Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX 16V
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=12889
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 14.10.2012 21:29 ]
Viestin otsikko:  BX 16V

Tuli tuossa viime kuussa ostettua katiton BX16V vm -88. Autolla ajettu jotain mutta ilmeisesti myös tehty kaikenlaista edellisten omistajien toimesta. Auto ilmestyi talliini itsestään mutta ilman sisustaa joten asialle on tehtävä jotain.

Hankin siis varaosa-auton tarkoitusta varten. Tai oikeastaan kaksi mutta ensimmäinen oli liian hyvä purettavaksi :lol:

Penkkienvaihto on kesken, huomasin juuri että turvavyön salpa ja lukko ovat eri paria :evil: Saahan tuon vyön irti mutta salvan vaihto olisi helpompi.

Mittaristossa on osa valoista pimeänä. Työn aiemmin tehneenä ujutin käden piuhaviidakon läpi mittariston takana olevalle siipimutterille mutta mitä peekelettä, siellä onkin tavallinen mutteri! Millä hemmetissä ujutan sinne lenkkiavaimen?

Alusta on myös, hmm vetelä. Mutta tuossa taitaa olla pitkät pallot ja on muutenkin mukavan puoleiseen kallistuva.

Kirjoittaja:  O17 [ 16.10.2012 15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

laitoin viestiä sulle niistä lukoista.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 17.10.2012 22:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Ihanaa kun purkuautossa juttu on kiinni torxilla ja sama juttu 16valvessa taas ristipäällä. Pimeä on eikä silmätkään enää ole niinkuin nuorena. Onneksi ei ole kiire :lol:
Mittaristo ei muuten olekkaan kiinni mutterilla vaan sellaisella kuperalla peltiprikalla, toinen on irti ja sormissa tuntuu.

Kirjoittaja:  Croisette [ 17.10.2012 22:10 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Putkimies22 kirjoitti:
Mittaristo ei muuten olekkaan kiinni mutterilla vaan sellaisella kuperalla peltiprikalla, toinen on irti ja sormissa tuntuu.


Sen peltiprikallisenkin saa auki sormin, jos vaan on tallella se prikan alle kuuluva kuminen aluslevy, eli kääntää sen reunat peltiprikan päälle ja kas sen saakin auki helposti ;) .

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 17.10.2012 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Croisette kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Mittaristo ei muuten olekkaan kiinni mutterilla vaan sellaisella kuperalla peltiprikalla, toinen on irti ja sormissa tuntuu.


Sen peltiprikallisenkin saa auki sormin, jos vaan on tallella yhä se prikan alle kuuluva kuminen aluslevy, eli kääntää sen reunat peltiprikan päälle ja kas sen saakin auki sormin ;) .


Kumi oli tallella ainakin vänkärin puolella, eiköhän toisellakin. Pitääpä kokeilla! Thänks :)

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 17.10.2012 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Ja jos ne kumit ovat jo poissa niin homma onnistuu hyvin pienellä hylsyavaimella, lyhytkin varsi riittää.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 19.10.2012 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Valoasiaa. Aiemmissa bexeissä virrat päälle laittamalla syttyy ajovalot ja mittarivalot. pelkästä viiksestä käännettäessä ensin parkit ja mittarivalot ja sitten myös ajovalot.
Tässä pelissä syttyy virrat laittamalla pelkät mittarivalot. Pelkästä viiksestä vääntämällä taas vain parkit muttei mittarivaloja.
:geek: :?:

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 22.10.2012 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Putkimies22 kirjoitti:
Valoasiaa. Aiemmissa bexeissä virrat päälle laittamalla syttyy ajovalot ja mittarivalot. pelkästä viiksestä käännettäessä ensin parkit ja mittarivalot ja sitten myös ajovalot.
Tässä pelissä syttyy virrat laittamalla pelkät mittarivalot. Pelkästä viiksestä vääntämällä taas vain parkit muttei mittarivaloja.
:geek: :?:


Tietääkö kukaan?

Kirjoittaja:  jasu [ 22.10.2012 21:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Putkimies22 kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Valoasiaa. Aiemmissa bexeissä virrat päälle laittamalla syttyy ajovalot ja mittarivalot. pelkästä viiksestä käännettäessä ensin parkit ja mittarivalot ja sitten myös ajovalot.
Tässä pelissä syttyy virrat laittamalla pelkät mittarivalot. Pelkästä viiksestä vääntämällä taas vain parkit muttei mittarivaloja.
:geek: :?:


Tietääkö kukaan?

Valomuistin releet, oletettavasti sijaitsevat kuskin puolella konepellin saranan lähellä.

Tämä siis jos autossa on valomuisti...

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 04.11.2012 19:04 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Mittariston valot vaihdettu. Check
Nopeusmittarin vaijeri kuitenkin katkesi kuorestaan irroitettaessa. Sisusvieteri on ehjä mutta onko tuo nyt enää toimiva? Onko elinluovuttajassa samanlainen vaijeri? (BX 16 GTi)

Keskikonsolin valot pimeenä. Miten niihin pääsee käsiksi ja montako niitä on? Kuuluuko keskikonsolissa olla mitään valoja?

Öljypainemittari näyttää valkoisella valolla öljyn tason ihan ok mutta sitten mittari losahtaa pohjaan eikä reagoi koneen kierroksiin. Missä anturi ja miten vika paikallistetaan?

Ajattelin samalla vaihtaa pimeät etuparkit mutta sieltäpä oli viety lamput kantoineen. Enpäs sitten vaihtanutkaan. Eikä piuhoihinkaan virtaa tullut, ehkä sulake palanut kun irrallaan heiluivat..

Kirjoittaja:  kokemjne [ 04.11.2012 19:59 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

keskikonsolii pääsee kun irrottaa
1: ne ritilät siitä keskeltä
2: nyppää säätönupit ,niin löytyy 2 ristipäätä tai torxia
paneli lähtee sitten irti ja näkyy kaksi lamppua. ne voi kiskoo irti ja korvata toimivilla .
käänteisesti takaisin hullaamatt niitä pari jousiliuskaa niistä yläritilöistä.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 05.11.2012 19:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Ei pitäisi kysyä montaa asiaa kerralla. Yhteen saa vastauksen ja loput jää kylmäksi :D

Onko nopeusmittarin vaijeri entinen ja onko se sama kuin 16 GTi:ssä?

Kirjoittaja:  kokemjne [ 05.11.2012 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

no hyvä kun yksi asia selvisi. GTi:n öljynpaine mittari toimii juuri noin. eikä se edes ole oikeestaan painemittari vaan määrää osoittava.

kyllä ne vaijerit on keskenään sotkettavissa

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 05.11.2012 19:14 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

kokemjne kirjoitti:
no hyvä kun yksi asia selvisi. GTi:n öljynpaine mittari toimii juuri noin. eikä se edes ole oikeestaan painemittari vaan määrää osoittava.

kyllä ne vaijerit on keskenään sotkettavissa


Mutta tuo mittarihan on kaksitoiminen. Ensin määrä ja sitten paine. Ainakin ohjekirjan mukaan.

Pitänee kaivella irti vaijerin alapää jostain

Kirjoittaja:  kokemjne [ 05.11.2012 19:34 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

siinähän ne öljynputsarin yläpuolella ovat anturit.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 05.11.2012 19:35 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

ja siellä missä öljytikun putki menee ö-pohjaan löytynee määrää mittaileva vekotin.

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 13.04.2013 15:35 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Croisette kirjoitti:
Putkimies22 kirjoitti:
Mittaristo ei muuten olekkaan kiinni mutterilla vaan sellaisella kuperalla peltiprikalla, toinen on irti ja sormissa tuntuu.


Sen peltiprikallisenkin saa auki sormin, jos vaan on tallella se prikan alle kuuluva kuminen aluslevy, eli kääntää sen reunat peltiprikan päälle ja kas sen saakin auki helposti ;) .


Lumet sulaa ja bx alkaa taas kiinnostamaan :) Ajattelin korvata nuo peltiprikat sillä uudemman mallin siipimutterilla mutta jenk aolikin eri. Kumisia aluslevyjä ei ollut tallella mutta kaipa se on yks sama minkälaista se on kunhan taipuu?

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 29.04.2013 07:59 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Virheenhakukisa:

Syksyllä laitoin auton seisomaan, kaikki toimi hyvin. Talvella starttasin hurjan kolinan säestyksellä. Sammutin ja kokeilin eilen uudestaan. Kolina (ehkä) hiukan laimeempaa mutta silti betonimyllytasoa. Nyt auto ei kunnolla käynnistynyt/pysynyt käynnisäs joten sammutin taas kiireen vilkkaa. Mikä kanittaa? Onko joku kiristinrulla ruostunut kiinteäksi?

Kirjoittaja:  Cibx [ 29.04.2013 11:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Alakerta..?. :(

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 29.04.2013 11:39 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Cibx kirjoitti:
Alakerta..?. :(


Mjoo. Mutta mikäs sen olis rikkonut talven aikana?

Kirjoittaja:  avbx [ 29.04.2013 12:14 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Venttiilinnostimet tai ruiskusuuttimet jumittaa käyttämättömyyttään. Tämä oli vain arvaus.

Kirjoittaja:  turtana [ 29.04.2013 16:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

mottiin uudet öljyt (jotain flingfläng 10/40 sarjalaista, mitä nyt alta 20e saa) uusi suodatin, öljyn kaveriksi kupillinen naftaa. starttaat koneeseen öljynpaineet ilman tulppia. sitten kun tämä on saavutettu kone tulille ja rukkaat kaasuvaijeria niin että kone käy tyhjää 1500~2000rpm jos ei kolina vaimene yhtään 10 laskiessa voisi sanoa että joko kiertokangen laakeri tai norstin jumissa.
jos ääni vaimenee 10 laskiessa anna auton käydä 15min korotettua tyhjäkäyntiä. sitten taas uudet öölit ja suodatin ilman naftaa :D

Kirjoittaja:  Putkimies22 [ 29.04.2013 17:11 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

Hianon näkööst? :? Miten nostimen toiminta tarkastetaan?
Kuva

Kirjoittaja:  kokemjne [ 29.04.2013 17:15 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

kun kerran nuo hilut ovat näkösällä , niin siitä ko näkee onko nokat kuivia. jos on niin öljyä eioo tullu vielä niistä putkista nokille.
joten seuraa tuon turtanan ohjetta suosiolla.

Kirjoittaja:  turtana [ 30.04.2013 07:19 ]
Viestin otsikko:  Re: BX 16V

älä starttaa venakoppa auki, sitten ku satut saamaan öljynpainetta niin nokkapukkien rasvaputki hyppää ylös ja ööliä tienoo täysi.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/