Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

CX Farkun takaluukun avaaja
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=14023
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.02.2013 00:37 ]
Viestin otsikko:  CX Farkun takaluukun avaaja

Ajattelin että laitetaas tää rojekti seurantaan koska se on hieman erillainen.
Cadillacistä tuttu kaukosäätöinen takaluukun avaaja on kaupasta tullessa niin magee juttu että tämä pitää vääntää myös CX farkkuun. BAT-mobiili siis tulee saamaan kaukosäädöllä avautuvan takaluukun ja se tarkoittaa että kun rannekellon napista painaa niin takaluukku aukeaa itse ja ylös asti. Pahin haaste on enää järjestää sellaiset pumppumekanismit että luukku aukeaa ja pysyy myös ylhäällä. Nyt pumput jaksaa pitää just ja just +2 asteen kelillä luukun auki.

Ostin Bebekistä ylijäämä kamaa jota on jäänyt joltain pölynimuritehtaalta eli pölyimurin IR-kaukosäädin vastaanottimella (6 eur) "kake" on sen mallinen että sen näköjään vois asentaa imurin putkeen... Vetosolenoidi on järeähkö 5 kg vedolla joten kyllä tuolla mekanismi aukeaa lukosta.
Tuossa viideo alkuvalmisteluista järjestelmän ohjauksen suhteen.

http://s638.beta.photobucket.com/user/C ... e.mp4.html

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 20.02.2013 01:09 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Kaasujousien luukunpuoleiset kiinnitysnivelet liikkuviksi niin, että kiinnityspisteiden etäisyys saranoista muuttuu.
Sähkömoottorin pyörittää kierretankoja, joissa on mutterit joissa kiinnitysnivelet ovat.
Luukku pysyy ylhäällä, kun kiinnitysnivelet ovat kaukana saranoista ja alkaa sulkeutua, kun nivelien lähestyessä saranoita kaasujouset alkavat painua kasaan.
Luukkua avatessa kiinnitysnivelet liukuvat korissa olevia ramppeja pitkin, jotka aikaansaavat luukun aukeamisen raolleen ennen kuin kaasujouset nostavat luukun ylös.
Enemmän aikaa meni selityksen kirjoittamiseen kuin ratkaisun keksimiseen.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.02.2013 01:23 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Kiitos Les E!

Juurikin tämän ajattelin toteuttaa kun mietein miten se luukku alkaa aueta itse lukon avaamisen jälkeen.

"Luukkua avatessa kiinnitysnivelet liukuvat korissa olevia ramppeja pitkin"

Tosin veikaan että voi myös laittaa kolmella pumpulla: yksi työntää mahd kauas auki ja kaksi nostaa luukun lopulta ylös.

Kirjoittaja:  jptcool [ 20.02.2013 15:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Modifio sähköllä nouseva autoantenni työntämään luukkua auki sen verran, että kaasujouset pääsee kartalle. En tiedä riittääkö antennissa poweri moiseen, toinen mahdollisuus ikkunannostimen
moottori, siinä on ainakin välityksiä riittävästi.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 22.02.2013 01:25 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

JPT, jos laitan ikkunanostimen tuohon niin sehän on sähkömekaaninen.... joten koitan selvitä hydraulispneumaattisella apuratkaisulla niin näin on pysytty alkuperäisessä kusipäisessä Citroen-ratkaisussa ;-)

Kirjoittaja:  Siert [ 22.02.2013 11:07 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Ottaa kone pois vanhasta diesel autosta, ja laittaa se CX:n tavaratilaan. Sitten tehoa riittaa ;) Ja olisi niin hieno jos sitten käynnistät se dieseli rannekellolla, ja hetken myöhemmin luukku avaa ;)

Kirjoittaja:  kaseva [ 23.02.2013 00:45 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Toi dieselkone-käyttöinen takaluukku olisi kyllä aivan superhieno! Jos et siihen taivu niin ruuvaa luukkuun C5 X7:n sähkötoimisen luukun moottori. Kuulin sivukorvalla viikolla mitä se maksaa varaosana. Epäilen vahvasti mahdoitko maksaa koko BAT-mobilesta sen vertaa.

Sen tiedän, että vaikka se niin näppärä oikeasti onkin niin jos em. moottori multa joskus possahtaa niin kahteenkymmeneen kertaan vakavasti harkitsen ennenkuin sen uusin. Sen sijaan, että ranetan luukun toimimaan perinteisesti käsivoimin. :shock:

Kirjoittaja:  Cituning [ 23.02.2013 09:29 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Kuka jaksaa odottaa sen 45 sekuntia takaluukun avautumista, joka menisi pelkästään tuon dieselin hehkuttamiseen :D

Kirjoittaja:  Cikatti [ 23.02.2013 11:10 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Nauroin tärviölle! Hieno idis tuo dieselöity takaluukku!
Siinä kyllä mielestäni tavaratila kärsii.

Kirjoittaja:  Xari [ 23.02.2013 12:57 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Miksi laittaa autoon jossa on valmiina toimiva hydrauliikka herkästi hajoavia sähköhimmeleitä :shock:

Kirjoittaja:  laakeri [ 23.02.2013 12:58 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Xari kirjoitti:
Miksi laittaa autoon jossa on valmiina toimiva hydrauliikka herkästi hajoavia sähköhimmeleitä :shock:
Eikö siinä autossa ole valmiina sähköjärjestelmäkin? :roll:

Kirjoittaja:  Xari [ 23.02.2013 13:20 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

laakeri kirjoitti:
Xari kirjoitti:
Miksi laittaa autoon jossa on valmiina toimiva hydrauliikka herkästi hajoavia sähköhimmeleitä :shock:
Eikö siinä autossa ole valmiina sähköjärjestelmäkin? :roll:


Joo mut kokemukseni mukaan se hydraulipuoli toimii tuossa mallissa paremmin kuin sähköt :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 25.02.2013 02:32 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Kiitos Xari ajatuksesta sillä tuo on täysin totta. Vanhojen Citikoiden kuten ID/DS/GS/CX (jopa bx) hydemysteeriossa ei ole juuri ongelmia. Ongelmat alkoivat pian XM:n jälkeen jokaisessa laitoksessa joita >> valmisti.

Hydemysteerinen takaluukun avain :D ...mahtava ajatus!

Tulee mieleen ajatus myös diravi-käyttöisestä halonhalkaisijasta :lol:

Kirjoittaja:  Tulsku [ 25.02.2013 08:21 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

kaseva kirjoitti:
Jos et siihen taivu niin ruuvaa luukkuun C5 X7:n sähkötoimisen luukun moottori. Kuulin sivukorvalla viikolla mitä se maksaa varaosana.

Piti ihan mielenkiinnosta kaivaa hinta esille. 8-) Ensin katsoin niitä "kaasujousia", että eihän tuo nyt niin kallista ole, 216 e / kpl (8731R4 ja 5). Mutta sitten tuli mieleen, että kaitpa niitä vaijereita pitää jonkun värkin liikutellakin. Joo, se itse moottoriviritys (8731S4) kustantaakin 1315 e. :D

"Elämä on."

Kirjoittaja:  Harri126 [ 23.03.2013 20:01 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Kuinka paljon sen luukun täytyy aueta, että pumput alkavat työntämään sitä auki?

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.04.2013 00:28 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Juu tässä sitä tänään arvioin, noin 400 mm alareunasta tiivariin mitattuna eli työntävä voimamagneetti olis varmuudella hassu ratkaisu.

Kirjoittaja:  Harri126 [ 04.04.2013 01:19 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Cikatti kirjoitti:
Juu tässä sitä tänään arvioin, noin 400 mm alareunasta tiivariin mitattuna eli työntävä voimamagneetti olis varmuudella hassu ratkaisu.

Jos se "potkaisis" n 30 kilon voimalla, olisko riittävä?
2 riittävän vahvaa neodyymimagneettia olis yksi ratkaisu, toinen vois olla sähkömagneetin ja neodyymin yhdistelmä, kolmas ehkäpä kaksi sähkömagneettia?
Vimeinen saattaa olla haasteellinen toteutettava. :)

Kirjoittaja:  citroen for ever [ 04.04.2013 07:27 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Niisiis eiku IKH:sta sopivaa hydesylinteriä hakemaan. Takaloosterin lattian alle parit varaajapallot yksuuntaventtiilein ja niistä Xantun vajoamisenestoventtiilillä ohjaus hydrauliselle aukaisulle (oikeestaan siinä pitäis olla kolmitieventtiili niin, että kakella sulkemiskäsky niin neste palaa säiliöön). Helppoa kuin heinänteko (vai onko?) :P

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.04.2013 12:22 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

citroen for ever kirjoitti:
niistä Xantun vajoamisenestoventtiilillä ohjaus hydrauliselle aukaisulle
Ömm... nyt jäi ainakin miulle epäselväksi, mikä noiden vajoamisenstoventtiilien funktio olisi tässä ja kuinka niitä ohjattaisiin. Enkö mie vaan ymmärrä... Luulisi tuon nyt toimivan ihan 3/3-suuntamankkuventtiilillä.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 04.04.2013 23:05 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Toi neodyymi kiehtoo kuin öömi kertää käämi... Olis pirun pientä ja näppärää. Tosissaan 30 kg voiman omaava neodyymi on vain kahden euron kokoinen lätty. Saattas toimia niin että ottas vain niitä 5 centin kokoisia kaksi ja samaa napaa olevia niin ne voi olla työntämässä koko ajan. Kun solenoidi vapauttaa lukon niin magneetit paiskaa ovea alareunasta 200-300 mm ja loput hoituu pumpuilla.

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.04.2013 23:43 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Tässä ihan alkaa miettiä näitä ideoita lukiessa, että onko sähkösylinterien olemassaolo kokonaan unohdettu? :mrgreen:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 05.04.2013 01:19 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Sähköä ja liikkuvilla mekaanisilla osilla? Pelkkä magneetti olis kyllä täysin totaaliminiatyyrinen ratkaisu orkkis pumpuilla. Vai mitä tarkoitit tuolla?

Kirjoittaja:  kaseva [ 05.04.2013 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Koska toi diesel-kone hydepumppuineen on ehkä vähän hankala niin kakkossuosikiksi nousee ehdottomasti toi varaajapalloilla totetutettu ratkaisu... Mites sen saisi toimimaan niin, että ei tarvii moottoria käynnistää jos tarviikin avata useamman kerran. Joutuuko sotkemaan sitä sähköä (pumppu C5:tä?) tähän sittenkin... :?

Noi magneetit on kans aika eksoottisen makuinen ratkaisu, mut millainen möykky tarvitaan luukun kiinnivetämiseksi?

Kirjoittaja:  laakeri [ 05.04.2013 10:50 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Niin jos tuohon ei sähköä aiota sotkea, niin jostain mekaanisesta vivusta vääntämälläkö sitä aukaisuventtiiliä käytetään (hydrauliratkaisu) sen jälkeen kun on paksin lukko mekaanisesti avattu? :roll:
Voisihan pakoputken päähänkin tehdä mutkan ylöspäin ja luukkuun laittaa "hupun" josta pakokaasu työntäisi luukun auki... :mrgreen:

Jos aukipotkaisu tehdään kestomagneeteilla, niin kuinkahan mukavasti lukon salpa haluaa liikkua auki jatkuva työntö päällä? Ja sulkeutuuko luukku yhtä mukavasti kuin normaalistikin?

Kirjoittaja:  jasu [ 05.04.2013 11:51 ]
Viestin otsikko:  Re: CX Farkun takaluukun avaaja

Löytyyhän sähköinen hydeventtiili vaikka Xm:n Hydractivesta, siitä sitä vain soveltamaan..?

laakeri kirjoitti:
Luulisi tuon nyt toimivan ihan 3/3-suuntamankkuventtiilillä.


Mihin sen venttiilin kolmannen asennon käyttää ajattelit? Jos sekä avaamiseen että sulkemiseen, niin sitten pitäisi olla 5/3 -venttiili, pelkkään avaamiseen yksitoimisella sylinterillä riittää 3/2. Ja kaksitoimista sylinteriä käytettäessä onnistuu molemmat suunnat myös 3/2-venttiilillä, männänvarren puolelle vain järjestelmästä jatkuva paine ja varrettoman puolen painetta venttiilillä ohjattaisiin...

(veikkaan että tästä saisi kepeän väittelyn aikaiseksi, jos haluaisi. joskus vaan työn puolesta noita saanut pohtia, paljon)

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/