Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=18086
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Esa66 [ 09.05.2014 14:48 ]
Viestin otsikko:  BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Hommahan lähtee teoriasta liikenteeseen :) köyhällä on rahaa vain unelmiin.
Kovasti kiehtoo turbo+automaatti saada bexuun ja siksi asiaa on tullut vilkuiltua.

Tekniikka/elektroniikka löytyy XM CT:n nokalta, joten siinä valinnassa ei sen ihmeempiä ole.
Eikä lienee kauheasti ole tarvetta tehon nostoonkaan, jo tehomittaus rajoittaa sen vakioksi(mittauksessa)

Lähinnä mietityttää HP14 ja HP18 erot ja potentiaali. HP14 max vääntö on muistaakseni ilmoitettu 232Nm, mutta HP18 arvoja en ole löytänyt datalehdistä(HP20 oli luokkaa 330Nm).
Miten käy vetoakselit ristiin etc?

Lisäksi XU10J2TE on rautalohko ja painaa n.40kg XU9 alulohkoista enemmän, joten XU9 alulohko+ XU10 kansi hybridi toisi helppoa teho-/painosuhdetta?

Mites tuo hydepumpun sijoitus XM koneissa, miten onnistuisi ruokinta bexun säiliön vakiopaikalta, sekun on käytännössä pumpun alapuolella?

Kirjoittaja:  Jeth [ 09.05.2014 15:35 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Esa66 kirjoitti:
Hommahan lähtee teoriasta liikenteeseen :) köyhällä on rahaa vain unelmiin.
Kovasti kiehtoo turbo+automaatti saada bexuun ja siksi asiaa on tullut vilkuiltua.

Tekniikka/elektroniikka löytyy XM CT:n nokalta, joten siinä valinnassa ei sen ihmeempiä ole.
Eikä lienee kauheasti ole tarvetta tehon nostoonkaan, jo tehomittaus rajoittaa sen vakioksi(mittauksessa)

Lähinnä mietityttää HP14 ja HP18 erot ja potentiaali. HP14 max vääntö on muistaakseni ilmoitettu 232Nm, mutta HP18 arvoja en ole löytänyt datalehdistä(HP20 oli luokkaa 330Nm).
Miten käy vetoakselit ristiin etc?

Lisäksi XU10J2TE on rautalohko ja painaa n.40kg XU9 alulohkoista enemmän, joten XU9 alulohko+ XU10 kansi hybridi toisi helppoa teho-/painosuhdetta?

Mites tuo hydepumpun sijoitus XM koneissa, miten onnistuisi ruokinta bexun säiliön vakiopaikalta, sekun on käytännössä pumpun alapuolella?


Tampereen pojat osaavat valaista varmasti TCT:n tiputtamista beksin nokalle, yksi sellainen sieltä löytyy :)

turtanalta löytyy myös varmaan lääkkeet sitten kun sitä tehoa kaipaa lisää :P


Osta multa 16V kone ja pistä puhallin siihen !

Kirjoittaja:  Esa66 [ 09.05.2014 16:31 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

No, olishan se hyvä saada tiedonjyväsiä tännekin, Tampereen suunnalta :)

Kirjoittaja:  Esa66 [ 09.05.2014 20:31 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Nyt löyty plug and play ms2 pnp 55pinniselle ja on tct koneelle tehty :) Rahalla saa oikaistua monta polkua, tässä tapauksessa 400€

Kirjoittaja:  Ralle [ 09.05.2014 20:43 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Paljonkos ehjästä kannesta saa ?

Kirjoittaja:  Croisette [ 09.05.2014 21:01 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Esa66 kirjoitti:
No, olishan se hyvä saada tiedonjyväsiä tännekin, Tampereen suunnalta :)


En ole se kehen Tampereen suunnalta viitattiin, mutta sen verran tiedän, että ahdasta on turbon suunnalla, konetta aavistuksen ylöspäin nostamalla, ja tyynyjä jäykentämällä tais onnistua tct:n mahduttaminen beksin konetilaan, eli ei se ihan bolt on ratkaisu ole ;) . Sivusuunnassakin ahdasta on, jos apulaitteet XM:stä ottaa, hydepumppu kyllä osaa toimia vaikka sen sijainti onkin hiukan eri, mutta toisaalta voisihan tuon tehdä beksin pumpullakin?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 09.05.2014 21:08 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Tuota vähän ajattelinkin, turbon suhteen. Turtana taisi nostaa sitä ylemmäs diy pakosarjalla?
Mikään ei tosiaan estä käyttämästä bexun apulaitteita, varsinkin tuossa hybridissä se olisi luonnollista.

Kirjoittaja:  GSAX3 [ 09.05.2014 21:47 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Paljon joutuu soveltamaan, muttei mahdotonta.. Mutta miksi laittaa herrasmiesloota jos "virittää" bx:ää turbo koneella? Niin, ja minullakin solmu vasta haaveissa :)

Kirjoittaja:  Esa66 [ 09.05.2014 22:12 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Koska olen herrasmies? :)

Kirjoittaja:  Ralle [ 09.05.2014 22:30 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Höpöhöpö :lol:

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 00:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Oikea vastaus kuuluu, koska haluan..........ajaa automaatilla, turbolla haetaan vain keveyttä liikkumiseen. Ja tietenkin beeäxällä, joten vaihtoehdot on aika niukat :)

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 03:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

4HP18Q on tuo tomaatin malli Xm CT malleissa. Näköjään "virallinen" ilmoitus on 270Nm max torque osastolle.
Ja epävirallinen versio asiasta on, että kestää nikottelematta reippaan 300Nm
Olikohan se vielä niin, että 3/4 vaihteella yli 2500 rpm kestäis vielä 400Nm, kunhan ei revitä vaihdevälillä. Jos oikein ymmärsin, niin liittyy siihen ettei momentinmuunnin ole enään mukana kuvioissa?

Kirjoittaja:  jasu [ 10.05.2014 12:35 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Esa66 kirjoitti:
Hommahan lähtee teoriasta liikenteeseen :) köyhällä on rahaa vain unelmiin.
Kovasti kiehtoo turbo+automaatti saada bexuun ja siksi asiaa on tullut vilkuiltua.

Kovasti kiva yhdistelmä varmasti, automaatti "tasoittaa" kivasti koneen luonnetta, tämä on nyt tullut ikävästi huomattua kun on vertaamaan joutunut 2.1td -moottorista Xm:ää kummallakin voimansiirrolla... Manuaalin kanssa huomaa miten kapea on vetoalue, automaatilla ei tuollaista edes havainnut...

Esa66 kirjoitti:
Tekniikka/elektroniikka löytyy XM CT:n nokalta, joten siinä valinnassa ei sen ihmeempiä ole.
Eikä lienee kauheasti ole tarvetta tehon nostoonkaan, jo tehomittaus rajoittaa sen vakioksi(mittauksessa)

2.0TcT:ssä muistaakseni oli ilmoitettua tehoa noin 130 kaakkia, Beksissä verrokkina käytetään mallisarjan tehokkainta eli katitonta 16-venttiilistä ja sen 160 heposen tehoja. Tähän sitten se lain sallima parikymmentä prosenttia, ollaan lähellä paria sataa luvallista kaakkia, ilman muutoslupien hakutarvetta...

Esa66 kirjoitti:
Lähinnä mietityttää HP14 ja HP18 erot ja potentiaali. HP14 max vääntö on muistaakseni ilmoitettu 232Nm, mutta HP18 arvoja en ole löytänyt datalehdistä(HP20 oli luokkaa 330Nm).
Miten käy vetoakselit ristiin etc?

Paljonkohan lie on todellinen laatikon kestävyys, ei ainakaan edes reippaahkolla syötönlisäyksellä 2.1td:n kanssa mitään ikäviä oireita laatikon kanssa tullut... :roll:

Vetarit on muistikuvan/silmämääräisen ihmettelyn mukaan paksummat 4HP18 laatikon kanssa...
Esa66 kirjoitti:
Lisäksi XU10J2TE on rautalohko ja painaa n.40kg XU9 alulohkoista enemmän, joten XU9 alulohko+ XU10 kansi hybridi toisi helppoa teho-/painosuhdetta?

Painon kohdalla ainoa tarve pudottamiseen tulee omasta halusta, tässä taas verrokkina käytetään td:tä, vai olikohan mallisarjassa vieläkin painavampi 19d automaatin kanssa..? Jostakin syystä tehtaalla ovat halunneet sen valurautalohkon pitää ahdetussa, onko sille oikeaa tarvetta vai pelkästään varmisteltua kestoa haettu, selvinnee testaamalla..?

Esa66 kirjoitti:
Mites tuo hydepumpun sijoitus XM koneissa, miten onnistuisi ruokinta bexun säiliön vakiopaikalta, sekun on käytännössä pumpun alapuolella?

Pumppu on Xm:ssä ylimpänä, laturin yläpuolella. Mutta kuten jo todettu, laittaa vaikka Beksin apulaitetelineen, niin saa Beksin pumpulla toimivan ratkaisun. Uskoisin kuitenkin tämän pumpun sijoittelun olevan yhden pienimpiä ratkaistavia juttuja tässä paketissa...


Irrallaan löytyy verstaalta 4HP18 laatikko, ja sieltä sitten parin-kolmenkymmenen kilometrin päästä muutama 4HP14, jos vertailemaan haluaa lähteä. Tervetuloa vaan, jos intoa piisaa..! Hauskahan noita olisi vertailla, ihmetellä miten kivasti ristiin osat sopisivat, ei vaan itselle vielä ole tullut tarpeellista intoa tuollaiseen...

Lisäsuosituksia tuon isomman 4HP18 vaihteiston suhteen, siitä löytyy jopa jonkinlainen helposti vaihdettava/puhdistettava suodatin, öljylle jäähdytin, riittävämpi kesto, verrattuna tuohon pienempään 4HP14 laatikkoon. Ei sitten tarvitsisi pelätä ainakaan niin paljoa kestojen kanssa...

Ja joo, kaiken kyllä rikki saa, jos oikein yrittää. Vähänkin jos virittämään alkaa, niin yleensä sitten tulee mukaan se että pitää muistaa pitää järki mukana, ettei ihan turhanpäiten palikoita rikottua tulisi...

4HP14 tuli aikanaan "koeponnistettua" pikkasen piristetyn "oikeasti" 19td:n kanssa, kyseessä tuolloin oli tosiaan 2.0 Xantiasta otettu vaihteisto, jolla ei ole muuta kuin kuoret ja osa sisällöstä samaa 16-bensakoneisesta otetun vaihteiston kanssa. Ja kuorissakin oli pientä eroa, ainakin yhden kytkinpakan rakenteeseen liittyen. Ja varmasti sen pikkulaatikonkin saa kestäväksi, kun lisää kytkinpakkoihin levyjä, eikä varmasti paineiden nostostakaan haittaa olisi. Silti, sisälle jää ohusemmat akselit, joita on vastaan tullut kivasti kiertyneenä jopa vakiotehoisen koneen perästä...

Kovasti onnea ja menestystä, kiva edelleen lukea että tällaistakin projektia joku jaksaa edes suunnitella..!

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Tässä on muuten osaluettelo 4HP18Q laatikosta http://www.zf.com/media/media/document/int_print_catalogs_documents/usa_4/4HP18Q.pdf
Ja jos se sinne mahtuu, niin sitähän se on käytettävä. Siinä vaan on enemmän potentiaalia.

Jos en nyt ihan väärin muista, niin täälläkin tuli jossain kohtaan esille, että joku käytti 4HP14 laatikkoa Gti19 "rallicross" pelissä? Muistaakseni mietinnän aiheena oli, miten saisi lähtökierroksia nostettua? Mutta muuten laatikko on/oli kestänyt moista ihan hyvin, tosin ei siinä taideta käyttää kuin paria ensimmäistä vaihdetta :)

Tosiaan tuo moottorinohjaus alkuperäisellä eculla tuli jo hylättyä, jo pelkästää immo vois aiheuttaa harmaita hiuksia liikaa ja MS:n näyttäisi sopivalta tarkoitukseen?

Kuva
Näin voisi hyödyntää alkuperäisen johtosarja, hyvän asianpuolesta uhrautuvasta XM ct:stä :)
Tuota saa siis ranskalaisesta MS kaupasta

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 15:36 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Alustan ja korin kunnostuksen aloittelenkin jo pikkuhiljaa. Jarrut tulee Xantia 2.016v kokoa ja vakaajat BX19 16v kokoa. Vannekoko kasvaa 15", alupelteihin. Täytyy ne vain maalata bexin peltien väriseksi. Vielä täytyy etsiä nuo vakaajat, muut palikat onkin jo näiltä osin hallussa :)
Samalla vaihtuu uusi etukelkka, vanha onkin jo parhaat päivänsä nähnyt.

Niin ja mittaristo täytyy myös hankkia, BX19/16v sopinee tarkoitukseen? Ahtopainemittarin saa mukavasti varvikellon alle intergroitua :) ja loput näytöt tuhkakuppiin :lol: Näin sen seosmittarin saa mukavasti piiloon ja esiin.

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 10.05.2014 16:03 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

2,0 TCT:ssä on 150 hevosta.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 16:28 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Y3 on 139-143hv ja Y4 on 145-147hv, vähän lähteestä riippuen. Xm siis.
Tosin eihän sillä ole merkitystä, kun vertailu moottorina(tässä tapauksessa) teholle käytetään 19Gti moottoria(125hv). Toki voisihan sitä käyttää 16v tehojakin vertailuna, mutta tämän hetkinen tilanne/tuleva tilanne muutoskatsastuksen suhteen selvinnee sitten kun se on ajankohtaista :)
Pitääkin muistaa tarkistaa tuo rekisteriotteeseen merkitty päivämäärä, bexu täyttää tässä kuussa 28v(15.5) organ perusteella, mutta se ei taida piisata konttorille :)
Tosin eihän tuo vaikuta kuin siihen pakoputken pömpeliin, parempi vain olisi ettei sinne tarvitse mitään kattia(eli kuoria) laitella :)

Kirjoittaja:  avbx [ 10.05.2014 17:22 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Mallisarjan tehokkain versio on 4TC, olikos siinä 250 heppaa.

Kirjoittaja:  jasu [ 10.05.2014 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

^Kas kummaa, ei kelpaa 4TC verrokiksi... :roll:

Esa66 kirjoitti:
Y3 on 139-143hv ja Y4 on 145-147hv, vähän lähteestä riippuen. Xm siis.
Tosin eihän sillä ole merkitystä, kun vertailu moottorina(tässä tapauksessa) teholle käytetään 19Gti moottoria(125hv). Toki voisihan sitä käyttää 16v tehojakin vertailuna, mutta tämän hetkinen tilanne/tuleva tilanne muutoskatsastuksen suhteen selvinnee sitten kun se on ajankohtaista :)
Pitääkin muistaa tarkistaa tuo rekisteriotteeseen merkitty päivämäärä, bexu täyttää tässä kuussa 28v(15.5) organ perusteella, mutta se ei taida piisata konttorille :)
Tosin eihän tuo vaikuta kuin siihen pakoputken pömpeliin, parempi vain olisi ettei sinne tarvitse mitään kattia(eli kuoria) laitella :)

Ihan en mukana taas ajatuksenjuoksussa pysy...

Kun toista tekniikkaa paikalleen suunnittelet, niin verrokkina käytetään suurinta painoa, iskutilavuutta sekä tehoa. Eikä näiden tosiaankaan tarvitse olla samassa yksilössä, vaan esim painot diesel-automaatista, tehot 16-valvesta ja tilavuus myöskin suurimmasta. Mallisarjaan kun kuuluu kaikki 11 "karvalakkimallista" 16-valveen (joo, oli pieni sarja 1,1litraisiakin), mutta B-ryhmäläisen luokittelumalli 4TC:tä eivät ole ainakaan vielä halunneet ottaa tuossa huomioon...

Ja sitten tuo ikä. Ei isommin Beksien kanssa haittaa, enemmän kattivaatimukseen vaikuttaa se että onko kanta-auto vähäpäästöinen vai ei, ensirekisteröintiajalla ei niinkään merkitystä ole...

Lisäksi, kun sitä TcT:tä keulalle kaipailet, niin se kyllä mahtuu painon, tehon sekä tilavuuden puolesta mukaan, eikä stressiä siitäkään tule että täyttyykö päästömääräykset, kun ymmärtääkseni kaikki TcT:n mallit ovat vähäpäästöisiä...



Saas nähdä pitääkö tämä vielä kuinkakin monesti taivuttaa rautalangasta..? :roll:

Lyhyt yhteenveto:

-moottorin paino saa lisääntyä 10%
-moottorin teho saa lisääntyä 25%
-moottorin tilavuus saa lisääntyä 20%
-päästövaatimukseen vaikuttaa kanta-auto, yleisesti kun vähäpäästöisen moottorin laittaa ei-vähäpäästöiseen, ei ole ongelmia tiedossa
-jos teet ns. omavalmistemoottorin, kuten kaavailemasi "hybridi" olisi, sitten tehot katsotaan penkittämällä ja painot puntarista

Kyllä se tuosta vielä syntyy... 4TC-replica olisi kyllä hauska, mutta ymmärtääkseni sellaisen rakentamisessa pitäisi olla kirjeenvaihdossa TraFin kanssa, poikkeuslupahakemuksen muodossa...

(saas nähdä muistinko tälläkään kertaa nuo kasvuprosenttilukemat oikein)

Kirjoittaja:  Hessu [ 10.05.2014 18:15 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Väittäisin, että iskutilavuus +25% ja teho +20%

Vieläko on voimassa, että 1.7.1987 jälkeen käyttöönotettuihin pitää tekniikanvaihdon yhteydessä asentaa katti jos moottori on omavalmisteinen viritelmä?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Juuri näin, kuten Hessu sanoi. Lisäksi paino saa kasvaa 20%, mutta yli 10% painonnousu on kompensoitava.
Eli vaikka siirrettävä akku takakonttiin tjms

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 18:56 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

16v käyttö tehovertailuun, on mahdollista, mutta käytäntö vaihtelee. Kas kun siinä on lisävarusteena ollut ABS vakiona, minkä kyllä saa poistaa. Mutta jos kyselee jotain korpparin selvitystä asiasta, niin ne listaan alustan osalta sen myös siihen "vaatimuslistaan". Onneksi tämmöisiä maahantuojan selvityksiä ei tarvitse esitellä, eikä lupia hakea muutoskatsastukseen.
Kaikki painot etc on ihan linjassa XM Ct tekniikanvaihdossa, mitään ongelmia ei ole sen suhteen.
Tilanteenhan pitäisi vielä muuttuakin auton rakentamisen suhteen "lähiaikoina" eli ns omavalmisteetkin voitaisiin hyväksyä, siinä mielessä olisi järkevää myös rakentaa teknisesti toimiva neuvonantajaryhmä Acryn organisaatioon. Mutta se onkin jo ihan eri juttu :)

Kirjoittaja:  Jeth [ 10.05.2014 20:20 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Ja ilmeisesti tuo katti asiakin on vielä niin, että katti pitää olla, mutta sisuksia se ei tarvitse, eli päästöt menis vielä vanhan kaavan mukaan?

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 20:32 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Päästöt menee käyttöönottopäivän mukaan, kyllä. Tuo katti pykälä liittyy tuohon moottorin päästöjen toteamiseen moottorinvaihdossa eli sen katsotaan täyttävän ilman mittauksia päästörajat jotka asetukseen on kirjattu. Sitä en tiedä miksi se on ulotettu noinkin/näinkin vanhoihin autoihin, mutta se toki pätee uudempiinkin. Esim joku -93(joku vuosiraja tuossakin oli?) säästyy poskettomilta VTT päästömittauksilta, kun katti vain on putkessa.
Ja siinä ei tosiaan merkitse mitään, onko auto papereissa merkitty vähäpäästöiseksi vai ei. Käyttöönottopäivän mukaan menee.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 10.05.2014 20:51 ]
Viestin otsikko:  Re: BX turbotus ja tavaran sijoittelu konehuoneessa

Tuossa bexussa on käyttöönotto merkitty 00.00.87 eli kuoret joutuu laittamaan. Numeron perusteella katsastusaika alkaa 31.07.2014.

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/