Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=13062
Sivu 1/6

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 31.10.2012 20:25 ]
Viestin otsikko:  C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Ykköskoppaisen C5:sen tiivisterenkaan hapertunutta jousisylinteriä kokoon parsiessa ja väännellessä oikeanpuoleista taka hydrauliikka putkea irrotusvaiheessa poikki vi....s käyrä nousi uuteen ulottuvuuteen ja mielessä kävi uudemman "harrasteyksilön etsiminen".

Tarvetta autolle kuitenkin oli pikaisesti (emännän lapinretki tulossa viikonpäästä) joten päätin vielä yrittää saada nesteen pysymään sisällä. Muistin että Hujane:lla oli varaosia tarjolla, joten soittoa Pohjois-Savon suuntaan tutulle varaosa-apajalle. Kysellessä Hujane:lta varaosia puhe-elimellä, kääntyi keskustelu Kuopiossa myynnissä olevaan C5:seen. Kilometrejä runsaan puoleisesti, automaattilaatikko ja farmari.

Soittoa myyjäliikkeeseen ja kysymystä mitä varusteita yksilö on syönyt ja missä kunnossa se on. "Näyttää autolta, eikä kyljet ole perunasäkillä hakatun näkoiset, kello muistaakseni löytyy sekä vetokoukku. Kuvat on tulossa nettiin, oli myyjän kommentit". Elettiin alkuviikkoa ja täyttelin huvikseni rahapyynnön pankille. Perjantaina tuli positiivinen puhelu, rahoitus onnistuu. Soittoa vähän ennen sulkemisaikaa autoliikkeeseen ja varmistus että Citroen vielä myymättä. Tässä vaiheessa liike ilmoitti, että autoon on ilmestynyt hiukkasloukkuvika (vikavalopalaa),ja värkki on ollut paikallisella citroen huoltamolla, mutta eivät ole kerenneet katsomaan mikä vikana. "Jos otat tässä kunnossa, niin reilusti hinnasta pois." Tässävaiheessa uskalsin jo käydä puhelun aikana nettiautosta katsomassa miltä kyseinen värkki näyttää, sillä eihän niitä autoja kuvien perusteella osteta :roll: OK, auto varaukseen lauantaihin, että kerkeän käymään katsomassa.

Iltavuoron jälkeen oli ohjelmassa vanhan palvelijan purkaminen atomeiksi ja ylimääräisten kaikatin laitteiden purkaminen, sekä rengasjumppaa vanteelta pois ja takaisin vanteelle. Polttoainetta tankkiin, pariksi tunniksi nukkumaan ja kuopioon kello kymmeneksi.

Lauantai aamuna oli pakkasta ja Citroen ei halua lähteä kotipihasta "viimeiselle" matkalleen. Akku purkautunut yön aikana. Apuvirtaa Valmetista ja käyntiin. Pyyhkäisin tuulilasia ja tokmannin "laadukas" pyyhkijänsulka lohkeaa väkäsestään, mistä se kiinnittyy tuulilasin varteen. Lainaan foordista pyyhkijän sulan, eihän se ole kuin 7cm per puoli liian lyhyt.Matka pääsee alkamaan.

Kuopioon saavuttaessa googlen navikaattori päättää järjestää kiertoajelun teknolaan, ja eräs toinen citroen harrastaja kerkeää käymään myös katsomassa autoa sillä aikaa...Terkkuja Hujanelle.
Koeajolle, joka käsitti autoliikkeestä kuopiossa sijaitsevalle työnantajan varikolle ja takaisin sisältäneen koeajolenkin (alle 5km). Takaisin liikkeelle ja varovasti kysymään kelpaako vanha palvelija vaihdossa. Kyllä käy, nimiä paperiin ja kotimatkalle uudella tulokkaalla.

Vm. 2008, nettiauton sen hetken halvin ja eniten ajettu diesel. Ostohetkellä mittarilukema 270 000, täydellinen huoltokirja, Exlusive varusteltu. Vanha taxi (n.2v) ja sen jälkeen ollut jollakin siviilillä matka-ajossa pari vuotta.

Tähän mennessä löytyneitä ominaisuuksia:
-Tuulilasi hiekkapuhallettu ja melkein vaihtokunnossa
-Etuovista sarananrajoittimet rikki, sekä vasemman että oikeanpuoleinen ovi ei kestä auki.
-Hiukkaskiihdytin haluaa välillä huomiota osakseen, ilmeisesti lisäaineet lopussa.
-Kuljettajan puoleinen lyhyt ajovalo ei syty joka kerralla, polttimo ehjä.
-Webastolle ei kellokytkintä, tämä ilmeni katseluvaiheessa.
-Myyjän mukaan huollettu viimeisen vuoden aikana usealla tuhannella eurolla, mutta heittivät kuitit liikkeessämyynti siivouksen yhteydessä roskiin.
-Kampiakselin hihnapyörä on siinä rajoilla tarvitseeko uusintaa.
-Käynnistettäessä kitisee ja vikisee vähän aikaa, joko tuo edellämainittu hihnapyörä tai laturin vapaakytkin saattaa olla syyllinen.
-Vasemman vetoakselin ulompi suojakumi on rasvan peitossa. Joko klemmari on löysällä tai sitten siinä on reikä.
-Jousisylinterit hieman kosteat joka nurkalla, ei varsinaista vuotoa.
-Tätä ei tarvitse korjata omassa tallissa, koska se ei mahdu ovesta sisälle :D

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 31.10.2012 21:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Ja sitten siihen projekti/harrastus osioon. Mittarilukemalla 271 300km.

Kuva

Citroenin väristä myrkkymaalia kilikalipullossa Savonlinnalaisesta autopuunaamosta (EKS puhdistus), 25 erkkiä 400ml purnukka. Etuovien ylemmät rajoittimella varustetut saranat 100e/kpl, tulevat merkkitiskiltä mustana, väriä ei saa valita. Jälkeenpäin mietittynä, olisin voinut vaihtaa takaovista saranat. Näyttävät melko identtisiltä.
Kuva
Porasin kumpaankin "rajoittimeen" pohjaan vedenpoistoreiän. Josko ne vaikka olisivat hieman pitkäikäisemmät, kuin nyt pois puretut. Lisäksi vaseliinitäyttö lisäsuojaksi.

Asennus ja purkuvaiheesta ei tullut otettua kuvia, riittävän painavat nuo ovet yksin jumppaamista varten. Tunkista sai kuitenkin hyvän tuen ja tarvittavat työkalut olivat 13mm ja 10mm räikkälenkin. Kiinnityspultit on melko hankala irroittaa, mutta 1/20 kierros kerrallaan pultit sieltä irtoavat. Kumpikin ovi asettui onneksi melko pienellä hieromisella paikalleen, apparin ovessa meinasi korkata kierteen ovenpuoleisesta kiinnityspultista :mrgreen:

Kirjoittaja:  Hujane [ 01.11.2012 07:54 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

ONNEE JA MENESTYSTÄ UUDELLE KULKINEELLE,hyvä vaan ku tulee puheeks aina mitä sattuu matkan varrella näkemään,tämäkin yksilö löysi siis nopeasti uuden kodin,pitänee autoliikkeeltä käydä tinkaa puolikupillista automaattikahvia puhemiehenä olosta....

Seuraamme mielenkiinnolla kuinka kuljin toimii,minä viel säästelen rahhoo että saesin tuommosen samanlaesen....nyt kuitenki savolaisukko yrittää rauhottua talveks....

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 11.11.2012 20:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Ja taas harrastetaan, aiheena webaston kellotus.

Erä yksi: Kaivetaan webasto esille pyöränkotelosta ja todetaan sen olevan thermotop E, eikä originaali V-malli. E-mallia ohjataan kytkiksen mukaan syöttämällä jännitettä 6-napaisen liittimen nastaan 3 ja siihen jännitettä tarjoamalla kyseinen värkki hörähtikin käyntiin. Helppo homma, kellokytkin kabiiniin ja vesipumppu paikalleen. Tai sitten ei. Läpivientejä ei tunnu olevan ja sisähaaraa varten on raaskittu porata juuri sopivan kokoinen reikä, siitä ei 4 napaista johtonippua saa hyvällä tahdollakaan läpi lisänä. Noh, asennetaan kiertovesipumppu ja tehdään reikä ohjaamoon myöhemmin. Webastolle tuleva letku kätöseen ja kahteen osaan, pumppu väliin. Sähköt kiinni ja testiin. Surisee kivasti. Seuraavaksi nestettä järjestelmään, huolellinen ilmaus ja lopputuloksena webasto lukossa. Neste ei kierrä webaston piirissä, vaikka auto käy ja lämmitin otti herneen nenään ja meni turvalukkoon. Erää kaksi odotellessa ja motivaatiota keräillessä.. :evil:

Kirjoittaja:  kokemjne [ 11.11.2012 20:51 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

mitä tarkottaa " lukossa "

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 11.11.2012 21:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

kokemjne kirjoitti:
mitä tarkottaa " lukossa "


Värkki on ylikuumentunut tai sitten lukkiutunut kolme kertaa pienemmän vian takia. Laite ei käytännössä tee yhtikäs mitään kun on mennyt lukkoon (=suojatilassa, vika korjattava ennen seuraavaa käynnistystä, ota yhteyttä valtuutettuun webasto huoltoon. Webaston vikakoodinlukulaitekkaan ei suostunut kommunikoimaan lukkiutuneen laitteen kanssa, vaikka sen pitäisi osata sekin.) Tai sitten soveltaa itse: Laite avautuu kun ottaa webastolle tulevan virtajohdon virrattomaksi (vaatii alkuperäisen johtosarjan puukotusta, sulaketta en löytänyt lämmittimelle) ja kytkee takaisin, laittaa kellokytkimestä lämmittimen päälle ja sitten käyttää taas virtajohtoa virrattomana n. 3 sekunttia. Ja taas pääsee jatkamaan testailua ja ihmettelyä miksi putkessa ei kierrä neste.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 12.11.2012 23:17 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Webaston kellotus, erä 2:
Suoritin jäähdytysjärjestelmälle huolimattoman 400 kilometrin ilmausajon, aina välillä nestettä lisäten. Kun neste ei enää autolle maistunut, jatkoin webaston koepolttoa. Kiertovesipumppu päälle ja webastolle pakkovirtaa. Käytin systeemiä n. puolisen tuntia ja lämmitin toimi ongelmitta. Tästä rohkaistuneena auto nosturille ja reikä pohjaan. Läpivientikumi paikalleen ja kellokytkimen johto sisätiloihin. Webastolle sähkösarjan askartelu sekalaisista tallista löytyneistä johdoista, releen ja sulakkeiden asennus. Viritin alkuperäistä johtosarjaa niin, että voin valita automaattisen auton ohjaaman polton+kellokytkimeltä pakotuksen tai pelkän kellokytkin kytkennän. Vielä pitää keksiä miten keskikonsoli puretaan, että saan kellokytkimen tuotua johonkin järkevään paikkaan pois hanskalokerosta.

Kuvatkin olis olleet kivoja, mutta kameran akku sippasi jo heti alkuvaiheessa. :evil:

Kustannukset tässä vaiheessa asennusta:
-Webaston kellokytkin+kiertovesipumppu+liittimet+muutama diodi 150e
-Jäähdytysnestettä 10l, 28e
-Ylijäämäsähköjohtoa ja lisävalorele
-Abikoja, sulakkeita, sulakeen pohjia pari kappaletta, kutistesukkaa, nippusidetta yms. pientarviketta
-Omaa aikaa palanut n.8h suurin osa vikatilan selvittelyyn
-Nosturin "vuokra" vielä maksamatta, kustannus avoin.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 24.11.2012 18:13 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Jatketaas taasen "päiväkirjan" ylläpitämistä.

Kilometrilukema 273900, webaston kellotusviritys ei suostu enää käynnistymään, virtakarvasta jännite hukassa. Käyttäjän käsikirja käteen ja todetaan että webaston sulakkeet sijaitsevat sulakerasiassa C, joka löytyy kun nostaa akunsuojakannen. Noh, eipä se sulakerasia siellä ole, ja ei näy edes lähettyvillä. Päädyin vetämään uuden syöttöjohdon webastolle pyöränkoteloon ja taas toimii. Mahtaisiko joku tietää mistä kyseinen sulakerasia löytyy, tai miten konehuoneen kaksiosainen? sulakerasia purkautuu niin että alemman osan saisi tarkastettua?

