Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Xantiasta peräkärry http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=10105 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Eki [ 28.11.2011 20:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
On tuo esimerkkitapaus kyllä melkoisen järkyttävä. ![]() |
Kirjoittaja: | Pete H [ 28.11.2011 22:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Hieno idea Kaarja! Ei kun tekemään ja näytille heti. Noita kun riittää kärryiksi asti ja on sitten mitenpäin vaan, niin hyvän näköinen on varmasti, erottuu. ![]() |
Kirjoittaja: | Lauri [ 28.11.2011 23:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Eki kirjoitti: Mutta otapas kahdesta Breakista takapää, molemmat katkaistuna heti takalokasuojan kaaren etupuolelta. Monessa Breakissa onkin jo hyvä valmis alku katkaisulle: siinähän on se Xantian näkyvin ruostepaikka ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 29.11.2011 23:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Ekin malliin, tuolla esimerkkinä olevalla ei juuri mitään kuskata jos meinaa aisapainon pitää järjellisissä rajoissa. Jossain oli joskus myytävänä Toyota Celican takapäästä tehty kesäterassi ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | kaarja [ 30.11.2011 18:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Aisapainoa tuossa on vähän funtteerattu työporukallakin. Taitaa tulla liian raskas. ![]() ![]() Suunnittelin eräänlaista kevytasuntovaunua,ehkä aisan päälle kaasupullot,pieni jääkaappi ja vesisäiliö vararenkaan tilalle,patjat mahtuu hyvin takaosalle. Hydejousituksen vois jättää paikalleen ja laittaa esim käsipumpulla paineistuksen? Tai akku lisäksi ja pikku sähköpumppu.. |
Kirjoittaja: | svc [ 03.12.2011 15:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
kaarja kirjoitti: Aisapainoa tuossa on vähän funtteerattu työporukallakin. Taitaa tulla liian raskas. Aika paljon joutuu keventämään, että tuon saa maksimissaan 750 kiloiseksi. Varsinkaan kun harvalla Xantiallakaan saa vetää yli 700 kg jarrutonta. Jos haluaa jarrulliseksi O1 tai O2 luokam kärryksi, aihioksi kannattaa etsiä joku vanha hydraulijarruilla oleva alusta.
![]() ![]() Suunnittelin eräänlaista kevytasuntovaunua,ehkä aisan päälle kaasupullot, pieni jääkaappi ja vesisäiliö vararenkaan tilalle,patjat mahtuu hyvin takaosalle. Hydejousituksen vois jättää paikalleen ja laittaa esim käsipumpulla paineistuksen? Tai akku lisäksi ja pikku sähköpumppu.. |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.12.2011 09:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Ei olisi hassumpi hydejousitettu kärry. Kun tavallisen lastaa, vaunu kyllä painuu, hydeauto ei. Siinä on sitten kärry vähän viteettäin. Tämän huomaa selvästi, kun on kierrejousitettu kärry, erillisin tukivarsin, runsain joustovaroin. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 12.12.2011 10:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Raumalla on yhden kirpputorin pihassa läpeensä mätä farkkuwarresta tehty peräkärrynraato ![]() |
Kirjoittaja: | Ake Blomm [ 12.12.2011 10:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Meinasikko, että kärryn hydraulipumppu ottaisi käyttövoiman pyörän akselilta? Olishan siinä tietyä lokiikkaa, että lastattaessa kärry olisi alhaalla ja liikkelle lähdettäessä nousisi ylös. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 12.12.2011 10:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Ake Blomm kirjoitti: Meinasikko, että kärryn hydraulipumppu ottaisi käyttövoiman pyörän akselilta? Olishan siinä tietyä lokiikkaa, että lastattaessa kärry olisi alhaalla ja liikkelle lähdettäessä nousisi ylös. Mitäs sitten kun kärry onkin pohjastaan kiinni? ![]() |
Kirjoittaja: | Ake Blomm [ 12.12.2011 10:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Jaa, että sähköpumppuu... Niin tosiaan voihan sitä varmaan sähkömoottorillakin pyöritää. Eipä tuommonen tullut mieleen kun on lähinnä Cx:stä kokemuksia, vaikka ei siinäkään sentään pumpun voimaa vetoakselilta oteta. ![]() Tarvinnee kuitenkin vähän tavallista paksummat piuhat vetoauton ja kärryn väliin. |
Kirjoittaja: | ealab [ 12.12.2011 18:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Jaa´a. Ei olisi kaukana akselistoroinat, nurkan takana. Tuo liiika-aurauksinen takakelkka, ja muutkin tavarat löytyisi. Tarkoitus olisi tietenkin vain saada kärryynkin vakiolentokorkeus. Mekaanisella, tai sähköpumpulla, yks´sama. Mistä mekaanisen käyttövoima? Sähköpumppua varten pitäisi olla tuo hyvinmoninapainen pistorasia...Pieni LHM-säiliö, ehkä varaajakin, vajoamisenesto, ym. taitaisi siitäkin tulla painoa. Vaikka laittaisikin 14" pyörät. Jarrukalusto ei pakollinen, painonsäästöä. Tai sitten sähköpumpulla, ABS:t ? Voisikohan kelkkaa keventää....Huomaan, että teoriasuunnitelmat ovatkin valmiit..... |
Kirjoittaja: | citroen for ever [ 12.12.2011 22:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
ealab kirjoitti: Jaa´a. Ei olisi kaukana akselistoroinat, nurkan takana. Tuo liiika-aurauksinen takakelkka, ja muutkin tavarat löytyisi. Tarkoitus olisi tietenkin vain saada kärryynkin vakiolentokorkeus. Mekaanisella, tai sähköpumpulla, yks´sama. Mistä mekaanisen käyttövoima? Sähköpumppua varten pitäisi olla tuo hyvinmoninapainen pistorasia...Pieni LHM-säiliö, ehkä varaajakin, vajoamisenesto, ym. taitaisi siitäkin tulla painoa. Vaikka laittaisikin 14" pyörät. Jarrukalusto ei pakollinen, painonsäästöä. Tai sitten sähköpumpulla, ABS:t ? Voisikohan kelkkaa keventää....Huomaan, että teoriasuunnitelmat ovatkin valmiit..... Beksin akseliin n.10-15cm leveyttä lisää, jarruosat kaupan hyllystä. virtasyöttö 6neliösellä kaapelilla ja mopon akku (tai joku pieni) Lavan sisämitan pitäisi olla kapeimalla kohtaa n.1250mm ja pituuttaki pitäs olla mielellään n.2700mm (sisämitta). Aikanaan (n.15v sitten) kyselin silloin olisi ollut täysin toteutettavissa. Ei varmaan enää. |
Kirjoittaja: | svc [ 13.12.2011 01:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Eikös nelivetoisen Pösö 405:n taka-akseli olisi aivan passeli tähän tarkoitukseen? Sähköinen hydepumppukin löytyy. Omavalmisteisen perävaunun rakentaminen hankaloitui vuoden 2010 alusta aika rankasti. Tarpeeksi vanhan kärryn muutoskatsastaminen onnistunee. Tuolla vähän nykypykälien mukaisia ohjeita: http://leimalle.com/tietoa/perakarrynteko.php |
Kirjoittaja: | Rychnowo [ 14.12.2011 19:27 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry | ||
...oli muistaakseni Mobile.de myytävänä...
|
Kirjoittaja: | Pertsa [ 11.01.2012 04:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Vakio 7 napaisestakin peräkärrypistokkeesta kuuluisi löytyä tuo hydepumpun käyttöön käyvä virta 15 napa. Osassa merkkiliikkeiden yms kytkemissä pistokkeissa toimii oikein, osassa ei. Vakiintunut nykykäytäntö tuntuu olevan käyttää kyseistä napaa toisena parkkivalojen syöttönä. |
Kirjoittaja: | ealab [ 11.01.2012 11:44 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Kyllä siinä kytkentöjä tulisi. Sähköpumppuun paine-/ jousituksen korkeuskytkin, ettei alvariinsa pyörisi..Miks ei käsipumppukin, jos olisi vajoamisen esto. Varaajan tarve? Painonsäästöä olisi 13" pyörätkin jostain pösöstä?. Sähköpumppu taas voisi olla hitaampikin, pienempivirtainen. Näkyy uusissa, ainakin pk-autoissa olevan uudempi pistorasia, siinä sitten käytetään adapteria, jos tarvis. 7-napaisissa taitaa olla 1 napa kärryn(matk.) plussaa varten, se lienee sumuvalokäytössä nykyään. |
Kirjoittaja: | svc [ 11.01.2012 13:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Pertsa kirjoitti: Vakio 7 napaisestakin peräkärrypistokkeesta kuuluisi löytyä tuo hydepumpun käyttöön käyvä virta 15 napa. Osassa merkkiliikkeiden yms kytkemissä pistokkeissa toimii oikein, osassa ei. Vakiintunut nykykäytäntö tuntuu olevan käyttää kyseistä napaa toisena parkkivalojen syöttönä. Itseasiassa jatkuvaa virtaa ei pitäisi oikein kytkettyyn 7-napaiseen rasiaan tulla. Suomessakin otettiin käyttöön kansainvälisen ISO 1724 standardin mukainen kytkentä joskus 90-luvun alussa, ja sen mukaan navat menevät näin: http://www.kovil.fi/media/OHJE_13_JA_7_NAP_UUSI.pdf Juuri noiden omien kytkentöjen takia tiellä näkee toisinaan peräkärryjä, joissa takasumari loistaa koko ajan. Suomalainen standardi SFS 2471 on tuon ISO 1724:n mukainen. |
Kirjoittaja: | eskere [ 11.01.2012 19:46 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry | ||
Joskus Vw K70:tä ulkoiluttaessani bongasin tällaisen Volkkari-fanin tölkki-kärry-yhdistelmän ![]()
|
Kirjoittaja: | Pertsa [ 11.01.2012 21:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Tuorein auto, josta tuo virta 15 takana oleva napa on tullut vastaan oli 02 vuosimallin mitsun avolava. Käytännössä kytkennän huomasi vain siitä, että osa kärryn parkeista syttyi virtalukon, osa valokatkaisijan mukaan. Tuli silloin rasiaa uuteen vaihtaessa todettua, että olivat vehon pojat laittaneet vielä paksumman johtimenkin tuohan virtalukon ohjaamaan linjaan. |
Kirjoittaja: | svc [ 12.01.2012 12:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
eskere kirjoitti: Joskus Vw K70:tä ulkoiluttaessani bongasin tällaisen Volkkari-fanin tölkki-kärry-yhdistelmän Eikös tuo T2 ole "pallokeula", T3 "tölkki" ja T1 "junakeula"? Velimies näistä joskus piti luentoa, kun käytin Syncrosta väärää nimitystä.
![]() |
Kirjoittaja: | Sitruunaseppä [ 25.01.2012 21:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Xantiasta peräkärry |
Luutunutta ajattelua. Xanttuun sopisi peräkärryksi jokin nokkakolarikiesin tai -mesen loppupää. Respektiä! |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |