Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Xantia TCT Activa Break
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=17&t=18784
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  JVI [ 09.08.2014 22:33 ]
Viestin otsikko:  Xantia TCT Activa Break

No niin, tämä on kummitellut mielessä jo ainakin kymmenen vuotta, ja nyt tartutaan toimeen. Sopiva Activa elimenluovuttajaksi löytyi Ruotsista, kiitoksia vaan XM-fanille auton tuomisesta. Pikaisen koeajon perusteella auto on liian kova, eikä jousitus muutenkaaan toimi kunnolla, joten se pitänee ensin yrittää korjata, palloja lienee 8 (?) ja tietokonekin täytynee ensin yrittää Lexialla tutkia. Niin ja vuosimalli on 1996 eli ykköskopalla mennään.

Break, johon tekniikka istutetaan, on ollut talossa jo 12 vuotta joten sen kunto on tiedossa hyvin, ei pintaruostetta kummempaa ja 96-mallinen se on tämäkin. Jottei kenellekään jää epäselväksi mitä ollaan tekemässä niin tähän projektiin tuli hommattua myös Garretin uusi 2860RS-ahdin, lisäksi venttiilien määrä tuplataan eli askaretta piisaa. Ja tämä kaikki siis kilpien väliin. Kuvia laitan sitä mukaa kun ajatus ja projekti etenee.

Kirjoittaja:  Juuso [ 10.08.2014 07:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Kaikenlaiset asiat ne ihmisten mielissä kummittelee! Vaikka ei tässä nyt paljon ole varaa toisten kummitteluja ihmetellä.

Loistava projekti, jossa ei tietenkään paljon ole järkeä, paitsi sikäli, että lakkaapahan jossain vaiheessa kummittelemasta mielessä. Itekin kun olen tässä viimeisimmäksi hurahtanut Activaan, kuulostaa tuo 16-venttiilisen kannen istuttaminen turbokoneen yläkerraksi vallan jännittävältä. Syntyvien imu- ja pakosarjojen mallit kiinnostavat erityisesti.

Fanitan tätä projektia!

Kirjoittaja:  Akaile [ 10.08.2014 12:08 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Nonni, yläpeukku täältäkin. Oman breikkini kun hankin ja broidilla oli molempaa activaa ajossa niin mietin, että kyllä jonkun jossain vaiheessa pitäisi tehdä Suomen ja kenties euroopan ainut Activa Break! Jään innolla odottamaan tuloksia. 8-)

Kirjoittaja:  Xantippa [ 10.08.2014 20:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Mites toi takajousituksen soveltaminen, eihän ne jousisylinterit ja akselistot ole Xantioissa ihan identtisiä Berlinessä ja Breakissa? Vois kuvitella ettei ihan plug and play onnistu tuo homma takapään suhteen...

Kirjoittaja:  Ralle [ 10.08.2014 20:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Kyllä nyt nopeella vilkaisulla Servicestä, sanoisin et akseli menee paikoilleen suoraan. Eikös toi kori ole jatkettu vasta takaovien takaa niinkuin Beksikin???

Ero tullee vääntösauvoista jne.... Nyt tuki katsoin vain itse poikkipalkkia joka tulee koriin kiinni, en mitään muita osia jotka siihen kiinnittyvät.

Kirjoittaja:  Pete H [ 10.08.2014 20:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Jep, hieno prokkis taas seurattavaksi, runsaasti vain kuveja sitten.

Kirjoittaja:  Teuski [ 11.08.2014 06:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Ralle kirjoitti:
Kyllä nyt nopeella vilkaisulla Servicestä, sanoisin et akseli menee paikoilleen suoraan. Eikös toi kori ole jatkettu vasta takaovien takaa niinkuin Beksikin???

Ero tullee vääntösauvoista jne.... Nyt tuki katsoin vain itse poikkipalkkia joka tulee koriin kiinni, en mitään muita osia jotka siihen kiinnittyvät.


Tarkemmin serviceä syynäämällä tiivisteiden koosta voisi päätellä, että berlinen takasylinterin männän halkaisija on 37mm ja breakin 40mm.

Muutenkin hydractiven ja ei-hydractiven takajousisylintereissä on jotain eroa, mutta onko silti mitään estettä (hydractivettoman) breakin sylkkyjen käyttämiselle?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 11.08.2014 16:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Teuski kirjoitti:
Muutenkin hydractiven ja ei-hydractiven takajousisylintereissä on jotain eroa, mutta onko silti mitään estettä (hydractivettoman) breakin sylkkyjen käyttämiselle?
Omaan omistukseen pohjautuvalla otannalla otaksun yleisemminkin hydractivella varustettujen olevan suuremmalla hydrauliputken ja liittimen halkaisijalla.

Kirjoittaja:  JVI [ 21.08.2014 21:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Joo näyttää siltä että käytetään Breakin takasylinterit keskuksen kautta ja huolletaan samalla.

Mistähän saisi tietää onko TCT Breakia valmistettu ilman ABS-jarruja? Saisi taas jättää turhia osia tallin lattialle. Ja samalla tietysti suorituskyky ja polttoainetalous kasvaisivat huimasti.

Laitan "ennen"-kuvia autoista ensi viikolla, jahka olen perehtynyt uuden puhelimeni kameraominaisuuksiin.

Kirjoittaja:  Palloidiootti [ 22.08.2014 11:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Auto-Bon tietää, mutta tieto ei aina ole ilmaista. Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 22.08.2014 12:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Palloidiootti kirjoitti:
Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?
Koska ABS on saatanasta, kuten kaikki muukin elektroniikka putkiradiota lukuunottamatta. :lol:

Kirjoittaja:  Teuski [ 22.08.2014 12:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

"Elektronisesti ohjattu hydrauliikka on saatanasta" ja sitten kuitenkin rakennetaan activaa :roll: :mrgreen:

Kirjoittaja:  JVI [ 22.08.2014 15:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Les Excentriques kirjoitti:
Palloidiootti kirjoitti:
Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?
Koska ABS on saatanasta, kuten kaikki muukin elektroniikka putkiradiota lukuunottamatta. :lol:


Niin, ja minä itsehän tiedän parhaiten miten jarruvoimaa tulee annostella kulloinkin 8-) . Todellisuudessa haluan samalla tehdä autosta kuitenkin mahdollisimman kevyen ja tässäkin taas saisi pari kiloa pois.

Kirjoittaja:  Les Excentriques [ 22.08.2014 16:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

JVI kirjoitti:
Les Excentriques kirjoitti:
Palloidiootti kirjoitti:
Miksi tosin tehdä karvalakki-Activa, kun jarrujärjestelmän saisi siitä elintenluovuttajasta?
Koska ABS on saatanasta, kuten kaikki muukin elektroniikka putkiradiota lukuunottamatta. :lol:


Niin, ja minä itsehän tiedän parhaiten miten jarruvoimaa tulee annostella kulloinkin 8-) .
Vaikka tietäisi tarkalleen jarruvoiman tarpeen kullekin pyörälle ottaen huomioon kitkakertoimen, dynaamisen pyöränkuorman ja renkaan poikittaisvoiman tarpeen, ei normaalilla jarrujärjestelmällä tätä voi toteuttaa.

JVI kirjoitti:
Todellisuudessa haluan samalla tehdä autosta kuitenkin mahdollisimman kevyen ja tässäkin taas saisi pari kiloa pois.
Lukuunottamatta erästä eteläkarjalaista perhettä luultavasti lähes kaikilla patonkilaisilla muutama ylimääräinen kilo olisi poistettavissa omasta vartalosta. Halpaa, muttei välttämättä helppoa. :lol:

Kirjoittaja:  HanaAna [ 30.11.2017 00:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Vanha ketju, mutta mielenkiinnosta kyselen mitä tälle kuuluu?

Kirjoittaja:  Igor [ 30.11.2017 17:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Tuolla on tarinaa (saksaksi) Activa V6 Breakin tekemisestä: http://www.andre-citroen-club.de/forums ... break-30i/

Varsinainen projektikuvaus alkaa suunnilleen toisen sivun puolesta välistä. Jos oikein ymmärsin, niin siirsi Activan taka-apurungon sellaisenaan farkkuun, mutta käytti farkun takakynkkiä.

Kirjoittaja:  Wesa [ 30.11.2017 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Jos luovuttajassa on hyväkuntoinen takakelkka ei sitä kannata vaihtaa breikin keikkaan joka vaatii hieman rälläköintiä ja hitsailua. Mutta takatukivarret breikistä, jotta mukaan saa suuremmat jarrut ja vahvemman laakeroinnin. Breikin takakelkassa lisäksi yläpuolinen hitsattu U:n muotoinen jäykkäritanko. Jostain syystä se on breikkiin lisätty pidän sitä osasyynä breikin vakaammalle ajokäytökselle. Se ei vaan sellaisenaan sovi alkuperäiselle paikalle kun ottaa nuo takavakaajan vipuvarret kiinni.

Tutkin sitä -95 tehtaan manuaalia acktivasta ja hydractive2:sta ja sen mukaan kaasupoljin- ja nyökkäysanturia ei ole Hydractivessa jos systeemissä myös SC.CAR. Nopeustieto vaihdelaatikon sähköiseltä anturilta.
En tiedä onko nuo otettu X2 tai V6 malleissa mukaan? Mutta tuo tekee siitä moottorista riippumattoman kytkennöiltään. Voi olla tosin että softa on eri.

Kirjoittaja:  Esa66 [ 01.12.2017 04:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Eikös 16v ja V6 tullut breikkiin vasta -97 faceliftin yhteydessä?

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.12.2017 08:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Xantia TCT Activa Break

Esa66 kirjoitti:
Eikös 16v ja V6 tullut breikkiin vasta -97 faceliftin yhteydessä?

Kyllä ainakin 2.0 16V on ykköskoppaisena breakina.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/