Kilometrilukemalla 274060, suoritettiin katosta lommojen oikaisua. Edellinen käyttäjä oli ilmeisesti ahkera kattotelineen asentaja/käyttäjä, siitä todisteena lommot ja komeat kiinnityskouran jäljet neljässä kohtaa kattoa. Edelmann-solutions toimitti tuotteen lommonoikaisu sarja Ideana on liimata vetopäitä lommon syvimpään kohtaan ja sitten vetää lommoa ulospäin. Lopputulos alkaa olla jo melko siedettävä, verrattuna lähtökohtana olleisiin todella pahoihin peilauksiin, jotka kyllä havaitsi ihmissilmällä, mutta kamera niitä ei osannut taltioida (varsinkin kun talitintin tallissa on pimeää).

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 26.01.2013 23:12 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

277 300, Lataus hävisi proton hakuretkellä, joka suuntautui Hirvensalmelle. Citroen hyytyi Juvalla ST1:sen pihamaalle, laatikosta hävisi pykälät, ohjaustehostin poissa sekä sähköjarru jäi päälle. Mietintä tovi mitä tehdään, päädytään ratkaisuun että ostetaan palvelevalta huoltoasemalta uusi ladattu akku ja kohti Mikkeliä (siirtokilvet haettu vain täksi päiväksi, rotossa ei kunnollisia ajovaloja joten sovelletaan...), josta saatiin huoltoaseman pitäjältä saadusta numerosta autosähköliikkeen päivystäjä kiinni ja toivoa uudesta laturista. Pimeillä valoilla sekä ilman puhallusta kohti mikkeliä, vastaantulevista autoista joka 3 vilkutteli iloisesti valoja. Autosähköliikkeen pihassa laturi pura ja irroita, laturi käteen ja tiskille, ihmettelyä ja todetaan että autoon asennettu taxi-mallin laturi, ei löydy suoraan hyllystä (180 amp oli istutettu koneeseen kiinni).

Todetaan vanhan laturin vauriot, hiilet loppu ja vapaakytkin ehtoopuolella. Kootaan ylijäämäosista laturi toimivaksi, höylätään muovirahaa sekä ähelletään potilas paikalleen ja jatketaan matkaa kohti uusia seikkailuja.

Työkalut oli varattu proton remppaamiseen tien päällä, mutta kyseinen vekotin tuli 200km matkan ilman ongelmia, samaa ei voinut sanoa Citroenista. :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 02.02.2013 04:40 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

"Todetaan vanhan laturin vauriot, hiilet loppu ja vapaakytkin ehtoopuolella"

Laturin vapaakytkin?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 02.02.2013 15:04 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Cikatti kirjoitti:
"Todetaan vanhan laturin vauriot, hiilet loppu ja vapaakytkin ehtoopuolella"

Laturin vapaakytkin?
Vapaakytkimet ovat kone-elimiä, joiden käyttävä ja käytetty puoli siirtävät vääntömomentin tiettyyn, kitkalla lukittuun pyörimissuuntaan. Vastakkaiseen suuntaan momentinvälitys lakkaa eli ne pyörivät vapaasti. 8-)

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 02.02.2013 15:25 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Cikatti kirjoitti:
Laturin vapaakytkin?
Vapaakytkimet ovat kone-elimiä, joiden käyttävä ja käytetty puoli siirtävät vääntömomentin tiettyyn, kitkalla lukittuun pyörimissuuntaan. Vastakkaiseen suuntaan momentinvälitys lakkaa eli ne pyörivät vapaasti. 8-)

Tämän päivän nykyaikaiset moottorit tuottavat aiempaa enemmän kampiakselin vääntövärinöitä – etenkin dieselmoottorit (tehty täyttämään Euro 4, 5, 6 -normit). Nämä värinät johtuvat osaksi siitä, että aikaisempaa suuremmat voimat vaikuttavat kampiakseliin ja johtavat siihen, että kampiakselin hihnapyörän pyörimisnopeus ei ole tasaista. Nämä vääntövärähtelyt voivat johtaa liialliseen laakerien kulumiseen, apulaitehihnan kulumiseen ja ääntelyyn, (automaatti-) kiristimen kulumiseen ja kiinnileikkautumiseen tai jopa kampiakselin murtumiseen. Siksi on tärkeätä vaimentaa nämä kohtuuttomat värinät. Yksi tapa on käyttää kaksimassavauhtipyörää, jota käytetäänkin pääosassa nykymoottoreita. Vaimennukseen voidaan käyttää myös värinänvaimenninta (TVD) Näiden kahden tavan lisäksi vaimennusta sovelletaan myös laturinhihnapyörällä (laturit ovat tulleet paljon aikaisempaa tehokkaammiksi, joka johtaa aiempaa voimakkaampiin nopeusvaihteluihin, voimasysäyksiin ja värinöihin). Laturin aiheuttamien värinöiden vaimentamiseen käytetään kahta erilaista menetelmää: pelkkä vapaakytkin (One Way Clutch = OWC) ja laturinhihnakytkin vapaakytkimellä (Overrunning Alternator Decoupler = OAD) Pelkkä vapaakytkin (OWC) pyörii vapaasti toiseen suuntaan ja lukittuu välittömästi pyöriessään toiseen suuntaan. Laturinhihnakytkin vapaakytkimellä (OAD) pyörii vapaasti toiseen suuntaan ja mahdollistaa pienen kulmakierron toiseen suuntaan. Kytkimien vapaaliike tarvitaan pääasiallisesti, kun moottorin pyörimisnopeus laskee eli kun sammutetaan moottori tai vaihdetaan vaihdetta. Laturin painava roottori voi pyöriä vapaasti suuremmalla nopeudella kuin laturin hihnapyörä ja siten absorboida pyörimisliikkeen ja ei-tasaisen hihnanopeuden.

Ensin meinasin kirjoittaa tuon itse, mutta tuli mieleen, että joku on sen jo tehnyt, niin pelkästään kopioin ja muokkasin pyytämättä siihen lupaa. Tästä johtuen ole nyt rikollinen ja lainsuojaton, mutta mainitsen kuitenkin lähteeni: SKS ja Gates (ei Bill) :lol:

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 06.02.2013 21:41 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

278 000, Vetoakselin vaihto kuljettajan puolelle, kun entinen tuli tuhottua suojakumin pitkittyneessä vaihdossa (Risalla kumilla ajettu ostohetkestä asti). Kummasti loppui ravistaminen ja epämääräinen vatkaaminen. Käytetty 30 000km ajettu akseli löytyi purkaamolta melko edukkaasti... Kalliita on oppirahat :mrgreen:

280 000 Depollution system faulty rupesi loistamaan taas kojelaudassa kovemman kiihdytyksen seurauksena. Huoltokirjan mukaan lisätty eolysia viimeksi 120 000km. Nyt lisätty "eolys korviketta" lisäainesäiliöön n.1.25 litraa (autodata kertoo tilavuudeksi 3 litraa, joten tämä tavara ei ollut vielä loppu), mutta auto ei suostunut ohjelmoitumaan, vaan diagbox versio 5.20 heittää yhteysvirheen viimehetkellä. Pitänee ajaa muutama päivitys ohjelmaan, josko se lähtisi toimimaan. Hiukkasloukkua ei vielä otettu pois putkesta, mutta sen pesu lienee seuraava operaatio, mikäli temppuilu ei johtunut lisäaineen vähyydestä. Vikakoodia ei löydy muusta kuin liiankorkeasta polttoainepaineesta, mutta tuota auto on antanut ilman vikatilaa jo marraskuulta asti.

Webasto haluaa myös temppuilla, automaattiohjaus yhdistettynä pätkäajoon tuntuu olevan tuhoisa yhdistelmä. Muutama kylmästartti tullut tuon takia otettua.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 06.02.2013 21:42 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Les Excentriques kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
"Todetaan vanhan laturin vauriot, hiilet loppu ja vapaakytkin ehtoopuolella"

Laturin vapaakytkin?
Vapaakytkimet ovat kone-elimiä, joiden käyttävä ja käytetty puoli siirtävät vääntömomentin tiettyyn, kitkalla lukittuun pyörimissuuntaan. Vastakkaiseen suuntaan momentinvälitys lakkaa eli ne pyörivät vapaasti. 8-)


Ehtoopuolella ollut vapaakytkin pyöri todella vapaasti kumpaankin suuntaan ja piti iloista vikinää silloin kun sattui vähän pitämään. Lukittui myös väärään suuntaan pyöriessä välillä. Ihana laite.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 16.02.2013 20:36 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

280500, moottoriin uudet öljyt sekä suodatin. Typerästi tilavuus 5.2 litraa, joten joutuu ostamaan joko 5+5 litraa tai sitten 5+1... Tai sitten rupean jatkossa käymään pikaöljynvaihdossa josta saa hanasta tasan niin paljon kuin tarvitsee.

Keulasta moottoritilan pohjan suojamuovit on näköjään tipahtaneet johonkin lumikinokseen, sekä kampiakselin vaihteistonpuoleisesta päästä vuotaa öljyä. Laskeskelin myös huvikseni kulutusta, 7 litraa sataselle tuntuu kelpaavan dieseliä reippaalla webaston käytöllä :roll: . Joten ei mikään taloudellisuusihme.

Kymppitonnille kustannuksia ylimääräisistä huolloista ja muusta tarvike/varaosista kertynyt n.950 euroa, sisältäen mm. pyyhkijänsulkaa, polttimoita, öljyä, webaston kellotuksen, tienpäällä tehdyn laturiremontin sekä uuden akun. Edullista, voisi melkein sanoa. :lol: Josko seuraava kymppi olisi huoltohinnoiltaan jo edullisempi...Positiivista on, että auto ei ole jättänyt kertaakaan tielle, ainoastaan yhden kerran oli todella lähellä :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.02.2013 01:19 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Herra Epäkesko piti oikein esitelmän... se oli turhaa ;) mun CBX:ssä on vastaavan tyyppinen kapine vuodelta 1978 (se johtuu vain siitä että sen ajan tekniikka ei osannut käsitellä todella väkivaltaisia kierrosten muutoksia, nollasta 10 000 rpm 0.2 sekunnissa). Tässä tullaan lisäidioottimaisuuksiin vielä sillä että käytetään tosiaan kaksoismassavauhtipyörääkin joka sekin rikkoutuu ja jopa hyvin alhaisilla kilometrimäärillä.
Jospa diesel-pata valmistettaisiin niin että siinä olis edelleen se vanhanaikainen raskas vauhtipyörä niin elämä olis helpompaa. Mutta, koska tuota vanhan ajan raskasta limppua ei saa enää käyttää niin saadaan aikaiseksi paljon lyhyempi moottorin kestoikä. Ennen wanhaan dieselin vauhtipyörä oli raskaampi kuin vastaavan bensakoneen...
Ompa jotkut aikanaan laittaneet CX:n M25 bensakoneeseen vastaavan diesel-koneen raskaamman vauhtipyörän, no vähän kierrosherkkyys kärsii mutta matka-ajossa tulee takaisin pienemmän polttoaineen kulutuksen muodossa.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 17.02.2013 10:48 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Kaksoismassavauhtipyörästä keskustelu menee taas ohi ketjun aiheesta, kun eihän moista tuossa kymppitonnin käytetyssä edes ole. Olipahan yksi syy miksi allekirjoittanutkin kallistui automaattivaihteisen puoleen. Eikä toi kulutuslukema nyt mikään mahdoton ole kun ottaa huomioon auton omamassan ja vaihteiston.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 19.02.2013 13:45 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

281300, tuulilasin pesuri lopetti yhteistyön. Pumppu surisee iloisesti, mutta neste ei kulje lasille asti. Kaksi kappaletta uusia takaiskuventtiileitä pesurin suuttimien juureen ja homma pelaa jälleen. Kustannus 7e.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 06.04.2013 20:15 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

285000-286000km

Suutinarpajaisia ja kadonneen tyhjäkäynnin metsästystä sekä sammuilun paikantamista. Vaihdettu kolme suutinta, neljäs odottaa vielä vaihtamista, ihanan kallista tämä diesel autoilu. Vieläkään ei toimi kunnolla. Johtosarjassa ilmeisesti häikkää, ainakin jos vikakoodeihin uskomista. Suuttimen ohjaussignaali hukassa. Välillä pääsee 300km ja käy röpeltämään ja tiputtaa pytyn pois pelistä, välillä sitten riittää 12km. Suuttimien keskihinnaksi jäi 270e/kpl, yksi otettu merkkitiskiltä ja loput haalittu ulkomailta missä sattui olemaan varastossa.

Lisämainintana todetaan että autoseisoi lähes 3 viikkoa kun ei motivaatio riittänyt...

Että se siitä toivosta päästä huoltokustannuksissa alaspäin :D

Kirjoittaja:  tgp [ 06.04.2013 20:33 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Mites suuttimille tulevien liittimien sisällä olevien koskettimien uusiminen, saattavat vanhat olla väsyneet. Ei ole osiltaan kallista.

Kirjoittaja:  black_van [ 06.04.2013 23:32 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

pimpelipompeli kirjoitti:
285000-286000km

Suutinarpajaisia ja kadonneen tyhjäkäynnin metsästystä sekä sammuilun paikantamista. Vaihdettu kolme suutinta, neljäs odottaa vielä vaihtamista, ihanan kallista tämä diesel autoilu. Vieläkään ei toimi kunnolla. Johtosarjassa ilmeisesti häikkää, ainakin jos vikakoodeihin uskomista. Suuttimen ohjaussignaali hukassa. Välillä pääsee 300km ja käy röpeltämään ja tiputtaa pytyn pois pelistä, välillä sitten riittää 12km. Suuttimien keskihinnaksi jäi 270e/kpl, yksi otettu merkkitiskiltä ja loput haalittu ulkomailta missä sattui olemaan varastossa.

Lisämainintana todetaan että autoseisoi lähes 3 viikkoa kun ei motivaatio riittänyt...

Että se siitä toivosta päästä huoltokustannuksissa alaspäin :D


Tiedustelin Tammer Dieselistä Hdi suuttimien kunnostusta. Ainoa firma suomessa joka kunnostaa hdi.n suuttimia. sain hinnaksi 130e irrotus/kunnostus/asennus. Koeponnistus halutessaan 47€/kpl. 270€/kpl olisi tehdaskunnostetut irtosuuttimet.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 07.04.2013 00:34 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Ei suinkaan ainut suomessa.. Meillä Pohjanmaan Dieselhuolto tekee joka päivä samoja temppuja.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 07.04.2013 08:10 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

Halvimmillaan löysin ulkomailta 200e/kpl, Ei tuohon hintaan pahemmin kannata enää ruveta kunnostamaan.

Kirjoittaja:  pimpelipompeli [ 07.04.2013 08:11 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

tgp kirjoitti:
Mites suuttimille tulevien liittimien sisällä olevien koskettimien uusiminen, saattavat vanhat olla väsyneet. Ei ole osiltaan kallista.


Puristelin liittimiä tiiviimmäksi, nyt on taas pelannut 200km pätkimättä. Jännitys tiivistyy toimisiko nyt. Jos ei pelaa, niin pitää investoida johtosarjan pätkään. Tuntuu olevan sen verran kovettunutta tavaraa...

Kirjoittaja:  black_van [ 07.04.2013 09:50 ]
Viestin otsikko:  Re: C5 III - "Kymppitonni(n)-käytetyllä"

aika takkuisesti on sielläkin lähtenyt tuoreemman viitosen kanssa.
Tuollaista haamuvikaa on aika hankale paikallistaa,lähinnä vaihtaa osia ja toivoa parasta.

Oliko niissä suuttimissa sitten vikaa kun vaihdat niitä? Kyllä mielestäni kunnostus kannattaa. kun maksaa sen 47€/kpl koeponnistuksesta niin tietää onko niissä oikeasti vikaa ja korjaa vain ne missä on häikkää. viikon päästä omaan tehdään vianetsintä nykimiseen,jollei vikaa löydy niin lähtee Tammer Dieselille.
Olen laskenut että lasku on pahimmillaan jos kaikki menee kunnostukseen 800€ töineen. Niin huonoon tuuriin en usko joten alle päästään.
Irtosuuttimista joutuisi maksamaan 270€/kpl eli yht.1080€ ja asennuksen joutuisi teettämään tai itse tekemään.
Joten uskallan väittää että kunnostus kannattaa,koska hintahaitari tuossa on 400-800€ eli voi päästä aika vähällä.
Ei näitä pajoja missä tehdään korkeapaine töitä ole liiemmälti. Tampereella ja uutena tietona Seinäjoella.

Tsemppiä ja toivottavasti vika löytyy

Sivu 1/6 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/