Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=17712 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | leber [ 30.03.2014 23:05 ] |
Viestin otsikko: | Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Ajattelin kirjotella vähän projektipäiväkirjaa tästä ikuisuusprojektista, jos se motivoisi vihdoinkin saamaan tämän kulkineen liikenteeseen! Auto on ollut enemmän tai vähemmän työn alla n. 8 vuotta ja tarkoitus olisi saada se liikenteeseen kesäksi 2014. Kuvia on räpsitty matkan varrella harvakseltaan aina sieltä täältä. Kyseessä on siis 178tkm ajettu CX 25 Gti aut. -89. Tekniikaltaan auto on varsin moitteeton ja sisusta on priimakunnossa. Ulkoapäin auto on myöskin todella siisti. Auto on entinen lakimiestoimiston edustusauto ja pelastettiin pihalta seisomasta aikanaan, jolloin homman piti olla nopeasti pienellä fiksauksella ajoon (joku hydeputki oli pettänyt ja sen takia jäänyt seisomaan). Auto pihassa hakumatkan jälkeen. Lahnan saaminen trailerille ja pois vesisateessa oli mielenkiintoinen projekti. https://picasaweb.google.com/lh/photo/mZZVjlfaBOHqbmkytppUAtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/dYZwLsdiFuMXjtS20AuOHNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Alkuunhan auto piti saada jaloilleen joten vuorossa oli rikkinäisen hydeputken löytäminen ja vaihto. Aluksi vuoto paikallistettiin jarruakulta lähteviin putkiin. Nämä kaikki vaihdettiin, jonka jälkeen säiliö täytettiin löhmillä ja auto käymään. Nousihan se sieltä, mutta seuraavaksi petti jotain takaa. Lopputuloksena vaihdettiin kaikki takapään putket ja pitkät putket (yhteensä 10kpl). Samalla tuli uusittua taakse molemmat keräilypussit ja korkeudensäätimen kalvot ja pölysuojat. Tämän projektin jälkeen auton saatiin kuin saatiinkin jaloilleen ja päästiin testailemaan. Kävi selväksi, että perä laskee n. 30 sekuntia auton sammuttamisen jälkeen. Syyllinen tod. näk jarruventtiili, joten sekin päätettiin uusia. Tähän mennessä projektia oli kuitenkin käynyt jo selväksi, että vähäruosteiseksi luulemamme auto olikin mätinyt vähän sieltä sun täältä. Polkaisimme peltihommat käyntiin vaikeimmasta paikasta eli kuskin ja apukuskin lattioista. Lieneekö Suomessa yhtään cx:ää, jotka eivät tästä kohdasta olisi ruostuneet. Muutama kuva korjauksen vaiheista. Apukusin puoli oli vuorossa ensin. Tervettä lattiaa piti leikata auki, että alempaan peltiin pääsi käsiksi ja korjaamaan sen. https://picasaweb.google.com/lh/photo/r79C3ECt-krjc1TakLB1ldMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Heftailua. Huomaa reiät peltien pistehisausta varten https://picasaweb.google.com/lh/photo/nWXIAMp3AaIt-aluXme9vdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Apukuskin puoli hitsailtuna https://picasaweb.google.com/lh/photo/QjFk3Ry81I76NqnG5o8F99MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Sivuhuomautuksena mainittakoon, että apukuskin puolta hitsatessa onnistuin sytyttämään moottoritilaan tulipalon, jonka seurauksena osa sähköjohtoja jouduttiin korjailemaan ja muutamia osia uusimaan Sama homma kuskin puolella, nyt jo harjaantuneena sauma vähän parempaa? https://picasaweb.google.com/lh/photo/XCPkNXHBerJAtDmeivnMZdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/eD1qAJmIoyBJiGHcM2FAudMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink |
Kirjoittaja: | leber [ 30.03.2014 23:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Helmaankin tuli tehtyä pari lappua https://picasaweb.google.com/lh/photo/V53LR9GOoCWCYA34Rjqz9tMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/rcFAz_ifnKkJwPGBzmkrYdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/6zsJGUbqF5oBGFJUoPCnMNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Tässä oikea pyöränkotelo sisältä ja ulkoa https://picasaweb.google.com/lh/photo/0xyi6JlU4NU0-8eue5f8fNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/OP0u0KeC5Qrx9A6MZmNs2tMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Vielä olisi jäljellä (ainakin) oikea pyöränkotelo tankinkorkin letkun läpiviennin kohdalta (täytynee avata lokari sisältä auki, että pääsee käsiksi), vasen takapyöränkotelo ja mahd pari pientä paikkaa lattiaan. Muuta tehtyä: - takajarrusatulat purettu ja tiivisteet vaihdettu - taakse vaihtui levyt ja palat - akku uusittu - öljyt ja suodatin vaihdettu - pakoputkisto uusittu - hankittu alkuperäiset alut, joissa vielä kunnostus kesken. - tuulilasinpyyhkimen moottori uusittu Huomenna olisi tarkoitus jatkaa peltihommia täydellä tohinalla. |
Kirjoittaja: | jptcool [ 31.03.2014 00:38 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
"Huomenna olisi tarkoitus jatkaa peltihommia täydellä tohinalla." Ah mistäpä löytäisi tuon täyden tohinan? Oma farkku Cx ollut jo vuoden pukeilla lattia valmiiksi auki laikattuna ja korjauspalakin siinä vieressä. ![]() Eli hyvältä näyttää Gti projekti. Anna palaa - siis migin. |
Kirjoittaja: | leber [ 01.04.2014 18:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Projekti jatkui eilen varsin laihoin tuloksin. Ensin tuli tehtyä pieni paikka apukuskin takalattiaan. https://picasaweb.google.com/lh/photo/jxHmV2Mz_nhFy_4xZX3mptMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Sitten vielä pieni paikka auton alle. https://picasaweb.google.com/lh/photo/y2zZnO5Q-StJC3aBC_pELdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Auto on ruostesuojattu joskus "Raunistulan ruostesuojaamossa", jossa laitetun massan alla ruosteet ovat päässeet muhimaan, tämän takia pohjassa paljon pinnasta ruosteessa olevaa, vielä ehjää peltiä! Oiken pyöränkotelon ylänurkkaan pääsee kunnolla käsiksi vain avaamalla ehjän (Sic!) lokarin peräkontin puolelta https://picasaweb.google.com/lh/photo/yHrwS3cyqCB5UF71SqujWtMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink https://picasaweb.google.com/lh/photo/oPNEzuLbVU1Son1XzawiadMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Ruoste on täällä tehnyt vaivihkaa tuhojaan https://picasaweb.google.com/lh/photo/3U-E7rDcPF_NZkb6_J7g-9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Leikattu vähän paikkaa, päätetty lopulta että koko ruskea osa menee uusiksi kun kerta hommaan ryhdytään https://picasaweb.google.com/lh/photo/wLnrhAbII-WHZITa-m10RdMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Vähän mieltä masentaa lähes loppumattomalta tuntuva urakka. Toivon mukaan ollaan kuitenkin voitonpuolella. Siertin projektiin verrattuna tämä ei ole kuitenkaan mitään ![]() |
Kirjoittaja: | hogander [ 01.04.2014 22:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Sattuneesta syystä tämä projekti kiinnostaa ![]() Jäin ihmettelemään tätä: "Apukusin puoli oli vuorossa ensin. Tervettä lattiaa piti leikata auki, että alempaan peltiin pääsi käsiksi ja korjaamaan sen." Mihin viittaat tuolla alemmalla pellillä? Tarkoitatko siinä alla menevää palkkia? Jouduitko laittamaan senkin? Huomaa, että en tunne tuon CX:n korirakennetta vielä kovinkaan hyvin. Mainioita kuvia. Näkee hyvin mitä ainakin on omassani edessä ![]() |
Kirjoittaja: | jptcool [ 01.04.2014 23:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Etujalkatilan lattiapelti nousee viistosti kohti rintapeltiä mutta ulompi pelti jatkuu suorana rintapellin alareunaan ja etupyöräkotelon kylkeen. Näiden peltien väliin jää kolmion mallinen tyhjä tila. Apurunkopalkin ja pohjapellin väliin kertyy kuraa, joka pitää peltien saumakohdan kosteana ja lopputuloksia sitten kopistellaan tallin lattialle ja leikellään uutta peltiä tilalle. |
Kirjoittaja: | leber [ 01.04.2014 23:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Ja pahimmassa tapauksessahan myös apurunko ruostuu puhki. Omassani se oli onneksi tervettä tavaraa lattian alla. Apurunko asettaa myös haasteita korjatun pellin suojauskäsittelylle. Käytännössä vain kotelonsuojaa pääsee sinne kunnolla ruiskuttamaan ilman koko apurungon ja korin irrottamista toisistaan! |
Kirjoittaja: | Croisette [ 02.04.2014 01:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Hmm mielestäni tämä on ruosteisempi kuin Siertin CX?, mutta hyvä aihio silti ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | leber [ 12.04.2014 16:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Homma jatkui parin tunnin puristuksella. Ruosteet leikelty. https://picasaweb.google.com/lh/photo/os3Dhgral5wa43bEHX_aztMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Korjauspala soviteltu https://picasaweb.google.com/lh/photo/LcRWbkFKTLFf9E68orR9eNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Pisteillä kiinni https://picasaweb.google.com/lh/photo/Er006mJFt1_I8gXBawWCaNMTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink valmis https://picasaweb.google.com/lh/photo/dNUPBMxYDG8niYrqjcJmz9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink Ja leikattu valmiiksi mätä kohta auki lokarin peräkontin puoleisesta osasta. https://picasaweb.google.com/lh/photo/JGiAwsQi0I3nvxmVjVetl9MTjNZETYmyPJy0liipFm0?feat=directlink |
Kirjoittaja: | hyry66 [ 13.04.2014 22:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Asiallista meininkiä! |
Kirjoittaja: | Kaarle [ 14.11.2019 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen cx 25 Gti aut. -89 käyttökunnostus |
Mitäs tälle projektille mahtaa nykyisin kuulua? Nuo alkusanat auton historiasta tuntuivat jotenkin kovin tutuilta. Harmittavasti oli ruoste löytänyt perille ulkoisen kauneuden syövereihin! Olisi kiva tietää nykytilasta ja onko auto mahdollisesti liikenteessä? |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |