|
Kirjoittaja |
Viesti |
citrique
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 12:57 |
Viestit: 624 Paikkakunta: espoo
|
Säxä77 kirjoitti: ...Melkoista over-engineeringiä tässäkin kohtaa, eikö olisi tavallinen sähkömagneettiin perusvuva töötti riittänyt... joo, eiköhän toi ole yleisen CX-suunnittelufilosofian kanssa linjassa 
GS break 1015 Convertisseur 1972 Jaune Primevere CX25TRI break serie1 1985 Bleu Romantique C6 3.0HDi exclusive 2010 Gris Thorium MB C43 AMG Touring 2017 Volvo Amazon P220 Herrgårdsvagn 1969
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 13:06 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
^Pittäähän sitä noppeemmassa laitteessa olla myös enempi ääntä merkinantolaitteessa... Sm:ssä on vastaavat, siniset metalliset oli alkupään laitteissa, sittemmin tuli harmaita ja punaisia muovisia. Ehkä Cx:n kanssa sama..? Cx:ssä ei kuitenkaan taida olla "kaksiportaista" äänimerkkinappulaa, kuten Wanhussätkässä sekä Sm:ssä, eli ensin kevyesti painamalla pieniäänisempi torvi (yksi sähköinen) ja sitten kovemmin painaessa lisää ääntä (toinen sähköinen sekä paineilmatorvet)..? Niin, ja sellainenkin hauska juttu tuohon paineilmatorveen liittyen, sen kompuralle on myös määritelty öljynlisäysmatka, mallista riippuen 30-45 tonnia öljynlisäyksien väli. Citroen ei vain tainnut noita öljyämisiä käyttöohjekirjaan painaa, tuollaiset tiedot löytyy sitten saman ikäkauden Maserateista joissa vastaavat torvet käytössä...
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
Tulsku
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 17:44 |
Viestit: 1589 Paikkakunta: Lappeenranta
|
jasu kirjoitti: Cx:ssä ei kuitenkaan taida olla "kaksiportaista" äänimerkkinappulaa, kuten Wanhussätkässä sekä Sm:ssä, eli ensin kevyesti painamalla pieniäänisempi torvi (yksi sähköinen) ja sitten kovemmin painaessa lisää ääntä (toinen sähköinen sekä paineilmatorvet)..? On juuri tällainen. Tosin sähkötorvia on vain yksi, ainakin minulla.
C6 3.0 HDi ('09), C5 2.0 HDi Break ('05), CX 20 Pallas ('83)
|
|
|
|
 |
Juuso
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 18:18 |
Viestit: 530 Paikkakunta: Mäntyharju
|
jasu kirjoitti: Cx:ssä ei kuitenkaan taida olla "kaksiportaista" äänimerkkinappulaa, kuten Wanhussätkässä sekä Sm:ssä, eli ensin kevyesti painamalla pieniäänisempi torvi (yksi sähköinen) ja sitten kovemmin painaessa lisää ääntä (toinen sähköinen sekä paineilmatorvet)..?
Niin, ja sellainenkin hauska juttu tuohon paineilmatorveen liittyen, sen kompuralle on myös määritelty öljynlisäysmatka, mallista riippuen 30-45 tonnia öljynlisäyksien väli. Citroen ei vain tainnut noita öljyämisiä käyttöohjekirjaan painaa, tuollaiset tiedot löytyy sitten saman ikäkauden Maserateista joissa vastaavat torvet käytössä... DS:ssä oli kaksiääninen sähkötorvilla järjestetty merkinantolaite jo 50-60-lukujen vaihteessa. Siinä oli yhden torven matala varoitusääni ja jos ei sitä totellut, tuli kahden kimeä-äänisen torven yhteishuuto - melkein yhtä paha kuin myöhemmin paineilmatorvesta. DS:ssä nuo paineilmatorvet tekivät ensiesiintymisensä joskus 60-luvun puolivälissä, olisiko ollut 21-moottorin mukana.
[size=50] DS19 58 DS21ieH 5v. 71 C8 V6 04 BX19GTi 16V 90 Xantia TCT Activa 96 Xantia V6 Break 98, 2 x 00 14 x Xantia 1.8-2.0 95-01 Traction avant B15H -54 (projekti)
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 21:52 |
Viestit: 468
|
Tuo torvihan onkin jalompaa sukua, noita Fiammeja on käytetty myös Ferrareissa. Alan nettisivuilla suositellaan kompressoriöljyä lamellipumpun voiteluun. Toisaalta tavallinen kompressoriöljy hyytyy pakkasella, ja paineilmakompressorienkin käyttöohjeissa suositellaan pakkaskäyttöön moniastemoottoriöljyä, joten sellaista kai sitten laitetaan niin törisee kylmemmilläkin ilmoilla. Tuossa on oikein imusuodatinkin, pitääpä sekin puhdistaa.
|
|
|
|
 |
Croisette
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 14.10.2013 23:12 |
Viestit: 2006 Paikkakunta: Tampere
|
Jooh sinisiä ne CX:n torvet oli useimmiten, ja tuo kaksoistorvitoiminto tais poistua muovipuskurin myötä, vaiko jo hiukan aikaisemmin? Eli vanhemmissa se toki oli, jos nappia painoi vain vähän, toimi vain sähkötorvi, ja pohjaan painaessa paineilmatorvet tuli mukaan  . Muovisia torvia en muista, että omissa olis ollut, mutta voihan se muisti vääristellä, ja pitääkin asia tarkistaa kun maille pääsen  .
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 20.10.2013 22:02 |
Viestit: 468
|
No nyt näyttää torvi yhtä hyvältä kuin soikin. Seuraavaksi lähti pumpun toinen, se säädettävä kiinnike, konepellin lukon vastakappale ja pellin kannatin samaan käsittelyyn. Kun ei enää tarkene juuri korjailla ulkona ja tallia ei ole niin kunnostelen noita pikkuosia jotka voi tuoda sisälle lämpimään. Pumpun kiinnike näyttäisi että se olisi ollut alunperin sävyltään vihertävä eikä musta? Vaikea sanoa pintaruosteen takia.
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 20.10.2013 22:26 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Loppupelissä, vaikkakin näkyviltä osin, saattaa olla jottei CX:n sähköt ole kauneimmin vedetty? Mutta toimivia/tarkoituksen mukaisia ne kuitenkin on. Se on citikan etu, ajatukset ovat viisaita(jopa todella viisaita), mutta niihin on vaikea asennoitua 
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 24.10.2013 20:01 |
Viestit: 468
|
Mitähän varten juuri tähän Turbo 2:een maksaa tulpanjohtosarja toista sataa kun muihin malleihin saa selvästi halvemmalla, mikähän tässä on niin erityistä?
|
|
|
|
 |
Esa66
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 03.11.2013 04:28 |
Viestit: 2155 Paikkakunta: Kerava
|
Aikaisempaan liittyen 
Liitteet: |

image.jpg [ 52.05 KiB | Katsottu 25273 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 03.11.2013 12:44 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
Säxä77 kirjoitti: Mitähän varten juuri tähän Turbo 2:een maksaa tulpanjohtosarja toista sataa kun muihin malleihin saa selvästi halvemmalla, mikähän tässä on niin erityistä? Vaatisiko ahdetun koneen "tiiviimpi" polttoaine/ilmaseos voimakkaamman kipunan? Muuta syytä ei yhtäkkiä tule mieleen. Varaosanumerokin taitaa olla eri kuin imukoneessa?
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 03.11.2013 19:22 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
sen kun tökkää ihan tavalliset piuhat. toimii ihan yhtä hyvin kuin niillä kalliimmillakin
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 15:56 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Säxä77 kirjoitti: Mitähän varten juuri tähän Turbo 2:een maksaa tulpanjohtosarja toista sataa kun muihin malleihin saa selvästi halvemmalla, mikähän tässä on niin erityistä? Onko sytytysjärjestelmässä eroja? Onko sytytyspuola sama? Jotkin kärjettömät sytkät, esim Boschin TZS-h vaativat johdoilta tietyn kapasitanssin. (Vai induktanssin, en muista?) Esim. vanhemmat turbo-Saabit suostuvat empiirisen kokemuksen mukaan käymään kunnolla vain Bougicordeilla. OG Saab 900:ssa H-moottorin virranjakaja on aivan ahtopaineen säätöventtiilin vieressä, jolloin joidenkin tarvikejohtojen aiheuttamat radiohäiriöt sotkevat APC:n toiminnan. Xantia 2.0i ei myöskään käynyt kunnolla joillain Motonetin halpisjohdoilla.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 17:47 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
CX Turbo 1/2 on varustettu ns: AEI syttylaitteilla , eli vanhemmassa oli kaksi vauhtipyörätunnistinta ja uudemmassa vain yksi. kaksi syttypuolaa joista toisen tulppapiuhat olivat kytketty 1 ja 4 ja toisen tietenkin 2 ja kolme. eikä niissä piuhoissa ole mitään eroa ahtamattomaan nähden. ruiskuälypäässä on kytkentäeroja joten niitä ei voi suoraan sotkee keskenään.
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 18:41 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Milläs niiden ruiskuälypäiden kunnon voi selvittää? Pääseekö niiden sielunelämään kiinni jollain testerillä?
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 18:44 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
OK. AEI= Allumage Electronique Integral = Integroitu Elektroninen Sytytysjärjestelmä. Kuvauksesta päätellen hukkakipinäpuolat.
Kenenkähän tekemä se mahtaa olla? Epäilen, että tuohon aikaan ranskalaiselle ei ole kelvannut Bosch. Olisko Magneti Marelli tai jopa Thomson?
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 18:46 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
maasturisti kirjoitti: Milläs niiden ruiskuälypäiden kunnon voi selvittää? Pääseekö niiden sielunelämään kiinni jollain testerillä? En usko, että noissa on vielä juurikaan digitaalitekniikkaa, joten testereinä toimivat todennäköisesti yleismittari ja oskilloskooppi.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 18:54 |
Viestit: 4072 Paikkakunta: Eteläkärki
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 18:58 |
Viestit: 4679 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tais olla Thomson eti kytkentäkaavat siihen ruiskuboksiin. . mulla oli aikoinaan semmosia useempia . Tavallinen ahtamaton Gti + kattiversio +ahdettu , mutta menee miettimiseksi , minne ne joutu. pitääpä kysästä Sahtivaarilta. sille joutu mun viimenen CX. kaavat tuli saatua X Korpivaaralta aikoinaan. sitten joku teistä harrastelijoista peri multa muutakin CX manuaaleja , mutta en vain muista kuka. heinäsen CX kirjan viimeisillä sivuilla löytyy myös kaava turboCX :ään mutta ei siellä ole älypäitten sisäisiä kaavoja.
|
|
|
|
 |
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 04.11.2013 23:43 |
Viestit: 468
|
No nyt tuli kuitenkin tilattua se alkuperäisosa kun tienasin vähän ekstraa työmatkalla. Noista päivärahoja pitää jotenkin "ylimääräisinä" niin että ne voi käyttää huolettomammin kuin normaali veronalainen palkka.
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 05.11.2013 08:50 |
Viestit: 1878
|
kokemjne kirjoitti: sitten joku teistä harrastelijoista peri multa muutakin CX manuaaleja , mutta en vain muista kuka. Peri ja peri...  Minä ne aikanaan lunastin talteen ja cxtb2 niistä osan skannailikin unkin puolelle. Sieltä varmaan kannattaa käydä kurkkimassa, minä en tällä hetkellä ole ihan selvillä kenellä nuo mapit on menossa tällä hetkellä vai olisivatko ihan omien muuttokamojen seassa varastossa. Voin etsiskellä jos tulee sellainen tarvis.
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 05.11.2013 12:49 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
kaseva kirjoitti: kokemjne kirjoitti: sitten joku teistä harrastelijoista peri multa muutakin CX manuaaleja , mutta en vain muista kuka. Peri ja peri...  Minä ne aikanaan lunastin talteen ja cxtb2 niistä osan skannailikin unkin puolelle. Sieltä varmaan kannattaa käydä kurkkimassa .... vai olisivatko ihan omien muuttokamojen seassa varastossa. Voin etsiskellä jos tulee sellainen tarvis. Täälä jo viitataan. Pari mappia on postissa tulossa mutta ei oppi ojaan kaada.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 07.11.2013 11:35 |
Viestit: 1878
|
maasturisti kirjoitti: Täälä jo viitataan. Pari mappia on postissa tulossa mutta ei oppi ojaan kaada. Siispä suunnistan seuraavan valoisan aikaan saunakämppään laatikoita availemaan. Jos löytyy niin toimitanko ihmeteltäväksi vaikka Ohranjyvään?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 07.11.2013 11:35 |
Viestit: 1878
|
maasturisti kirjoitti: Täälä jo viitataan. Pari mappia on postissa tulossa mutta ei oppi ojaan kaada. Siispä suunnistan seuraavan valoisan aikaan saunakämppään laatikoita availemaan. Jos löytyy niin toimitanko ihmeteltäväksi vaikka Ohranjyvään?
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
jean-michel
|
Viestin otsikko: Re: CX Turbo GTi käyttökunnostusta ja customointia Lähetetty: 07.11.2013 20:15 |
Viestit: 1293 Paikkakunta: Espoo
|
Juu, tuo pois. Minä voisin skannata varmuuskopiot näistä omista korjausoppaistani. Olivat vaan hiukan vanhempaan kalustoon, mutta alustan ja jousituksen osalta varsin perusteellisia.
"Viisas ihminen ei joudu tilanteisiin, joista älykäs selviytyy, mutta kummalla on kivempaa?"
Cx 25 Gti turbo, 2 X XM V6-24 3 x XM V6-12, C5 2,0 16v Exc. T., C6 2,7 exc. , renault midliner 1991, renault master Maxi 2008
|
|
|
|
 |
|
|