|
Kirjoittaja |
Viesti |
Citrus
|
Viestin otsikko: Mission CX HDI Lähetetty: 11.09.2011 21:48 |
Viestit: 11
|
Tuomitkaa nyt tää hanke heti alkuunsa niin en ala edes miettimään.. Pieneen mieleen juolahti CX Breakin ja Xantia HDI:n yhteennaittaminen. CX maannut projektina jo jonkun aikaa odottamassa aikaa parempaa. Xantia -00 toiminut kuljettimena kohta 40tkm vajaan vuoden verran. Koska HDI:n "ominaisuuksista" alkaa olemaan jo jonkinmoinen käsitys ja "loppuunajetuista" santuistakaan ei enää mitään saa, ajattelin voisko sen laittaa lihoiksi ja ottaa tekniikan vanhempaan koppaan.. Ideana olis siis siirtää kone normilootaisina laatikkoineen CX:ään. Lohko lienee HDI:ssä päivitetty jo jonkun verran nykyaikasempaan suuntaan, samoin laatikko. Rauta on kuitenki rautaa ja varmasti sovitettavissa, enkä itse muutenkaan löydä mitään muuta syytä miksei paketti uppoaisi myös CX:ään. HDI:n ruiskintajärjestelmä on kaiketi kohtuullisesti irrotettavissa muusta kopasta, lieneekö jopa niin että moottori on ECUineen ja muine hienouksineen ihan oma yksikkönsä ilman mittareita tietenkin? Eli koneen saa käymään kun ottaa kaikki tarvittavat anturit, johtosarjat yms (mm. siirtopumppu) mukaan pakettiin? Lähinnähän ihmettelyä vaatis kone/vaihteistopaketin kiinnitys runkoon, vaihteensiirto ja vetoakseleiden sovittelu. Niin ja mittareiden yms merkkivalojen sovittelu, bonuksena ilmastointia. Miten mahtais toimia santun hydepumppu CX:n muun hydejärjestelmän kanssa? Nimimerkillä hulluja nuo roomalaiset 
|
|
|
|
 |
Citrus
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 11.09.2011 22:03 |
Viestit: 11
|
Kaikista pahinta tässä on, että tätä alettiin miettimään keskellä kirkasta päivää... 
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 11.09.2011 22:59 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
HDi:n johtosarjan kerran irroittaneena toivotaan pitkää mieltä ja järjestelmällisyyttä  Eiköhän uudempaa tekniikkaa aina saa siirtää vanhempaan autoon kunhan ominaisuudet ei liikaa muutu?
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 11.09.2011 23:02 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
zX-files kirjoitti: Ja joskus miettinyt (yleensä juuri ennen nukahtamista) onnistuisiko XM HDi toteuttaa  http://www.youtube.com/watch?v=Lj4asvO6FekKaikenlaista voi askarrella... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
kokemjne
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 11.09.2011 23:14 |
Viestit: 4693 Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
|
tuossa on ideaa. eikun töihin vaan.
|
|
|
|
 |
Citrus
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 11.09.2011 23:37 |
Viestit: 11
|
Mites tää nyt menis käytännön puolesta? Leka pysyy kyllä kädessä sen verran että mekaaninen sovittelu kyllä onnistuu varmasti, mutta. Ennen ku alotan touhaamaan, pitäis saada pahin jännitys moottorinohjaukseen liittyvistä jutuista selvitettyä. Ei kait tollanen kohta museoiässä oleva HDi-tekniikka nyt mitään tähtitiedettä ole? Piuhat vaan mahdollisimman siististi irti ja takas kiinni ja kone ei tiedä missä kopassa se käy? Mites toi hydepumppuasia: kaikista helpoimmalla pääsis jos se toimais santun omalla. Ei tarvis mitään sovitteluita pumpullekaan tehdä..?
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 00:03 |
Viestit: 5124
|
CX:n konetila taitaa olla ahtaimmasta päästä, eikös koneetkin ole enemmänkin eteenpäin kallellaan, kun Xantiassa taaksepäin, vaikuttaako asennuksen ongelmien lisäksi voiteluun (vaihteistossakin)?
|
|
|
|
 |
svc
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 08:32 |
Viestit: 4073 Paikkakunta: Eteläkärki
|
Citrus kirjoitti: Lähinnähän ihmettelyä vaatis kone/vaihteistopaketin kiinnitys runkoon, vaihteensiirto ja vetoakseleiden sovittelu. Niin ja mittareiden yms merkkivalojen sovittelu... Moottori on ripustettu koriin jakopään puolelta ja vaihteistosta. Lisäksi on kaksi tankoa rintapeltiin ottamassa vastaan HDi:n vääntöä. Vaihteensiirto on vaijereilla, eli se ei tuottane ongelmia. Pakoputki lähtee moottorin takaa, jossa myös turbo piileskelee. Kierroslukumittari taitaa saada signaalinsa moottorin ECU:lta. Merkkivaloja on hehkutus ja ajonesto. Ajoneston sovittaminen voi olla haasteellista, sillä sitä ei taida saada koodattua pois? Avaimessa oleva transponderisiru vastaa virtalukon ympärillä olevan antennin kutsuun, ja jos avaimen koodi on oikea, CPI-boksi avaa sitten moottorin ECU:n lukituksen. Nämä kaksi boksia on siis paritettu keskenään ja moottori ei käynnisty ilman CPI-boksin lupaa. Sattuneesta syystä tarkkaa tietoa näiden toiminnasta löytyy hyvin vähän.
"Pitäähän miehellä leluja olla..." C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
|
|
|
|
 |
Citrus
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 10:19 |
Viestit: 11
|
Anturitietoja mittareille/valoille tulee myös veden ja öljyn tarkkailusta. Lisäksi on myös OBD-töpseli, jota ECU ei varmaan tarvitse toimiakseen, mutta käytön kannalta olis hyvä juttu. Töpseliin on tietenkin lisäilty myös muita kuin moottorin tietoja joten sen erottaminen muusta järjestelmästä voi tuottaa (=tuottaa) lisähommia.
Ajoneston pystyy varmaan koodaamaan poiskin, mutta siihen ei ole mielestäni tässä tarvetta. Varsinaisesti virtalukkoahan ei tarvitsisi siirtää kun vain pitää antennin ja avaimen yhdessä.
Ahtimenhan joutuu todennäköisesti ainakin siirtelemään, mutta siihen oli varauduttu.
Olikos Putkiksella muuten johtosarjoja vielä tallessa? Vois auttaa kovasti kun näkis ne irrallaan...
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 10:31 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Ei ole enään, koitin irroittaa mutta vika töpseli rintapellissä vastusti sen verran että käärme meni raadon mukana sen ostajalle.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Citrus
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 10:43 |
Viestit: 11
|
Voevoe. Muistaakseni soittelinkin sulle sillon ja kyselin niitä pumppu-/suutinasioita, mutta sillonhan tekniikka olikin jo kauppailtu. Ongelma tais jopa selvitä hetkellisesti ilman uusia palikoita. Jos tämä etenee siihen asti, että alan riisumaan santtua, saatan taas pirautella vinkkejä. Ja jos sitä tosiaan aletaan purkamaan, voi sen tehdä kohtuu surutta, koska eihän siitä enää autoa kannata sen jälkeen tehdä.. 
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 10:57 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Citrus kirjoitti: Voevoe. Muistaakseni soittelinkin sulle sillon ja kyselin niitä pumppu-/suutinasioita, mutta sillonhan tekniikka olikin jo kauppailtu. Ongelma tais jopa selvitä hetkellisesti ilman uusia palikoita. Jos tämä etenee siihen asti, että alan riisumaan santtua, saatan taas pirautella vinkkejä. Ja jos sitä tosiaan aletaan purkamaan, voi sen tehdä kohtuu surutta, koska eihän siitä enää autoa kannata sen jälkeen tehdä..  Sehän se purkamisessa kivointa olikin ettei irtiruuvaamansa osaa enää tarvi laittaa kiinni  Tosin jos meinaa itse tekniikan siirtää toisene autoon niin silloinhan pitää olla vähän tarkempana. Joka piuhan päähän merkintä mistä irroitettu. Ja paljon kuvia.
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
Siert
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 11:59 |
Viestit: 362 Paikkakunta: Eindhoven
|
Tee se! Koska: Citrus kirjoitti: Rauta on kuitenki rautaa ja varmasti sovitettavissa Itse mietin myös laittaa CX:aan isompi teho "vääränmerkkinen" bensa moottori. Ei ole järkeä kun CX Turbo konekin löytyy ja sopii, mutta vain koska voisin. Välitetävästi minulla on vielä niin paljon ruostekorjaukset jäljellä ja liian vähän aika CX projektille... Minun mielessäni suurin ongelma CX:n konevaihdon on että etu-apurunko on niin iso siis kone pitäisi olla kapea, ja että alkuperainen vaihdelaatikko on pitkää, siis kone on melkein kokonaan auton oikealla puolella. Se tarkoitta että jos haluat käyttä CX:n oman vaihdelaatikko siis kone pitäisi myös olla lyhyt.
1978 Citroën GS Club
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 13:33 |
Viestit: 2821
|
Onkos nuo nyt samaa mallisarjaa??? Se on eka jos kilpiin haluat, muutenkin tehot ei saa nousta ja myös moottorin mahdollinen painon nouse ei saa ylittää oliko se nyt 20 vai 25% en tähän hätään muista. Muutenkin muutos vai vaatia alustaan jotain. Siis noin pähkinän kuoressa on se kiva asua Suomessa, ja katsella kun muualla EU:ssa saa mutta täällä ei Itse projekti on todella mielenkiintoinen jos sitä alat tekemään  Kannattaa käydä paikallisella katsastuskonttorilla juttelemassa niin tiedät mitä on edessä, kun nehän sen kuitenkin katsastaa ja osahan on ihan kyseisen katsastajan mielipiteestä kiinni mikä hyväksytään mikä ei 
|
|
|
|
 |
Citrus
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 15:02 |
Viestit: 11
|
Sen verran on kyllä tullu noita muutoskatsastuksia tehtyä, että koukerot tiedetään jotakuinkin. Tämähän on muutenki sitä nykyajan mopottamista, koska papereissa tämä CX on 2.5TD ja tehojakin siis enemmän (joskus ollut). Tuskin nykyajan tekniikkakaan paljoa ainakaan enempää painaa. Ja onhan vararengas heivattu jo aikaa sitten mäkeen omalta paikaltaan. Jos oikeasti puntariin mentäis. Lupien saamisessa tuskin on mitään ongelmaa, jos niitä tarvitaankaan.
Koskaan en ole käsissä hypistellyt tuota HDi-konetta, CX:n diisseliä kyllä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tuskinpa tässä fyysisesti paljoa isompaa tavaraa ainakaan on. Toki paketti pitää asentaa kutakuinkin samaan kulmaan, missä se on ollut santussakin ja kansihan on tosiaan eripäin kuin CX:ssä. Nämä seikat saattavat tosiaan ahdistaa apurungon kanssa.
|
|
|
|
 |
Siert
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 15:20 |
Viestit: 362 Paikkakunta: Eindhoven
|
Citrus kirjoitti: Sen verran on kyllä tullu noita muutoskatsastuksia tehtyä, että koukerot tiedetään jotakuinkin. Tämähän on muutenki sitä nykyajan mopottamista, koska papereissa tämä CX on 2.5TD ja tehojakin siis enemmän (joskus ollut). Tuskin nykyajan tekniikkakaan paljoa ainakaan enempää painaa. Ja onhan vararengas heivattu jo aikaa sitten mäkeen omalta paikaltaan. Jos oikeasti puntariin mentäis. Lupien saamisessa tuskin on mitään ongelmaa, jos niitä tarvitaankaan.
Koskaan en ole käsissä hypistellyt tuota HDi-konetta, CX:n diisseliä kyllä. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tuskinpa tässä fyysisesti paljoa isompaa tavaraa ainakaan on. Toki paketti pitää asentaa kutakuinkin samaan kulmaan, missä se on ollut santussakin ja kansihan on tosiaan eripäin kuin CX:ssä. Nämä seikat saattavat tosiaan ahdistaa apurungon kanssa. Rakennuslupa saat sille luultavasti mutta kannattaa hakea sen Trafilta ennen kuin aloitat. Sinä tarvitset sen muutoskatsastuksille koska valmistaja ei ole tehty tämä auto tällä koneella. Soitta Trafille ja kysy mitä tietoja he tarvitsevat. Jos et saa oikea ihminen puhelimissa lähettä mulle viesti.
1978 Citroën GS Club
|
|
|
|
 |
Pete H
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 12.09.2011 17:08 |
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
|
Jes!  Aivan loistavaa toimintaa ja eikun tekemään! Jaksan kyllä kannustaa, sillä ei minusta muuhunkaan ole. 
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
|
|
|
|
 |
Jankos
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 08:33 |
Viestit: 1229 Paikkakunta: Jokioinen
|
Muutoskatsastus ei tässä ole mikään ongelma, koska alunperin on ollut tehokkaampia ja painavampia versioita. Ja on vielä niin vanhakin ettei nuo vähäpäästöhommat vaikuta mitenkään. Eli tuon ikäiseen saa laittaa ihan minkä tahansa moottorin missä ei ole liikaa tehoa eikä paina liikaa. Ja näitähän voi sitten yhdistellä eli tehovertailuun voi ottaa mallisarjan tehokkaimman ja painoon mallisarjan painavimman koneen. Mutta alusta sekä jarrut pitää sitten lain mukaan olla aina mallisarjan tehokkaimman moottorin mukaan.
Tuossa projektissa se haastavin on tuo sähköpuoli, että löytää kaikki tarvittavat osat ja saa niille vielä sähkön. Ja vetoakselit joutuu varmaan tekemään uusiksi?
Hdi koneen siirto taas xm:n taitaisi olla helpompaa kun siinä on todennäköisesti jossakin versiossa käytetty samaa vaihteistoa mikä on 110 hdi:n perässäkin?
Saxo vts v1600, Peugeot 2008 E-hdi 115 allure, Ducato 2.3jtd retkis, Ducato 180 multijet huoltoautona, Saxo TU5JP4T projekti.
|
|
|
|
 |
Ralle
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 09:03 |
Viestit: 2821
|
Jankos kirjoitti: Muutoskatsastus ei tässä ole mikään ongelma, koska alunperin on ollut tehokkaampia ja painavampia versioita. Eli tuon ikäiseen saa laittaa ihan minkä tahansa moottorin missä ei ole liikaa tehoa eikä paina liikaa. Ai, onko tuo mallisarjaan nojaaminen jo mennyttä aikaa? No aina oppii uutta 
|
|
|
|
 |
Citrus
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 09:45 |
Viestit: 11
|
Kuten Jankos totesi, moottoria verrataan mallisarjan moottoreihin. Ja koska tämä on leimattu 120heppaselle kiukaalle, on jarrut yms. riittävät vaihtoon sekä painojen että tehojen puolesta. Itse olen harrastellut yleensä juurikin ei-vähäpäästöisiä helpommin tehtävien muutosten takia. Voi olla, että katsuri puuttuu asiaan jos muutokset tehdään purkalla, mutta kyllä ne on tarkoitus tehdä kerralla kunnolla.
Itse olen katsastellut ilma-alustaa ym. vääränmerkkisiin vehkeisiin eikä koskaan ole tullut ongelmia katsastuksessa. Aikoinaan kun CX:n muutin pakettiautoksi, oli prosenttien kanssa pelailua koska tämä on alkujansa bensavehje. Nyt tuskin tarvitsee enää vääntää niinkään paljoa..
Tosiaan tuo sähköistys minuakin eniten huolettaa, mutta eiköhän siitäkin selvitä kun otetaan kanta-autosta riittävästi palikoita.. Aikomuksenahan on tietenkin säilyttää CX:n jarrut ja muukin alusta. Itse asiassa pienessä mielessäni toivon, että voimansiirron sais hoidettua CX:n vetarit sovittamalla. Koska tämä koko ajatus on minullekin niin tuore, en ole suuremmin edes tutkinut onko se mahdollista..
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 10:04 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
samat jarrut, ohjaus ja jousitus / pyöräntuenta on mallisarjan tehokkaimmassa, eli GTI Turbo2:ssa oleva 170hp / 290Nm olisi se "vertailu"kones.. (tuota suuruusluokaa siis ilmoitettu teho, todellisuus sitten jotain muuta). ja M25 sarjalaiset bensa- ja dieselkoneet on kutakuinkin saman painoisia, valurautalohko ja alumiinikansi. käyttäväthän samaa vaihdelaatikkoakin, rattaita vaan on soviteltu koneen luonteen mukaan. 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 10:06 |
Viestit: 1203 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Sanoisin että melko haastava projekti tulee olemaan.
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 10:11 |
Viestit: 1719 Paikkakunta: Korpilahti
|
Aivan varmasti tulee oleman haasteellista.. Itsellä on päiväunissa siintänyt XM:ssäkin olevan hihna-V6-24:n ja ZF:n 4hp20:n sovittaminen CX:n keulalle 
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
Putkimies22
|
Viestin otsikko: Re: Mission CX HDI Lähetetty: 13.09.2011 10:26 |
Viestit: 3537 Paikkakunta: Espoo
|
Lue se ketju läpi jossa joku on asentanut kaksi (2) MI16-konetta 205-pösöön. Sen jälkeen tämä saattaa tuntua kovinkin helpolta 
Volvo V70 D4 -15 A Citroen Xantia Berline 1,8-16V -95 Citroen Xantia Berline 1,8-16V -97 (purkuun) Citroen Xantia Berline 1,8-16V -00 Peugeot 406 Coupe V6 Aut -99
|
|
|
|
 |
|
|