Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 2/4 [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 14.10.2013 12:57 
Käyttäjän avatar

Viestit: 624
Paikkakunta: espoo
Säxä77 kirjoitti:
...Melkoista over-engineeringiä tässäkin kohtaa, eikö olisi tavallinen sähkömagneettiin perusvuva töötti riittänyt...

joo, eiköhän toi ole yleisen CX-suunnittelufilosofian kanssa linjassa 8-)



GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere
CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique
C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium
MB C43 AMG Touring 2017

Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 14.10.2013 13:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3150
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
^Pittäähän sitä noppeemmassa laitteessa olla myös enempi ääntä merkinantolaitteessa... 8-)

Sm:ssä on vastaavat, siniset metalliset oli alkupään laitteissa, sittemmin tuli harmaita ja punaisia muovisia. Ehkä Cx:n kanssa sama..?

Cx:ssä ei kuitenkaan taida olla "kaksiportaista" äänimerkkinappulaa, kuten Wanhussätkässä sekä Sm:ssä, eli ensin kevyesti painamalla pieniäänisempi torvi (yksi sähköinen) ja sitten kovemmin painaessa lisää ääntä (toinen sähköinen sekä paineilmatorvet)..?

Niin, ja sellainenkin hauska juttu tuohon paineilmatorveen liittyen, sen kompuralle on myös määritelty öljynlisäysmatka, mallista riippuen 30-45 tonnia öljynlisäyksien väli. Citroen ei vain tainnut noita öljyämisiä käyttöohjekirjaan painaa, tuollaiset tiedot löytyy sitten saman ikäkauden Maserateista joissa vastaavat torvet käytössä...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 14.10.2013 17:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1589
Paikkakunta: Lappeenranta
jasu kirjoitti:
Cx:ssä ei kuitenkaan taida olla "kaksiportaista" äänimerkkinappulaa, kuten Wanhussätkässä sekä Sm:ssä, eli ensin kevyesti painamalla pieniäänisempi torvi (yksi sähköinen) ja sitten kovemmin painaessa lisää ääntä (toinen sähköinen sekä paineilmatorvet)..?

On juuri tällainen. Tosin sähkötorvia on vain yksi, ainakin minulla.



C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 14.10.2013 18:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 530
Paikkakunta: Mäntyharju
jasu kirjoitti:
Cx:ssä ei kuitenkaan taida olla "kaksiportaista" äänimerkkinappulaa, kuten Wanhussätkässä sekä Sm:ssä, eli ensin kevyesti painamalla pieniäänisempi torvi (yksi sähköinen) ja sitten kovemmin painaessa lisää ääntä (toinen sähköinen sekä paineilmatorvet)..?

Niin, ja sellainenkin hauska juttu tuohon paineilmatorveen liittyen, sen kompuralle on myös määritelty öljynlisäysmatka, mallista riippuen 30-45 tonnia öljynlisäyksien väli. Citroen ei vain tainnut noita öljyämisiä käyttöohjekirjaan painaa, tuollaiset tiedot löytyy sitten saman ikäkauden Maserateista joissa vastaavat torvet käytössä...


DS:ssä oli kaksiääninen sähkötorvilla järjestetty merkinantolaite jo 50-60-lukujen vaihteessa. Siinä oli yhden torven matala varoitusääni ja jos ei sitä totellut, tuli kahden kimeä-äänisen torven yhteishuuto - melkein yhtä paha kuin myöhemmin paineilmatorvesta. DS:ssä nuo paineilmatorvet tekivät ensiesiintymisensä joskus 60-luvun puolivälissä, olisiko ollut 21-moottorin mukana.



[size=50]
DS19 58
DS21ieH 5v. 71
C8 V6 04
BX19GTi 16V 90
Xantia TCT Activa 96
Xantia V6 Break 98, 2 x 00
14 x Xantia 1.8-2.0 95-01
Traction avant B15H -54 (projekti)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 14.10.2013 21:52 

Viestit: 468
Tuo torvihan onkin jalompaa sukua, noita Fiammeja on käytetty myös Ferrareissa. Alan nettisivuilla suositellaan kompressoriöljyä lamellipumpun voiteluun. Toisaalta tavallinen kompressoriöljy hyytyy pakkasella, ja paineilmakompressorienkin käyttöohjeissa suositellaan pakkaskäyttöön moniastemoottoriöljyä, joten sellaista kai sitten laitetaan niin törisee kylmemmilläkin ilmoilla. Tuossa on oikein imusuodatinkin, pitääpä sekin puhdistaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 14.10.2013 23:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2006
Paikkakunta: Tampere
Jooh sinisiä ne CX:n torvet oli useimmiten, ja tuo kaksoistorvitoiminto tais poistua muovipuskurin myötä, vaiko jo hiukan aikaisemmin? Eli vanhemmissa se toki oli, jos nappia painoi vain vähän, toimi vain sähkötorvi, ja pohjaan painaessa paineilmatorvet tuli mukaan :) .

Muovisia torvia en muista, että omissa olis ollut, mutta voihan se muisti vääristellä, ja pitääkin asia tarkistaa kun maille pääsen ;) .


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 20.10.2013 22:02 

Viestit: 468
No nyt näyttää torvi yhtä hyvältä kuin soikin. Seuraavaksi lähti pumpun toinen, se säädettävä kiinnike, konepellin lukon vastakappale ja pellin kannatin samaan käsittelyyn. Kun ei enää tarkene juuri korjailla ulkona ja tallia ei ole niin kunnostelen noita pikkuosia jotka voi tuoda sisälle lämpimään. Pumpun kiinnike näyttäisi että se olisi ollut alunperin sävyltään vihertävä eikä musta? Vaikea sanoa pintaruosteen takia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 20.10.2013 22:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Loppupelissä, vaikkakin näkyviltä osin, saattaa olla jottei CX:n sähköt ole kauneimmin vedetty? Mutta toimivia/tarkoituksen mukaisia ne kuitenkin on. Se on citikan etu, ajatukset ovat viisaita(jopa todella viisaita), mutta niihin on vaikea asennoitua ;)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 24.10.2013 20:01 

Viestit: 468
Mitähän varten juuri tähän Turbo 2:een maksaa tulpanjohtosarja toista sataa kun muihin malleihin saa selvästi halvemmalla, mikähän tässä on niin erityistä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 03.11.2013 04:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2155
Paikkakunta: Kerava
Aikaisempaan liittyen ;)


Liitteet:
image.jpg
image.jpg [ 52.05 KiB | Katsottu 25273 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 03.11.2013 12:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1717
Paikkakunta: Korpilahti
Säxä77 kirjoitti:
Mitähän varten juuri tähän Turbo 2:een maksaa tulpanjohtosarja toista sataa kun muihin malleihin saa selvästi halvemmalla, mikähän tässä on niin erityistä?


Vaatisiko ahdetun koneen "tiiviimpi" polttoaine/ilmaseos voimakkaamman kipunan?

Muuta syytä ei yhtäkkiä tule mieleen. Varaosanumerokin taitaa olla eri kuin imukoneessa?



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 03.11.2013 19:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
sen kun tökkää ihan tavalliset piuhat. toimii ihan yhtä hyvin kuin niillä kalliimmillakin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 15:56 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Säxä77 kirjoitti:
Mitähän varten juuri tähän Turbo 2:een maksaa tulpanjohtosarja toista sataa kun muihin malleihin saa selvästi halvemmalla, mikähän tässä on niin erityistä?
Onko sytytysjärjestelmässä eroja? Onko sytytyspuola sama? Jotkin kärjettömät sytkät, esim Boschin TZS-h vaativat johdoilta tietyn kapasitanssin. (Vai induktanssin, en muista?)

Esim. vanhemmat turbo-Saabit suostuvat empiirisen kokemuksen mukaan käymään kunnolla vain Bougicordeilla. OG Saab 900:ssa H-moottorin virranjakaja on aivan ahtopaineen säätöventtiilin vieressä, jolloin joidenkin tarvikejohtojen aiheuttamat radiohäiriöt sotkevat APC:n toiminnan.

Xantia 2.0i ei myöskään käynyt kunnolla joillain Motonetin halpisjohdoilla.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 17:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
CX Turbo 1/2 on varustettu ns: AEI syttylaitteilla , eli vanhemmassa oli kaksi vauhtipyörätunnistinta ja uudemmassa vain yksi.
kaksi syttypuolaa joista toisen tulppapiuhat olivat kytketty 1 ja 4 ja toisen tietenkin 2 ja kolme. eikä niissä piuhoissa ole mitään eroa ahtamattomaan nähden.
ruiskuälypäässä on kytkentäeroja joten niitä ei voi suoraan sotkee keskenään.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 18:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Milläs niiden ruiskuälypäiden kunnon voi selvittää? Pääseekö niiden sielunelämään kiinni jollain testerillä?



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 18:44 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
OK.
AEI= Allumage Electronique Integral = Integroitu Elektroninen Sytytysjärjestelmä.
Kuvauksesta päätellen hukkakipinäpuolat.

Kenenkähän tekemä se mahtaa olla? Epäilen, että tuohon aikaan ranskalaiselle ei ole kelvannut Bosch. Olisko Magneti Marelli tai jopa Thomson?



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 18:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
maasturisti kirjoitti:
Milläs niiden ruiskuälypäiden kunnon voi selvittää? Pääseekö niiden sielunelämään kiinni jollain testerillä?
En usko, että noissa on vielä juurikaan digitaalitekniikkaa, joten testereinä toimivat todennäköisesti yleismittari ja oskilloskooppi.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 18:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Jos ranska/englanti/saksa sujuu, niin:
http://visaforum.freeforums.org/visa-ae ... -t779.html
Tämä lienee sama kuin CX:ssäkin. Näköjään Thomsonin valmiste.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 18:58 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4679
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
tais olla Thomson
eti kytkentäkaavat siihen ruiskuboksiin. . mulla oli aikoinaan semmosia useempia . Tavallinen ahtamaton Gti + kattiversio +ahdettu , mutta menee miettimiseksi , minne ne joutu. pitääpä kysästä Sahtivaarilta. sille joutu mun viimenen CX. kaavat tuli saatua X Korpivaaralta aikoinaan.
sitten joku teistä harrastelijoista peri multa muutakin CX manuaaleja , mutta en vain muista kuka.
heinäsen CX kirjan viimeisillä sivuilla löytyy myös kaava turboCX :ään mutta ei siellä ole älypäitten sisäisiä kaavoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 04.11.2013 23:43 

Viestit: 468
No nyt tuli kuitenkin tilattua se alkuperäisosa kun tienasin vähän ekstraa työmatkalla. Noista päivärahoja pitää jotenkin "ylimääräisinä" niin että ne voi käyttää huolettomammin kuin normaali veronalainen palkka.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 05.11.2013 08:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
kokemjne kirjoitti:
sitten joku teistä harrastelijoista peri multa muutakin CX manuaaleja , mutta en vain muista kuka.


Peri ja peri... :P Minä ne aikanaan lunastin talteen ja cxtb2 niistä osan skannailikin unkin puolelle. Sieltä varmaan kannattaa käydä kurkkimassa, minä en tällä hetkellä ole ihan selvillä kenellä nuo mapit on menossa tällä hetkellä vai olisivatko ihan omien muuttokamojen seassa varastossa.

Voin etsiskellä jos tulee sellainen tarvis.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 05.11.2013 12:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
kaseva kirjoitti:
kokemjne kirjoitti:
sitten joku teistä harrastelijoista peri multa muutakin CX manuaaleja , mutta en vain muista kuka.


Peri ja peri... :P Minä ne aikanaan lunastin talteen ja cxtb2 niistä osan skannailikin unkin puolelle. Sieltä varmaan kannattaa käydä kurkkimassa
....

vai olisivatko ihan omien muuttokamojen seassa varastossa.

Voin etsiskellä jos tulee sellainen tarvis.


Täälä jo viitataan. Pari mappia on postissa tulossa mutta ei oppi ojaan kaada.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 07.11.2013 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
maasturisti kirjoitti:
Täälä jo viitataan. Pari mappia on postissa tulossa mutta ei oppi ojaan kaada.


Siispä suunnistan seuraavan valoisan aikaan saunakämppään laatikoita availemaan. Jos löytyy niin toimitanko ihmeteltäväksi vaikka Ohranjyvään?



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 07.11.2013 11:35 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
maasturisti kirjoitti:
Täälä jo viitataan. Pari mappia on postissa tulossa mutta ei oppi ojaan kaada.


Siispä suunnistan seuraavan valoisan aikaan saunakämppään laatikoita availemaan. Jos löytyy niin toimitanko ihmeteltäväksi vaikka Ohranjyvään?



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia
ViestiLähetetty: 07.11.2013 20:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1293
Paikkakunta: Espoo
Juu, tuo pois. Minä voisin skannata varmuuskopiot näistä omista korjausoppaistani. Olivat vaan hiukan vanhempaan kalustoon, mutta alustan ja jousituksen osalta varsin perusteellisia.



"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"

Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 2/4 [ 87 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: