Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 5/5 [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 30.05.2024 18:10 

Viestit: 1165
Paikkakunta: Turku
Turbon alipaineella toimivassa aktuaattorissa on hall-anturiin perustuva asentotunnistin. Siitä saa viiden voltin referenssijännitteellä ulos signaalijännitteen väliltä 0-5V. Kun laitoin vanhan aktuaattorin pöytävirtalähteeseen kiinni ja katselin yleismittarilla, signaali oli välillä 1,5-3,3V. Tilasin uuden aktuaattorin ja sen asentoanturi antoi signaalia kokolailla välillä 0,x-5V. Tämä selittäisi tuon vikakoodin, missä turbon siipien mitattu asento on eri kuin pyydetty, mutta normiolosuhteissa toimii ok. Tuo vikakoodihan tuli aina kunnon kiihdytyksissä.

Oikeiden pinnien järjestys piti selvittää anturin merkintöjen, Sedren pinni- ja johdinkuvausten ja lopulta pinnijärjestyksen kääntämisen kautta. Normaalia ranskalaista sähkötekniikkaa.

Pistin dessun tänään liikennekäyttöön ja sain paikallisen lexiaurpon istumaan kyytiin ja katseltiin livedataa ajon aikana ja kiihdytyksissä. Mitattu ahtopaine seuraa aika tarkasti pyydettyä ja mitattu siipien asento samoin pyydettyä asentoa. Joten nyt voisi hyvällä tuurilla olla mahdollisuuksia selättää tuo nihkeän satunnainen ongelma. Samalla vaivalla purin turbon pakopesän ja jynssäsin siivet ja liikutusmekanismin kunnolla puhtaaksi. Kyllähän ne ennenkin liikkuivat aika helpolla sormivoimin, mutta puhdistuksen jälkeen siivet liikkuivat melkein puhaltamalla...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 01.06.2024 20:29 

Viestit: 322
Paikkakunta: Kotka
Mistä tilasit aktuaattorin? Pystyykö vaihtamaan purkamatta puolta autoa ympäriltä pois?



Ds5 sport chic 2,0 hdi -14,peugeot 5008 hdi -12, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: DS5 HDi 163 Sport Chic automatique -12
ViestiLähetetty: 01.06.2024 21:02 

Viestit: 1165
Paikkakunta: Turku
En muista oliko se nyt Aeromotorsilta vai Sparetolta vai Alvadilta, mutta NTY-merkkinen se oli, tuote ECD-CT-014.

Vaihtaminen on isohko homma, mutta ei niin iso kuin turbon irrotus, nimim. senkin tein, kun kerran tuolle tielle lähdin :) Aktuaattorin saa vaihdettua turbo paikallaan, tilaa on ihan perkuleen vähän, mutta lyhyesti:

- pohjan ahtoputket, pakoputken jousto-osa ja DPF pois
- apurunko irti tai ainakin roikkumaan takapäästään ja moottorin alatuki irti, että saa konetta käänneltyä ja tehtyä tilaa -- pienillä kätösillä taipuilevan käsivarren päässä voi toki kokeilla se apurunko paikallaankin, mutta itse en edes harkinnut
- todennäköisesti esikatin tukikannaketta ja ehkä turbolta lähtevää ahtoputkea kannattaa irroitella, että saa tilaa työskennellä, eli tätä alla:
- aktuaattori on kolmella mutterilla kiinni turbossa, sinne tarvii jonkin minimaalisen pienen 10 millin lenkkiavaimen, jolla voi nitkutella sitten muttereita auki hiljaksiin, kunnes pyörivät jo sormivoimin


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 5/5 [ 103 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: