Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=13221 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | eskere [ 16.11.2012 23:35 ] |
Viestin otsikko: | Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Taidanpa ruveta pitäämään jonkinlaista päiväkirjaa tämän Beksin kanssa touhutessa ![]() Tarina alkaa: Beksit ovat aina olleet minulle sopivia ja käteenkäypäisiä kulkupelejä. Ensimmäisen beksin ostin v. 1991, 1,9 diesel-automaatin. Silloisessa työssäni tarvitsin autoa, jolla pystyin ajamaan päivittäin n. 200km, josta 130km oli sorapintaisia mökkiteitä. Diesel-automaatti oli kuin valettu siihen hommaan. Niillä tulikin ajettua 14 v:n aikana n. 700tkm. Kun työni loppui v. 2005 möin pois silloisen bx-farkun, mittarissa oli reilu 500tkm. Bx osoittautui niin miellyttäväksi työkaveriksi että minulla syntyi sen kanssa työpaikkaromanssi. ![]() Huollot ja korjaukset niihin tein pääasiassa itse, siis kantapään kautta tuli perehdyttyä Citroenin saloihin. Onneksi kaveriksi remontteihin sain usein nuoren ja terävän kaverin, tulevan Dyane-miehen, Jasun. Monet projektit yhdessä rakentelimme ![]() Menneiden positiivisten kokemusten vuoksi näihin bx:iin aina syttyy, kun sopiva sellainen (mielellään automaatti) kohdalle sattuu. Niin kävi tämänkin beksin kohdalla kun kävin tekemässä 800km:n noutoretken varsinais-suomalaiseen munapitäjään ja toin tarilerin kyydissä ruosteettoman 19 Gti automaatti-bexin kotiin 10.11.12. ![]() Tutkin Bx Gti 19 -89 Automaattia ja korjauslista on kohtuullinen: -automaattilaatikon öljyvuoto ja nykäisy vaihdetta päälle laitettaessa korjattava -jarrulevyt uusittava -lämmityslaitteen moottorin säädin ei toimi kuin nopeimmalla asennolla -abs:n merkkivalo ei syty (abs:in toiminta?) -pakoputki röpöttää -etujouspallot kovat -polttoaineen täyttöputken suu ruostunut miltei irti ja lisätankin panta poikki -ei ollutkaan katsastettu, vaikka piti olla Hyviäkin seikkojakin löytyi: -hydeputket uusittu -siisti ja lommoton maalipinta -sisusta myös ok -tekniikka kunnossa (pl. autom. laatikko) -alusta käsitelty jollain ihme vaseliiniseoksella, joten ruostetta ei löytynyt laisinkaan Kuvat ovat hiukan kehnoja, kännykällä otettuja ![]() ![]() ![]() Päätin aloittaa auton kunnostuksen automaattilaatikon korjauksella, sillä autolla ei voinut juurikaan ajaa, kun punainen öljyvana seurasi autoa koko ajan. ![]() Moottoritilan pesu oli ensimmäinen toimenpide. Akun irrotus (jonka alusesta löytyi hiukan alkavaa ruostetta, muu ruskea on ruostesuoja-ainetta) ja sitten etsimään vaihdelaatikkoa ![]() Muutaman tunnin askartelua ja laatikko rupeaa irtoamaan ![]() Automaattilaatikko oli paksun töhnän peitossa, joten se piti pestä ennen avausta. Kaikki lika eivät lähtenyt kylmällä painepesurikylvyllä, mutta oli alkuasetelmaa huomattavasti miellyttävämpi ruveta aukomaan. ![]() Öljyn vähyys laatikossa oli varmaankin saanut edellisen omistajan aikana laatikon kytkinpakan kuumenemaan ja palamaan mustalle karrelle. Tämä laatikkovika oli juuri syy miksi auto tuli myyntiin. ![]() Onneksi tuli laitettua talteen automaatin osia pari laatikollista wanhoina hyvinä aikoina. Nyt osalaatikosta löytyi ehjä vastaava kytkinpakka ![]() Sielun tilaankin kurkkasin ja siellä oli kaikki melkein ok, ainoastaan männyn neulanen ei kuulunut joukkoon. Olisiko mennyt öljyn mittatikun reiästä sisään, mittatikku kun tahtoo ponnistaa ajon aikana itsensä hiukan ylös, jolloin siitä pääsee likaa laatikkoon ![]() Laatikon öljypohjan pohjalla olevaan magneettiin oli kertynyt hiukan rautapölyä, joka on normaalia 240tkm ajetulle autolle. ![]() ![]() Momentinmuuntimen (kytkinkopan) stefa on ehkä laatikosta ulos vuotavan öljyn reitti, muuta syytä en keksinyt. Stefa lähti pois paikoiltaan sormilla painamalla, joten se ei ole ollut tarpeeksi tiukka, näin on uskottava ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 21.11.2012 23:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Pääsin taas jatkamaan projektia. Välipäivänä kurkkasivat tk:ssa minunkin sisälle yläpään kautta, onneksi oli osaava lääkäri niin homma onnistui helposti. 4HP14 laatikon vakiovika on tämän messinkisen puslan sisälle kuluva ura, joka syntyy sen sisälle tulevan akselin metallisesta tiivisterenkaasta. Laatikko alkaa luistamaan öljynpaineiden karattua toisaalle. Tähänkin vaivaan löysin varaosalaatikosta vastaavan, lähes kulumattoman osan. ![]() Automaattilaatikko valmiina asennukseen. Momentinmuuntimen akselin stefa vaihdettu. ![]() Kampiakselin päätystefa piti vielä vaihtaa ennen laatikon paikoilleen asennusta. ![]() Laatikko paikoillaan sekamelskan seassa, öljynlauhduttimelle tuleva vesiletku oli turvonnut vaihtokuntoon. ![]() Seuraavana öljyt laatikkoon ja kone käyntiin, kurkistus auton alle: ei enää öljyvuotoa ![]() Koeajolle, miten laatikko toimii; pieni nykäys jäi edelleen vaihdetta eteen päin kytkettäessä, muuten 6km ajolenkin aikana laatikko toimi kuten sen pitääkin. Nykäisyn syyn täytyy nyt löytyä laatikon sielusta, koska mekaanisissa osissa ei ollut mitään sellaista vikaa, joka voisi tuon oireen aiheuttaa. No, se ei haittaa ajoa juurikaan, niin katsotaan sitä sitten kevväämmällä. Seuraavana täytyy käydä jakopään vaihtohommiin, koska remmillä alkaa olla kilometrit ja tunnit täynnä. Mummu toikin kaupunkireisulla uuden hihnan, mutta se olikin vain 16 valveen käypänen malli ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 22.11.2012 00:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Eikös se aina vähän nytkähdä se auto kun laittaa lootan D(A):lle? Hienoa toki , että jaksat näitä Beksejä elvyttää. |
Kirjoittaja: | eskere [ 23.11.2012 23:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Ralle kirjoitti: Eikös se aina vähän nytkähdä se auto kun laittaa lootan D(A):lle? Vedon oikeanlaisen kytkeytymisen tuntee lievänä nykäisynä, mutta tässä on mukana hiukan terävämpi nykäisy joka häiritsee herkkää perstuntumaa. ![]() Motonetistä ostin uudet jarrulevyt eteen, a 15,90€, ei pahan hintaiset. Entiset levyt olivat alkuperäiset, joten nätisti on jarruja käytetty 240 tkm aikana. Jarrumännät kiertyivät helposti pohjaan, joten jumia ei männissä eikä myöskään liukutapeissa ollut. Jarrupalat oli joskus vaihdettu, silmiin pisti sisimmän palan nipukan puuttuminen, mutta se ei ollut haitannut jarrujen säätymistä. Levyjä vaihtaessa huomasin toisen käsijarruvaijerin olevan vaihdon tarpeessa. Wanhasta osalaatikosta löytyi uusi Bilteman muovissa, asensin senkin samalla paikoilleen. Seuraavana rupesin hammashihnan vaihtopuuhiin. Huoltokirjan mukaan edellisestä hihnanvaihdosta oli kulunut jo 9 vuotta ja 80 tkm. Kun avasin jakopään suojakoppaa, totesin heti, että remeli oli hiljattain vaihdettu. Remmi oli uuden näköinen ja tekstit remmin päällä loistivat puhtaana, joten panin kopan kiinni ja siirryin mittimään abs:n merkkivalon puuttumista. Katsastushenkilöt puuttuivat viimeksi valon toimimattomuuteen, kun minulla oli edellinen absillinen beksi. Onneksi silloin selvisin mittarissa olevan merkkivalon polttimon vaihdolla, abs-systeemi saa käynnistysvirtansa merkkivalon polttimon kautta. Tähän tulokseen tulin, koska uuden polttimon myötä absit silloin heräsivät henkiin. Irrotin mittaritaulun ja huomasin, että absin valon polttimo ja sille tuleva irtojohto olivat poissa. ![]() Puuttuva johto löytyi, survottuna johtosarjan sekaan rattiputken päälle. ![]() Kun panin lampun kantaan polttimon, niin absin valo syttyi, ![]() ![]() Etuantureiden liitokset löytyivät nokkapellin alta, ne olivat ehjiä, lukeman ollessa n. 1,3 ohmia, joten ne ovat kunnossa. ![]() Onneksi Jasu oli joskus taltioinut beksin abs-antureita entisajan remonteista ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 10.12.2012 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Taas on ollut mahdollista jatkaa tätä projektia. Takapyörän abs-anturin vaihto oli seuraavana. Vanha anturi oli jumittunut kunnolla kiinni, joten se piti ottaa väkivalloin pois. Jälki on sen näköistä. Huomasin anturin kuoren rikkoonnuttua, että anturissa oleva kela kiinnittyy anturin johtoon pienillä liuskaliittimillä kasausvaiheessa. Tämä kosketuspinta voi olla syynä anturin virtapiirin katkeamiseen. ![]() Taka-antureita ei kuitenkaan ollut valmiina irrallaan, joten jouduin irrottamaan anturin varaosa kynkästä. Tämä olikin sitten pidemmän kaavan mukaan tehtävä juttu jottei anturi särkyisi. Sahasin anturin kiinnityskorvan yläpuolelta poikki, jotta sain hiukan liikkumavaraa anturille. Pitkällisen nitkuttelun ja lilluttimen avulla se tulikin ehjänä pois. ![]() Uusi käytetty paikoilleen, kuparitahnaa ympärille hiukan hidastamaan ruosteen etenemistä anturin ympärysreikään ja siten kiilaamaan anturia taas tiukasti paikoilleen. ![]() Takajarrulevyt oli loppu, mutta hyllystä löytyi hyvät käytetyt. Jarrumännät otin pois ja putsasin ne ja vastapinnat huolellisesti. Toisen puolen jarrusatuloista oli niitä kiinni pitävän ohuen pultin korvakkeet hapettuneet miltei poikki, joten varaosasatula piti vaihtaa tilalle. Sitten osat paikoilleen unohtamatta jarrusatulan ja kynkän väliin laittaa kuparitahnaa. Palojen suojapellit olivat jo aika huonossa kunnossa, joten Biliteeman rosteriset pellit tuli tilalle. ![]() Eteen jouduin ostamaan uudet levyt ja toisen puolen käsijarruvaijerin. ![]() Tänään kävin katsastuksessa. Heti lähtiessä rupesi laturin merkkivalo hehkumaan ja tyhjäkäynti lainehti 800-1500 kierroksen välillä. Koska olin varannut ajan katsastukseen (liikennekäytöstä poisto ja leima vanha) enkä kerinnyt ruveta vaihtamaan laturia, niin koputtelin laturia hiukan vasaralla jolloin hiilet saivat vielä kunnollisen kosketuksen liukupintoihin ja latausvalo sammui sekä käynti tasaantui. ![]() Pientä jännitystä oli alkumatkalla miten bx rupea toimimaan, koska en ollut autolla ajanut kuin lyhyitä pätkiä. Onneksi mitään yllättävää ei tullut menomatkalla, n.30km, eikä katsastuksessakaan ollut muuta huomautettavaa kuin lisäpolttoainetankin pannan huono kunto. Paluumatkalla rohkenin jo laittaa radionkin päälle ![]() Nyt on auto leimattuna, joten tekniikka on kunnossa. Automaattilaatikossa esiintyvä pieni nykäisy tuntui edelleen, joten siihen joudun vielä jossain vaiheessa palaamaan. ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 10.12.2012 21:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Loistavaa työtä ja onnea tuoreesta leimasta ![]() |
Kirjoittaja: | Posambique [ 11.12.2012 00:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Upeaa, ja isot onnittelut! Niin vain hommat tulee tehdyksi, kun on tekijämies asialla! |
Kirjoittaja: | eskere [ 07.01.2013 23:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Taas on Beksi ollut työn alla. Vaikkei auto ole liikennekäytössä, joutuu sitä siirtelemään tallista pois muiden kulkupelien tieltä. Niin vaan sitten startti teki tenän. Ja kun tämä on automaatti, niin tätähän ei työnnetä käyntiin....Viimeinen starttaus ei onnistunut ilman startin kovahkoa kopautusta. Startin olisi voinut vaihtaa aiemmin vaihteistoremontin yhteydessä, mutta eihän siinä silloin mitään vikaa ollut. ![]() ![]() ![]() Avasin startin ja diagnoosi oli oikea; hiilet olivat aivan lopussa. Taas oli asiaa varaosalaatikolle. Sieltä löytyi joskus aikanaan samanlaisesta valkoisesta 19 Gti:stä talteen otettu, Pukinmäen Esson tarroin varustettu, kunnostettu startti. Paikoilleen laitto oli pykälää helpompi kun jätin startin takatuen pois. Ilman sitä on kaikki startit paikoillaan pysyneet ainakin tähän asti. ![]() Muutamia päiviä ennen joulua kerkesin vaihtamaan laturin. Siinäkin olivat hiilet loppu, ja siitä aiheutui katsatusmatkan alussa ollut lainehtiva tyhjäkäynti. Laturi on beksissä kuin tarjottimella, helppo vaihtaa ilman turhia osien irrotuksia. Nyt pidän kansanedustajien joululoman mittaisen tauon kaikesta remontista ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Ralle [ 08.01.2013 00:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Startti tuossa on tosiaan mahtavassa paikassa. Tuli tuossa 405 SRi:in vaihdettua ja siinäkin oli kädet tiukoilla. Kyllä samoin jätin tuon takatuen pois. ![]() |
Kirjoittaja: | bigbro [ 09.02.2013 01:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Hyvä että löysit hyvän ja sopivan aihion. Tosta tulee vielä hieno peli, mielenkiinnolla seurataan. Tsemppiä projektiin!! ![]() |
Kirjoittaja: | Lemon [ 28.04.2013 22:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Tämä oli kyllä niin nätissä kunnossa oleva Beksi, että melkein kävi kateeksi! |
Kirjoittaja: | eskere [ 03.05.2013 23:25 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||
Pieneen nyhtämiseen ajon aikana ei ollut syynä ainakaan vesi tankissa, vaikka Kangasalan miitti-reissulla niin arvelin. Otin takapenkin alta tankista imukärsän pois ja imin lapposysteemillä bensat kanisteriin, mutta vain muutama vesihelmi kertyi astian pohjalle. Ruokalusikallisesta vettä ei ole harmia, koska vesi on aivan tankin pohjalla. Bx 19 Trs -87 tankista otin muutama vuosi sitten vettä pois n. 7 litraa ja auto oli vielä ajokunnossa, vain tyhjäkäynnin kanssa oli hiukan ongelmia. "Nyhtämisvian" paikallistamiseksi on seuraavaksi siirryttävä konehuoneen puolelle. Huutonetistä huusin aluvanteet beksin alle. Noiden sopivuutta tyyliin joudun hiukan miettimään, mutta alle ne jokatapauksessa laitoin. Jos vastaan tulee orkkisaluvanteita, niin katsotaan sitten löytyisikö niistä paremmin istuvat kiekot beksiin. ![]() Katsastuksesta bx selvisi puhtain paperein, ainoastaan toinen sumuvalon polttimo oli muutaman kk:n aikana pimentynyt. Liekö syy polttimossa tai kontaktissa. Sumareiden toimivuutta en muistanut lähtiessä tsekata. No, nyt on kuitenkin leimaa kahden kesän ajoja varten, sillä seraava leima on haettava vasta viimeistään 2.9.2014 mennessä ![]()
|
Kirjoittaja: | eskere [ 08.05.2013 20:16 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||||
Tänään siirryin konehuoneen puolelle tutkimaan nyhtämisvikaa. Virranjakajan alipainesäätimelle imusarjasta menevästä letkusta imaistessa huomasin, että alipainesäätimen kalvo oli puhki koska ilma kulki vapaasti kumpaankin suuntaan letkussa. Jakaja piti ottaa irti jotta alipainesäätimen saa irrotettua. ![]() Onneksi varaosalaatikosta löytyi taas sopiva alipainesäädin, jossa oli ehjä kalvo. Työntötangon pituudessa oli n. 1,5mm pituusero, mutta siitä tuskin on haittaa ajossa...? ![]() Saarnamiehen, eli pyörijän lähempi tarkastelu osoitti, että siinäkin oli vikaa. Mittauksen mukaan yhteyttä ei ollut laisinkaan keskihiilen ja pyörijän kärjen välillä. Ehjässä vastaavassa oli n. 1 kilo?ohmin vastus mitattaessa. Silmämääräisestikin näkyi mustunutta karstaa johdinosan päällä. Kipinän on täytynyt hypätä melkoisesti, jotta se on päässyt tulpanjohtoihin asti. Varmaankin tässä oli syy nyhtämiseen, sytytystulpille tuli hyvin huono kipinä matkalla olleen esteen vuoksi. Koeajolla oli nyt eri meininki. Beksi oli saanut voimansa takaisin ja laukkasi iloisesti ilman nykimisiä ![]() Tappioita syntyi pudonneesta Mauserista, onneksi näyttö toimii ainakin toistaiseksi. Onnistuneen remontin kunniaksi laitoin aamulla saamani 1,8 kg:n lahnan savustuspönttöön ja ryhdyin nauttimaan aurinkoisesta ja kauniista kevätpäivästä. ![]() ![]()
|
Kirjoittaja: | eskere [ 26.05.2013 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Tänään iltapäivällä oli miltei hellettä (+23), joten oli hyvä ilma ruveta tutkimaan lämmitys ( jäähdytys-) laitteen puhaltimen kuntoa . Puhaltimessa toimi vain yksi nopeus ja sen kytkin oli asennettu erilliselle katkaisijalle hanskalokeron kulmaan. ![]() Puhaltimen moottori sijaitsee beksissä huollon kannalta hyvässä paikassa, ulkoilmanottokotelossa, ja on suht helppo ottaa esille. Sisäkatkaisijan johtopari oli vedetty tulipeltiin poratusta reiästä suoraan puhaltimen moottorille. Jostain syystä porattu reikä ei heti ollut sattunut kohdalleen, sillä niitä oli porattu peräti neljä, ennen kuin oikea läpimenokohta johdoille oli löytynyt. ![]() Kun irrotin virityskatkaisijan johdot ja kytkin puhaltimen johdot kuten niiden kuuluukin olla, rupesi sisäpuhallin puhaltamaan täysillä, eikä se sammunut vaikka alkuperäistä puhallusnopeudensäädintä kuinka kiersin. Epäilykseni sattuivat oikeaan, puhaltimen säädin oli mennyt epäkuntoon, ilmeiseti transistori oli palanut. Piti taas kaivaa varaosalaatikosta vastaava, ei ihan saman merkkinen, mutta identtisesti toimiva säädin ja asentaa se puhallinkanavaan. Koekäytössä rupesi alkuperäinen lämmityslaitteen säädin heti toimimaan oikein ja puhallin seurasi annettuja nopeustoivomuksia. ![]() Lasinpyyhkijän vivusto oli siinä samalla hyvällä hollilla, joten purin pyyhkijän akselin lukitusta auki sen verran että sain puhdistettua akselin ja puslan välin ja voitelin sen vaseliinillä. Yllättäen akselissa ja puslassa ei ollut juurikaan ylimääräistä väljää, jota tahtoo yleensä jo olla tämänikäisessä kulkupelissä olla riittävästi. ![]() Samalla oli hyvä puhaltaa paineilmalla pesurin letkusta kaikki irtotöhnät pois, samoin pyyhkijän runkoon tulevasta suutinputkesta. Suutinputki oli kuitenkin murtunut yläkuolokohdastaan, ja siitä pääsi enimmät pesunesteet karkaamaan tuulilasin yläreunaan. Vaihdoin tilalle ehjän putken, joten tämäkin vähäpätöiseltä tuntuva, mutta kuljettajan näkemisen kannalta tärkeä osa tuli toimintakuntoiseksi. ![]() Jousipallojen kanssa hiukan tein säätöjä. Eteen pistin täyttöventtiilillä olevat pitkät pallot ja siirsin gti:n etupallot taakse. Tästä syntyi melko hyvä joustoyhdistelmä. Alkuperäiset gti-pallot olivat jämäkät ajaa, mutta minun ajotyylilleni liian kovat. ![]() Pakoputkikin on ruvennut pörisemään keskeltä autoa, kuskin penkin kohdalta. Hitsailin pöntön ympärille hiukan lisäpeltiä, mutta pitemmän päälle on katseltava uusi etummainen pakoputkenpätkä, jossa on tämä vuotanut pönttö mukana. Jos jollain on jäänyt tallin nurkkiin pyörimään ko. putki, niin saa tarjota vapaasti ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 20.08.2014 00:00 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||||
Päivitetäänpä tätä ketjua hiukan. Vuosi on kulunut ja katsastuksen aika tuli taas eteen. Automaatti-Gti on saanut huilata katoksessa sitten viime marraskuun, kun tarjolle tuli BX 16 TRS autom. -91 inva-ovella. Mittarilukema siinä oli varsin kohtuullinen, 177 tkm, joten se oli pakko hankkia kalustovahvuuteen. Viime katsastuksesta Gti:n mittariin oli tullut vain 2500km lisää, joten ajattelin, että katsastus on läpihuuto-juttu. Onneksi kuitenkin vilkuilin moottoritilaa ennen lähtöä ja huomasin, että bensaletku oli hapertunut puhki ja bensaa suihkusi putkesta suoraan pakosarjan päälle. Melko varmasti olisi katsastusmatka päättynyt autopaloon vuodon seurauksena pakosarjan kuumennettua ajossa tarpeeksi. ![]() Paineilmaletkusta tein väliaikaisen polttoaineputken ja kävin katsastuksessa. Leima tuli taas vuodeksi eteenpäin ilman huomautuksia. Hiukan olivat päästöt mittauksessa lisääntyneet, olisko venttiilin varren kumit myös kovettuneet ja vaihdon tarpeessa kun hiukan sinisavua pakoputken päästä tulee konetta kierrätettäessä. Paluumatkalla hain Biltemasta oikeaa bensaletkua, täytyy vaihtaa se tuon väliaikaisen tilalle sopivan paikan tullen. Gti saa jatkaa levossa liikennekäytöstäpoistossa, kun tuo 16:nen on ottanut kakkosauton paikan toistaiseksi vähäisempien kilometriensä vuoksi. ![]()
|
Kirjoittaja: | avbx [ 20.08.2014 10:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Hieno peli. Älä kuitenkaan laita sitä Bilteman letkua ainakaan bensalinjaan. 16Valvesta pitää vaihtaa kaikki bensaletkut mallia Biltema uusiin vaikkeivat kovin iäkkäitä olekaan. Täysin murtuneita ainakin ulkopinnalta. |
Kirjoittaja: | Siert [ 20.08.2014 10:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
avbx kirjoitti: Hieno peli. Älä kuitenkaan laita sitä Bilteman letkua ainakaan bensalinjaan. 16Valvesta pitää vaihtaa kaikki bensaletkut mallia Biltema uusiin vaikkeivat kovin iäkkäitä olekaan. Täysin murtuneita ainakin ulkopinnalta. Minulla oli samanlainen ongelma 4v vanha Motonetin letkun kanssa. Laatua sekä motonetissa että biltemassa on satunnainen. |
Kirjoittaja: | eskere [ 20.08.2014 23:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
avbx kirjoitti: ...Älä kuitenkaan laita sitä Bilteman letkua ainakaan bensalinjaan. 16Valvesta pitää vaihtaa kaikki bensaletkut mallia Biltema uusiin vaikkeivat kovin iäkkäitä olekaan. Täysin murtuneita ainakin ulkopinnalta. Minä olen myös huomannut, että nykyiset letkut eivät kestä bensiiniä kuten joskus kauan sitten valmistetut kestivät. Olihan tässä Gti:ssäkin vielä alaosa polttoaineen kumisesta tuloputkesta jakotukille alkuperäistä, eli n 25 vuotta vanhaa ( totesin se tuon kun irrotin lekun alapään tankista tulevan rautaputken päältä, klemmari oli aivan ruostesuoja-aineen sisällä). Monessa autossa vaihdettu bensaputki on jo muutaman vuoden ikäisenä näyttänyt päältä päin murtuneelta. ![]() Vaan mistä saa nykyään pitkäikäistä polttoaineputkea ![]() |
Kirjoittaja: | avbx [ 20.08.2014 23:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 |
Motonetissa on nykyään Gatesin letkuja (1,5 m n. 22 €), joiden pitäisi kestää nykyiset viinabensat. Aiemmin siellä kuulemma oli lappu letkujen vieressä ettei letkut kestä mittaripolttoaineita. ![]() |
Kirjoittaja: | eskere [ 21.07.2015 21:42 ] | |||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | |||
Taas on vuosi kulunut viime katsastuksesta. Tämä Gti-beksi on saanut levätä katoksessa koko tuon ajan. Mittariin oli tullut vain 60km lisää verrattuna edelliseen katsastuslappuun, joten vähissä on ajot olleet tällä. Jarrulevyt ovat ruvenneet vetämään kevyttä ruostetta pintaansa, käyttämättömyys ei ole parasta auton säilyttämistä. Venttiilinohjareiden kumeja pitäisi ruveta vaihtamaan, sen verran nenään tulee katkua putken päästä. Katsastuksessa ei ollut taaskaan ongelmia, leima tuli ![]() Kyllä tällä saa vaan niiiin hyvää kyytiä ja kaikki 125hv tuntuu olevan tallessa ![]()
|
Kirjoittaja: | eskere [ 28.11.2019 21:49 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||||
Ensi vuonna tämä Bx 19 Gti automaatti -89 on sitten museoitavissa ikänsä puolesta. Ajattelin ottaa sen työn alle ja katsastaa sen jo nyt, niin ei tule keväällä kiirettä. Seisonnassa ei auto parane, niin on käynyt tämänkin kohdalla, vaikka on aina katon alla aina ollutkin. Vetoakselin suojakumeja harvoin on minun tarvinnut vaihtaa vuosien saatossa beksiin, vaikka näillä paljon aikanaan ajoinkin, niin hyviä ne ovat olleet. Sen sijaan hammastangon suojakumeja menee useimmin ja niin oli tässäkin toinen vaihtokunnossa, samoin osa pakoputkesta.
|
Kirjoittaja: | eskere [ 28.11.2019 22:22 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||||
Tänään läksin suurin toivein katsastusreissulle raskaaseen sohjokeliin kun aikoja katsastukseen oli hyvin tarjolla. N. 10km ajon jälkeen alkoi automaattilaatikko luistaa rankasti, kitkuttelemalla pääsin juuri kunnan jätekatoksen ( ![]() No eipä hätää, takaisin kotiin pitäisi auto saada, ja kun olen Autoliiton plus-jäsen, niin arvelin hinauksen olevan helppo nakki. Vaan eipä ollut, puhelimessa minulle sanottiin että auto on liikennekäytöstä poistossa, niin silloin ei heiltä hinauspalvelua voi saada. Koitin perustella että tämä on pykälien mukaan ihan laillinen matka, sillä olen matkalla katsastukseen ja minulla on aika varattu siellä, voivat vaikka tarkistaa. Mutta ei käynyt. Pitäisi olla liikennekäytössä. No, siinä sitten roskakatoksen edessä rupesin räpläämään kännykällä yhteyttä Traficomiin, ja sain otettua auton liikennekäyttöön. Sitten soitto Autoliittoon että nyt on auto liikennekäytössä ja ei liiku mihinkään, niin reilun kolmen vartin päästä oli hinuri paikalla. Sohjokeli oli hinurikuskin mielestä niin paha ettei hän uskaltanut tuoda autoa pihaan asti kun arveli että lumisella pikkutiellä voi jäädä jumiin, ja hän tiputti beksin n. 400m:n päähän kotipihasta. Onneksi laatikko toimi vielä sen verran että beksi ryömimällä lumessa eteni omin voimin kotitalliin. Irrotin öljypohjan ja totesin että jokin kytkinpakka tai väliprikka on hapertunut ja ihan jauhona laatikon öljypohjalla. Öljyn väri oli ihan hyvä, ei metallia joukossa, joten metalliosat ovat ilmeisen ehjät. Onneksi on varalaatikko olemassa joten tästä selviää pienellä ylimääräisellä askartelulla.
|
Kirjoittaja: | eskere [ 01.12.2019 20:04 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||||
Lauantaina kokosin itseni ja rassasin Beksistä automaattilaatikon pois. Ahdasta oli laatikon kanssa kun en laiskuuttaan viitsinyt irrottaa syyläriä, mutta tuli se kuitenkin keplottelemalla pois. Avasin laatikon, kaikki näytti olevan muuten hyvin, mutta yhdestä kytkinpakasta oli levyjen kitkapinnat rapisseet irti. Mikä pinnat oli irrottanut, ei oikein palaneeltakaan näyttäneet? ![]() Ikääntyvätkö nämä, vai pitkä käyttämättömyys saa ne haurastumaan? Mitä vaikuttaa niiden kestoon, levyjen säilytys vuosia irrallaan kuivana yli talven pakkasten? Levythän on jo reilusti yli 30v vanhoja, onko viimeinen käyttöpäivä ylitetty? Vai pitääkö vikaa etsiä esim. laatikon öljynpaineista, ohivuodoista yms mekaanisesta kohteesta? Näitä kysymyksiä nyt tässä pähkäinen... Onneksi on toimiva laatikko tallin nurkassa, joten sille tuli nyt käyttöä.
|
Kirjoittaja: | eskere [ 08.12.2019 00:01 ] | ||||
Viestin otsikko: | Re: Harrastepeli Bx 19 Gti Aut -89 | ||||
Torstaiksi sain BX:n vaihdettavan automaattilaatikon asennettua moottorin jatkoksi ja kaikki putket, letkut ja muut hilppeet paikoilleen ja suuntasin katsastukseen. "Uusi" laatikko toimi tosi hyvin, oli ehkä hiukan harvempi välityksiltään kuin Gti:n oma aski, mikä on näin vanheman miehen mieleen parempi. Saattaa jopa polttoaineen kulutus pienentyä alenpien kierrosten myötä. Autolla oli ajettu viime katsastuksen jälkeen (2015) vain 110km, vain katsastukseen ja takaisin, sekä tuo viikon takainen epäonnistunut katsastusreissu. Tuolla ajomäärällä ei mitään kulumia ollut niveliin syntynyt, eikä jarrutkaan jumittuneet, joten leima tuli puhtain paperein. Nyt beksi saa talven olla levossa, katsotaan sitten keväällä, mitä hommia museointia varten täytyy silloin askarrella. ![]()
|
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |