|
Kirjoittaja |
Viesti |
cittroen
|
Viestin otsikko: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 25.06.2018 21:37 |
Viestit: 181
|
Auton toin Ruotista pari kuukautta sitten. 153tkm mittarissa, ei mätää, jotain maalivaurioita ja pientä ruosteenalkua parissa kohtaa. Lakka hilseillut joistain kohdista. Tuntuu, että tuo on punaisen värin tyyppivika, koska varaosa-autossakin, jonka ostin pisteosia varten, on sama ilmiö. Tietyillä kierroksilla esiintynyt pärinä paikallistettiin väärässä linjassa olevaan pakoputkeen, eli se ottaa runkoon.
Tässä muutaman viikon aikana olen tehnyt normaalia huoltoa mm. öljyjen ja suodattimien vaihto, vaihteistoöljyt, ja totalin hyde cleanerit valutin systeemiin, kaikkiin öljyihin laitoin myös rvs käsittelyt. Jarrupalat oli asennettu väärin, joten ne laahasi. Kaikki pallot myös vaihdoin. Palloista vaan en päässyt heti nauttimaan koska hydractiven sähköventtiili ei toimi. Activa harrastajien kiitettävä dokumentaatio auttoi tuonkin huomaamisessa. Lexia ilmoittaa pysyvästä viasta etumagneettiventtiilissä. Jännitteet ja muut näyttävät normaalilta. Venttiilin muovinen osa pyörii tukissa, onkohan tuo normaalia vai onkohan tuo joskus aukaistu? Letkussa ainakin on jälkikäteen laitetulta näyttävä klemmari.
Katsoin yleismittarilla johdon jännitteet. Vaikuttaa normaalilta, koska virta-avainta käännettäessä tulee 12v piikki ja asettuu n. 2.5 volttiin. Vastus venttiilissä alle 3 ohmia. Artikkelissa normaaliksi vastukseksi mainitaan 4 ohmia. Onkohan kärtsännyt ja sen takia ei toimi? Purkuautoista alan seuraavaksi katsella sopivaa. Uutta en ainakaan nähnyt olevan missään myynnissä.
Takakelkan päällä vuotaa joku hydeletku. Tod. näk. paluu, muutenhan se valuisi solkenaan. Ranskan activa shopissa näin myytävänä jonkun palikan sinne. Onkohan yleinen vuotokohta?
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 26.06.2018 19:32 |
Viestit: 1279 Paikkakunta: Järvenpää
|
Hienoa että tulee lisää Activoita Suomeen! Mukavan vähän ajettu yksilö! Joo nuo lakkojen hilseilyt kyllä muissakin väreissä on havaittu myös XM:ssä.. Tuon solenoidin kelan pyöriminen on normaalia ja on siinä aksiaalisesti puristettuna välissä olevan ohen aaltojousen voimalla. Eli jos ei pyöri, niin on lian ja korroosion jumittama. Parempi että pyörii. Jännite kytkettäessä hetkellisesti (0,5 s) 12V jonka jälkeen siirtyy 1 kHz kanttiaaltoon ja yleismittari näyttää mitä näyttää. Yleensä pitäisi näyttää pari V jos diodi ehjä ja noin 2,7 V jos rikki. Diodin kunnon voit testata pienemmällä jännitteellä esim. 5 V kytkemällä 5W5ohm vastus sarjaan. Toisella napaisuudella virta noin 1 A ja toisella noin 0,5A. Jos virta sama molemmin päin, on diodi sökö. Voit käyttää vaikka jotain pientä polttimoa siinä ja muutakin jännitettä, mutta älä kytke jatkuva 12V DC:tä sekunttia paria pidemmäksi aikaa eittei kela vaurioidu. Jos kelaa ei ole vaihdettu sanoisin 99.9% varmuudella että siinä oleva diodi on vaurioitunut. Myös ECU:ssa voi olla kuumuuden aiheuttamia ongelmia pääteasteissa tai niiden lämmönjohtokontakteissa.. Näitä on erityyppisiä. Suosittelen vilkaisemaan sisään. Vaatii vähän näppäryyttä avata liimasauma rikkomatta paikkoja ja liittimiä. Aukeaa kyllä. Kun koppa auki, näät mahdolliset tummumat, tosin kivet ei hajoa helposti ja kai pitäisi toimia jos em. V-muutokset mitattvissa johdosta. Voit laittaa monista ohjeista löytyvällä tavalla uudet diodit suoraan Ecun sisään, mutta kait oikeaoppisempi tapa olisi saada diodit mahdollisimman lähelle sitä kelaa H2 systeemeissä. H3+ on alempi taajuus eikä tarvetta kelassa oleville diodeille. Voit lisätä ne suoraan johtojen väliin liittimen lähelle vaikka Christophe Tatinin ohjeiden mukaan. Kunhan laitat oikein päin! Jos alkaa toimimaan, niin hyvä! Jos ei, niin vika voi olla sen solenoidin neulaventtilissä tai sen pienessä jousessa. Tästäkin paljon ohjeita, mutta riski vanhaa avatessa että paikkoja hajoaa.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 26.06.2018 21:15 |
Viestit: 181
|
Kiitos hyvistä vinkeistä. Pitääpä testatailla taas joku päivä. Tänään tutkin miksi takalasin pesuri ei toimi. Pumppu pyörii, joten jossakin tukos tai letku poikki. Otin peräluukun muovin irti, joka peittää pyyhkijänmoottorin sun muut ja otin letkun irti läpiviennin päästä ja sieltähän sitten tuli hyvin nestettä. Pyyhkijän akselin läpivienti oli ruostunut umpeen ja sille annoin vähän wd:tä, raaputin neulalla ja pistin lopuksi ultraäänipesuriin. Rasvasin osat, ruuvasin kiinni ja hyvin pelaa
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 27.06.2018 11:13 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
Taitaa kaikki Ruotsin Activat päätyä pikkuhiljaa Suomeen. Ei haittaa ollenkaan. Ehkä pian saadaan se Activa-kokoontuminenkin järjestettyä. Mutta tuo Xantian takalasinpyyhin on kyllä lähes yhtä turha keksintö kuin WD-40.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 27.06.2018 14:55 |
Viestit: 181
|
Isäukko haki tuossa viimeviikolla itselleenkin melkein identtisen Activan. Tuolla Ruotsissa saattaa olla jonkinmoinen määrä lisääkin noita pihoissa seisomassa. Onhan tuo pyyhkijä vähän turha mutta oli niin helppo korjattava ettei viitsinyt jättää
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 29.06.2018 00:41 |
Viestit: 181
|
Tuli tuota ahtoputkea katsellessa mieleen, että onko porukka asennellut turbon ohivirtaus/blow by venttiiliä näihin tct koneisiin? Valmiit lähdöt tuossa näyttää olevan Peugeotin vastaavissa koneissa käytetylle venttiilille. Miksiköhän Citroenista jätetty pois? Turbon eliniän, tehon ja mukavuuden kannalta vähän mietin.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 06.07.2018 22:45 |
Viestit: 181
|
Onneksi otin jakopään työn alle. Remmi lepatti jo selvästi löysänä ja jako oli hypännyt 1-2 hammasta. Varmaan syynä toiseen pärinään moottorista tietyillä kierroksilla. Vesipumppukin oli vähän tiputellut. Laitoin diverter valven tilaukseen. Imusarjan kyljestä näyttää saavan otettua alipaineen yhdestä käyttämättömästä nipasta.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 16.07.2018 22:30 |
Viestit: 181
|
Laitoin ohivirtausventtiilin paikalleen ja vähensi aika mukavasti nykäyksiä kaasua nostettaessa. Eron huomaa varsinkin sporttisessa ajossa. Ebaysta 30e paikkeilla.
Liitteet: |
diverter.JPG [ 109.12 KiB | Katsottu 29877 kertaa ]
|
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 22.07.2018 19:33 |
Viestit: 181
|
Hydevuoto tukittu, diodit korjattu, Sonyn mankka asennettu. Koko ajan parempaan päin..
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 23.07.2018 22:11 |
Viestit: 181
|
Activa sylinterit vänkää autoa vähän väärään asentoon. Aattelin että ton säätimen vois ottaa käteen ja herkistellä, tarkastella ja säätää. Netistä löytyi ohjeet tuohonkin hommaan. Pitäis ettiä joku 3d tulostamo, joka tekis nuo muovihelat ensiksi.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 18.08.2018 17:14 |
Viestit: 181
|
Vaihdoin koko hydractive venttiilin eteen purkuosana. Nyt on pehmeä taas. Samalla vaihdoin kallistustankojen muovit ja auto näyttää seisovan selvästi suoremmassa.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 21.08.2018 16:31 |
Viestit: 1279 Paikkakunta: Järvenpää
|
Hyvältä kuulostaa, hienoa että auto alkaa heräilemään henkiin! Tuollaisen tohisijan voisi kyllä myös laittaa. Vaikuttaakohan se mitään kautta moottorin huohotukseen ja öljyvuotoherkkyyteen positiivisesti/negatiivisesti?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 27.08.2018 15:50 |
Viestit: 181
|
Voi olla että vaikuttaa vähän, koska tuon pitäisi tasata paineiskuja.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 02.09.2018 20:29 |
Viestit: 181
|
Laitoinpa flex fuel sarjan kii. Katsotaan kuinka käy.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
Igor
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 05.09.2018 16:22 |
Viestit: 1598 Paikkakunta: Tampere
|
cittroen kirjoitti: Laitoinpa flex fuel sarjan kii. Katsotaan kuinka käy. Maailma pelastuu, ja tankilla joutuu käymään vähän useammin.
- Xsara Break Exclusive 2001 (ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006) - ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 05.09.2018 21:11 |
Viestit: 181
|
Sentää jotai hyvää
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
Vekke
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 06.09.2018 19:45 |
Viestit: 96 Paikkakunta: Espoo
|
Kerropa sitten kun on kokemuksia tuosta flex fuelista. Itsellä vähän pyörinyt mielessä sama yhdistettynä ahtojen nostoon. Etanolissahan on se hyvä puoli, että kun sitä massamääräisesti (ja litra) pitää syöttää enemmän ja sen höyrystymislämpö on korkeampi saadaan seosta jäähdytettyä paljon enemmän kuin bensalla. Samalla etanolin korkeampi puristuksenkesto sallii muutenkin kovemmat ahdot. En vain tiedä mihin asti noissa vakiosuuttimissa riittäisi varaa kun tavaraa pitäisi nostetuilla ahdoilla saada jo aika paljon alkuperäistä enemmän liikkumaan.
Xantia Activa 2,0 tct
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 06.09.2018 21:14 |
Viestit: 181
|
Seurailen tilannetta sitten kun saan ajettua ysikasit pois, että pääsee pelkällä viinalla testailemaan. Hyvä, kun tällä mokkulalla saa katsottua juurikin noita suuttimen aukioloja, niin tässä vaiheessa voisi ajaa vertailutuloksen nykyisillä bensoilla. Itse myös mietin, että turbokone hiukan nostetuilla ahdoilla hyötyisi eniten etanolista, mutta en kyllä aivan lähiaikoina ehdi toteuttamaan.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 04.10.2018 23:57 |
Viestit: 181
|
Nyt tankissa on 65% etanolia. Ihan hyvin käy ja kukkuu. 98:lla ohjelma näytti suuttimien cycleiksi max 80%. Etanolilla en ole vielä testannut. Laitoin myös omatekemän pohjapanssarin paikoilleen.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 27.10.2018 22:58 |
Viestit: 181
|
71% seos nyt. Vielä ihan hyvin käynnistyy -4 pakkasesta.
Minkähänlaisia vaihtoehtoja on, jos activasta haluaa pehmeämmän? Aika pintakova nyt.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 28.10.2018 14:38 |
Viestit: 1279 Paikkakunta: Järvenpää
|
cittroen kirjoitti: 71% seos nyt. Vielä ihan hyvin käynnistyy -4 pakkasesta.
Minkähänlaisia vaihtoehtoja on, jos activasta haluaa pehmeämmän? Aika pintakova nyt. Jousitus on kyllä toimiessaan vähintäänkin riittävän mukava auton luonne huomioiden, enkä lähtisi missään nimessä muuttamaan palloja tai korvaamaan niitä muilla kuin alkuperäistä numeroa olevilla vaikka paineistettuna. Diodien lisäksi pitää varmistaa että venttiilit toimii muutenkin. Imupuolen ilmavuodot, solenoidin ohivuoto ym häiritsee toimintaa. Jos ohjauspaine on alempi kuin pallossa, ei kara liiku eikä mene pehmeään tilaan. Ongelma on korjattu vasta viimeisissä 2000 mallin xantioissa evo-modauksella jossa venttiilissä on ylimääräinren paineentasauskanava joka estää karan lukittumisen. Sama periaate C5->. Oma projekti on ollut kesän kiireiden..takia jäissä mutta pikkuhiljaa activoitumassa. Siinä olen muuttamassa designia siihen Evo tyyliin. Saa nähdä paraneeko mukavuus. Teen ensin takapäähän.
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 28.10.2018 18:18 |
Viestit: 181
|
Hmm kuulostaa järkeenkäyvältä. Tässä takapään venttiili ilmeisesti hieman temppuilee, koska perä välillä ajon aikana tipahtaa ja sitten vasta pehmenee siihen, mitä se nyt on. Olikohan niin, että tarvikepallot saattaa olla pintakovemmat, kuin alkuperäiset?
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 28.10.2018 18:25 |
Viestit: 181
|
Imuletkussa oli joku poikittainen halkeama ja ympäröin sen tiivistemassalla ja vulkanoituvalla teipillä. Auttaakohan mitään vai joutuukohan vaihtamaan kokonaan.
Xantia Activa TCT -95
|
|
|
|
|
cittroen
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 28.10.2018 19:28 |
Viestit: 181
|
|
|
|
|
Wesa
|
Viestin otsikko: Re: Xantia Activa tct -95 Lähetetty: 28.10.2018 21:26 |
Viestit: 1279 Paikkakunta: Järvenpää
|
Imuletkun vuodon tukkiminen voi auttaa jonkinverran. Etenkin kylmällä ohjaus alkaa jäykistelemään jos noita imuvuotoja. FrenchCarForumilla on hyviä juttuja niin ilmakuplista kuin tuosta Evo muutoksesta. Toimiiko perä yleensäkkään esim ovikokeessa?
Xantia Activa Tct -96 CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84 GS X3 ZEV-projekti, C4GP 136 hdi A -07 C5 2.2 HDI 170 -08
|
|
|
|
|
|
|