Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
El Geesu http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=12976 |
Sivu 1/3 |
Kirjoittaja: | Wesa [ 23.10.2012 15:38 ] | |||
Viestin otsikko: | El Geesu | |||
Tuli hankittua kuvien kulkuväline sähköautoprojektin aihioksi. Tarkoitus olisi tehdä suunnilleen http://www.evalbum.com/868 mukainen konversio. Geesu on hyvä aihio monesta syystä: Plussaa: -Kevyehkö -pieni poikkipinta-ala -Kohtuullinen Cd vakionakin -Sähkömoottorin kiinnitys laatikkoon helppo -ei turhia sähköä kuluttavia heebeleitä -sen verran vanha <-93 ettei tarvitse erillisiä EMC todistuksia sähköosista Miinuksia: -Lyhyet välitykset, -tarvii aikapaljon ylijännitettä kayttämääni Elcatin 72V moottoriin jotta kiertää 4000 rpm 120 km/h:ssa tarvittavalla teholla -Kartiopyörin toteutetun perävälityksen huonompi hyötysuhde, tosin on vain pieni lisä muun vaihteiston häviöihin. Täytynee poistaa pari pyöräparia.. -Hytikkapumppu (pyörivä) tarvitsee oman sähkömoottorin Aihio on -79 X3 kuvan mukaisessa kauniissa värityksessä. Ollut viimeksi leimassa 2003, siistä asti tallissa. Kaikki toimii, ruosteita ei juurikaan ole, jostain vuotaa vettä oikeaan etujalkatilaan. Melkein voisi viedä vaikka leimalle pikaisen testin perusteella. Autoon on vaihdettu 5-lovinen loota. Jousitus on erittäin pehmeä, perä pohjaa alle 10 kg voimalla.. Osia tuli aika satsi mukaan, enkä moottoriin liittyviä viitsinyt edes ottaa. Autosta lähtee moottori, pakoputkistoa ja tankki pois. Halukkaat voivat kysellä YV:nä. Moottorilla on myös koeajomahdollisuus.
|
Kirjoittaja: | Siert [ 23.10.2012 16:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Hauska projekti, onnea! On se vaan hyvä että joku tekee jotain sille GS:lle. Practical Classics lehdessä oli muutamia kuukausia sitten artikelli MGF:stä. Harrastaja oli siihen tehty sähkömoottori, yllätin kuinka kallis ne osia oli ollut. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 24.10.2012 21:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Siert kirjoitti: Hauska projekti, onnea! On se vaan hyvä että joku tekee jotain sille GS:lle. Practical Classics lehdessä oli muutamia kuukausia sitten artikelli MGF:stä. Harrastaja oli siihen tehty sähkömoottori, yllätin kuinka kallis ne osia oli ollut. Kustannuksia itselläni helpottaa kun on pitkään ollut nurkissa tuo Elcatista peräisin oleva sarjakytketty 8" DC-moottori. Controllerina ajattelin käyttää Open ReVolt säädintä jonka voi itse rakennella muutaman sadan euron hinnalla. Toki mukaan tulee paljon pientä sälää joka kustantaa 1000-2000 eur kuten verkkolaturi, mutta suurin yksittäinen menoerä ovat akut. Nykyaikaisille LiFeYPo4 akuille tässä tapauksessa tulee hintaa n. 3000 eur/100 km:n range maantienopeuksilla. Tavoitteena olisi saada tuo kulkemaan n. 150 km 90 km/h keskinopeudella ja saavuttaa huippunopeudeksi 120 km/h. Arviobudjetti tälle mukaanlukien korityöt ym. on 5keur. Jos tekee hyötysuhteeltaan optimaalisen AC-conversion ja ostaa kaiken uutena, hintaa tulee äkkiä 2-4 kertainen määrä, -etenkin jos haluaa polttomootorin suorituskykyä. En ajattele niin että tuhlaan vanhaan halpaan autonromuun tuhansia euroja, vaan niin että samat osat voi siirtää toiseen projektiin tarvittaessa. Noille akuille esim. luvataan jopa 5000 lataus/purkusykliä tarkoittaen käytännössä 15+ vuoden käyttöikää. Jos aihioksi kelpaa vain mehumaija kuten itselläni, niin valinta esim. GS:n tai uudemman välillä ei ratkea kilometrikustannuksiin. Sillä ei ole suurta väliä jos 100 km menee GS:llä 1,5 eurolla tai XM:llä 2-2,5 eurolla, mutta samaa toimitasädettä ja suorituskykyä tavoitellessa esim. akku- ja moottorikustannukset äkkiä lähes tuplaantuvat jos tekisin tuon XM:ään. |
Kirjoittaja: | laakeri [ 25.10.2012 09:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Wesa kirjoitti: Kustannuksia itselläni helpottaa kun on pitkään ollut nurkissa tuo Elcatista peräisin oleva sarjakytketty 8" DC-moottori. Löytyi siis selitys sillekin, miksi projektissa käytetään moista värkkiä, eikä PMSM:ää. Hitsi, kun purkasin juuri romuiksi yhden toimivan Sami GS (ACS500) -taajuusmuuttajan. Semmoisestahan olisi nimen vuoksi ehdottomasti pitänyt hyödyntää osia GS:n sähkökäyttöön. No, meni sentään jäähdytysprofiileista osa erään citikkaharrastajan akvaariovaloihin.Itseä kyllä aina häiritsee se, kun jätetään sähköautoprojekteissa alkuperäinen voimansiirto suotta väliin häiritsemään ja tehoa hukkaamaan. Onhan se toki helppoa ja halpaa rakennusvaiheessa, mutta olisi kyllä näppärää rakentaa mm. tasauspyörästö sähköisesti. Mitenkäs tuo akkupuoli, ihanko lyijyakuilla mennään vaan? |
Kirjoittaja: | Cituning [ 25.10.2012 11:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Mimmoinenkos moteur tuossa tarkalleenottaen on? Moottori (ja mahdollisesti pakoputki) sekä bensatankin täyttöputken kumiletkumutka kiinnostaisi. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 25.10.2012 17:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
toi GS tamu sopisi kyllä hyvin teemaan! Akut siis litiumeja. Vaihteisto on alussa mukana. Jos löytyy joku perä johon saisi helposti nuo jarrut ja vetarit kiinni, niin voin myöhemmin päivittää, tosin tuo motti kyllä kaipaa aiankin kahta vaihdetta.. Geesun polttomotista en osaa tarkkaan sanoa. Omat kokemukset 20v takaa. 1.3 litrainenhan tuo ja tyhjäkäynnillä käy nätisti ei savuat eikä kärytä sisään. Kierroksilla vähän epätasinen ääni, mutta en ole tutkinut tulppia tai jakajaa..kilometreistä tai remmin vaihdoista ei tietoa. Poltttoainetta vain muutama litra, mutta ei ainakaan täyttöletku sillä vuoda. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 25.10.2012 18:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
lue sen moottorin tyyppi siitä motista kytkinkopan yläpuolelta. punarenuksinen alumiinilätkä. voi olla merkinnät : G12/612 ....G12/619 ....G13/625 jne jne jne |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 27.10.2012 23:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Mihin kaikkialle ajattelit tunkea akustoa? Takakelkan sisään saa tosi paljon akkua kun tankin poistaa mutta tosin konehuoneeseen jää myös valtavasti tilaa, suorastaan riittävästi. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 28.10.2012 14:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
G12/612, eli jos oikein tulkitsen niin onko tuo kuitenki 1,2 kone? Eikö -79 X3 pitäisi olla G13 kone? Akkujen lopullisia paikkoja en ole päättänyt. Tällä hetkellä suunnitelmissa 32 kpl. 160 Ah kennoja, joita on kyllä suht helppo sijoitella minne vaan (182x71x277 mm a 5,8 kg), mutta kun olisi hyvä saada ne lämpöeristettyihin koteloihin joihin vielä pieni lämmitys mukaan. Täytyy arpoa sitten kun saa auton riisuttua nakuksi. Tietty mahdollisimman alas. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 28.10.2012 16:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Ainakin C15:sta sähköversiossa käytettiin henkilömallin pohjalevyä ja akut oli takajalkatilassa jos nyt oikein muistan. tuo ja takakontinpohja ollee parhaat kohdat. |
Kirjoittaja: | kokemjne [ 28.10.2012 16:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
G12.612 on GS Club:in peruskone. X versiossa pitäis olla G12/619 nuo molemmat ovat 1220 kuutioisia. G13 pn jo 1300:n |
Kirjoittaja: | Wesa [ 28.10.2012 17:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
ok! Tuossa pitäisi rekisteriotteen mukaan olla 1.29 kone. Taitaa se alkuperäinen majailla myyjä verstaan lattialla vielä, mukaan ois saanut mutta en halunnut. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 29.10.2012 00:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
G12/612, eli jos oikein tulkitsen niin onko tuo kuitenki 1,2 kone? Juu, 1220 kone X2 on 1220 koneet ja X3 on 1300 koneet, molemmat kireillä, todella nostavilla nokilla. Muuten, tuosta ei tule talvikulkinetta? Sisälämmitys vie energiaa järjettömästi. Mitä jos tunget konehuoneeseen kuitenkin Hondan agregaatin, vie litran tunnissa ja lataat samalla akkuja ja saa lämmintä sisään. Tulis Hybridi Geesu jolla voi ajaa loputtomiin 10 litran tankilla. |
Kirjoittaja: | jasu [ 29.10.2012 00:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Cikatti kirjoitti: G12/612, eli jos oikein tulkitsen niin onko tuo kuitenki 1,2 kone? Juu, 1220 kone X2 on 1220 koneet ja X3 on 1300 koneet, molemmat kireillä, todella nostavilla nokilla. Myytti X3 -moottorista on ilmeisen vahva. Sellaista vain ei ole, X3:n parempi kiihtyvyys "tavalliseen" 1299cc GeeSuun verrattuna on saatu aikaan hitusen tiheämmällä vaihteistolla... Ainakin tällai väittivät tahot jotka ovat tutustuneet tuohon aiheeseen ihan reippaasti... |
Kirjoittaja: | jasu [ 29.10.2012 00:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
![]() Tähän tapaan lie moottori on tarkoitus asentaa..? Kuvassa tosin 2cv:n konesali, vaan vastaavilla palikoilla saa moottorin kiinni myös GS:n vaihteistoon... Ja kuvat kun kivoja on, niin täältä niitä löytyy lisää... Laitetaas vielä linkki tarinaan ajopelistä... |
Kirjoittaja: | Akaile [ 29.10.2012 08:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
jasu kirjoitti: Cikatti kirjoitti: G12/612, eli jos oikein tulkitsen niin onko tuo kuitenki 1,2 kone? Juu, 1220 kone X2 on 1220 koneet ja X3 on 1300 koneet, molemmat kireillä, todella nostavilla nokilla. Myytti X3 -moottorista on ilmeisen vahva. Sellaista vain ei ole, X3:n parempi kiihtyvyys "tavalliseen" 1299cc GeeSuun verrattuna on saatu aikaan hitusen tiheämmällä vaihteistolla... Ainakin tällai väittivät tahot jotka ovat tutustuneet tuohon aiheeseen ihan reippaasti... Jep. G13 on alitehoinen (suhteessa kuutiotilavuuteen) ranskan verotussyistä, joten samasta syystä tuo vaihteistokikkailu on toteutettu X3:een. Totta Cikatin väitteessä on se, että G12 oli kyllä tiukemmilla nokilla kuin G13, mutta siihen se jääkin. Pienet erot G13 eri versioiden koneiden kohdalla johtuu kaasareista ja suuttimista. Laskinkohan menneenä kesänä 15 eri suutinkombinaatiota tehdastekoisena ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | IsoD [ 29.10.2012 13:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Seurailin jonkin aikaa kiinnostuneena pariakin sähköautoprojektia mutta ne jäi vähän kerrassaan. Ovat kovin työläitä ja kalliita eli toteutuksen hyötysuhde jäi minun mielestäni aika huonoksi? Sittemmin toiset autonvalmistajat ovat paneutuneet pistokehybrideihin, niin minulle tuli sitten mieleen, että eikös lähelle tavoitteita pääsisi (mitä ne sitten ovatkaan itse kullakin) myös miettimällä ratkaisuja olemassa olevan tekniikan (polttomottoriin/vaihteistoon) viilaamiseen, menisi siis lähemmäs pistokehybridien tapaista ratkaisua? Silloin akkutekniikka ei näyttelisi niin isoa roolia, samalla ajomatkan rajoituksien vähetessä... Talvikäyttökin (eli mm. lämmitys) voisi olla tällä helpompi toteuttaa ja ainakin mehumaijojen tekniikka ja vaikkapa ilmastointi toimisi ilman erillisiä sähkömoottoreita? Sitäpaitsi tällä tavalla voitaisiin laajentaa alustojen määrää. Esim. XM:n tai Bexin hybriditoteutus olisi ainakin mukavuudenhaluisille nappivalinta eikä maksa lähtökohtaisesti liikaa ![]() (Siinä mielessä tuo aggregaatin mukaan pakkaaminen sähköautoon ei sinällään olisi pöllömpi idea, siis noin ajatustasolla...) Ongelmaksi voi tietty muodostua lain kirjain tai katsastus insinöörin/verottajan mielipide hommasta mutta mitäpä pienistä... ![]() Ensinnä kone tiukkaan iskuun tai vaikka miettiä vaihtohtoisia koneita... Kunnollinen elektroninen polttoaineen ruiskutus Elektroninen sytytys Pikkuinen turboahdin (tai pari) pakosarjaan antamaan lisäpotkua Katti putkeen Kytkimen tilalle laturi/starttimysteerio (en tosin tiedä onko näitä tällaisia ollenkaan jälkiasennettavia...) Start-stop automatiikka joka liittyisi kätevästi edelliseen..? Osan matkasta voisi vaikka ajaa vain sähköllä. Y Name It... ![]() Kuka mitäkin haluaa tavoitella... Vai haluaako vaan sikasiistin systeemin, sekin onnistuu... ![]() Auton alkuperäisyyttäkään ei tavitsisi liikaa uhrata jos näin haluaisi edetä... DS-Hybridi olisi ihan älyttömän siisti! ![]() Hintaa molemmille lähestymistavoille tulee joten siitä lienee turha liikaa säätää. ![]() Joka tapauksessa taitojen keräämistä ja opiskelua olisi riittävästi tiedossa. Jokaisessa projektissa ja budjetissa on joka tapauksessa oma kattonsa. Pro Sähkö GS kuitenkin! Tsemppiä projektiin, Geesu on varmaan aika hyvä alusta muutokselle. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 29.10.2012 17:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
"Vanha rouskuhan" on optimaalinen rakentelukohde moiseen, sillä sen arvo on kuoleentunut/hävinnyt jo moneen kertaan, joten suurin kuluerä on laitehankinnat ja omat työtunnit. Toisekseen, mitä vanhempi, sen helpompaa on yleensä katsastaa muun tekniikan puolesta. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 29.10.2012 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Muistan kuin muistankin taas... G13 koneiden suurin pullonkaula oli ne imukanavat kannessa, ne olivat pyöreät kun taas kaikissa G12 koneissa lähes suorakaiteen muotoiset pyöristetysti eli siis valtavat. Kaikkein reteimmät nokat oli G12/619 koneessa. Hitsi olis kyllä upee tuollanen hybridi GS, sillä ajais talvellakin. Nyt kun siehen joutuu laittamaan sähköisen hydepumpun niin mahtasko olla asiaa laittaa pari ylimääräistä paineakkua, tulis harvat syklit pumpulle. |
Kirjoittaja: | Akaile [ 29.10.2012 20:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Kaikkein kireimmät nokat ovat G10:ssä, kun on lyhyempi-iskuinen kierroskone ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Wesa [ 29.10.2012 20:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Cikatti kirjoitti: Muuten, tuosta ei tule talvikulkinetta? Sisälämmitys vie energiaa järjettömästi. Mitä jos tunget konehuoneeseen kuitenkin Hondan agregaatin, vie litran tunnissa ja lataat samalla akkuja ja saa lämmintä sisään. Tulis Hybridi Geesu jolla voi ajaa loputtomiin 10 litran tankilla. En varsinaisesti olekkaan vielä ajatellut ympärivuotista käyttöä. Ajattelin ottaa moottorin ja kontrollerin hukkalämpöä lämppärille yksinkertaisen kevyen lammönvaihtimen kautta. Moottorin läpimenevää jäähdytysilmaa ei varmaan sovi sisään työntää vaikka suodattaisikin, veikkaan että hiilet tekee tuossa aika paljon otsonia. Nuista saatava lämpö voisi riittää nollakeleille asti, mutta huono puoli on että ei tuota lämpöäpaikallaan ollessa. Webasto olisi yksi vaihtoehto. Agregaatti voisi olla vaihtoehto niin että nostaa konttiin vain kun pitää toimintasädettä pidentää. Tuo Jasun rättäri näyttää hyvältä! Samoilla linjoilla yritetään tulla perässä. Menee tosin joulukuulle ennenkuin saan tallin vapautettua tälle. |
Kirjoittaja: | jasu [ 29.10.2012 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Wesa kirjoitti: Tuo Jasun rättäri näyttää hyvältä! Samoilla linjoilla yritetään tulla perässä. Menee tosin joulukuulle ennenkuin saan tallin vapautettua tälle. Ei ole miun tuo, tuli vain seurattua projektia sekä oltua "henkisenä tukena" voimansiirtojutuissa. Jonkin verran pitkähköjä puheluja harrastettiin joku vuosi sitten... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 29.10.2012 22:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Miulla sattui jäämään tänään käsiin yksi ehjä Semikronin vaihtosuuntaussilta (IGBT) ja yksi ehjä Eupecin puoliohjattu (D-T) tasasuuntaussilta 70 kVA 690 V tamusta, josta oli pääohjauskortti kärähtänyt. 200 A taitaa olla noiden IGBT-moduulien (kaksi yhdessä moduulissa eli yhteensä kolme moduulia sillassa) nimellisvirta. Onko tarvetta projektissa? |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 30.10.2012 11:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
Siis käytännössä kaikki moottorin hukkalämpö olis otettava lämmönvaihtimen kautta. Konehuone kun tuottaa paljon otsonia ja se on todella vaarallista. |
Kirjoittaja: | Wesa [ 30.10.2012 13:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: El Geesu |
laakeri kirjoitti: Miulla sattui jäämään tänään käsiin yksi ehjä Semikronin vaihtosuuntaussilta (IGBT) ja yksi ehjä Eupecin puoliohjattu (D-T) tasasuuntaussilta 70 kVA 690 V tamusta, josta oli pääohjauskortti kärähtänyt. 200 A taitaa olla noiden IGBT-moduulien (kaksi yhdessä moduulissa eli yhteensä kolme moduulia sillassa) nimellisvirta. Onko tarvetta projektissa? Kiitos tarjouksesta. Tällä hetkellä tuo tee-itse controlleri jota kaavailen perustuu Fetteihin, tosin joku IGTB versiokin on kai tulossa. Pidetään mielessä. Omat kyvyt näissä asioissa rajoittuu lähinnä kolvailun asteelle.. |
Sivu 1/3 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |