Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CX 20 TRE ruiskuksi
ViestiLähetetty: 17.03.2014 12:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Olen siis moista projektia tekemässä tavoitteena saada auto tulille Gällivare-Pariisi reissuun elokuun lopulle. Hommaa varten hankin Douvrinin suuremman 2,2 litraisen Renault 25:stä kotoisin olevan ruiskukoneen koodilla J7T 731 joka on 124 hp versio Renixin ruiskutusjärjestelmällä. Samaa lohkoa on käytetty CX 22 TRS:ssä.

Projekti on alkanut vanhan moottorin irroituksella ja erojen ihmettelemisellä. Seuraavassa suurimmat erot ja mahdolliset ratkaisut:

1. Kansi on erilainen. Termostaatti on kannen vastakkaisessa kulmassa pumpun päällä samalla kohtaa jossa CX:ssä on moottorin koiranluun tukirauta. Nokka-akseli lyhempi ja virranjakajan tehtävää hoitaa nokka-akselin päässä pelkkä korkeajänniteosa. Kannen valu ei ole sama imuaukkojen suutinpoteroiden osalta. Muuten kyllä paksunnokset ym. on kutakuinkin samoin. Tarkoitus on pitää rillukat paikoillaan, eli vetää pidempi ylävesiletku ja tehdä moottorin takatuki uusiksi ja kiinnittää se termarikotelon ja pakosarjan väliin. Pari kierrereikää rellun vanhan nostokorvan paikalta täytyy isontaa M7->M10 ja apurungon korvaketta sirtää keskemälle n. 50 mm.


2. Suurin ja hankalin ero siinä että kampikammion alaosat eroavat kovasti. Rellusssa on yhdistetty alosa-laakeripukkien tukihärpäke ja erillinen pienempi peltinen öljypohja ja koska moottori on siinä pitkittäin puuttuu siitä oikean puoleisien vetoakselin tukilaakeripesä. Lisäksi sitikan lohkoa on hieman silvottu kytkinpäästä vetoakselin tilavaatimusten takia. Helppo ratkaisu olisi laittaa Cx:n öljypohja ja palastella lohkoa jotta vetari mahtuu. CX:n 22 koneessa ei ole käytetty laakeripukkien tukia ja varmaan tuokin pärjäisi ilman niitä, mutta on se vaan niin hienon näköinen hyvin muotoiltu jäykiste että tarkoitus on jättää se paikoilleen ja tehdä erillinen vetoakselin tukilaakeripukki jonka kiinnittämiseen on moottorin lohkossa juuri sopivassa kohtaa M10 reikiä joissa on ollut rellun moottorin kannakkeet kiinni.

3. Öljynsuodatin on rellussa suoraan lohkossa kiinni ja Cx:ssä erillisellä 45asteen jalalla jolla suodatin saadaan alaviistoon ja väistämään apurunkoa. CX:n suodatinjalka ei käy rellun lohkoon ilman lohkon käyttämistä koneistuksessa. Helpoin ratkaisu lienee suodattimen siirtäminen erillisellä jalalla ja letkuilla sopivaan paikkaa, mikä muutenkin tekee suotimen vaihtamisen helpommaksi.

4. Pakosarjat ovat erilaisia ja CX:n pakosarja törmää rellun lohkossa erääseen ulokkeeseen. Kyseinen uloke on CX:n lohkossa leikattu poikki ja on helppo tehdä rellun lohkoonkin.

5. Rellun imusarja mahtuu ainakin tuon lyhemmän 2 litraisen syylärin kanssa, mutta korkeuden kanssa voi tehdä tiukkaa. Kaasuläppäkotelon voi hieman vaivaa nähden siirtää myös imusarjan alle jolloin tilaa riittää ja saa jouhean sisääntulo putken alkuperäisen virtausta ahdistavan jyrkkäkulmaisen valukikkareen tilalle.

6. Öljytikku on rellussa eripuolella lohkoa. Lohkossa valupaikka siinä missä Cx:n tikku ja sen saa siirrettyä siihen kun poraa sopivan reijän. Tuon jo tein ja alalohkon (laakerituki) loiskelevyn yhtä öljyaukkoa piti hieman isontaa jotta tikku osuu siitä läpi.

7. Hydraulipumpulle ei ole rellun nokka-akselin päässä vetoa. Pumpulle luontainen paikka tuossa on laittaa se alas rellun ohjaustehostimen pumpun tilalle joka on suunnilleen samakokoinen. CX:n pumpulla pitäisi välitystä muuttaa koska kampuran päässä oleva hihnapyörä antaisi välitykseksi noin 1:1 ja pumppu pyörisi tuplanopeudella. Ei taida kestää. Uudemmat XM:n xantian pumput voisivat olla vaihtoehto? Onkohan tuossa 6+2 pumpussa ohjaustehostimen puolella samat paineet kuin hydepuolella? Voiskohan sen vetää erikseen Diraville?

Kun noita paketteja vertailee vierekkäin, huomaa väkisinkin kenelle tuo moottori on alun perin suunniteltu....



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 20 TRE ruiskuksi
ViestiLähetetty: 05.02.2015 22:29 

Viestit: 923
Paikkakunta: Etelä-Savo
Kiinnostaa, miten kävi?



Muista hymyillä, Pete 040-7334478
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 20 TRE ruiskuksi
ViestiLähetetty: 05.02.2015 23:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1332
Paikkakunta: Järvenpää
Pete H kirjoitti:
Kiinnostaa, miten kävi?

Raidi meni ennen auton valmistumista ja keikka piti heittää laina-autolla, -kiitos korveelle!
Muut projektit ajoi sitten ohi ja auto on kesästä asti pönöttänyt tallissa.

Ei se paljosta kiinni ole. Eli kone on nokalla, vesiletkut ym. kiinni. Bensapumppua sen putkistoa ja sähköjä ei ole kytketty, ecun johdotus osin hakusessa kun on tomaatista joskus lähtösin ja siinä pikkasen eroja tavalliseen..Voi olla että tulee joskus tehtyä lopulta megasquirtillä kun ei kiirettä.

Koneen tein lopulta kaksilitraisen öljypohjalla jossa pari pultinreikää piti isontaa M8 pultille. Moottorin apurungossa olevaa tukea siirsin n. 40 mm styyrpuuriin ja porasin uuden reijän taaemmaksi koska uusi koiranluunkorvakkeen paikka kannessa tuli myös ulommaksi siitä.

Syyläriä piti lopulta siirtää paksuutensa verran eteenpäin. Onnistuu hyvin katkaisemalla törökorvat ja hitsaamalla apurunkoon vanhojen korokkeiden eteen toiset johon ne syylärin alakumit istuu. Vesiletkuissa oli suurin haaste. Väärässä nurkassa olleesta termostaattikotelosta letkulla pakosarjan yli ja kannen toisen nurkan ympäri kovalla putkella josta taas letkulla ylävesiliitäntään. Yhtä hankala oli alavesiletku joka myös pumpulta haitariletkulla kovalle taivutellulle pukelle joka on kiinnitetty kannen jakopäätyyn ja siitä taas letkulla syyläriin.

Vanhanmallisen kahdella korvalla olevan hydepumpun sain kiinni siihen laturin päälle ja kampuran kumivaimennetun hihnapyörän korvasin kaksilitraisen peltisellä jossa ulomman vaihdoin yhdestä laturista ryöstettyyn pienempään jolla pumpun jenkat tulee suunnilleen kohdalleen.

Kaasulappakotelon päälle laitoin 10 mm paksulla sovitelaipalla vakion kaasarikoneen muovisen mutkan, Korkeustilaa on niin vähän konepeltiin että jouheampi kaari ei sovi. Näyttää melkein vakiolta ja saa vakioputsariin kiinni. Tyhjäkäynninsäätömoottorin letkun ja ilman lämpötilaanturin sai kiinni siihen mutkaputkeen kivasti.

Eli aika paljon tuossa jouduin tekemään kompromissejä poiketen rellun "paremmasta" douvrin designista :? mutta kai se nyt jotenkuten pitäsi pysyä kasassa kun 505 Gti on kuitenkin vastaava rakenteeltaan. ;)



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CX 20 TRE ruiskuksi
ViestiLähetetty: 06.02.2015 20:16 

Viestit: 161
Paikkakunta: Jönköping
Saattas passata paremmin imusarja Renault Masterin bensa koneesta.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: