|
Kirjoittaja |
Viesti |
REO_V6
|
Viestin otsikko: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 08.02.2012 22:56 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Minulla on tekeillä muottisarja XM:n etujousien ylätuille ja tarkoitus olisi saada valettua polyuretaanista hyvälaatuiset ja kestävät ylätuet mistä ei tulisi jousisylinterikään läpi niin kuin vanhoissa alkuperäisissä on joillekin käynyt. Kun katselin netistä kuvia noista Liettuassa tehtyjä niin niissä oli minun mielestä pohjatyöt tehty vähän huonosti ja näyttäisi siltä että ovat pohjamaalanneet nuo (punertaa pinnoitteen läpi) koska ruostetta se ei varmaankaan ole. Tuo ei minun mielestä ole hyvä koska polyuretaani pysyy puhtaassa raudassa paremmin kuin maali. Pinnoituksessakin oli ilmataskuja paikka paikoin, mutta en tiedä ovatko uusineet työtapojaan. Patonkilaisista tuo pascal juuri teetätti siellä omansa sekä kehui niitä ja lupasi laittaa kuviakin. Jos teille olisi jäänyt hyllyihin vanhoja rikkinäisiä ylätukia jotka ei olisi pahemmin ruostuneita mitkä vielä voisi korjata niin saisin pienen vaihtovaraston ja pystyisin lähettämään korjatut tilalle heti kun olen saanut korjattavaksi tulevat ja todennut niiden kunnon etteivät ole liikaa ruostuneet.. Ei kannata korjata jos kuppi on ruostunut puolta ohuemmaksi ja kun se useimmin ruostuu juuri yläreunasta mihin tulee tuo kavennusrengas mikä estää jousisylinterin läpitulon. En aio tehdä tuon tapaisia pommeja . Näitäkin mitkä on jo liikkaa ruostunut olisi kiva saada muutama mitkä valaisisin koe mielessä. että kaikki paikat mihin voisi jäädä ilmatasku niin saisi tehtyä ilmareiät jotta tulisi laadukkaampia ja kestävämpiä tukia, eikä minun tarvitsisi koekappaleessa tehdä niin tarkkaa pohjustusta kun täytyisi testata valun onnistumista kunnolla ja valujälki saada tasaiseksi. Pohjatyö on näissä aivan ehdottoman tarkka ja vie aikaa koska kaikki kumi ja ruoste pitää saada pois eikä se sittenkään riitä vaan pitää hapottaa vielä että kaikki epäpuhtaudet saa valettavilta pinnoita pois jotta polyuretaanin tarttuvuus on paras mahdollinen. Valu pitää suorittaa heti kun hapotus on saatu kuivautettua koska rautaan tarttuu ilmasta kosteutta, mutta tämä estyy kun kuivaa lämpöpuhaltimella ja laittaa lämpimänä heti muottiin. Yhteystiedot Raimo Oksanen p.044-3181245 tai raimo.oksanen@saunalahti.fi
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.02.2012 00:14 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
itse viimekesänä vaihdoin oikeanpuoleisen ylätuen ehjään, ja ei pahasti ollut ruostunut vielä, eli voisi saada projektikappaleen siitä.
mikä on syynä polyuretaanin käyttöön? eikö se ole liian "kovaa" kumiin verrattuna, vai onko sitä pehmeämpääkin laatua... ennen vaihtoa ajelin jonkinaikaa metallituella varmistetulla, vähän periksi antaneella tuella, ja auton etupää tuntui pintakovalta, vaikka tuki oli vain toisella puolelle, ja pystyi jonkinverran joustamaan.
jossain netin syövereissä oli juttua, miten tehdä kumipuslia itse, uunissa vulkanoimalla, saikohan siihen sopivaa kumia jostain rengasliikkeista tai firmasta, jossa pinnoitetaan renkaita.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
pascal
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.02.2012 01:14 |
Viestit: 111
|
Noniin, tämmöiselle palvelullehan varmasti on kysyntää.  Tässäpä keskustelua French Car Forumilta tuosta korjauksesta: http://www.frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?f=3&t=22090 En tiedä mitä tuo punainen noissa elastomerin vanhoissa kuvissa on, uudemmissa kuvissa sellaista ei enää näy, eikä myöskään omissani. Ei edelleenkään ole valokuvia tässä hollilla mutta tuossa kuvassa on aika lähelle sitä mitä sieltä tuli:  Ei muuta ku korjauspisneeti pyörimään! Tsemeä projektiin! 
C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.02.2012 15:41 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Jämsän miehelle vastaisin ensin, että maksan kyllä kaikki lähetyskulut noista varastointiin ja rustunemistakin valun koekappaleiksi menevistä. Kun vaan pistätte sähköpostilla kustannuksista mitä haluatte niistä niin soittelen sitten teille päin kun saan yhteystietonne.
Ja lisäksi tietoa tuosta Polyuretaanista, että se on poljon parempaa kuin kumi jo pelkästään sen takia koska sen murtumiskynnys on huomattavasti parempi kuin kumilla sekä sitä on paljon eri kovuuksilla olevia sekoitusia. Tilauksesta saa juuri haluamaansa sekoituksen ja värin mihin tarkoitukseen se tulee. Polyuretaanin tarttuvuus putaaseen rautaan on parempi kuin kumin ja sen kulumisen kestävyys on toista luokkaa kun kumipuslilla. Pusliakin pystyy helposti korjaamaan sillä ja polyuretaanin ominaisuudet puslissakin on paljon paremmat sekä kestävämmät kuin kumipuslissa. Kaikissa näissä ikävin työvaihe on niiden puhdistaminen se on likaista ja haisevaa hommaa. Kiitokset jo etukäteen.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.02.2012 16:24 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
pascal:lle kiitokset rohkeudesta kun teit tuon Latvian kautta niin saadaan heidänkin laatu selväksi. Jos sinun saamasi ovat samanlaiset kuin tuossa kuvassa oleva XM:n tuki niin se on valettu pohja ylöspäin olevassa asennossa ihan vain kaatamalla muottiin mikä selittää sen että päälipuolelle jää helposti ilmataskuja ja tuo sylinterin suojaputken pidikkeessä on valusta johtuvat reunan muodot kun aines hiljalleen valuu ja kovettuu (vie noin 24h).
Tuo kuvassa vasemmalla oleva on kai Xantian tai BX:n tuki, en ole varma kun en irtonaisena ole nähnyt. Siinä on pojapuolen muoteissa nähty jo vaivaa koska alapuoli on virheetön heidän muissa kuvissa näkyy ilmausreikien sijainnit. Muissa kuvissa päälipuolelta kun ovat vähän kontrastiltaan epäselviä niin en pysty sanomaan mitenkä ovat täyttäneet nuo.
Tuohon tukeen on muotin teko huomattavasti helpompi kuin XM:n.
XM:n muotin tekeminen on todella hankala ja haastava työ koska sen on oltava niin moniosainen, että se on helpo purkaa ja taas kasattavissa niin ettei muotti kärsi siittä. Tämän vuoksi muotista on tehtävä valumalli millä saadaan tehtyä uusia muotteja.
Kun itse alan tekemään näitä niin käytän valussa pientä painetta niin varmuutta ilmareikien paikasta ei saa kuin kokeilemalla. Niihin kuluu aineita ja aikaa kun kuivuminen vie vuorokauden. Sen jälkeen se menee romuihin kun niitä ei kannata alkaa puhdistamaan uudelleen sen takia haluaisin näitä jo liikaa ruostuneita kun ei tavitse kuin pahemmat roiskeet poistaa ja saada hitsatta tuo läpitulon estorengas paikoilleen. Kun tämän tekee huolella niin uskoisin sen kestävän yhtä hyvin kuin alkuperäinen, tai jopa paremmin.
|
|
|
|
 |
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.02.2012 21:02 |
Viestit: 4994
|
Ehkä kumilla on saanut paremman kylmänpään kimmoisuuden, PU taitaa mennä Suomen talvissa välillä alle lasisiirtymälämpötilan (jos PU:lle sellaista on)? Latvialaiset kertovat modanneensa osaa siten ettei tule enää läpi vaikka irtoaisivatkin toisistaan ja korjaavansa vaikka alalevy olisi ruostunut. Olisikohan niillä joku korvaava uusi alaosa, huomasitko pascal kurkata sisään, oliko alapuoli uutta tavaraa? http://www.elastomer.eu/en/strut-mounts.htmlLainaa: Improved inside construction now preventing from splitting strut mount into two parts in case of elastomer failure.
|
|
|
|
 |
pascal
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.02.2012 23:06 |
Viestit: 111
|
olli__o kirjoitti: Ehkä kumilla on saanut paremman kylmänpään kimmoisuuden, PU taitaa mennä Suomen talvissa välillä alle lasisiirtymälämpötilan (jos PU:lle sellaista on)? Latvialaiset kertovat modanneensa osaa siten ettei tule enää läpi vaikka irtoaisivatkin toisistaan ja korjaavansa vaikka alalevy olisi ruostunut. Olisikohan niillä joku korvaava uusi alaosa, huomasitko pascal kurkata sisään, oliko alapuoli uutta tavaraa? http://www.elastomer.eu/en/strut-mounts.htmlLainaa: Improved inside construction now preventing from splitting strut mount into two parts in case of elastomer failure. Eikös tämä firma ole Liettuassa, ainakin sinne minä paketin lähetin, Kaunakseen. Tuollaisen korjauksenhan ne myös tekee, sitä ei välttämättä kumminkaan taida silmällä nähdä. Tuolta French Car Forumilta bongasin tuollaisen kuvan mikä ilmeisesti esittää juuri tätä korjausta. Oikaiskoon joku viisaampi jos olen väärässä. 
C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 02:19 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Sitähän tuo kuva juuri näyttää, mutta miten ovat kiinnittäneet nuo monet renkaat niin ettei lähde Polyuretaanin kanssa ylös.
Itse teen tuohon kauluksen yläreunaan 6mm renkaan mikä hitsataan kiinni kun ensin on sisäpuoli laitettu kauluksen sisään koska renkaan paikoilleen hisauksen jälkeen sitä ei enään saisikaan sisälle. Tämän jälkeen teen hapotuksen huuhtelun, kuivauksen sekä praimeroinnin ennen valua.
Tiedän sen että Ruotsista on ostettavissa kauluksen "korjaus-sarja" mikä on muistaaseni 3mm ruostumatonta terästä kaksi osainen ja prässätty tuon kauluksen päälle sopivaksi, asennetaan niin että jousituki iroitetaan ja kaulus asennetaan jousituen päälle kun niissä on sama pulttijako sitten kun on sovitettu paikoilleen niin pari heftiä ja otetaan pois ja hitsataan sitten puolikkaat yhteen "ettei polteta autoa". Tuo peltinen suojaley täytyy ottaa pois jotta saa hitsattua kunnolla. Uudelleen tuo paikoilleen ja sarjaan kuuluu yläpuolelle vielä kaksi samasta materiaalista tehtyä välikappaletta kahden kiinnityspultin väliin, nuo lisätuet tulevat pallon etu ja toinen takapuolelle kun kuvun sauma on auton pituussuuntainen. Sitten vain kiinni mutterit niin ei ole pelkoa että jousisylinteri ihan heti tulisi väärälle puollelle.
Hinta tuolla oli parisen vuotta sitten 1600kr. Ei ole minun mieletä kovin edullinen. Joten on parempi vähän seurailla omia ylätukien kumien kuntoa etteivä pääsisi ruostumaan korjauskelvottomiksi. Tulihan taas runoiltua näitä sitikka-asioita.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 02:33 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Sori vaan pascal kun tässä tosiaan menee nuo Latviat ja Liettuat sekaisin kun ovat vieläpä melkein kun samaa maata. Autoliittokin suosittelee ettei siellä kummassakaan ajettaisi yön aikana oman turvallisuuden vuoksi. Tässä rupee jo silmätkin harittamaan ja varmaan tulee muitakin kirjoitusvirheitä kun kello alkaa jo lähentelemääm kahta yöllä.
|
|
|
|
 |
pascal
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 02:40 |
Viestit: 111
|
REO_V6 kirjoitti: Sitähän tuo kuva juuri näyttää, mutta miten ovat kiinnittäneet nuo monet renkaat niin ettei lähde Polyuretaanin kanssa ylös. "Rectangular are added metal rings and oval marks are welding." Eli kantikkaat merkinnät on ne rinkulat ja ovaalin malliset merkinnät hitsisaumaa.
C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
|
|
|
|
 |
niko
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 08:43 |
Viestit: 996 Paikkakunta: Nokia
|
No mutta, asiallisen oloinen projekti!
Mulla on varmaan pari XM:n ylätukea kotona odottamassa romuun pääsyä. Jos löytyvät tallin perukoilta, niin kernaasti lahjoitan tähän projektiin.
// Harrastekäyttöautoilla aikamatkaileva nörtti # 2CV4(6) -70 & 2CV4(6) -75 & BX 19GT -85 & CX Prestige -87 & "nelejä väärämmerkkistä"
|
|
|
|
 |
Ishmael
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 11:39 |
Viestit: 343
|
Pakko kysyä aiheeseen liittyen pari tyhmää kysymystä:
Käykö ylätuki Y3 <-> Y4? Entä vasen <-> oikea?
Jemmassa pari Y3:n ylätukia ja jos tulee päivitettyä XM Y3:nen Y4:ksi, niin sopivuus kiinnostaa.
"Se mikä on määrätty tapahtuvaksi, tapahtuu. . . tai ehkei tapahdukaan."
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 12:25 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
vasen ei käy oikean kanssa ristiin, kiinnityspultit on epäkeskoisesti, tosin poraamalla uudet pultinreiät koriin, saattaisi saada sovellettua...
periaatteessa Y3 / Y4 on samanlaiset, mutta jousisylintereitä ja siis myös siitä tuesta läpitulevia päitä on ainakin 2 eri paksuutta, ja se mutterikin on erikokoinen. (tai näin olen antanut itselleni kertoa, kokemuksia on vain Y3:sta, ja niissäkin -90 / V6:sta)
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
pascal
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 12:52 |
Viestit: 111
|
cxtb2 kirjoitti: vasen ei käy oikean kanssa ristiin, kiinnityspultit on epäkeskoisesti, tosin poraamalla uudet pultinreiät koriin, saattaisi saada sovellettua... "Citroen XM old broken strut mounts renewed with polyurethane. Original shape and hardness retained. Improved inside construction now preventing from splitting strut mount into two parts in case of elastomer failure. Corrosion resistant coating applied. We can renew strut mounts even with corrosion hardly damaged lower plate and also remake drivers side to passengers side and vice versa. Two years warranty is applicable for our renewed strut mount!" Tuolla Liettuassa tekevät tarvittaessa vasemmasta oikean tai päinvastoin. Onnistunee siis tässä tulevassa kotimaisessa palvelussamme myös. 
C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
|
|
|
|
 |
jasu
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 13:05 |
Viestit: 3150 Paikkakunta: Korpilahti
|
cxtb2 kirjoitti: vasen ei käy oikean kanssa ristiin, kiinnityspultit on epäkeskoisesti, tosin poraamalla uudet pultinreiät koriin, saattaisi saada sovellettua...  On tuo hydrauliputken ja pallon lähtö huomattavan eri suuntaan eri puolilla, eikös se määrää sen kummalle puolelle osa kuuluu..? Mielestäni tuo on aika kriittinen kun tuota uudelleenvalua alkaa suunnittelemaan... Siis, ettei putkeen jäisi jännityksiä ja siksi vaurioituisi..?
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
cxtb2
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 14:08 |
Viestit: 1717 Paikkakunta: Korpilahti
|
valuvaiheessahan sen pallon / putken lähdön saa suunnattua miten haluaa, mutta tosiaan ne laipassa olevat pulttien paikat on erilaiset oikealla ja vasemmalla, ettei niitä saa "vahingossa" ristiin, tosin niissäkin vain 1 pultinpaikka muuttuu.
CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22 Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA" Veturi: Discovery2
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 10.02.2012 23:21 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Oli pakko käydä tallissa tsekkaamassa tuo pulttijako ja kun minulla on kolme oikeanpuoleista ja kaksi vasenta niin kyllä kaikissa on pilkulleen sama pulttijako. Minulla ei ole kuin Y4:sen 25mm sylinterin ylätukia ja tuntuisi oudolta että niissä muissa olisi toisin koska tuo kiinnitysosa on minun mielestä sama kuin oli aikaisemmassa kaksi liraisessa v.90:ssä mallissa jossa vaihdoin silloin uudet sylinterit eteen molemmille puolille kun toisesta laukesi teflon rengas ja ehjä jäi laatikkoon varaosaksi. Tuo 25mm sylinteri tuli Y4:sen V6 moottorilla oleviin ja myös 2,5 litraseen diisseliin Näissä jousituissa päälireikä on 20mm ja 22mm sylintereiden tuissa n.18mm. Kyllä muottien tekemisessä pitää olla niin huolellinen että nuo sisäosat tulevat juuri oikeaan suuntaan ja asentoon muutenkin koska niissä on aika pieni toleranssi että valu onnistuu ja polyuretaanin paksuus on joka paikassa tasapuolinen ja riittävä koska tuon sisäkauluksen kiinnipysyminen on tästä kiinni että massa on tasaisesti joka puolella. muotit mitkä valmistan niin niissä on helppo varmistaa että niin myös käy. Näissä nykyisissä Polyuretaaneissa on hyvä pakkasen kestävyys ja huomattavasti parempi murtumisen kesto kuin kumilla..
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 12.02.2012 02:01 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
jasulle vastaisin, että ei tuohon aktiivijousituksen putkiin tule mitään jännityksiä kun juuri tuon paksumman putken takia niihin on laitettu nuo kumiputket välille ja kiinnityspisteitä on niissä ihan riittävästi kun ne ovat vielä sellaisia etteivät ole putkessa kiinni vaan voidaan putkia paikoilleen asentaessa voi käännellä ja liikutella vapaasti ettei tule näitä jännityksiä. Vanhoisa ohutputkisissa tuota pukea on helppo taivuttaa sen verra ettei niihinkään jännityksiä tule ja jos putki on sellaisessa paikassa, että näin voisi käydä niin ovat jo alkureräisiin putkiin tehneet noita joustavia kierukoita.
|
|
|
|
 |
Sitikkapuoskari
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 03.04.2012 12:10 |
Viestit: 1199 Paikkakunta: Ilmajoki
|
Onko joku saanut Latviasta korjatut takaisin? Kokemuksia, hinta?
|
|
|
|
 |
pascal
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 03.04.2012 13:41 |
Viestit: 111
|
Sitikkapuoskari kirjoitti: Onko joku saanut Latviasta korjatut takaisin? Kokemuksia, hinta? Kyllä, jos tarkoitat Liettuassa sijaitsevan firman palveluita.  Pari kuukautta ajeltu, hyvältä tuntuu, laatu mielestäni mainiota ja palvelu nopeaa (Kokkola-Liettua-Kokkola kesti viisi päivää, ja välissä oli viikonloppukin.) Korjauksen hinta 200e parilta XM:n ylätukia. Ilmeisesti ei nyt kumminkaan samat tulleet takaisin mitkä sinne lähetin kun samana päivänä vastaanottoilmoituksesta jo korjatut lähtivät tulemaan. Yhteydenpito tuolta firmasta oli myös hyvin hoidettu. Ainut miinus maalauksesta, kiiltävä musta pinnassa, olisi voinut ny kumminkin mattamusta olla.  Jos Kokkolassa on käyntiä niin voi käydä itse tutkimassa tarkemmin. Yhteystietoja voi tarvittaessa udella pm:llä.
C5 Break 2.0 VTR 2006 "Sepi" | XM 2.0i SX 1997 In Memoriam 'Madame X', | CX TRD Turbo 2 1988 In Memoriam.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 09.04.2012 13:04 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Väliaikatietoa jousijalkojen valuista. Sain kolme pienemmälle jousisylinterille (22mm jalassa yläreikä n.17mm) olevia jousijalkoja. Olivat täydellisen puhdistuksen jälkeen kohtuu Kuntosia, mutta niistä meni yksi koevalukappaleeksi liian syöpymisen takia kun kaikki ruoste oli irrotettu. Kyllä näissäkin on pulttijako täysin sama kun noissa omissa paksummalla jousisylinterillä (25mm jalassa yläreikä n.20mm) olevat jousijalat, on sitten oikea tai vasen puoli. Olen tehnyt uudet muotit, mutta täytyy tehdä lisähankintoja vielä paineventtiileiden takia jotta saa valuun oikean tasaisen alipaineen. Tämä on ehdottoman tärkeä koska kappaleessa on pinta-alaa paljon ja sen paksuudessakin on huomattavia eroja. Heti kun tuohon valuun löytyy oikeat paineet niin teen itselleni koekäyttöön kappaleet jotta saan ne todelliseen rasitus testaukseen.
Lisätietoa tulee välittömästi kun asiat etenevät.
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 14.04.2012 14:13 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
Eilen muutin valutapaa jälleen kerran ja nyt ollaan jo aika lähellä oikeata. Vielä täytyy tehdä todennäköisesti uusia muottipareja pienillä muutoksilla niin saa loputkin ilmakuplat pois. Raaka-aineet pääsi loppumaan, mutta maahantuojalle on juuri tulossa lisää.. Alkaa olla tarvetta nyt noille korjauskuntoisille vaihtokappaleille, että jos hyllyissänne vaan olisi noita ratkenneita niin ottaisin mielelläni vastaan. Kun niiden puhdistaminen vie aikaa ja rautapaljaana niitä ei kannata säilyttää koska tuo polyuretaanikumin kiinnitys Primer:in kuivumisen ja valun väliaika on rajattu aika pieneksi ja on vielä työskentelyn tilan lämpö ja kosteus otettava huomioon.
Liitän pari kuvaa ja näissä tuo kumimassan paksuus laipassa on hivenen ohuempi kun lopullisissa ihan sen vuoksi, että tuon valun onnistuminen olisi hankalampaa ja valuvirheet tulee näkyviin.
Liitteet: |

Neljäs valukoe 222_2.jpg [ 106.35 KiB | Katsottu 28266 kertaa ]
|

Neljäs valukoe 111_1.jpg [ 101.03 KiB | Katsottu 28266 kertaa ]
|
|
|
|
|
 |
REO_V6
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 20.04.2012 18:52 |
Viestit: 228 Paikkakunta: Helsinki
|
|
|
|
 |
black_van
|
Viestin otsikko: Re: XM:n etujousien ylätukia Lähetetty: 20.04.2012 22:07 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Nummela
|
kysyntää olisi varmasti myöskin kunnostetuille xantian ylätuille. Etenkin ykköskoppaisista lahoaa nuo em jousituet
Black Van BX 1.9D -90 Megane 1.9dci -10
|
|
|
|
 |
|
|