Takanurkkapallot sain auki ja molemmat oli 34 barissa. Laitoin tilalle ne vähän yli nelikymppiset joita aiemmin olin edessä käyttänyt. Vaikutus ei ollut niin suuri kuin etupallojen päivityksellä. Isommissa heitoissa parani, mutta pintapehmeyteen ei juuri vaikutusta ollut. Tosin pintapehmeys on nyt ollut muutenkin loistavalla tasolla ja Amvarin toiminta (ei aiempaa kokemusta) on yllättänyt todella positiivisesti. En oikein tiedä miten tuo enää paremmin voisi toimia? Toimii silkinpehmeästi eikä heilahtele tai huoju isommissakaan heitoissa. Tuntuu että toiminta on kokoajan parantunut, enkä ymmärrä kuinka paljon voi vielä parantua kun saan lämpöisemmillä keleillä modattua keskiventtiilit ja niiden pallot paineistettua.. Alussa tämä oli vähän pettymys vitoseen verrattuna. Pehmeä kyllä oli, mutta vaimennus ei tuntunut riittävältä ja keula etenkin jäi heijaamaan heittojen jälkeen kuin vanhoissa jenkkikoslissa konsanaan. Nyt oikein naurattaa kun heitot vaan katoaa auton alle

.
Onhan tuossa vielä paljon työlistaa:
-pientä satunnaista öljyvuotoa on sieltä suodatin/jäähdytinjalan suunnalta. Sinne sylinteriryhmien väliin hieman tihkuu öljyä joka ei kuitenkaan maahan asti ehdi jos imaisee noin desin parin viikon välein sieltä pois..
-laturi kenkkuilee eikä herää lataamaan tyhjäkäynnillä ellei startin jälkeen hieman käytä kierroksia ylempänä.
-startti hiemän väsähtänyt (tyyppivika kai) ja imaisee välillä reilummin virtaa jolloin jännitteet kyykkää. Kaikki liitokset on putsattu paitsi startin perästä kun on niin kivassa paikasssa..
-keräsi ilmaa naftan suotimeen ja hidasti käynnistymistä. Joitain o-renkaita vaihdoin niihin liittimiin eikä heti auttanut, mutta nyt on muutaman kerran putkeen startannut hyvin..
-RT3->RT5 päivitys ja hiljaisena olevien ämyreiden mukaan saanti
-Peurakolarissa aiemmin kolhua saanut takaovi pitäisi vaihtaa. Hyvin kyllä oiottu eikä pahasti käy silmään, mutta vaihtanen sen kyllä kun muutenkin tämä on hyvin suojattu ja käytännössä ruosteeton.
-Rattianturin vaihto. Pätkii ja vika tulee päälle nopeasti. Ei kyllä vaikuta pehmeään tilaan kuin kai satunnaisesti kun lukema hyppii? Pari kertaa ajossa mennyt sporttitilaan mutta palautunut seuraavassa liikkeellelähdössä.
-Epätaloudellisen kalinapesän vaihto sivistyneeseen 2.2 manuaalitekniikkaan

. Ei tuo nyt mielestäni niin paha ole kuin olen aivopesun uhrina kuvitellut.. Joo onhan nuo tasapainoakselilla olevat 2.2 koneet ja 3 litrainen disu myös paaljon sivistyneempiä, mutta ei tuo kauheasti häiritse. Tasaisessa ajossa aika äänetön. tyhjäkäynnillä täristää hieman, -huomaa ratista, liekö moottorin vaimennintuki väsähtänyt? Kiihdytettäessä ääni tulee läpi, mutta ei se nyt kalise, vaan on enemmäkin hurina jossa jotain samaa esim VAGin V10 tdin äänen kanssa. Keskikulutus nyt sekalaisessa ajossa jossa ehkä 20% motaria 7,8 kun näissä talvioloissa tuo oma 2.2 verrokki menee noin 6,2 litralla. Matka-ajossa ero on pienempi, motarilla alle litra. Menee itseasiassa aika samoihin kuin samalla lootalla meni C4GP hodari. Tuntuu että ainakin puolet kulutuslisästä näissä vanhemmissa Aisineissa tulee laatikon ja moottorin ohjelmoinnista. Paljon mennään isoilla kierroksilla ja kovin laiskasti liikkeellelähdöissä päädytään turbiinin lukitukseen.. Ja kyllähän nämäkin parantavat talouttaan kun lastutetaan ja egr:n käyttö "optimoidaan" Co2 päästöjen suhteen..Eli ei se rauta itsessään välttämättä niin janoinen ole ja voisi olla ihan kilpailukykyinenkin jos PSA olisi lähtenyt hieman aikaisemmin päästöhuijauksiin mukaan..
Mutta kokonaisvaikutelma on kyllä positiivinen yllätys ja tuossa on kyllä paljon oikeaa sitikkamaisuutta, -ainakin omaan makuun.