Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Dsuper, 1970 http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=15298 |
Sivu 1/4 |
Kirjoittaja: | IsoD [ 27.06.2013 17:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Kiitosta vaan sinne, oli vain mukavaa päästä mukaan pelastusretkelle ![]() Pitkään seisoneen auton eloon herättäminen on jotenkin aina sykähdyttävä kokemus. Kuvissasi auto on jo aika puhdas, joten laitan tähän vähän verrokkikuvaa siitä miltä 20 vuoden latosäilytyslika näyttää. ![]() Onnea projektin jatkolle! Täältä Patongista saa myös aina hyvää vertaistukea. |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 07.07.2013 22:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Ei paha lähtökohta, tuosta vielä hyvin pelin tekee, niinkuin on ollut puhetta, onneksi vaimoväkikin pitää ideasta, ei kun harrastamaan ja ehkä ensi vuoden tapahtumaan näytille, en muistakaan tuota ennen nähneeni, eikä ihme, kun ollut noin kauan piilossakin.......terveisii vaan täältä Hollolasta |
Kirjoittaja: | Lemon [ 07.07.2013 22:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Loistavaa! Hienoa, että 22 v seissyt auto saadaan eloon! On nää jumalattaret vaan jotain ihan spesiaalia ![]() |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 08.07.2013 00:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Kyllä se on vaan muotoilultaan paras. Erittäin upea korimalli, silmiä hivelevä laitos. ![]() Pieniä uutisia: mm. vesipumppua odottelen postista. Alkuperäisen rekisteritunnuksenkin sain takaisin ja kilvet odottaa syyskuun loppupuoleen asti läheisellä Ake:n konttorilla, joten se on minun deadline rekisteröintikatsastusta varten, muutoin tunnus palautetaan vapaaksi taas. Tiistaina tuo haetaan kotiin, laitan juttua tuleen miten siirto operaatio meni. Pikkuhiljaa pitänee ruveta tilailee peltiosia, ellei vinosilmällä ole jotakin nurkissa? Ainut paikka nihin pitää uusia isompaa palaa, on ne takakontin luukun sivuilla olevat kourut, muuten selviää ihan suoralla pellillä, näin olin kattovinani. Lisää selviää kunhan saan stripattua rungon esille kotitalissa. Jatkoa seuraa...... |
Kirjoittaja: | vinosilmä [ 25.07.2013 00:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
JepJep, elä masennu, tuota oli ootettavissa, vanha auto, mutta kyllä siitä hyvä tulee, kun on tekijämies, äläkä ota ressii, mulla on vielä sen kangasalan kaverin numero, jolla myös uuttakin osaa,, pidetään yhteyttä, hyvin sää pärjäät, perheelle oma aika ja rojektille oma, tasapainoiluu, minä tiedän, mitä tuo on, sä teet sen valmiiksi, mä tiedän.........valmiina sillä on sitten mahtavaa koko perheen cruisailla, ei tuu äkkiä muita vastaan.....ja kaikki muistaa tuon auton kyydin....aina |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 08.09.2013 19:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Tänään taas tämän kanssa eteenpäin, omasta mielestä paljonkin tuli tehtyä. Öljynpaineen merkkivalo toimii nyt kun virrat laittaa päälle ja sammuu kun kone lähtee käymään, suuri huoli siis öljynpaineen riittävyydestä on poissa, varsinkin kun varotusvalo pelaa, olin kyllä aina katsonut öljyntäyttöreijästä, että nostimille öljy kulkee=paine ok. Syynä toimimattomuuteen oli se, että anturilta ei tullut liittimelle piuhaa ollenkaan, onneksi on tallissa miljoonalodjuja, löytyi oikean kokoinen mutterikin anturin päähän. Pätkä mustaa piuhaa väliin ja banaani liittimeen kiinni. Toinen juttu oli sisälämmittimen puhaltimen moottorin toimintaan saattaminen, piuhat kiinni ja sisällä olevat katkaisijat oikeisiin asentoihin, niin alkoi sekin pelaamaan. Kolmas ja isoin juttu tänään oli se, että nyt on autossa toimivatakajousitus. Vaati korkeuden säätimen purkamisen irti, sekä moisen herkistelyn sillai hellästi... (lue: ruustukkiin kiinni, litra crctä joka reijästä sisään ja lekaa tapille). Aukes ja alkoi liikkumaan hyvin. Ei muuta kun kiinni. Iso osa ajasta meni muuten säätämiseen, mutta sain takajousituksesta omasta mielestä erittäin hyvän. Aivan pakko oli lähteä ajelulle, omaksi onneksi vierestä löytyy kuoppainen hiekkatie ja onhan tälläinen vanhus omine hydraulijousitukseen kun tehty tuollaiselle tielle. Monttuja ei huomaa lainkaan, niin liukkaasti D-malli nuolee tietä. Eipä ole liioiteltuja puheet ison kissan pehmeydestä, ei tosiaan. Jos haetaan vertailua, niin nykyautoista lähimmäksi pääsee mielestäni Xantia, mutta ei kuitenkaan ole ihan samanlainen. Sitte olikin aika alkaa hitsaamaan vanhusta taas elävien kirjoihin. Vitut sano Vatanen, taas meni kymppitonni, suojakaasupullo typösen tyhjä. Huomenna saan täyden taas. Kyllä tästä hyvä tulee, auto meinaan pelaa paremmin ja paremmin kun sitä vaan käyttää. Silmiini osui tuolta toiselta palstalta kans yks D projekti. Siinä on "vähän" enemmän hommaa kun tässä omassani. Täydet pointsit kaverille, helppo ei hänen projektinsa ole. Jatkoa seuraa..... |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 08.09.2013 23:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Vielä loppuillan räpläyksistä. Laittelin lähivalojen mittariston merkkivalon toimintaan ja räpläsin äänimerkin antolaitetta eli tööttiä. Mielenkiintoista sinänsä, autossa oli kiinni neljä erillistä tööttiä, kaksi sellaista D-mallin omaa settiä, joista purkamisen jälkeen ja akkutestin jälkeen yks soi kolme muuta risana. Täytyy vissiin hommata jostain D-mallin oma tai tyytyä mopiksen 4,90 tarvikkeeseen. Vielä korjattavia sähköjuttuja olis pyyhkijät, latauksen merkkivalo, pissapojan moottori, ajovaloista ei nyt toimi ne sisemmät, tosin tässä saattaa olla käyttäjässäkin vika, mistähän ne menee päälle? Täytyy tutkia ja hutkia joskus. Sitten, jostain syystä x, repsikan puolen sisätilapuhaltimen piuhat on irti. Miksiköhän tässä autossa on noita piuhoja irroiteltu, niinkuin oli öljynpaineen anturista koko johto jossain. Ihmettelen vaan, onkohan toi peli ollu jollain kädettömällä, vaikuttais vähän siltä. Täytyy kans laittaa jossain vaiheessa startti homma kuntoon, nyt heräte+sytytysvirta menee ylimääräisen releen kautta. Jatkoa seuraa.... |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 09.09.2013 21:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Dsharrastelija kirjoitti: ajovaloista ei nyt toimi ne sisemmät, tosin tässä saattaa olla käyttäjässäkin vika, mistähän ne menee päälle? Ei niitä kai tarvitse mistään erikseen laittaa päälle. Ne on kaukovalot ja eikös niiden pidä toimia ihan normaalisti pitkät päälle laittamalla? |
Kirjoittaja: | Cituning [ 10.09.2013 07:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Ja olet hoksannut pyöräyttää sitä vipua kaksi naksausta? Sen jälkeen on normaalisti viiksestä vetämällä pitkät. |
Kirjoittaja: | jarsund [ 10.09.2013 08:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
EI välttämättä toimi noin, toisissa katkaisijoissa täytyy painaa vipua sisäänpäin että lisäpitkät toimii! |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 10.09.2013 09:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Ratin oikealla puolella olevasta viiksestä kun pyöräyttää kerran, syttyy parkit. Toisen kerran, ajovalot uloimpiin umpioihin. Vipua työntämällä vai oliko vetämällä syttyy pitkät ulommaisiin umpioihin. Vasemmalla puolella olevasta vivusta voi valoja "väläyttää". Sisemmät valot eivät pala. Polttimoissa on muuten kahdet langat sisällä. Olikos ne 45 w ja 50 w. Heitin ulkomuistista, olen nyt hommissa. Saattaahan olla, et räplätessä on joku piuha irronut jostain, viimeksi kun noita ihmettelin, sisemmät lamput kyllä toimi, muistan tämän, koska kuskin puolen sisempi poltin oli irrallaan ja näin sen toimivan. |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 10.09.2013 10:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Toimivatko lisäpitkät äänimerkkiviiksestä? Siinä on se "väläytystoiminto"? Tuossa on pari vuotta tuoreemman käyttöohjekirja jossa selitetään valokatkaisijan toiminta: http://citroenet.org.uk/passenger-cars/ ... ds/34.html. Omassakin on jotain hassua kytkennöissä, sisemmät eivät myöskään jää palamaan. Valokatkaisijasta saa vain ulompien umpioiden pitkät päälle. |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 10.09.2013 19:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Kiitos kovasti ohjeista. Kokeilin viikseä, eikä toi ainakaan mene sisäänpäin. Kokeilin kaikkia mahdollisia asentoja, eivät pala. Väläytystoiminta käyttää ulompia, joten uskon vian olevan nyt muulla. Onneksi tämä on siltä ajalta jolloin asiat tehtiin kestämään, joten eiköhän se siitä. Pari hassua piuhaa ja katkaisin välissä, ei mitään raketti tiedettä. Täytyy vaan saada ne rekisteröinti katsastukseen pelaamaan, muuten ei niin väliks, kunhan joku tuikku keulilla palaa ![]() |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 16.09.2013 20:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Nonni, selkis valojen kohtalo. Pieni pohjustus lienee paikoillaan ennen asiaan käymistä. Myyjä väitti, et autossa on kääntyvät lamput. No ei ole, sekä ainakin kuskin lokari on toisesta autosta, en katsonu vielä tarkemmin repsikanpuolta. Molemmista sisemmistä lampuista on maadoitusjohto poikki, joten autossa on hyvin suurella todennäköisyydellä ollut kääntyvät lamput. Maadotuksia siis tekemään, niin eiköhä syty, muutakin ku saunan pesä..... ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Säxä77 [ 17.09.2013 12:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Uteliaisuuttani kysyn, että miten nuo kääntyvät lamput on toteutettu? Vaijerit ohjausvivustoon? Kovasti nyt esitellään uusimpana tekniikkana kaarteissa kääntyviä ja vastaantulijoiden mukaan säätyviä valoja vaikka edelliset ovat olleet Citroenissa jo 60-luvulla, ja ajovaloautomatiikka valonvaihtajineen ameriikan peleissä jo 50-luvulla. 70-luvulta lähtien niissä on ollut kääntyvien valojen sijasta sivuvalot jotka on kytketty suuntavilkkuihin. Ja nämä kytkennät on pitänyt katsastusta varten "deaktivoida" Suomessa, tietenkin... Yksi hyvä Amerikan keksintö joka olisi tarpeen, olisi jo 50-luvulla keksitty nopeuden mukaan säätyvä radion ääni. Ei ehkä tarpeen siellä missä ajellaan sileällä asvaltilla, mutta Suomessa se olisi hyvä. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 17.09.2013 14:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Säxä77 kirjoitti: Uteliaisuuttani kysyn, että miten nuo kääntyvät lamput on toteutettu? Vaijerit ohjausvivustoon? Eikös ne sentään hydraulisesti toimi? Enempää niistä en kyllä tiedäkään ![]() edit: en tainnut tietää senkään vertaa ![]() |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 17.09.2013 15:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Kääntyvät ajovalot toimivat vivuston kautta, jota liikuttaa ohjaus. Ranskalaisesta kun on kyse, on joukossa on myös jousia. |
Kirjoittaja: | aaltopelti_fun [ 17.09.2013 22:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Dsharrastelija kirjoitti: Kääntyvät ajovalot toimivat vivuston kautta, jota liikuttaa ohjaus. Ranskalaisesta kun on kyse, on joukossa on myös jousia. Ja vaijeria ![]() |
Kirjoittaja: | Pekkax [ 18.09.2013 12:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Ilmanottotunnelin päällä pitäis olla vaakatku, jonka vieressä menee se vaijeri. Edestä katsoen vasemmalla on ohjauksesta tulevan tanko ja oikealle siirtyy liikei vaijerin välityksellä. Näyttää kuvan perusteella puuttuvan tämä vaakatuki kokonaan. Tuossa näkyy kuvassa se vaakatuki ja sen alla vaijeri. http://motorfetish.files.wordpress.com/ ... _motor.jpg |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 18.09.2013 13:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Juu, varapyörän alle tuleva palkki on hommattu, se kun puuttui autosta kokonaan. Isod katteli noita lamppuja silloin kun tota käynnisteltiin Laukaalla ja ilmeisesti ovat tällä hetkellä kiinteät. Autosta puuttuu myös pohjapanssari, jarrujen suojalevyt, pakosarjan ja rungon väliin tuleva suojapelti yms. Kuten jo aikaisemmin kirjoittelin, auto on todennäköisesti ollut jollain kädettömällä, passiivi osiakin puuttuu kiitettävästi. Tuohan laitetaan kyllä aikanaan keulaa myöten myös palasiksi, kun tehdään niin tehdään kunnolla, tällä mentaliteetilla mennään, silloin pääsen tutkimaan lamput kunnolla. Eikä tuossa olkatapin päässäkään ole mun mielestä sitä rautaa, mikä tuossa linkin takana olevassa kuvassa näkyy. Myyjän mukaan valojen kääntymismekanismi oli otettu pois käytöstä. Katsotaan mitä tulemän pitää ja jos joskus saan tietää auton varustetason ja jos siinä on kääntyvät lamput olleet, ne siihen myöskin hommaan. |
Kirjoittaja: | IsoD [ 18.09.2013 18:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Dsuper, 1970 |
Jos nyt muistan oikein, niin nuo sinun kaukovalot on kiinnitetty niillä kiinteiksi tarkoitetuille kehyksillä. Lamppujen kehys on erilainen jos ne on olleetkaan kääntyvät. Niissä löytyy ne tapit ja siinä muovirungossa reijät. Eli jos se on ollut kääntyvillä valoilla (joka siis on mahdolista jos se on erikseen autoon uutena tilattu, eli lisävaruste) siitä on myöhemmin karsittu kaikki vaijerit, sekä poistettu kaikki niihin liittyvät nipukat ja napukat. Melko paljon olisi nähty vaivaa vain valojen deaktivoimiseksi, mutta lie mahdollista? Katso vielä että onko siinä valopömpelissä reijät kaukovalojen ylä ja alapuolella. Kääntyvät valot on saanut tuon ajan DSupereihin ja jopa DSpecialeihinkin (?) joten ei muuta kun hankit ne kilut ja laitat tuikut kääntymään. Mulla on mm. niitä kääntyviä kehyksiä parit (kunnostettavia) ja niitä osia, ehkä ei ihan kaikkia mutta kuitenkin. |
Sivu 1/4 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |