mutta ei muuta lämpötilaa, jos hana tukkii sen letkun) ja silti saa tuulilasille lämpöä. Tuon vaikutuksen saisi helposti kokeiltua myös puristamalla hetkeksi letkun lyttyyn, jos sattuu vielä hyllyssä olemaan sellainen lytistysletkupihti...

Ihmetytti myös miksi tehty tuollainen kytkentä (ja tuli mieleen yksi oudosti letkutettu italialainen, jossa rermostaattikin oli jo kylmänä vähän auki, kun korjasi letkut ja uusi termostaatin alkoi keittää moottoritiellä, vesipumpun siipipyörä oli rikki). Ehkä tuo on ollut vain talviautona, eipä noilla useimmilla yleensä paukkupakkasilla enää ajeta.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 20.07.2020 11:56 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
olli__o kirjoitti:
Ehkä tuo on ollut vain talviautona, eipä noilla useimmilla yleensä paukkupakkasilla enää ajeta.


Ehkä. Semmonen homma tuli kans mieleen jos tuossa on joskus ollut bensalämmitin ja otettu sille haaroitus tuosta putkesta, jotta saadaan sisätilatkin lämpenemään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 09.08.2020 22:30 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Räpellyksiä

yhden viikon ajelujen jälkeen otin auton uudemman kerran pukeille operaationa vuotavan ohjaustehostimen korjaus, vanha venttiiliyksikkö vuosi aika reippaasti pihalle ja kaikenlisäksi jarrusatulan päälle
Vaihdoin pekkax:ilta ostetun hammastangon mukana tulleen venttiilistön kiinni, mikä näyttäisi pitävän öljyt sisällä, mutta säädöt ei ole kohdillaan.
noh, vaihtooperaation yhteydessä huomasin, että hammastangon puolelta toiselle menevät putket tihkuu öljyä, hinkkautuneet toisiaan vasten puhki, tämä oli suurin vuodon aiheuttaja.

Ehjät putken saatuani alkoi kaasari temppuilemaan, käy koko ajan jumalattoman rikkaalla.
Bensapinta oli alkuun aivan turhan ylhäällä, puski suoraan pääsuuttimista bensaa tyhjäkäynnilläkin. Nyt siitä huolimatta, että bensapintaa on säädetty turhankin matalalle, käy se silti rumaa tyhjäkäyntiä ja rikkaalla.
Kokeilin nakata toisesta harrasteesta (ja vieläpä eri merkkisestä) melkein samanlaisen solexin, joka on vielä peräisin muistaakseni 17 metrisestä v6 taunuksesta.
Sillähän tuo lähti käymään valtavan hyvää tyhjäkäyntiä.
Tuon oman solexin oon nyt kolme kertaa purkanu ja tarkistanut, eikä siitä tunnu säätöjä löytyvän. tyhjäkäynninsäätöruuvikin on laihimmalla mahdollisella.

Virtalukkokin lakkasi toimimasta. Takaa oli kontaktit kuluneet niin paljon, ettei se jaksanut yhdistää enää jousen päässä olevalla messinkikuulalla. Pikkusen kun käänsi pihdeillä liitinnastoja niin johan alkoi taas yhdistämään :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 20.09.2020 22:10 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Tämän kesän viimeisiä puuhasteluja

Kaasuttimen kanssa takuttiin ja takuttiin ja takuttiin, mutta ei vanhalla kaasarilla suostunut enää käymään hyvää tyhjäkäyntiä.
Jotenka tilasin uuden samanlaisen sitten
Kuva

Tuolla rupes heittämällä käymään hienosti, eikä vedossa nyi taikka köhi 8-)

Sitten seuraavan ropleeman ääreen, kannen takapäästä kannentiivisteestä on alkanut vuotaa jäähdytysnestettä.
Kuva

Lykkäsin alkuun tiivistysaineet sekaan, mikä auttoikin hetkeksi, mutta alkoi sitten uudelleen.
Hetken aikaa olen seuraillut vuotoa ja on pahemmaksi mennyt koko ajan. Eilen sitä sitten taas tutkailin ja ihmettelin, että miksi nestettä on pitkin tulipeltiäkin kun sen pitäisi valua moottoria pitkin maahan :?
Auton ollessa tyhjäkäynnillä annoin hieman kaasua niin sieltähän aivan kaaressa tzirras nestettä :oops:

Noh, moottori kaipaisi kyllä muutenkin jo remonttia. Kone huohottaa, vuotaa kaikkea mahdollista, kytkin alkaa olla loppu, venttiilit rapsuttaa ja savuuttaa sinistä kylmänä. Kait se on ruvettava täydellistä tekniikkaremonttia suunnittelemaan tuohon.

Vähän oon kahden vaiheilla teenkö tuon koneen vai hommaanko toisen uudemman mallisen öljynsuodattimella, mitä raati on mieltä :?:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 28.08.2023 00:34 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Ompas viime päivityksestä vierähtänyt aikaa :shock: Vähän on itsellä jäänyt nyt nimeltämainitsemattoman taudin aikana harrasteauto touhut vähälle omakotitaloprojektin ja työkiireiden vuoksi. Nyt kuitenkin hihat on kääritty taas kampelan kanssa.

Muutaman vuoden tuo oli nyt lähes koskematta säilytyspaikassa kansipahvin pettämisen jälkeen, mutta nyt on jotain mulla päässä vinksahtanut kun päätin tehdä tähän täysmoottoriremontti niin pääsee kampela taas tien päälle tauon jälkeen (toivottavasti). Päätin auton alkuperäisyyteen vedoten remontoida tuon nykyisen moottorin enkä hanki tähän uudempaa tekniikkaa.

Pari viikkoa sitten hain auton trailerilla takaisin hallille ja siitä se purkaminen taas alkoi

Kuva

Voiĺa ja kiuas on irti
Kuva

Tehtyjä huomioita purkamisen aikana
-Kansipahvi oli halki sieltä nurkasta mistä vesivuoto oli
-Sylintereissä on lähes millin rappu ja pari männänrengasta oli poikki, ei mikään ihme, että vähän huohotti
-Kytkin on ihan loppu, tämä ei tullut järin yllätyksenä
-Jakoketju on aika pitkäksi päässyt
-Venttiiliohjurit on väljät
-Öljypohjan pohjalla oli sellaista tahmaista öljypaskaa muutaman sentin kerros
-kampuran laakerit on siinä kunnossa, että alkaa olla 11 hetki vaihtaa ennen kuin olisi pitänyt alkaa hiomaan ylikokoon
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Näiden lisäksi vielä hammastanko oli vuotanut nesteet pihalle säilytyksen aikana, vielä viimeksi kun tämä oli ajossa niin tavara pysyi sisällä.
Ei varmaan auta kuin tilata uusi hammastanko, ettei tarvis sen kans joka kerta taistella :roll:

Nyt romut on viety koneistamolle ja osat pitää tilailla vielä heti kun pystyy tätä remonttia varten kaikki.

Jatkuu seuraavassa viestissä


Viimeksi muokannut apopse päivämäärä 28.08.2023 00:45, muokattu yhteensä 1 kerran

Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 28.08.2023 00:44 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
ja jatkuu

Myös vaihdelaatikko kaipaa huomiota, tämä loota on varmaan joskus ollut käyttämättömänä pitkän aikaa kun siirtäjät yms. ovat päässeet joskus ruostumaan ja melkoista kuraa öljykin on ollut muutamina kertoina kun tuohon lootaan olen ne vaihtanut.
Kuva
Kuva
Kuva

Ainoat huonot laakerit kuitenkin oli vetoakselipahkan/ulostulon laakerit jarrulevyjen takana, näihin osat kävinkin jo hakemassa paikallisesta hydrauliikkaliikkeestä kun heillä sattui olemaan prikulleen sopivat laakerit.
Noiden purkaminen onkin tehty vähän erikoiseksi, vaati omin pienin varpain erikoistyökalun valmistuksen
Kuva

Alkuperäiset stefat tässä on vähän erikoiset ja mitä netistä katsoin niin kovin huonosti saatavilla ja jos löytyykin niin on niin kalliit, että ne on varmaan bitcoineista tehty.
Tähän väliin sovelsin sitten ihan normaalia tuplahuulella olevaa stefaa, jarrulevyn akselissa kun sattuu olemaan sopivasti holkki siinä kohdin mistä stefa nyt tiivistää
Kuva
Kuva
Kuva

Toinen mikä tuossa laatikossa on aina ollut niin kakkosvaihde on alaspäin vaihtaessa rusahtanut jos on liian nopeasti vaihtanut, vaihde menee kyllä hyvin päälle kun tietää mitä tekee.
Hieman tuossa tutkistelin asiaa josko tuossa olisi 2 vaihteen syncro kärsinyt ja siksi näin tekisi, mutta tämänkin korjaaminen on hieman hankalaa.
Uudet syncrot tähän vanhemman mallin laatikkoon taitaa olla yhtä harvinaisia kuin kanan hampaat.
Tähän ongelmaan voi toki myös vaikuttaa loppuun kulunut kytkin, nähtäväksi jää millainen on sitten uuden kanssa.

Mutta mutta tästä jatketaan tekniikkapaketin kunnostuksen kanssa, kyllä tämä vielä tänä vuonna ajetaan talvisäilytyspaikkaan takaisin :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 11.09.2023 15:07 

Viestit: 253
Sitkeä sissi olet :D Kakkosen rusahdus taitaa olla ennemminkin ominaisuus kuin vika D-malleissa. Kaksoispolkaisulla siitä yleensä selviää. Onnea vaan projektiin. Jos on tarvetta, jotain ID-osaa voi olla jouten.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, Xantia Activa C.T. -98.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia -19)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 16.10.2023 21:11 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Vähän päivittelyä

Osat saapuivat 8-) Päädyin nyt sitten laittamaan myös ohjausvaihteen uuden, vaikka se vähän tyyris olikin. Ei vaan jaksa joka vuosi tapella tuon kans.

Kuva

Onneksi uusiotuotantona saa nykyään näitä vetoakselin kiinnityspahkojen kiinnityskumeja, vanhat oli niinkuin lakritsia :?

Kuva

Vesipumppu tuli kunnostettua uudella akselin holkilla, laakerilla ja tiivisteellä.

Kuva

Ylivoimaisesti hankalin osa löytää on ollut tämä vaihteiston tiiviste, tulee kytkin kopan taakse pääakselille. Hollannista tuollainen löytyikin, mutta myyjä ei oikein meinannut löytää sitä omista varastoistaan. Nyt se on lopultakin yli kuukauden odottelun jälkeen tulossa mulle, mutta kyllä meinasi usko loppua. En mielelläni kasais vaihteistoa vanhalla tiivisteellä :roll:

Kuva

Eteen tuli myös vaihdettua jousisylintereiden tiivisteet ja pohjaanlyöntikumit.

Aiva sormet jo syyhyää, että pääsis konetta kasailemaan. Osat pitäisi olla tällä viikolla mulla :)

Sellaista hommaa tuosta olen vain pohdiskellut, että mikä mahtaisi olla paras tyyli ajoittaa tuo kone?
Jaon olen kyllä merkannut, että sen kyllä teoriassa saa oikein. Mutta kun mitään valmiita ajoitusmerkkejä ei tuosta lohkosta oikein tunnu löytyvän niin mistä sen sitten oikein tarkistaa :geek:

Toinen on jakajan akselin ajoitus, sille kun ei saanut oikein mitään merkkejä laitettua. Onko muuta oikotietä onneen muuta ilman jakajan kantta pyörittelee konetta ja kokeilee koska se on oikeassa asennossa. Ajoituslamppu mulla kyllä on, että hienosäädön saa tehtyä sitten kun koneen vain käyntiin saa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 17.10.2023 03:09 

Viestit: 20
Tuommoisen kuvan antaa DS 19 korjaamokirja
Kuva



BX VAN -89
XM V6 -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 19.10.2023 11:24 

Viestit: 253
Sellaista hommaa tuosta olen vain pohdiskellut, että mikä mahtaisi olla paras tyyli ajoittaa tuo kone?
Jaon olen kyllä merkannut, että sen kyllä teoriassa saa oikein. Mutta kun mitään valmiita ajoitusmerkkejä ei tuosta lohkosta oikein tunnu löytyvän niin mistä sen sitten oikein tarkistaa :geek:

Toinen on jakajan akselin ajoitus, sille kun ei saanut oikein mitään merkkejä laitettua. Onko muuta oikotietä onneen muuta ilman jakajan kantta pyörittelee konetta ja kokeilee koska se on oikeassa asennossa. Ajoituslamppu mulla kyllä on, että hienosäädön saa tehtyä sitten kun koneen vain käyntiin saa[/quote]

Muistelen, että vanhassa 1911-koneessa ajoitus asetetaan koneen sivussa olevasta reijästä tapin avulla ts kun se putoaa koloonsa, siinä on ajoitusmerkki.



Citroën GSpecial -77 "Africa", DSuper -74, DSuper -71/72, Xantia Activa C.T. -98.
(Henry J -53 x 2, Chrysler Coupe -36, K-55 1955 (mp), Škoda Octavia -19)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 20.10.2023 16:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1110
On kyllä hienoa tekemistä, täytyy ihan ottaa baskeri päästä..



C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: ID 19, Lumenvalkoinen kampela
ViestiLähetetty: 08.11.2023 20:11 

Viestit: 28
Paikkakunta: Seinäjoki
Kasausvaihe pääsi alkamaan kytkinakselin tiivisteen saavuttua postilaatikkoon. Vain yhdestä paikasta tuollainen löytyi ja tämäkin oli heidän viimeinen kappale, että nämä on nyt maailmasta loppu :lol:

Kuva
Kuva
Kuva

Sitten koneistamolta tuli viesti, että osat on valmiit 8-)

Lohkon maalailin ensitöikseni niin on mukava pudotella osat paikoilleen. Kuvassa näyttää aivan turkoosilta, mutta kyllä se vihreä on

Kuva

Sitten kampiakselin kimppuun, mikä on aiheuttanut harmaita hiuksia.
Jotta kampurasta saa öljykanavat putsattua kunnolla, pitää siitä irroittaa messinkitulpat ja nämä osasivat sitten olla lujassa :x

Kuva

Kyllä ne sitten lopulta lähti kun väkisin hakkasi isomman torxin sisään ja paukutti pulttimopolla, paitsi yksi johon oli porattava reikä ja sinne sitten torxin hakkaamalla lähti sekin
Kuva

Nyt vain ongelmana on, ettei näitä tulppia saakkaan uutena tähän hätään lähempää kuin saksasta tilaamalla. Ei kenelläkään sattuisi olemaan edes yhtä tälläistä hyllyssä? Kierre on M22x1,25
Kuva


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/2 [ 43 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: